hij is wel gelakt, hij heeft alleen geen topcoat gekregen (en die laatste laag kan inderdaad plakkerig worden als je pech hebt)
Printable View
hij is wel gelakt, hij heeft alleen geen topcoat gekregen (en die laatste laag kan inderdaad plakkerig worden als je pech hebt)
Ik vind het wel een interessante kwestie, daarom haak ik er steeds op in.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
Maar zo vreemd is het volgens mij niet. Als je een 6-digit ingeslagen nummer hebt (uit het nummer zelf kun je trouwens niets opmaken) en een pancake heb je iig een LP uit '70-'75. (mijn favo periode; heb er drie uit die periode)Dus dat klopt ook precies met je potcodes en aanschafdatum (btw: heb jij m nieuw in '76 gekocht??). Pre-1976 Customs hebben idd een smalle binding in de cutaway.
Ik zal binnenkort de routings bij mij eens bekijken. Is op zich wel interessant.
:)
Het is een leuke materie die 70's Gibsons.
Mijn LP custom 74/75 heeft een 3-piece mahonie neck, elementen met nog de patentnr stickers (niet ingeslagen in de baseplate), ouwe stijl knoppen, smalle binding in de cutaway. de potdates zeggen begin '75.
Maar dus veel "oude" specs die in die periode zijn veranderd
ik denk dat er in die tijd veel gerommeld is en wellicht opgeruimd door de managers van de hamburgerfabrikant :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cas121
ik heb vermoeden dat ik een maple neck heb, 3 piece.
orph zei gister dat mahonie nooit in 3 piece gemaakt is...
@agent: ja, ik heb hem in april 76 nieuw gekocht.
als jochie van 19 met een verse rambobank lening in de trein naar den haag en met een doos terug.. helaas de doos niet bewaard, wel het aanbiedingfoldertje onlangs tegengekomen.
Dan heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaanCitaat:
69/70 mahonie 1 piece
70 - 74/75 mahonie 3 piece
76 - ? maple 3 piece
tja, hij studeert en werkt en speelt 3 uur per dag gitaar dus tijd voor huiswerk? :DCitaat:
bij de hiel is een stukje lak, 2 mm weggesleten, daar lijkt het mahonie.
als ik de TRC eraf haal zie ik meer geel dan rood.
zou het ook kunnen dat hiel aangeplakt mahonie is?
Kolere, gaan we hier nu alles afkorten. Heb eindeloos nagedacht. Moet TrussRodCover zijn.Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
excuus, ik dacht dat dat een alom bekende was :D
Aangeplakt mahonie, ik heb het nog nooit gezien maarja, dat zegt niet zoveel aangezien ik er ook nog niet heel veel heb kunnen bekijken...
even kijken of ik die ouwe foto van je kan vinden
ja die kon ik zelf ook niet vinden, werd met walging op gereageerd :D
was ook erg groot.
probeer zoeken op posts van mij en schimmel of groen of groenig :D
vis werd ook gezegd maar 3 letter woorden kannie :(
Citaat:
Haha! Ik had je anders ingeschat qua leeftijd! :) Leuke verrassing.
Maar geen 3-piece mahonie? Haha, wat een onzin! Alles tussen '69 en '75 is 3-delig mahonie, zo ook de mijne.
De jouwe is idd een twijfelaar. Onder de TRC zit idd veel gele zooi bij jou herinner ik me van een foto. En de switch van mahonie naar maple vond rond die tijd plaats. Kan dus allebei, maar gezien het 6-cijferige serial neig ik toch nog steeds richting mahonie.
:)
ik heb hier meen ik 1 keer iemand gesproken die ook die geboorde fresing heeft in een custom uit dezelfde periode.
die heeft ook die gekke blauwe caps erin.
