Voor de liefhebbers van politoer (Frensh Pollish).
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is:
http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html
Printable View
Voor de liefhebbers van politoer (Frensh Pollish).
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is:
http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html
Hallo,
Ik heb een fender musicmaster uit 71' ( http://www.2dehands.be/muziek/muziek...l=&pc_id=&afd= )
en ik zou deze graag refinishen in zwart satijnglans (geen hoogglans, mag er liefst wat oud uitzien). Zijn er toevallig mensen op het forum die dit tegen een redelijke prijs willen doen of mij persoonlijk willen helpen? ook zou ik graag de originele pick up willen installeren en de gitaar afgesteld willen zien, maar ik heb wat schrik om aan een oude fender te prutsen zonder kennis van zaken of een geschikte mentor ;)
Pieter
Die term "Nitro-Kombinationslack" zie ik bij de matte varianten staan. Bij de Clou 700 staat Spritzlack auf Nitrocellulose-Basis. De exacte samenstelling ken ik niet maar dit type is me aangeraden omdat het zich gedraagt als Nitro ( lagen versmelten, makkelijk schuurbaar, mooie vergeling enz.....) BTW Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Heus?? Weeral wat bijgeleerd! Ook die typische pastel kleuren uit de fifties?
Als acryl en cellulose zó dicht tegen elkaar aanliggen zou ik toch die paraloid korreltjes icm thinner eens willen proberen. 't is vast minder giftig dan cellulose en als het goeie resultaten geeft...
Aantal vraagjes voor mijn project. Ik heb van Vox Humana grondverf (degene die je moet mengen) en een Olympic White lak en ook heb ik een unfinished body. Deze moet ik allereerst in de grondverf zetten (2 tot 3 lagen). Nu zijn mijn vragen als volgt:
1) aan welke kant moet je je gitaar laten hangen bij het drogen? De verkoper bij Vox Humana heeft het tegen me gezegd maar ik ben het vergeten :???:
2) nadat de grondverf is aangebracht, maakt het dan uit hoelang je wacht ermee totdat je weer wat doet aan de gitaar?
3) als de witte lak is aangebracht, moet je dan binnen een bepaalde tijd de blanke hoogglans lak aanbrengen?
4) de gitaar wordt als basis wit maar krijgt ook zwarte delen die ik er later dmv afplakken nog ga bij spuiten. Hoe zit het in dit geval met de blanke lak en nat schuren? Moet ik dat ook gelijk doen als de witte erop zit, of moet ik wachten tot ze er allebei op zitten, of op allebei apart blanke lak aanbrengen en nat schuren?
Thanx alvast.
Iemand?? Ik wil graag beginnen hahaha :punk: maar lijkt me ff verstandig dat ik pas begin als ik 100% zeker ben.. dus ff wachten op iemand die antwoorden heeft :seriousf:
Iemand enig idee waar ik lak in deze kleur (tobacco brown, http://www.stewmac.com/shop/Finishin...r_Lacquer.html) in Nederland kan krijgen?
Mij is de kans gegund om een '68 Telecaster te refinishen. Mooi ding, 1-piece swampash, en een geweldige klank. Het is een echte player, met opgevulde humbucker routes en al. Het is dus niet zo dat ik me ga wagen aan een waardevol museum stuk...
De originele kleur is jaren geleden al weggeschuurd, waardoor het hout (inclusief de reparaties) in alle glorie zichtbaar is. Er zit echter nog wel een laag op het hout, en ik vermoed dat dit de originele fullerplast is. Ik wil deze laag eigenlijk licht opschuren, zodat ik dit als onderlaag kan hergebruiken.
Mijn vragen zijn:
- Kan het zijn - gezien de leeftijd - dat het hier inderdaad om een een laag fullerplast gaat?
- Zo ja, kan ik hier dan zonder problemen overgaan op een nitro afwerking?
- Welke filler kan ik over de fullerplast aanbrengen om de ergste butsen weg te werken?
als de lak al, laten we zeggen zo'n 10 jaar op de gitaar zit (en in jouw geval waarschijnlijk nog veel en veel langer) kun je er 999 van de 1000 keer met celullose overheen; het zijn namelijk de oplosmiddelen die op elkaar reageren en die zijn er tegen die tijd wel uit
ik zou een clou pasta nemen, die neemt nog wat lak op bij het lakken waardoor je uiteindelijk bij het uitharden niet zo duidelijk de filler ziet terugkomen (een 2 componenten filler blijf je uiteindelijk altijd zien na verloop van tijd)
Weet iemand een webshop waar je polijstspullen kan halen?
Ik wil commandant m4, een polijstkop voor de boormachine halen en eventueel nog meer polijstspul, maar kan geen winkel vinden waar ze dat allemaal hebben.
Alvast bedankt!
autospuiterij zoeken. En anders voxhumana.nl maar die zijn wel redelijk duur met dit spul.
Commandant haal je gewoon bij bouwmarkt.
Heb m'n gitaar net in de grondlak gezet (die 2 komponenten spul van Vox Humana). Even 3 vragen.
