Ik heb ze maar gekocht, moest toch wat.. ;)
Die twee first series Ibanez pedalen kom ik online nog wel tegen, maar die Boston Flanger?
Iemand een idee of het wat is? (zie voor foto's vorige pagina)
Printable View
Ik heb ze maar gekocht, moest toch wat.. ;)
Die twee first series Ibanez pedalen kom ik online nog wel tegen, maar die Boston Flanger?
Iemand een idee of het wat is? (zie voor foto's vorige pagina)
De naam Boston ben ik door de jaren heen op zowel gitaren, versterkers als op effecten en onderdelen tegengekomen. Het is naar mijn idee dus een heel generiek merk dat overal voor gebruikt wordt. Ik heb zelf uit deze pedalenserie de compressor gehad, en dat was een heel aardig klinkend ding. Maar ik meen wel dat er geen 'normale' pcb maar een stuk karton was gebruikt.
Van die hele vroege Ibanez-reeks heb ik de OD-850: erg gaaf maar geen tubescreamersound, eerder fuzzy.
http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/fx/tn/od850.jpg
Zo zou de Boston Flanger er van binnen moeten uit zien:
http://files.effectsdatabase.com/gea...langer_002.jpg
Dirk_Hendrik: jij als pedalen wizard weet natuurlijk alles van pedalen ;) , weet jij misschien iets meer van die Boston Flanger? Zie het binnenwerk hierboven en op de vorige pagina de buitenkant.
Die Boston is een pedaal dat onder heel wat merknamen gemaakt werd in Japan, begin jaren tachtig. Meest bekend in deze vormgeving zijn Loco Box en Guyatone.
De kwaliteit van deze pedalen kun je grofweg indelen als typisch Japans uit die periode en dat wordt tegenwoordig als heel goed beschouwd. Maar al deze pedalen waren destijds goedkoper dan Boss en Ibanez. En minder betrouwbaar, als je het mij vraagt ( mijn eerste flanger was een Loco 'Space ship'. klonk prima, maar gaf de geest. Vervanger was een 2ehands FL 9 die het nog steeds doet..)
Lange tijd is gedacht dat deze pedalen uit de fabrieken van Maxon kwamen, of dat Coron ( wie dat ook wezen mag)er verantwoordelijk voor was. Maar ze zijn volgens de laatste info gemaakt in een fabriekje in Urawa, Japan.
De enige 'klassieker' uit Urawa is de Loco Box Choker compressor, een heel goed klinkende compressor, zo te horen een dynacomp kloon. Wel lekker ogend, vooral de afgetrapte die ik heb:
[IMG]http://img683.imageshack.us/img683/6...oboxchoker.jpg[/IMG]
De meerwaarde van het ding ( vaak veel $$$ op ebay) komt door starpower, een of andere bekende gebruikte 'm.
Er is een website over Loco Box. aanrader voor liefhebbers van obscuur Jappenspul. webhost Jaimie is een aardige gast, hij wil vast een plaatje en kan je vast meer vertellen.
Jep. Er wordt een hoop geluld op internet. Op het moment dat er Ibanez op staat zal het wel een TS achtige zijn.... Niet gehinderd door kennis van zaken heet dat. Nee. De OD850 heeft geen reet te maken met een TS. De latere OD850 met vierkante schakelaar al helemaal niet. Da's een Big Muff clone.
De SD9 wordt ook betiteld als ruige tubescreamer. In de praktijk hebben ze zowel technisch als qua klank niets met elkaar gemeen.
en dan is het nog een typefout/leesfout.. niet de OD 850, maar de OD 855 wordt wat fantasie en goeie wil aangemerkt als de mama van de TS..
omdat ie overdrijft, niet mufft..
en omdat ie zo mooi groen is...