Jawel :D Ik zit hier niet om een beetje ja te knikkenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maiden Michiel
Printable View
Jawel :D Ik zit hier niet om een beetje ja te knikkenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maiden Michiel
Spelen is toch het controleren van geluid? Daarom snap ik het niet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The wall of dolls
Waarom hoor ik dat niet terug in zijn muziek dan? Waar jij het over hebt is leuke trivia, maar ook al kent ie 10.000 gitaristen, dat wil nog steeds niet zeggen dat hij de muziek theoretisch doorgrondt, of dat hij zelf de techniek in huis heeft om die muziek ook te spelen. Bij Vai kunnen we het er tenminste over eens zijn dat hij theoretisch en technisch absoluut geen problemen zal hebben met het hele ouvre van Page.Citaat:
Mensen die andere muziek maken of beluisteren dan jij, hebben alle realiteitszin verloren? Okee dan.Citaat:
Vai weet heel goed wat hij doet. Dat jij het niet mooi vindt, doet daar absoluut niets aan af. Ik snap alleen niet waarom virtuositeit en complexe muziek veel moeilijker geaccepteerd wordt buiten jazz/klassiek.Citaat:
Dat denk ik omdat je Steve Vai compleet met de grond gelijk maakt. Jij moet dus oppassen met de uitspraken die je doet, want nu beweer je ineens iets heel anders.Citaat:
Je moet ook oppassen met uitspraken als "Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen", want ik heb absoluut niet beweerd dat moeilijke muziek iets met wijsheid oid te maken zou hebben.
Dat stond er anders letterlijk... Is al de tweede keer dat je niet achter je eigen uitspraken staat.Citaat:
Dat heeft helemaal niemand gezegd. Ik weet niet waar je het vandaan haalt. Maar goed, dat snap ik bij zoveel dingen die je zegt niet. Jij lijkt krampachtig snelle of technische muziek te mijden, omdat daar geen gevoel in zou kunnen zitten.Citaat:
Nee, ze vinden het misschien niet mooi. Maar iedere serieuze luisteraar zal er in ieder geval in kunnen herkennen dat de man goed gitaar kan spelen, en zich zo goed kan uitdrukken op gitaar, dat het bijna als een stem is.Citaat:
Blijkbaar snap je er absoluut niets van.Citaat:
Het gaat er niet om dat je een andere smaak hebt. Het gaat erom dat jij alles wat niet jouw smaak is, met de grond gelijk maakt. Dat kan ik niet serieus nemen. Die Neal Schon kan echt wel gitaarspelen hoor. Jouw commentaar is absoluut ongepast. Als je dat serieus meent, ben je dus amuzikaal, want dan mis je alles wat die man aan het doen is. Ik kan ook muzikaliteit waarderen in muziek die ik niet direct mooi vind. Waarom kan jij dat niet?
Niet geheel. Bepaalde klankkleuren moet je toch echt met een knopje regelenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Omdat je er nog nooit serieus naar geluisterd hebt, blijkbaar? Smalend: of heb je geen herkenbare stukjes gehoord?Citaat:
Dat zeg ik toch niet, je quote een stukje dat buiten de context naar jouw smaak kan worden geinterpreteerd. Jij beweert dat mensen die Vai niet kunnen waarderen... nou je beweert nog net niet dat het idioten zijn, maar het zit er dik in dat je er toe in staat bent.Citaat:
Misschien een idee om daar eens achter te komenCitaat:
Je doet anders te veel moeite om alleen het moeilijke door mijn strot te duwen. Ik duw Page terugCitaat:
dat jij niet capabel bent om begrijpend te lezen is niet mijn probleem. Maar ik wil het best nog wel een keer uitleggen.Citaat:
Ik kan in elke soort muziek bepaalde mensen waarderen. Soms zijn dat de clichévoorbeelden, soms nietCitaat:
Omdat ik in mijn wereldje overdadig nootgebruik overbodig acht. Daarom. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat hij geen muziek kan maken. Hooguit dat zijn geluid rag is en dat hij te veel noten op zijn zang heeft.Citaat:
Niet geheel, maar wel gedeeltelijk? Je had het over totale controle. Dus daar valt het spel zelf ook onder dan.Citaat:
En wat moet ik maken van knopjes regelen? Dat Page een goede gitarist was omdat hij aan de knopjes van z'n gitaar en versterker draaide? Dat soort dingen vind ik echt totaal niet ter zake doen. Hoe zit het met akoestisch spel dan, als er geen knopjes of versterkers zijn?
Okee, ik speel het spelletje even mee. Laten we aannemen dat ik niets weet van Page. Kun jij dan aan de hand van een paar voorbeelden even uitleggen waar al die invloeden van Page zitten, in zijn muziek? Even uitleggen wat voor akkoordprogressies hij gebruikt, wat voor toonladders, wat voor melodielijnen etc?Citaat:
Dan weten we allebei waar we over praten.