http://www.hetgelegevaar.nl/lespaulcustomcap.jpg
en het ronde gat :D
http://www.hetgelegevaar.nl/roundhole.jpg
Zegt degene met een afkorting als nickname. :DCitaat:
volgens mij toch echt niet hoor. ik kan 't me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb over een 3 delige mahonie hals... noch gezien, trouwens.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith
Dan heb je verkeerde bronnen. Er zijn er vele duizenden gemaakt, waarvan ik er drie in bezit heb. Zal eerdaags wel een fotootjs maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Ik had nog een foto, dus hoefde er geen te maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Voilà:
http://img341.imageshack.us/img341/1059/72gtneckqt5.jpg
Misschien niet de juiste thread voor de technische details over de 70s Gibsons.Citaat:
Ik heb dus even gekeken naar een paar 70s LPs die ik heb/heb gehad en het volgende is eruit gekomen:
-1970 Custom zwart: gefreesd
-1972 Deluxe GT: gefreesd
-1973 Deluxe CSB: geboord
-1974 Custom ivory: gefreesd
Wel vreemd hè, zomaar één willekeurige er tussen die geboord is.
Oja, en over caps: die zijn bij mij ook allemaal verschillend in de verschillende gitaren. Werden gewoon random gebruikt volgens mij.
Misschien even een nieuwe starten over 70's specs. Zal vanavond ook nog eens naar de frezing van de mijne kijken...
Okeej ziek. Nu snap ik waarom je niet die foto's wilde laten zien..
Woohoo hij is er weer, prachtige custom in een mooie staat zo te zien.
Mooie verzameling tonyk, zitten wel een paar leuke hebbedingetjes tussen 8-)
Tonyk:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tonyk
Hoe klinkt de 1955 LP Custom?
Zowel zonder versterker als met versterker...
Kun je horen dat de gitaar een doorleefde klank heeft door de leeftijd of merk je geen verschil?
Ik wil namelijk weten of zo'n Les Paul nou echt beter wordt door de jaren heen en de enige optie om dat te weten te komen, is het door 't aan iemand te vragen die zelf een hele oude Les Paul heeft. Ik heb Jan Akkerman al een aantal keren in zijn carriere horen zeggen dat het ouderdomsproces van een Les Paul vergelijkbaar is met oude wijn, het wordt alleen maar beter en het gaat beter smaken (klinken in dit geval)....In hoeverre ben jij het daarmee eens?
algemeen: Het principe van 'aging' is namelijk heel erg duidelijk bij de akoestische gitaar -> hoe vaker je 'm bespeeld, hoe beter het gaat klinken doordat het bovenblad 'vrijer' en 'soepeler' wordt door de trillingen die het produceert van het voortdurend spelen. Bij een akoestische gitaar is dat principe heel duidelijk hoorbaar, soms al bijna na een maand of eerder. Dan 'opent' de klank zich al.
zie je die open deur daar?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
ja, die daar :D
trap jij hem ff in?
fijnzo, dan mag je nu gaan slapen.
Ik geloof niet dat het geluid per se beter word met de tijd eigenlijk...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith
Mijn 74/75 custom alpine white: geboord
tja, moeilijk te zeggen..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
kon ik als 19 jarig joch een goeie herkennen?
meen me te herinneren op 3 verschillenden te hebben gespeeld.
de laatste jaren geeft de gitaar me steeds meer het gevoel een soort orgel te zijn wat bijna vanzelf speelt.
alhoewel orph hem in eerste instantie moeilijk vond spelen maar even later zei dat ik hem voor een miljoen niet weg zou moeten doen :D
er zijn er dus meer.Citaat:
zullen we er ooit achter komen?
heb het eens op het les paul forum gevraagd, kwam niet veel uit.
Schijnt wel degelijk zo te zijn. Heb eens een keer gelezen dat een gitaar zelfs ingespeeld kan raken op een bepaalde dikte van de snaren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
Dit is vastgesteld door door op 'beroemde' gitaren (zoals bijv. de strat van Rory Gallagher , of SRV) eens een totale andere dikte te plaatsen.
In een aantal gevallen bleef er weinig van de fameuze klank over.
Staat mij niet meer bij in welk blad ik dat gelezen heb overigens.
Okeej. Nou jah eerst zien dan geloven denk ik vaak..
Sorry, maar ik sta hier wat sceptisch tegenover.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeppo
Ik geloof niet dat de klank van een gitaar zo heel veel veranderd met de tijd.
Moeilijk om te beoordelen lijkt het altijd bij electrische gitaren.
