Ach ik ben gewend om alleen maar gitaren ver weg te horen. Je moet gewoon de songstructuren goed weten. Maar ik ben dan drummer, dus das anders dan voor gitaristen. Als gitarist vind ik het ook erg vervelend als ik mezelf niet hoor.
Printable View
Ach ik ben gewend om alleen maar gitaren ver weg te horen. Je moet gewoon de songstructuren goed weten. Maar ik ben dan drummer, dus das anders dan voor gitaristen. Als gitarist vind ik het ook erg vervelend als ik mezelf niet hoor.
Ik heb nu toch al zo'n 25 jaar - niet elk jaar maar wel elke 3 - 5 jaar - podiumervaring als gitarist maar ik heb altijd het idee dat "men" de gitaar meestal te hard vindt staan.
Afgelopen paar weken heb ik in wat kleine/middelgrote kroegjes gespeeld en vooral bij die gelegenheden maak ik dat mee.
Op zich best logisch maar het is wel frustrerend dat er dan niks tegen de drummer gezegd wordt die zichzelf ook nog 's op een monitor hoort (de kick alleen geloof ik).
Op zich is het wel lekker om jezelf wel goed te horen maar dan gaat het dus meestal domweg te hard.
In ear zou dan best een oplossing kunnen zijn misschien?!
Wat me ook erg goed bevalt is een 2x12 cab mee te nemen i.p.v. een 4x12.
De 2x12 kun je eenvoudig op een paar barkrukken of een standaard zetten zodat je je eigen geluid beter hoort. Beamblockers zijn ook een goed alternatief misschien.
Het meest frustrerende is eigenlijk dat de amp (vooral de JCM800) op hoog volume gewoon beter klinkt. :rockon:
M'n JVM is op iets lager volume ook nog steeds goed.
Bij mij was het een kwestie van "door schade en schande" wijs worden.
Met een forum als vandaag de dag ben je gezegend, niet alleen als gitarist trouwens...... peins, filosofeer, etc. ;)
Gister nog een gig gehad en ik had mn 2x12 kast op een kist staan, aan de zijkant van het podium. Ik kon mezelf goed horen en de band goed horen.
Volgens mij is dat, na in-ear het beste wat je kan doen. En de geluidsman stuurde mn 2x12 kast de zaal in met 2 sm57 mics ervoor, prima geluid en lekker breed in de zaal.
Nee, je hebt gelijk.... een in-ear systeem is veel goedkoper :hippie:....
Ik laat de meeste bands in zalen <1500 personen zoveel mogelijk de backline als 'sidefill' opstellen. Dan heeft de band het volle geluid, maar staat het niet de zaal in te knallen, zodat het mijn controle op de FOH ondermijnt.
Je combo wat hoger zetten en lekker op je smoel richten scheelt heel erg veel !
Succes ermee!
Vinden de bands/vooral zangers en zangeressen dit fijn? Ik vind het zelf heerlijk om de backline als sidefills te gebruiken (sta je inderdaad midden in je eigen geluid en hoeft het ook allemaal niet zo retehard), maar onze zangeres die vind het echt afgrijselijk.
Als je zangeres in-ear zingt, kan ze de gitaar gewoon naar smaak bijdraaien of helemaal wegdraaien, terwijl je toch als sidefill opstelling met de backline werkt. Zoniet, toch in-ear laten zingen:D Nee goed, je kan ook je backline op de grond zetten zodat je zangeres uit de 'beam' van je kast staat, en je gitaar wat meer op de monitor laten komen. Kun je dan nog niet hard genoeg voor je gevoel, draai dan je cabinet met de speakers van de band af.