de v waar stijn kenens nu aan werkt is afgelakt met lak op waterbasis, maar weet niet of het parketlak is. op basgitaarforum.nl zie ik af en toe wel eens parketlak op een basgitaar verschijnen (maar weet niet of dat om lak op waterbasis gaat)
Printable View
de v waar stijn kenens nu aan werkt is afgelakt met lak op waterbasis, maar weet niet of het parketlak is. op basgitaarforum.nl zie ik af en toe wel eens parketlak op een basgitaar verschijnen (maar weet niet of dat om lak op waterbasis gaat)
Hallo!
Ik heb een namaak Stratocaster hier, en die heb ik al helemaal uit elkaar gehaald en een goede laag primer (van de Action) erop gespoten. Die zit er heel strak op.
Nu ga ik waarschijnlijk een kleurlak erop spuiten van Motip of iets in die richting.
Een vriendin van mij gaat daarna schilderingen erop maken, sierlijntjes enzo. De bedoeling is dat alles mooi gaat glimmen erna. Blanke lak heb ik al staan, dat is 2 componenten lak uit een spuitbus.
Maar we weten allebei niet wat voor verf ze moet gebruiken voor die schilderingen. Ze heeft de primerlaag aangekeken en ze is bang dat haar verf daar zo vanaf valt.
Ze heeft Acrylverf en Olieverf.
Wat voor verf kan ze het best gebruiken ? En moet ik de kleurlaag eerst nog lichtjes opschuren of is dat niet nodig ?
http://94.100.121.16/1314150001-1314...54_6_R1D8.jpeg
Alvast bedankt.
ik zou voor acryl gaan, olieverf duurt heel lang voordat het uitgehard is, acryl (uit tube of waterbasis) reageert tenminste nergens mee
oh ja, zorg dat je primer en kleur laag van hetzelfde merk zijn, verschillende merken willen nog wel eens slecht op elkaar reageren
ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met een 2k lak over een verse lak laag maar ik kan me goed voorstellen dat die ook niet geheel compatible zijn
Hmm ok, dan gaan we dus mooi effe andere blanke lak scoren tegen die tijd ook van de Action gewoon haha.
Is Acrylverf het beste ? Of het beste van die 2 ? Want ik ben ook gewoon bereid om andere verf voor haar te gaan halen, dat is totaal geen probleem.
Ook heb k zitten denken om de gitaar in kleur te laten spuiten bij een spuiterij, en de verf die zij gaat gebruiken ook daar te laten mengen, dat moet dan ook gewoon goed samen gaan lijkt mij ? Al weet ik niet of die verf met een penseel aan te brengen is. Lijkt me wel als ze het in een potje doen ?
ik doe al mijn airbursh en schilderwerk met acryl dus ja ik vind dit wel het beste, je kunt ook werken met verf met chemische oplosmiddelen (dat is wat je gaat krijgen bij de autospuitert) maar tegenwoordig kun je dezelfde kleuren ook in acryl op waterbasis krijgen en dat is wel wat gezonder en gemakkelijker in het verwerken
je zult er overigens achter komen dat als je de verf van de autospuiter in een potje wil je een godsvermogen kwijt bent dus ik zou zelf dit adres aanraden die kunnen je ook helpen aan goede 2k lak
http://www.airbrush-services-almere.nl/
Ok hartstikke bedankt, dan word het gewoon Acryl op waterbasis met erna blanke lak van de Action.
Is het met nitrocellulose lak makkelijker (verbergt beter eventuele oneffenheden ) om een gladde/strakke finish te krijgen dan met de standaard acryl/alkyd spuitbussen?
ten eerste is het nooit makkelijk om een strakke finish te krijgen, enfin, dat vind ik toch :). voor Fred is waarschijnlijk eitje
de lagen cellulose vloeien beter in mekaar over maar eventuele oneffenheden worden evengoed "gefeatured". Eigenlijk moet je er altijd van uitgaan dat kleine bumps of cracks gewoon nog veel zichtbaarder worden bij het lakken.
nee hoor nog steeds geen eitje ;)
ik vond cellulose wel makkelijker te verwerken, met alkyd en acryl kan ik in principe maar 2 lagen per dag spuiten en dan moet ik dat binnen 20 minuten doen (en en daarna moet ik weer 24 uur wachten), terwijl ik met cellulose meerdere lagen op 1 dag kan doen en daar gemakkelijk een paar uur tussen kan laten (bij acryl en alkyd wil de lak dan nog wel eens gaan blisteren)
cellulose is ook makkelijker polijsten (acryl word nogal snel warm en daardoor zacht en kwetsbaar tijdens het polijsten) maar zoals Barno al zegt, zorg dat je met een zo glad mogelijk oppervlakte begint dat maakt het aflakken alleen maar beter en makkelijker
Niet het antwoord waar ik op gehoopt had, maar wel gedacht.