Bij akoestische gitaren (met massieve top) is het zowieso dat ze beter gaan klinken door de jaren heen als je ze vaak bespeeld. Men denkt weleens dat als je een gitaar nauwelijks hebt bespeeld door de jaren heen en in de koffer hebt laten zitten, dat je dan opeens een 'holygrail' uit de koffer pakt 30/40 jr later...maar dat is niet zo, heeft niks met 'aging' te maken -> de gitaar moet (liefst veel) bespeeld zijn door de jaren heen.
Logischerwijs zou dit ook voor een electrische gitaar moeten gelden, maar dan gaat het erom dat de body/top gevoelig zijn voor trillingen van de snaren en op de een of andere manier zou zo'n body dus ook wat 'vrijer' en 'losser' worden door de jaren heen wanneer de gitaar veel bespeeld wordt...unplugged zou je het dan dus moeten kunnen horen; het punt is dat een akoestische gitaar hard en duidelijk klinkt, terwijl je bij een electrische gitaar de unplugged klank veel zachter hoort.
Yamhammer 71. Ik weet op antwoord.
Vanavond neem je een stukje op. Dan blijf je hier 40 jaar weg van het forum (want dat beinvloed je beleving onbewust, al dat gebabbel over elementen en topkammen met toonkamers etc.)
Over 40 jaar log je weer eens een keertje in, zijn wij blij je weer terug te zien en post je het zelfde lickje nog een keer met dezelfde gitaar.
Een ander alternatief kan ik zo gauw niet bedenken.
Ik vind het een bijzonder treffende oplossing.Citaat:
Dit vraagstuk is met name gebasseerd op sommige Les Pauls die hier worden gepost uit de jaren 50, 60, 70.
Ik heb gezien dat o.a forumlid Tonyk nog een hele oude 1955 LP Custom heeft, dus vandaar wat logische interesse in de klank van zo'n oude Les Paul.
Tonyk: zou je de 55' LP Custom kunnen vergelijken met een nieuwere Les Paul uit bijv de jaren 90' of later? Ik ben benieuwd naar je bevindingen aangezien jij een vd weinigen op het forum bent die in bezit is van een originele 50's Les Paul...daar wordt veel over gesproken en er is veel vraag naar Les Pauls op leeftijd (!), dus ik vraag me af in hoeverre de klank van de jouw LP Custom ook in het leeftijdsbeeld vd gitaar past. Is het een sprookje of werkelijkheid?
Weetje wat best wel irritant is?
http://i88.photobucket.com/albums/k1...4/P8130111.jpg
Geen Gibson of Epi ofzo...Maar wel een LP body.
Jaja, dus mijn massieve strat body zou losser worden van de trillingen van de snaren... en jij kan dat unplugged nog horen ook, of voor mijn part plugged, wat een gelul allemaal man... of geldt dit "voordeel" volgens jou alleen voor body/top bodies.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
[QUOTE=Yamhammer_71]...maar dat is niet zo, heeft niks met 'aging' te maken -> de gitaar moet (liefst veel) bespeeld zijn door de jaren heen.
QUOTE]
Dus dààrom klinkt die multiplex-hondo van GG zo lekker? :o
Nee, natuurlijk niet in de letterlijke zin dat de body 'losser' wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AoDf
Het wordt 'vrijer' om te ademen, beetje zweverig verwoord, maar je begrijpt wel ik bedoel.
Er zijn gitaristen die hun akoestische gitaar fulltime voor een stereo installatie zetten om zoveel mogelijk trillingen door de body te produceren. Hoe meer trillingen die gitaar opvangt, hoe beter het gaat klinken. Dit verschilt per exemplaar, omdat niet elke akoestische gitaar een massieve top heeft van dezelfde kwaliteit of van dezelfde dikte (hoe dunner, hoe beter klankgewijs en hoe sneller het bovenblad de trillingen kan verwerken).
Hier zijn ook apparaten voor (soort behandeling) om het 'trillings-proces' in werking te zetten, zonder daar zelf iets voor te hoeven doen, maar dat terzijde.
Voor de electrische gitaar lijkt het een raadsel en wat minder duidelijk hoorbaar in eerste instantie, maar wellicht omdat een akoestische gitaar harder klinkt en een electrische gitaar veel minder volume heeft unplugged, waardoor het ook moeilijker te beoordelen valt.