ik vind jouw toontje ook een beetje belerend Scali, als ik het zeggen mag.
Printable View
ik vind jouw toontje ook een beetje belerend Scali, als ik het zeggen mag.
Van mij mag je, al begrijp ik niet waarom. Ik onderbouw gewoon mijn visie op gitaristen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry
Ik moet zeggen dat, hoewel ik er in hak, je het niet onverdienstelijk doet, qua onderbouwen enzo dan. Alleen zijn we het duidelijk niet eens over bepaalde gitaristen. Jimmy Page is rommelig, maar daarom maakt hij rockmuziek en daarom is hij nog geen idioot die niet weet wat hij doet, mijns inziens eerder iemand die totale controle over zijn geluid had, een magnifieke hamerende techniek (wat op dat tempo eigenlijk onmogelijk is) en een onmiskenbaar sterke creatieve kijk op muziek had. Ik heb persoonlijk het idee dat op het moment dat mensen die rock bedrijven met klassiek gaan stoeien ze de weg een beetje kwijtraken in het bos der complexiteit. Eddie van Halen natuurlijk als positieve uitzondering, die in mijn optiek echter het einde van de goede gitaar in de popmuziek inleidde.
HEt briljante in muziek zit hem niet in de middelen (moeilijke schema's) maar in wat je er mee doet. En dat missen die "nieuwkomers" een beetje, die staren zich dood op de middelen.
Edit: For The Love Of God, heb ik het al eens over gehad. Ik vind het klinken alsof hij lijm aan z'n plectrum heeft met een heel matig geluid. En dat vind ik over het algemeen van Steve Vai. Weinig boeiende composities, zonder bezieling en zonder power.
Ik snap trouwens niet, en dat wil ik niet lullig laten klinken, waarom je zo geilt op niet pentatonische ladders. Dat is toch puur dooddoenerij?
Ja sorry, ik heb dit geluisterd, maar ik hoor hier een aantal covers die eenzelfde ontwikkeling kennen als het origineel alleen met veel te veel noten extra. En wederom dat afschuwelijke geluid wat ik ook kreeg toen ik de eerste keer mijn stekker in m'n versterker plugde. MAar dat wordt tegenwoordig blijkbaar gezien als goed geluid... ik vind het niet mooi en niet gevoelig, sorry, sorry, sorry.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Omdat ? Er ligt een hele wereld aan gevoel voorbij pentatonische ladders, en godzijdank dat er meer dan genoeg zijn die daar ook in kijken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The wall of dolls
En ik zou toch willen vragen of je nog een keer luistert naar Vai, want wat je nu zegt gaat wel heel ver. Nog nooit iemand dat horen zeggen over FTLOG. :o
En tja ga anders maar over op Andy Timmons. 8-)
Hier spreek je jezelf tegen, mijns insziens. Je noemt Page zowel rommelig als iemand met 'totale controle'.Citaat:
Je zal mij ook niet horen zeggen dat hij niet weet wat hij doet. Zijn muziek is redelijk simpel en klinkt best aardig, dus de kans dat hij weet wat hij doet is erg groot. Het punt is meer dat hij waarschijnlijk niet veel verder dan z'n eigen muziek komt. Zou hij weten wat Malmsteen of Vai nou precies doen? Dat denk ik dus niet. Andersom natuurlijk wel.
Hij is ook creatief, dat moet je hem zeker nageven, zeker omdat hij met beperkte middelen werkt.
Dat is jouw mening. Er zijn hele muziekstromen naast de rock, waarbij ook elektrische gitaren gebruikt worden, dus ontegenzeggelijk ook een bepaalde rock-invloed. Kennelijk vindt niet iedereen dat ze de weg kwijt zijn.Citaat:
Dat is weer een gevaarlijke uitspraak. Dit kun je namelijk makkelijk doortrekken op jazz en klassieke muziek. Daar zitten genoeg moeilijke schema's en virtuoze partijen in. Is dat ook allemaal doodstaren op de middelen? Hoe kan het dan dat die muziek zo'n eeuwigheidswaarde heeft? En als het bij die muziek niet zo is, waarom zou het bij pop/rock wel zo moeten zijn? Bijna per definitie, als ik jou zo hoor?Citaat:
Ik denk dat je het hier goed samenvat. Je snapt het niet. Die muziek is te complex voor jou, of te snel, en daar sta je niet voor open. Dan haak je af. Bij mij is het omgekeerd. Muziek van Hendrix of Page oid vind ik te simpel, en komt op mij vaak over als nogal chaotisch, om maar niet te zeggen herrie. Dan haak ik af. Maar ik kan het wel respecteren als anderen dat mooi vinden. Ik hoop alleen wel dat ze realistisch blijven, en niet gaan denken dat het het mooiste en beste is dat ooit op een gitaar gedaan is, omdat zij die muziek toevallig mooi vinden, en dat andere niet.Citaat:
Zoals ik al zei, For The Love Of God is genomineerd voor een Grammy. Het kan dan toch niet zo zijn dat het absolute rotzooi is? Ik denk echt dat je wat mist hoor. Het komt niet vaak voor dat een instrumentale gitaarballad genomineerd wordt voor een Grammy, en al zeker niet als dat nummer verder geen 'marketing' heeft gehad, niet in de top 40 is geweest, of in een bekende film oid. Dat nummer moet toch iets hebben dat een hoop mensen aanspreekt.