Wat bedoel je dan wel met die opmerking over realiteitszin?Citaat:
Dat beweer ik helemaal niet. Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten...Citaat:
Het gaat ook om waardering. Ik vind zelf ook een hoop muziek van Vai helemaal niet mooi. Maar ik waardeer wel dat hij op een hoog niveau bezig is. Er zijn een aantal nummers die ik wel enorm mooi vind, en dat is voor mij ook genoeg bewijs dat hij ook met smaak en gevoel kan spelen, hoewel dat misschien niet in elk nummer even duidelijk naar voren komt.
Leg het maar uit, als je het weet.Citaat:
Is toch logisch? Het makkelijke waardeer je al, daar hoeven we het niet over te hebben.Citaat:
Noem dan eens wat virtuoze gitaristen die jij kunt waarderen. Ik ben benieuwd.Citaat:
Grappig, aangezien je anderen ervan beticht dat ze niet verder kijken dan hun eigen wereldje. Blijkt dus dat je dat vooral zelf doet.Citaat:
'Overdadig' is iets dat niet objectief vastgesteld kan worden. Het geldt alleen in jouw wereldje.
Dan nog vind ik het heel wat anders om iets overbodig te achten dan om gewoon iemand compleet met de grond gelijk te maken. Maar dan gaan we het over dingen als respect hebben enzo. Dat schiet ook niet op.
Bij een goeie gitarist denk ik altijd aan het totaalpakket. MIJN nr 1 gitarist is Rory Gallagher. Als ik aan hem denk, dan zie en hoor ik niet enkel het geniale gitaarspel zelf, maar alles die rond hem hangt: de sfeer, de power waarmee hij speelde, de soort muziek, de controle die hij over zijn gitaar heeft, zijn "tone", de riffs die ik zo goed ken, de solo's enz... het is een wereld op zich.
BB King kan mij met 3 noten meer raken, dan Vai met 30 noten. Dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur, simpel...
Zeg ik hiermee dat Vai niet goed is? Tuurlijk niet.
Ik speel het spelletje niet mee. Het geluid wordt niet gevormd door die paar missers die hij maakt, dat is het technische aspect in zijn spel, dat geluid blijft hetzelfde als hij missers maakt.Citaat:
Ik zie ook niet in waarom die progressies en schema's je kijk op een nummer zouden veranderen. Gaat het jou wel om de muziek? Je loopt maar te mekkeren over theorie enzo. Muziek is praktijk hoor, dat je t even weet
Die opmerking zou overlap kunnen hebben met dat wat jij beweerdeCitaat:
er staat ook niet dat jij dat beweert.Citaat:
Ik weet het niet, ik ben druk doende er achter te komen waarom mensen het wél goed vindenCitaat:
Je geeft al een goede voorzet. Johan cruijff, een van de meest briljante voetballers ooit in al zijn simpelheid. Bewees dat voetbal niet het spel van de techniek, maar van het inzicht is. Sommige dingen zijn ook net muziek he.Citaat:
Dat heeft net zo min zin. Pat Metheny speelde al zo'n beetje professioneel gitaar toen ie nog geen noot kon lezen. Hij zal dan ook wel weer niet goed genoeg zijnCitaat:
Maar zou hij niet NOG beter zijn, als hij die missers niet maakte?Citaat:
We hadden het even niet over de kijk op een nummer. Jij beweerde dat Page een ongekende kennis en invloed had van gitaristen etc. Dus vraag ik waar ik dat kan merken in zijn muziek. Mag ik concluderen dat je dat niet hoort in zijn muziek dan, omdat je nu ineens terugkrabbelt, en je gaat verschuilen achter dooddoeners als 'muziek is praktijk'?Citaat:
Je staat dus weer niet achter je beweringen? Denk dan na voordat je wat post.Citaat:
Er staat wel dat dit is wat ik zou bedoelen. Dat is dus niet het geval.Citaat:
Dat is heel makkelijk: ze vinden het goed omdat dat hun smaak is.Citaat:
Komen we weer terug op het verschil tussen iets goed vinden en iets niet goed vinden, en iets kunnen waarderen of totaal de grond in boren.
Als je Cruijff wat beter kent, dan weet je dat hij een sterke voorkeur heeft voor technische voetballers, en dat het type voetbal dat hij speelde (zowel als speler als als coach) steeds het technische als uitgangspunt had, waardoor het inzicht naar boven kon komen (je kunt niet het overzicht over het spel houden als je moeite hebt met een bal aannemen).Citaat:
Dus in tegenstelling tot jou had Cruijff helemaal niets tegen techniek, maar lag het juist aan de grondslag van zijn voetbal.
Waarom zou het bij gitaristen niet zo zijn dat ze door hun technische virtuositeit juist beter hun gevoel in hun spel kunnen leggen omdat ze de basis van het spelen zo goed beheersen?
Dat is een jazzgitarist, en zoals ik steeds al zei, wordt in jazz complexiteit en virtuositeit wel gewaardeerd. De vraag is waarom er in rockmuziek ipv waardering juist een antipathie heerst.Citaat: