Absoluut. Nou veel plezier julle vandaag..... Ga de hele dag schilderen... Zoon heeft een huis gekregen..... Dus het filantropisch instituut kan aan de bak :(:(
Printable View
Haha succes nico. Zolang het binnen schilderen is valt het nog enigzins mee ;)
Steekwagentje is natuurlijk altijd handig. Ik vermoed dat hij het wel langer volhoud als zo een batterijtje dus dat moet ik toch maar even tegen elkaar afwegen dan.
Goed, ik heb nieuw batterijtje gehaald. Wat ik me afvroeg tussendoor. Stroom is dodelijk zeggen ze, niet het voltage. Zo een batterijtje is 23A, dat is toch redelijk hoog. Waarom voel je hier niks van?
De gemeten waarde:
Let op! eindbuis is een 6L6GC ipv de EL84 van het ax84 schema.
Eindbuis:
pin 3: 348V
pin 4: 344V
Pin 8: 21,9V
Preamp:
pin 1: 395V
pin 3: 2,71V
pin 6: 397V
pin 8: 2,84V
Zo te zien moet de anodespanning van de preamp wel iets omlaag. Aangezien ik met 300V gerekend heb en geloof dat hij nu redelijk tegen max anode voltage van ECC83 aan zit toch?
Tijdens het meten was er een klein probleempje. Toen ik meette aan pin3 sprong er een klein vonkje over naar pin2 wat een sluiting maakte ergens. Gelijk de stroom eraf gegooit uiteraard toen ik die vonk zag overslaan.
Daarna nog een keer alles nagemeten en alle waardes zijn hetzelfde. Enige verschil is dat ik mijn volume helemaal open moet draaien voor er geluid komt nu. Standje 1t/m10 doet niks en standje 11 krijg ik ineens geluid. (jaja mijne gaat tot 11).
Weten jullie zo wat die vonk aangericht kan hebben?
Sluiting is niet erg, kathode rooster voor korte tijd zorgt voor een hogere stroom in het buisje maar door de hoge anode weerstand kan dat geen kwaad.
Hoeveel meet je op pin 5? Moet nul zijn! Als dat niet zo is amp direct weer uitzetten en componenten checken. Als dat wel goed is dan staat de eindbuis redelijk ingesteld.
Wat ik vreemd vind is je anode van de ECC, die is hoger dan de hoogst mogelijke spanning, lijkt me niet correct. Ten eerste is de voeding voor de preamp lager dan de Ub van de eindbuis door de activere filtering en ten tweede moet je van die spanning ongeveer de helft meten op de anode voor een redelijke versterking. Ik verwacht daar iets van 150V= in goede toestand.
Er moet 104V= over de anode weerstand vallen wat betekend dat B3 500V= zou zijn, klopt geen reet van.
Check maar eens goed de waarde van de anode weerstanden.
Vraag:
Hoe hoog zijn de spanningen B1, B2 en B3.
Op de eerst voedingselco heb ik 366V
B1: 358V
B2: 352V
B3: 327V
Opnieuw de preamp:
Na de anode weerstand mee ik 197V op beide. Dus dit zijn pin 1 en pin 6.
Op de kathode meet ik 1,55 op pin8 en 1,6 op pin3.
De eindbuis:
Pin3 is de plate en die hangt aan B1 (358V). Pin 3 meet ik 349V.
Ja ik vermoed idd dat er een meetfoutje in zat ergens.
Ik krijg nu 197V op de anode van de buis. Ik had bij het berekenen van de kathode weerstand een voedingspanning van 300V aangenomen. Deze is nu 326V.
Kan ik dan beter met deze waarden de kathode weerstand opnieuw bepalen of kan ik beter de B3 wat reduceren naar de 300V?
Hogere anodeweerstand zorgt voor meer spanningsval dus een lager voltage op de anode.
Hierdoor word de loadlijn minder stijl wat zorgt voor een grotere swing wat weer een grotere versterking geeft. Klopt deze beredenering?
Klopt helemaal, dat was ook mijn bedoeling. Let wel op dat je in een recht deel van de karakteristiek blijft ivm de niet lineaire vervorming van de buis. Dit zul je goed moeten bekijken. De 1mA welke nu door de buis loopt is dacht ik vrij algemeen dus die zou ik aanhouden. Vergroting van de kathode weerstand laat je instelpunt naar rechts verschuiven op de loadlijn, misschien kom je dan in een meer lineair gebied.
Frans.
Ok, dan denk ik gewoon dat ik de preampbuisjes enigzins ga begrijpen.
In dat boek van blencowe staat ook mooi stukje over warm en koud instellen en wat voor toon je krijgt daarvan.
Maar weet jij misschien wat er mis gegaan kan zijn met die vonk, frans? Kan dat zijn dat ik daar te dicht bij pin2 gekomen ben met het meten aan pin3 of hoe kan zoiets ineens gebeuren?
En kan het zijn dat mijn volumepot beschadigd is? Aangezien ik alleen nog maar op max volume signaal heb. en de rest van de pot niet meer, terwijl ik dat voor die vonk wel had?