Ik vind het juist wel gaaf als het een beetje uit de hand loopt. Dat risico loop je niet alleen in een kroeg.
Printable View
Je moet het risico wel een beetje incalculeren natuurlijk. Dat wil zeggen, zoveel mogelijk de boel beschermen. Als het even kan je pedalen wat meer aan de zijkant leggen (die hoeven niet bij iedereen midden vooraan te liggen, als je erbij kunt, is het goed. Of je moet tijdens zingen schakelen, dan is het niet anders), een extra stukkie ducktape over kwetsbare schakelaars of 220V-punten, dat soort dingen. En als het al te veel uit de hand gaat lopen, kun je die hossende figuur met een volle pul bier er ook even attent op maken dat er dure apparatuur ligt. Werkt ook prima. Het is geen kwestie van interesse, maar onwetendheid.
Sowieso heb ik zelf niet vaak de luxe dat ik mijn plank op het podium kan laten liggen voor of na een optreden.
Overigens, iets anders: laatst had ik een optreden waarbij een andere gitarist op mijn versterker speelde. In eerste instantie vroeg hij om 'clean' geluid, maar mijn Ampeg bleek veel te clean - hij bedoelde eigenlijk een milde overdrive. En wat galm. Dus ik zeg, dan laat ik na ons optreden m'n pedalen liggen, mag je op de Mudhoney en Holy Grail spelen.
Vroeg me af of dat vaker gebeurt, dus eigenlijk pedalen bij de backline trekken?
Versterkers kunnen er wel bij horen, dat ligt er een beetje aan hoe het afgesproken is. Pedalen niet IMO, tenzij er met gitaristen onderling wat geregeld kan worden. Jij geeft zelf aan dat je het wel laat liggen, dus dan is er geen probleem. Je kunt er als gitarist niet vanuit gaan dat er wel pedalen liggen. Je neemt ook je eigen gitaar mee. Ik schaar pedalen in dezelfde categorie.
^ Mee eens.
Ik zou ook niet eens op andermans pedalen willen spelen, zelfs met versterkers doe ik het al liever niet. Mijn amp, pedalen en gitaren staan op elkaar afgestemd en dat heeft wel even tijd nodig. Enkele uitzonderingen (mn Fender versterkers) daargelaten, kan ik het niet meteen helemaal vinden met een onbekende bak.
Precies. Meestal loopt het wel los en je kunt zelf een boel voorzorgsmaatregelen nemen. Maar soms lopen de malloten ook los en inderdaad heb ik mijn maat 44 wel eens op iemands vingers gezet. En in de tijd dat we er allemaal nog als duranduran bijliepen, heb ik ooit een in bier verdronken tubescreamer drooggeföhnd (want ja, zo'n ding hoorde toen ook bij de band) in de pauze. Werkte daarna weer prima! ;)
Ah, ik dacht al....
Hoe lijkt die accucase verder? Beetje stevig?