Pete townshend is inderdaad een matig gitarist. Maar hij was vooruitstrevend, vernieuwend, origineel, een verrijking voor de afgelopen plm 40 jaar! En dat maakt gitaristen goed, niet hun technisch nivo. Youtube staat vol notenpoepers :seriousf:
Printable View
Pete townshend is inderdaad een matig gitarist. Maar hij was vooruitstrevend, vernieuwend, origineel, een verrijking voor de afgelopen plm 40 jaar! En dat maakt gitaristen goed, niet hun technisch nivo. Youtube staat vol notenpoepers :seriousf:
Even mijn mening: ik snap echt niet waar mensen vandaan halen dat Townshend een matig gitarist is. Kennen ze alleen het nummer 'My Generation' of zien ze Townshend als een idioot die enkel gitaren kapotslaat? Dat is zo'n stereotype beeld. Luister eens naar Live At Leeds of bekijk de live at Royal Albert Hall dvd. En speel eens mee... makkelijk hé? Hetzelfde dat Hammett zijn slechte spel verdoezelt door veel met zijn wah te spelen. Tel eens het aantal gitaarsolo's en dan hoeveel hij er ingespeeld heeft met een wahwah...
Niet om die twee gitaristen nou zo op te hemelen maar ik krijg al snel het gevoel dat mensen niet de moeite nemen om fatsoenlijk te luisteren en op basis van twee Youtube clipjes hun mening al paraat hebben dat het een lousy gitarist is.
Hamett is écht geen goede gitarist hoor.
Townshend heb ik niet genoeg van gehoord, maar wat ik gehoord heb was niet slecht.
EDIT: Oke, oke: ik vind hamett écht geen goede gitarist hoor.
Laatst was ik weer een beetje over Youtube aan het zwerven en via via kwam ik bij een hoop Zakk Wylde filmpjes. Ik blijf dat toch erg indrukwekkend vinden. In tegenstelling tot veel notenpoepers blijft bij hem de bluesfeel aanwezig. Maar dan met een heerlijke agressie erin.
Door veel van die filmpjes te zien krijg je toch een ander beeld van zijn gitaarspel dan door alleen zijn CD's te luisteren.
Voor mij duidelijk een van de hele groten!
Die discussie zal je hier altijd blijven houden. De ene kijkt naar techniek, de ander naar het gevoel dat een bepaalde gitarist overbrengt. Daarom reageerde ik ook op die opmerking over Pete Townshend. Technisch is ie echt niet veel beter dan velen van ons hier, vergelijk hem met "de grote notenpoeperds" dan is ie nergens.
Maar qua originaliteit, in-your-face-uitstraling en compsitieskills is het niet voor niets dat ie voor velen een inspiratiebron was, dat mensen hem altijd zullen blijven herinneren voor wat ie betekend heeft voor de moderne muziek.
En dat is meer dan alle Vai's, Satriani's, Malmsteens en bucketheads bij elkaar.
En daarom vindt ik t een goeie gitarist ;)
'k Vind Hammet niet de beste, maar om nou te zeggen dat het een slechte gitarist is? :stop:
Ik heb vroeger aardig wat moeite moeten doen om zijn solo's een klein beetje uit te zoeken, en daar had ik een hele kluif aan, maar Yngwie Malmsteen, Tony MacAlpine en Vinnie Moore zijn technisch gezien toch nog wel wat verder denk ik.
Mijn persoonlijke top 3:
1 Jimi Hendrix
2 Jimmy Page
3 Ritchie Blackmore
Nee, je bent in mijn ogen een goede gitarist als je feeling overbrengt.
En als je techniek dan ook nog evenredig is met je feeling ben je een van de beste van de wereld.
Alle solo's die ik van Hammett gehoord heb (op de cd's die jij zei) zijn halve shred solo's met constant dezelfde loopjes en geen feeling.
Maar nogmaals dat is mijn mening
Als ik iemand verschrikkelijk vind is Hammett het wel.
Townshend is de EERSTE rockgitaris, althans, als ik Clapton en Richards en Dave Davis mag geloven en waarom niet.
