De hardware is niet origineel, dus aan de zadels valt niets af te leiden. Het is een Japanner (ik weet niet of het CIJ of MIJ is) uit het midden van de jaren '80.
Uit elkaar schroeven kan helaas niet, hij is (nog) niet van mij.
Printable View
De hardware is niet origineel, dus aan de zadels valt niets af te leiden. Het is een Japanner (ik weet niet of het CIJ of MIJ is) uit het midden van de jaren '80.
Uit elkaar schroeven kan helaas niet, hij is (nog) niet van mij.
Ik heb het ooit eens gebruikt als testje voor een neckthrough. Wat ik me kan herinneren was dat het heel naar splinterde en erg onberekenbaar was tijdens frezen.
Qua klank kan ik er niets van zeggen. Als iemand het wil gebruiken vind ik dat super en willen we allemaal graag weten wat het geluid is.
Er is één grote "maar": in een zelfbouw gaat zoveel tijd en geld zitten dat ik het zonde zou vinden als het nergens naar klinkt en de hals kromtrekt terwijl je voor €50 een elzen body en een esdoorn hals hebt met palissander of esdoorn toets.
Meranti gebruiken vanwege het experiment is super, maar om bijvoorbeeld iets te besparen vind ik erg riskant.
+ 1 met GG,
Een blokje hout ter grote van een hals kost je de kop niet.
Daar zou ik nooit op bezuinigen.
my2cents
Lex van Doef heeft ook zo'n model uit het midden van de jaren '80, en die van hem is elzen zegt 'ie. Hij heeft toch wel een aardige tekening, iets wat bij lindenhout wel heel erg meevalt geloof ik.
Ik ben op dit moment met een klein projectje bezig waar ik wat gitaren voor aan het inventariseren ben en bij goedkope modellen kom ik vaak als bodyhout nato/agathis of mahogany(mahonie)/basswood(linde) tegen.
Op een of andere manier lijkt het alsof in ieder geval een aantal van deze houtsoorten qua naam door elkaar heen wordt gebruikt. Nato is (blijkbaar) een mahonievariant en wordt volgens mij soms zelfs aangeduid als mahonie, is dit te optimistisch van de producenten?
Zover ik weet hebben agathis en linde geen directe band, alhoewel de tooneigenschappen misschien overeenkomen. Weet iemand daar iets van?
Agathis is de latijnse naam voor een familie van reusachtig grote bomen die in de omgeving van Australie groeien. Kauri is daar de voorkomende naam.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ua_Ngahere.jpg
Heeft niets met Linde te maken.
Linde is een boom die voornamelijk in Amerika en Europa groeit. Heeft zacht en makkelijk te bewerken hout. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het veel gebruikt werd en wordt. Net als Agathis, het is in grote hoeveelheden voorhande en beiden hebben ze acceptabele eigenschappen voor het gebruik in solidbody's.
Dat is denk ik de voornaamste rede dat ze veel gebruikt worden. Niet omdat ze zulke uitstekende klank eigenschappen hebben.
Wat is het verschil tussen merbau en meranti hout?Quo looks lijkt het mij precies hetzelfde.merbau is mischien iets zwaarder,maar een hollow body lijkt mij prima te maken met een essen top ofziets.Blijft over de klank,iemand daar iets over te zeggen?:blast:
JJ
Volgens mijn bouwkunde boek is merbau aanzienlijk sterker en duurzamer dan meranti. Merbau word gebruikt voor constructief werk en waterwerken, terwijl meranti staat omschreven als licht timmerwerk met neiging tot werken (=kromtrekken). Merbau heeft een soortelijke massa van 900 kilo/m3, en meranti 700. Dit is allebei erg zwaar hout.
Als je een inschatting wil maken over de klankeigenschappen van het hout, zou je eigenlijk op een lange lat moeten kloppen en daar naar luisteren.
Omdat het, inherent aan het soortelijk gewicht een lage resonantie frequentie heeft, denk ik dat het vooral in dunne stukken toch nog vrij warm klinkt. Dit is koffiedik kijken. Zoals gezegd klop op een stuk tot je de resonantie hoort en maak dan je beslissing.
Merbau is veel zwaarder en duurzamer (niet relevant voor de gitaarbouw, eigenlijk) dan Meranti, al moet je goed beseffen dat 'Meranti' een verzamelnaam is voor een hele scala aan houtsoorten (Shorea spp), waarvan sommigen zacht en prut zijn, anderen stukken solider en zwaarder. En er vaak ook heel wisselend uitzien. Qua bewerkbaarheid zou ik zeggen: probeer wat Afrikaans mahonie te scoren, maakt niet uit welke (Khaya, Sipo, Sapele) voordat je aan meranti of merbau begint.