1) Zie dit:
Die 2e keer drogen, is dat alleen als je nóg eens een grondlak moet doen als na de 1e keer blijkt dat het niet goed genoeg was?Citaat:
- Na 30 minuten zonder schuren 2e laag en eventueel weer 30 minuten later een 3e laag.
24 tot 48 uur laten drogen.
- Schuren met korrel 240. Als nog niet alle nerven gevuld zijn, nog 1 maal nagronden op dezelfde manier als hierboven beschreven.
- 24 tot 48 uur drogen. Gladschuren met korrel 240 of 320. Als toch nog door de grondlak wordt heen geschuurd dan kan plaatselijk nieuwe lak aanbrengen.
2) Hierna de gitaar spuiten met nitro lak. Maakt het uit hoe warm/koud het buiten is?
3) Maakt het veel uit wat voor temperatuur het is in de kamer waar die droogt?
Deze vragen kon ik niet zo snel vinden via google of de zoekmachine hier.
temperatuur maakt niet zoveel uit bij cellulose, luchtvochtigheid wel, ik heb gisteren nog cellulose gespoten en dat ging prima, bij de huidige temperaturen beperk ik me wel tot 1 laag per dag omdat het wel langer duurt voor dat de lak volledig uitgehard is. zou je meer spuiten dan duurt het zeker een week of 8 voordat je lak echt "hard" is
ik laat de body na het lakken een minuut of 10 buiten liggen om de meeste dampen kwijt te raken en dan breng ik hem naar een ruimte waar het zo'n 15 graden is om verder uit te harden, kamer temperatuur is natuurlijk beter echter je wilt die thinner niet in je woonkamer hebben
Mooi, dan kan ik morgen beginnen! Dan heeft de grondlak bijna 48 uur kunnen drogen, dat moet genoeg zijn. En hoe lang doe je dat dan elke dag 1 laag? Tot hoeveel lagen?
En over dat buiten liggen, ik zou niet echt weten waar ik hem zou moeten neerleggen (of beter gezegd: hangen). Dus ik denk dat ik hem maar wel gelijk in de kamer leg. Daar zet ik een raam wagenwijd open voor de ventilatie.
Even een paar vraagjes voor mijn zelfbouw.
Ik ben mezelf alvast aan het orienteren op de finish. Hieronder een foto van wat het idee moet gaan worden.
Ik heb een flame maple fineer top. Kunnen mensen hier me helpen met hoe ik deze finish ga verwezelijken?
Ik zat zelf te denken aan poederbeits.
1. aanbrengen zwarte laag (op de foto lijkt het of deze niet gelijkmatig aangebracht is. Op ene plaats zijn de zwarte nerven veel donkerder en aanweziger dan op andere)
2. afschuren van zwarte laag
3. aanbrengen gele (amber) laag
4. roodbruine laag aanbrengen aan de rand en deze gelijkmatig uitwrijven naar binnen
5. aanbrengen van de zwarte buitenrand (kan dit met stain zo donker of moet ik dit lakken?)
De achterkant van de body moet gelakt worden omdat ik hier met oneffenheden zit die geplamuurd moeten worden.
Ik heb geen ervaring met stainen dus alle tips zijn welkom. Ik heb ook geen idee hoeveel om hoeveel ik het aan moet maken. Hoeveel poeder met hoeveel water? warm / koud? etc etc?
http://foto-uploaden.nl/imgs/bengal.jpg
het plaatje van warmoth is een hele slecht double stain maar ik begrijp in ieder geval je bedoeling :D
omdat je met fineer gaat werken zal de thinner techniek helaas niet gaan (die lost de lijm van je fineer op) maar met schuren kom je al een heel heel eind
voor deze kleur
eerst smeer je de body in met zwart acryl verf, dit doe je met een doek of een sponsje en en terwijl je hem opsmeert smeer je hem er eigenlijk ook gelijk weer af, je krijgt dus een hele dunne zwarte laag. dit laat je drogen
en daarna schuur je het meeste weer weg met 400 grit schuurpapier (niet te aggressief anders ga je door het fineer heen)
daarna ga ga je met een gele (poeder)beits over de body, je zult zien dat het zwart nu weer sterk terug komt in de vlam.
waarschuwing; breng de poederbeits niet te nat op anders heb je kans dat je fineer zich los trekt van je body
wil je een echte tigereye kleur dan zou ik zwart vervangen voor de kleur burn umber
Het is moeilijk, ik vind een tigereye finish ook zeker wel gaaf. Meer diepte in je hout. Maar ik vind deze met dat zwart wel gaaf omdat het een beetje verweerd uiterlijk geeft ofzo met dat zwart. Maar hij wordt er idd wel plat van in de kleur.
De acryl lak, moet ik die nog verdunnen voordat ik hem aanbreng of gewoon direct erop?
je hoeft het niet te verdunnen (liever niet zelfs omdat hij anders te diep in het fineer trekt)
ik vind dat verweerde wel mooi bij faded jeans kleuren of andere faded PRs kleuren maar met puur zwart wordt het voor mij inderdaad te plat
Pff lastig lastig die keuzes. Dit moet voor jou ook wel een ramp zijn fred, om elke keer weer de keuze te maken wat je er van gaat maken haha.