Dat maakt van hem nog geen technisch goede gitarist maar als techniek alleen de norm is dan blijft er weinig over van de afdeling rock gitaarhelden vergeleken de afdelingen jazz, flamenco en klassiek.
Zet de plaat "Friday night in San Francisco" eens op, zomaar voor de grap, en bedenk eens hoeveel rockgitaristen in dat groepje zouden kunnen zitten.
+ 1, en die sound van die man ook. Ik vind het heel erg lelijk. Zijn vibrato is ook heel spastisch, en dat vind ik misschien nog wel het ergst.
Over dat feeling gebeuren, dat doet Hammett in mijn ogen absoluut niet. Er zit geen enkele feeling in die man zijn spel. Of in ieder geval, ik hoor dat in niet.
Om nog even in te haken op het "Hammet-bash-gebeuren", Ik vond zijn solo's in de jaren 80 wel erg gaaf, en wat nog belangrijker is: ze pasten erg goed bij de muziek.
Wat ik destijds vooral heel erg mooi en "gevoelig" (dus feeling?) vond, was de beginsolo in "Fade to Black", en ook de solo's in "One" en "Master of Puppets".
In de loop v.d. jaren is zijn vibrato veranderd heb ik het idee, en dat vind ik ook inderdaad één van zijn mindere eigenschappen van dit moment.
Komt er nog eens bij dat ik de muziek zelf van Metallica ook 10 keer niks vind:D.
Nee sorry ik vind Hammett echt verschrikkelijk, ook in fade to black, dat amateuristische en bovenal die dode vibrato.
Maar hij is ook een van de grote voorbeelden van een 'niet gitaristen-gitarist' volgensmij.
OT: dit is er eentje uit mijn lijstje, Jeff Kollman: http://www.youtube.com/watch?v=CRU0s...eature=related
Hmmm, lekker zeg, die Kollman!
Ik had er nog nooit van gehoord. :chicken:
Die gaan we 's checken als ik er weer ben van vakantie, helemaal mijn ding.
Voor de toekomst:
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/...r/m1azw9ufh4te
http://www.youtube.com/watch?v=m-EjOroHY10
En voor de mensen die niet in talent geloven ;)
Je zou toch denken dat dat komt door een verschil in smaak tussen mij en 'iedereen'.
Ik ben het met timo en leonneke eens. De goede noten, maar hij speelt ze 'verkeerd' :p
Wellicht ligt dat ook wel aan het feit dat je misschien niet veel naar 'betere' gitaristen luistert?
Ik bedoel, stel je speelt 3 dagen en je hoort een hamett solo, dan denk je misschien van WOW.
Maar ik weet intussen wel beter :D.
Anderzijds is het smaak.
Maar beter gaan we weer on-topic, want ik denk dat niemand Hamett 'DE beste gitarist van de wereld' vindt :D.
ok ok, ik kies dan toch voor Steve Vai
Die vind ik dan weer wel érg goed.
ik vind het een beetje een nutteloos topic,
noem me een zeikerd
maar ik zag kirk hammet met bb king vergeleken worden.
Hammet speelt metal, BB King speelt blues, hoe kunnen ze dan met elkaar vergeleken worden?
http://users.wfu.edu/rabism7/kirk_hammett_metalica.jpg
http://www.jazzpages.com/Deker/pics/king_bb_450p.jpg
ze lijken anders sprekend hoor ;)
Toch luister ik liever 1 metallica solo dan 1 nummer van steve vai of iemand anders met zijn skills.
Dat komt omdat je je muzieksmaak nog moet ontwikkelen.
Steve Vai vind ik ook niks aan, luister ik nog liever naar de Ramones ofzo. Hoe goed de gitarist van een groep is maakt veel minder uit dan de compositie van het geheel.
Hoewel hij ongetwijfeld een virtuoos is kan ik niet lang naar Vai luisteren, over smaak gesproken, ik vind het vaak zeer kitscherige muziek.
Ik ben dan ook meer van de riffs dan de solo's en Kirk is -analoog aan de argumenten dat Kurt Cobain zo goed is omdat hij pakkende nummers schreef- toch degene die de riff van Enter Sandman heeft bedacht.