Voor een geoliede body is een vuller dus niet noodzakelijk voor de finish. En hoe zit dat met een sealer dan? En ik neem aan dat sipo mahonie grove poriën heeft?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Printable View
Voor een geoliede body is een vuller dus niet noodzakelijk voor de finish. En hoe zit dat met een sealer dan? En ik neem aan dat sipo mahonie grove poriën heeft?Citaat:
Sipo heeft middelmatig grote porieen. Groot, da's essen of wenge. Klein is bijv. echte mahonie, de afrikaanse soorten zijn ietwat groffer.
Sealer is bij olie ook niet nodig, je moet voor optimaal resultaat alleen wel tot een korrel of 800-1200 schuren (ja, het hout). Dit is anders dan bij lak, waar je maar tot 320 hoeft, misschien 400 (bij maple tops soms wat meer, maar dat is dan techniek-gebonden).
Verder: filler kun je bij allerlei soorten finish gebruiken. Of niet. Heb je hout met zichtbare porien en wil jee glad afgewerkt resultaat, ongeacht finish soort? Vullen.
Ok, het is allemaal duidelijk nou ;). Bedankt voor je hulp!
hoi,
ik ben met mijn eerste projectje bezig en nu vroeg ik mij het volgende af. de voorkant van de plank wilde ik beschilderen met acrylverf. gewoon de verf die ik ook op doek gebruik. is dit aan te raden? en met welke lak moet ik dit dan aflakken?
alvast bedankt
Ik zou zo een effect willen krijgen( het zijn nog allemaal ideetjes, ik weet nog niet juist wanneer eraan te beginnen). alleen zal het geen maple top zijn, maar gewoon een essen body.
ziehier de foto
http://www.espguitars.ru/images/guit...iper-200fm.jpg
en mag de filler ook gewoon kneedhout zijn of is er daar een speciaal soort voor?
Bedankt
Pueblo aka Jan
die is zeer geschikt hiervoor, acryl uit een tube of potje (aibrush verf) reageert niet met de lak die je er over heen spuit, dus of het nu acryllak, alkyd of cellulose je hoeft niet bang te zijn voor enge reacties in de lak, als je acryl uit een tube gebruikt wel even verdunnen met een beetje water omdat de acryl anders te dik wordt opgebracht en lang zacht blijftCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers
als je een donkere filler gebruikt (bijvoorbeeld mahonie kneedbaar hout) in combinatie met zwarte inkt (beetje verdunnen met wat druppels water) is een soortgelijk effect in essen wel te krijgen waarbij dan de donker gefilde nerf de rol van de vlam in het esdoorn overneemtCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pueblo
in combinatie, is dat erna of vermengen met het kneedhout?Citaat:
ik veronderstel daarna, na opdrogen van het kneedhout?
vraagje over lakken en binding
op mijn zelfbouw zijn de cream bindings gezet. de body wordt wijnrood (volledig dekkend) gelakt. Omdat ik nog wat heb geplamuurd, heb ik uiteraard eerst een (rode) primer gebruikt. Bindings afgeplakt, maar bij het schuren daarna schuur ik natuurlijk stuk over de binding die dan door het schuurpoeder rood worden.
Daarna weer hele tijd bezig om die bindings terug mooi cream te krijgen.
Straks ga ik de kleur lakken :ik plak de bindings dan wel af maar zal dan ook regelmatig tussen de lagen schuren waardoor de bindings weer wat kleur zullen pakken: is er een truukje om te vermijden dat ik telkens die bindings moet gaan schoonschuren?
Of kan ik dat bindingschuren tussen de lagen achterwege laten en enkel na laatste laag ze schoonschuren (lukt dat dan nog?)
thx
Schrapen (Schraapstaal of razor blade), niet schuren. Blijft 't mooi schoon.