De reden dat ik het vroeg was dat Matin Koch in zijn boek het hier over heeft.
cellulose droogt dun op (dunner dan acryl) waardoor je oneffenheden minder snel wegwerkt, het lukt wel maar dan ben je flink wat lagen (met tussendoor schuren) verder
Ik ga binnenkort eindelijk eens beginnen aan het lakwerk van mijn eerste zelfbouw, en hiervoor wil ik een soort werkplan. Hiervoor heb ik een aantal websites/fora afgezocht, maar er zijn een aantal dingen waar ik niet goed uit kom, omdat mijn bronnen soms elkaar tegenspreken. Ik heb hier deels de lak-faq gelezen (eigenlijk te groot om helemaal door te lezen), een aantal threads op tdpri, de site van Fred Dons, en "How To Paint Your Guitar" door John Gleneicki. Ik heb 1 bus primer, 1 bus oranje, 1 bus bruin, en 2 bussen clear, allemaal nitrocellulose. Een paar vragen:
1. Hoeveel lagen primer, kleur (ik heb 2 verschillende kleuren), en clear moet ik gebruiken?
Ik kom ongeveer 4-6 lagen voor primer/per kleur tegen, en 15-25 lagen voor clear. Mij lijkt dat primer en kleur gewoon een aantal dunne lagen moeten zijn tot deze dekken, tussendoor licht opgeschuurd met 400 grit.
2. Hoe lang moet ik een laag laten drogen voor ik een nieuwe spuit, en moet ik tussen lagen schuren vlak voor of vlak na het spuiten van een laag? Verschilt dit bij primer/kleur/clear?
Ik heb ergens gelezen dat het minimaal anderhalf uur moet drogen, op andere plaatsen weer 30-60 minuten. Ik moet er wel bij zeggen, bij beide beschrijvingen stond niet wat voor laksoort er gebruikt werd.
3. Nadat ik de eerste kleurlaag heb gespoten, wil ik een deel van de body afplakken om een racestripe te maken. Is het verstandig om de eerste kleurlagen een aantal dagen uit te laten harden voor ik de body afplak en verder ga met de tweede kleur?
Ik weet niet of de afplaktape teveel blijft kleven als de oranje lak nog "zacht" is. Daarnaast denk ik dat ik de afplaktape pas 24 uur moet verwijderen na de laatste laag bruin.
Excuses voor de wall of text, maar ik wil goed beslagen ten ijs komen (en da's al lastig zat met dit weer:seriousf:)
ik ben geen specialist dus fred zal wel corrigeren indien nodig:
primer: gebruik ik om het oppervlak volledig glad te krijgen (uiteraard heb je eerst poriën goed gevuld). Dus aantal lagen hangt af van hoe goed je voorbereiding hebt gedaan. Ga er van uit dat je met de kleurlagen geen poriën of schuursporen, hoe klein ook, meer kan opvullen (tenzij je heel veel kleurlagen gebruikt)
kleurlagen: ik denk datje die niet tussentijds moet schuren. alleen de laatste laag moet helemaal dof worden geschuurd, dus als jeniet door je lak wil schuren is het zaak van toch enkele kleurlagen te zetten.
blank: aantal lagen naar keuze schat ik, hangt af van hoe strak je het wil enz...
klopt helemaal, en wat je zelf al zegt. een paar dagen (minimaal 3) wachten met aftapen op cellulose, anders krijg je enorm irritante lijm resten op de lak en loop je ook nog het risico stukken lak mee te nemen bij het verwijderen van de tape
laat de tape er ook niet te lang op zitten; cellulose is een paar minuten uit gehard (in ieder geval vingerdroog) en dan zou ik gelijk de tape verwijderen
Ah, bedankt voor jullie antwoorden:) Nog 1 vraagje:hoe lang wachten jullie min/max tussen 2 lagen, en hoeveel lagen spuiten jullie ongeveer op een dag?
met cellulose wacht ik zo'n 10 minuten, (maar mag ook langer) en dan spuit ik 3 lagen per dag
Ik sluit me volledig bij Barno en Fred aan wat betreft die strakke ondergrond. Ik heb zelf een aantal keren problemen hiermee gehad. Een ondergrond was 99% strak. Paar schuurkrasjes en hele ondiepe deukje (eigenlijk niet zichtbaar op de ongelakte body). Ik dacht dat ik die dipjes en krasjes wel zou vullen met een primer, dus primer erop (meer lagen dan wenselijk was). Dan kleurlak en blankelak. Primer werkt anders dan hout en zakt toch nog soms wat in.
Het bleek onmogelijk om een body die niet helemaal 100% strak was met een redelijk dunne laklaag strak af te werken. Je moet dan echt veel lagen op elkaar opbouwen en dat kost veel tijd, veel schuurwerk en veel lak.
Het is dus echt veel sneller en voordeliger om te zorgen dat de basis vanaf het begin 100% is.
Dus: voorzichtig met je hout zodat er geen butsjes in komen. Met een grove korrel beginnen, iets fijnere korrel totdat je een effen resultaat hebt, nog fijnere korrel totdat dat resultaat ook perfect is etc..... (en indien nodig natuurlijk een filler gebruiken. Eigenlijk zou je daarna met twee dunne lagen primer klaar moeten zijn. Als je met 3 dunne lagen primer de boel niet strak hebt, dan lag het aan je voorbereiding.
Ik kan binnenkort aan het werk! Het is een bouwpakket-gitaar, de body heeft al een dikke sealerlaag. Deze ga ik nog van tevoren even opschuren met heel fijn schuurpapier tot deze zo strak mogelijk is. Bedankt voor de tips in elk geval.
Kleine lakuitdaging:
Ik heb in een elzen stratbody langs de rand een paar kleine hapjes. Niet groot genoeg om weg te frezen, maar ook niet zo klein dat ik ze wegschuur.
Ik schat in dat na schuren een ruwe rand overblijft met putten van ongeveer 2 mm diep.
het idee qua lak is een primer (wit) en dan een hele dunne nitro kleirlaag, met daarover een hele dunne nitro blanke laag.
Waar kan ik die putjes het beste mee vullen (mag dus niet reageren op de thinner in de nitrolak, moet heel strak af te werken zijn en achteraf niet verder krimpen (omdat ik moet zo'n dunnen laklaag totaal geen oneffenheden kan opvangen).
daar gebruik ik altijd Levis voor en daar red ik dat denk ik niet mee. Zal iets plamuur achtigs moeten worden denk ik. Maar wat?
Plamuur werkt niet voor zoiets. Epoxy wel.
ik vul dergelijke putjes op met dikke secondenlijm, even schuren, is direct en met bijna alles af te werken
trouwens een vraagje:
ik heb mijn 4e project gelakt met 2K lak spuitbus, 500 ml van colormatic. In een dag opgezet, ca. 13 lagen. Ik moet hem nog gaan schuren maar ik denk dat hier en daar nog wel wat putjes of plekjes zullen zijn die nog lak nodig hebben.
Kan hier na voldoende uitharding nog 1 of 2 laagjes Plastic Coating (Rustin) over??
Ik kreeg een min of meer gelijke tip van fred via PM. Iets dikkere secondelijm (maar die had ik natuurlijk niet, dus dunne lijm gebruikt) en in hele dunne laagjes aanbrengen en gelijk schuren zodat het houtstof erin terecht komt.
Jee zit meteen op bepaalde plekken een waas van stof, dat zijn volgens mij de kuiltjes. Ik heb dit zojuist denk ik wel 30 tot 40 keer herhaald met een paar kleine druppeltjes en het werkt tot nu toe perfect. Je ziet wel een heel duidelijk kleurverschil (waar lijm zit is het heel donkerder dan het elzenhout) maar dat was voor mij niet een probleem.
Alleen met secondelijm vullen, zonder schuurstof werd mij afgeraden, juist omdat secondelijm anders werkt en uitzet als lak of hout.
Pure secondelijm heb ik wel gebruikt, in het verleden, bij reparaties aan gaatjes in polylak. Dat werkt extreem goed, maar nu heb ik de raad gevolgd en heb het in heel veel hele dunne laagjes opgebouwd. Je bent een uurtje of 2 bezig, maar het werkt wel super!
Fred, bedankt!!!!
voor putjes moet je superlijm gebruiken (ik zou eigenlijk aandelen superlijm moeten hebben ;) ) , omdat de rustin ook een 2k is blijf je altijd een verschil zien tussen de "oude" lak en de nieuwe (hij lost niet op in de oude lak), superlijm heeft dat ook maar het verschil is veel en veel minder en na schuren en polijsten kun je het verschil eigenlijk alleen nog maar zien met een uv lamp
Na wat met secondenlijm geprutst te hebben vraag ik me af± is er al eens iemand geweest die een gitaar gefinished heeft met secondelijm. het lijkt eigenlijk een primia middel om een blanke gitaar mee af te werken, al zal je wel heel veel tubetjes nodig hebben. Je krijgt een soort flinterdunne harde afwerklaag.
ik heb een neck gelakt met superlijm, zag er in eerste instantie prachtig uit en superlijm is heel mooi hoogglans te poetsen, probleem is dat voor grote oppervlakten de lijm te hard is waardoor bij enige beweging in het hout (of gewoon met stoten tegen de "lak" ) grote stukken lijm wegspringen
ik gebruik het nog wel eens om de achterkant van een neck te sealen, alleen schuur ik hem dan nagenoeg weer weg zodat alleen de porieen gesloten zijn en de neck alleen een satijnglans heeft
Dat laatste bedoelde ik eigenlijk, meer als filler en sealer en dan zo laten.
Ik kwam in de Clou online shop dit ding tegen
http://www.clou-shop.eu/images/thumb...dle/2572_0.jpg
Mag ik daar wat van verwachten om nitrocellulose te verspuiten?
http://www.clou-shop.eu/preval-sprayer.html
hm lijkt mij zonde van je geld. dan moet je EN een blikje EN dat spuitbusje kopen. Kun je net zo goed gelijk een spuitbus nitro kopen want waarschijnlijk is dat spuitbusje toch na 1 keer spuiten leeg net als een normale spuitbus.
die dingen zijn vooral handig als je zelf wilt mengen maar voor standaard kleuren is het inderdaad zonde van de moeite
Paar weken geleden met de nitro in zonlicht-tip bezig geweest. Nu eens het resultaat bekijken.
Links, verse hoogglans nitro van Clou
Midden, Nitro van Histor, zat een beetje qua kleur in tussen de huidige kleur en de kleur van het flesje links.
Rechts, gestaind met een mengsel van Kroonparts. Een heerlijk honingachtige kleur, nog steeds wel transparant.
Alle drie nog niet verdund met thinner. Denk dat je hiermee wel een body en neck mooi geel kan krijgen.
http://img687.imageshack.us/img687/4426/20072011702.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Gelijk maar een vraag aan de mensen met veel ervaring met nitro:
Ik wil o.a. de heel van de neck en onder de slagplaat en de backplate de lak niet verkleurd hebben, alles wat "al jaren bloot staat aan licht" juist wel.
Ik heb een paar volgordes waar ik tussen twijfel:
1. Kleurlak
2. Afplakken lichte delen, donkere, gele, nitro eroverheen
3. Afplakzooi eraf en een paar lichte lagen
1a. Kleurlak
2a. Lichte nitro erop, aantal lagen,
3a. Stukken afplakken (of een shabloon van karton erop ofzo) en als laatste de donkere laag erop.
Bij de laatste methode ben ik bang dat de kleur dan ineens te donker kan uitpakken en dat er geen weg terug is.
Eerste methode lijkt mij ook het meest vlakke resultaat te geven, maar vind het een vreemd idee om de verkleurde lak onder de blanke te hebben (hoewel het eigenlijk in elkaar smelt). Ook lijkt mij hier het minste risico dat je de verkleuring wegschuurt bij de laatste stap.
Daarna komen de slijtplekken op de body en hals. Ga je dan kunnen zien dat er blanke lak bovenop getinte blanke lak ligt?
Gewoon even een proefplankje maken en alle twee de methodes proberen.
Ik vraag me alleen af of je geen zichtbaar hoogte verschil op de overgang van licht naar donker krijgt. Misschien een dubbele afplakmal maken zodat het aantal lagen gelijk blijft.
Ik denk zelf ook niet dat met 1 laag je verschil gaat zien. Heb al meerdere gitaren met nitro gelakt en die lagen zijn zoooooo dun. Maar ik ben bang dat ik echt meerdere donkere lagen nodig zal hebben om een tint te krijgen. Heb eigenlijk alleen maar veel ervaring met het kleuren van het hout en daarna blanke lak erop. Ik wil het nu eens correct doen, door de lak op kleur te brengen.
Ik heb de kop van m'n gitaar enkele lagen zwart gegeven. Ik wil er een decal op zetten (zelf geprint), moet ik dan eerst lichtjes schuren (mesh pad), decal plaatsen en dan clear er over? Of kan ik dit doen zonder sChuren?
Grtz
Kunt het beste eerst schuren. Zeker als het een waterslide decal is. Dan wil je het oppervlak zo glad mogelijk zodat er geen lucht of water onder blijft zitten.