Waarschijnlijk ga ik toch voor het zwart, dit geeft het wel een wat rauwer uiterlijk. Ik vind tigereye wel mooi maar dit heeft toch een wat te mooie uitstraling.
Zoiets vind ik er ook heel mooi uitzien maar het is bijna te perfect. Moeilijk hoe ik dat uitleg.
http://www.comparestoreprices.co.uk/...rn-x50-pro.jpg
ja tis inderdaad soms frusterend moeilijk om een kleur te kiezen, ik kijk meestal naar de houttekening en dan bepaal ik welke paint het best past
Ik heb mn gitaar inmiddels een aantal lagen geverfd, en wil er nog wat blanke lak overheen spuiten, moet ik hiervoor tussen door schuren? dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan en hij heeft dus een zo'n sinaasappel huidje. En zo ja tot in hoeverre moet ik hem schuren?
ja na de eerste blanke lak lagen moet je gaan schuren tussen de lagen door, de eerste keren doe je dat niet zo "agressief" en het liefst met droog schuurpapier (400 grit) daarna schuur je met +/- 600 grit nat tussen de lagen,
rustig aan zodat je niet door de lak heen gaat en naarmate je verder gaat zul je zien dat iedere volgende laklaag vanzelf steeds gladder wordt
Fred (of iemand anders natuurlijk), nog even een vraagje over finishen van fineer. Ik heb gistere een teststukje gemaakt met de finish maar ik merk dat er in de fineer klein streepjes in de nerfrichting zitten. En dat kan ik niet helemaal gladschuren want dan ga ik door de fineer heen.
Moet ik hier een soort vuller voor gebruiken of kan ik hier verder niks aan veranderen?
niks aan veranderen, dat vult zich wel op met de blanke lak, enig probleem is wel dat als je dubbel staint de donkere kleur in die strepen blijft zitten, in een dergelijk geval zou ik niet double stainen maar alleen een sterke stain gebruiken
Dit is het resultaat van de dubbel stain (1e laag althans):
http://foto-uploaden.nl/imgs/dsc00299.jpg
Ik had ook nog even een klein proefstukje gemaakt voor kleur met een zwarte stain. Ik vind de kleuren heel erg flets uitkomen. Wat kan ik hier aan doen? En je ziet bij de stukken die ik als laatste gedaan heb en dus veel ingewreven heb dat het zwart ver weg is.
http://foto-uploaden.nl/imgs/strat47.jpg
Ik zou graag het geel wat bruiniger maken. Een beetje woestijnig kleurtje. Hoe krijg ik deze kleur? Ik dacht zelf aan geel/oranje en een klein beetje zwart. Wat water erbij om het lichter te maken. Klopt dit?
Vanmiddag nog een teststukje gedaan en ik heb het idee dat het hout snel verzadigd is. Kan het kloppen dat de fineer op een gegeven moment niks meer opneemt?
Ik deed nu een basiskleur over de geschuurde dubbelstain en vervolgens wilde ik een burst aanbrengen maar deze werd bijna niet meer opgenomen.
Fineer is een dun laagje. Kan dus best zijn dat het al verzadigd is, denk ik. Misschien laten drogen voor je de volgende laag zet?
Ik heb hier een basswood body liggen die dringend iets van lak ofzo nodig heeft.
Ik zou hem zo licht en glossy mogelijk willen houden, iets tussen dit en dit.
Nu ik weet dat basswood een behoorlijk moeilijk (en lelijk) hout is, maar toch wil ik het :')
Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Ikzelf had al gedacht aan wat lagen tung-olie, poriënvuller en een clearcoat?
Maar ik heb dan ook weer gelezen dat olie en een clearcoat niet samengaan...
je kan wel lakken over olie, alleen is het niet nodig omdat olie op zich een prima eindlaag kan zijn, echt glossy wordt het dan niet, maar mits wat polijstwerk krijg je mooie satijn glans.
Het is me ook vooral te doen voor de bescherming, ik denk dat lak toch behoorlijk wat beschermd?
Ik ben op het moment weer bezig met 'Zapon Spray', een acryllak in spuitbus; te koop bij de gamma oa. Droogt heel snel en is kleurloos.
Even een fototje van mijn teststukjes. Graag u mening en eventueel tips om het nog te verbeteren.
Het is gedaan met ecoline en afgewerkt met een laagje blanke lak.
Ik vind het zelf opzich niet slecht maar je blijft wel heel duidelijk zien dat het een fineer is ipv een maple top helaas.
http://foto-uploaden.nl/imgs/thijs 003.jpg
Welk effect zoek je? (voorbeeld plaatje?) Je zou wat kunnen experimenteren met bijvoorbeeld fel geel om het wat interessanter te maken. M.i. kan fineer er net zo goed uit zien als een massieve top.