"Geilen op niet-pentatonische ladders" is niet de juiste omschrijving. Wel is het zo dat de pentatonische ladder maar 1 van de velen is. Een van de meest beperkte, en waarschijnlijk ook de meest gebruikte. Ik hou wel van wat afwisseling, dus wil ik ook wel eens wat andere laddertjes horen. Begrijp je het nu?Citaat:
Ik wil de vraag wel even omdraaien... Wat maakt die pentatonische ladder voor jou zo bijzonder dat al het andere 'puur dooddoenerij' is?
Je bent waarschijnlijk de enige op het hele forum die dat vindt.Citaat:
Ik ga je dan ook verder niet serieus nemen. Als je zulk gitaarspel zo de grond in boort, dan ben je of niet serieus bezig, of je bent gewoon compleet amuzikaal.
Doet me denken aan "Too many notes" in de film Amadeus.
Dat je het niet mooi vindt, is tot daar aan toe, maar deze kritiek staat echt totaal niet in verhouding tot de muziek.
totale controle over zijn geluid. Dat is heel wat anders dan een rommelig spel hebben. Weet je waarom Page zo creatief was? Je moet eens interviews van hem lezen, daar komt hij met stortvloeden aan klassieke blues- en jazzgitaristen die hem boeiden en geinspireerd hebben. Als er mensen met een geweldige gitarist kwamen die ook maar enigzins bekend was, kwam hij met 10 gitaristen uit welke uithoek van de wereld dan ook die niemand anders kende. Niet verder dan zijn eigen muziek my ass.Citaat:
In deze steeds depressiever wordende maatschappij zijn er wel meer mensen die alle realiteitszin verliezenCitaat:
Nee, dat zijn mensen die weten wat ze doen, blijkbaar. Maar er blijven altijd mensen die te enthousiast dat moeilijke gedoe willen populariseren en dan krijg je dus van die zgn "Vai-figuren", die hard van stapel lopen. Je moet niet denken dat ik ook zit af te geven op jazz of klassieke muziek. Dat zijn muzieksoorten die mij minstens zoveel boeien als popmuziek. Ik ben van origine ook iemand die freakt op complexe dingen. Maar ik zie alles graag in de juiste perspectieven en kan er dus niet omheen dat er in de popmuziek zo nu en dan ook wel wat goeds wordt gedaan.Citaat:
Man, ik vind, ondanks dat ik het niet met je eens bent, dat je het over het algemeen toch wel goed onderbouwt, maar dit is gewoon bullshit. Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen. Ik heb m'n hele leven gezocht naar de meest absurde gefreakte en complexe dingen maar ik kan er gewoon niet onderuit dat er ook simpele dingen zijn die door veel meer zeggingskracht een compensatie hebben voor het technische onvermogen. Waarom denk jij dat ik, omdat ik dat simpele verdedig, ik het moeilijke niet kan aanhoren. Je moet echt oppassen met dat soort dingen hoorCitaat:
Ik zeg niet dat al hat andere pure dooddoenerij is, althans, dat probeer ik. IK vind het alleen debiel dat je krampachtig iets simpels moet vermijden, want stél je voor, zometeen vinden mensen je niet cool meer omdat je je niet uitsluitend met moeilijke dingen bezighoud, oeh oeh.Citaat:
Aargh we krijgen hier toch niet weer die discussie?
Jij lijkt godverdomme wel een of andere Christen die nog nooit buiten zijn gemeenschap is geweest.. Laat de werkelijkheid maar lekker tot je doordringen: er zijn dus zat mensen die dat enorme bagger vinden, ook gitaarliefhebbers. Die hele Vai is een op image belustte gimmick. Moet ik nog verder gaan? Ik houd van beledigen. Weet je wat ik een belediging vind? Dat je iemand niet serieus neemt omdat hij jouw smaak niet heeft en zelfs a-muzikaal vindt. Steek een joint op en ga vanavond lekker neuken, dan word je misschien weer een klein beetje relax.Citaat: