Hey Auke,
Hoe werken die channelswitchers precies, waar is dat voor?
Printable View
Hey Auke,
Hoe werken die channelswitchers precies, waar is dat voor?
Ik begon mn vakantie met Folk Dranouter en eindigde met t Flevo-festival. Beide waren zeer leuk!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Ik heb footswitches die elke effect aan zetten of in bypass. En ik heb channel_selectors. Deze kunnen in stand A of stand B staan, per effect.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jimwoud
Helemaal aan het begin van de chain wordt het gitaarsignaal namelijk gesplit in twee signalen. Een kanaal A en een kanaal B. Met de channel_selectors kan ik kiezen op welk kanaal een effect gezet wordt. Eigenlijk zijn het twee grote loops.
Aan het eind van de chain komen meerdere opties:
-hardswitch tussen kanaal A en kanaal B (mono)
-een mix tussen A en B, dmv een expressiepedaal (blenden met je voet dus).
-eventueel kanaal A en B apart uitsturen (soort van stereo dus)
Tot nu toe is dat nog allemaal theorie. De 'hardware' ligt er al wel, maar ik heb het in de praktijk nog niet aan elkaar verbonden en getest. Dat gaat vermoedelijk binnenkort gebeuren. Ik verwacht geen problemen, maar ik ben wel benieuwd wat er met de kwaliteit van het signaal gebeurt door al de switches en splitters/blenders.
/edit: Oh en hoe ze werken... dat was je vraag. Daar heb ik best een tijd op gepuzzled. Het lastige is dat ik perse een LED wilde hebben die aangeeft op welk kanaal het effect staat. Die LEDs moeten ook geschakeld worden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een draaischakelaar (rotaryswitch) met 4 pootjes en 3 standen (4P3T). Ik gebruik maar 2 van die standen (stand 1 en stand 3 zeg maar). Stand 2 (de middenstand) gebruik ik niet, maar op het PCB zijn wel aansluitingen voor die stand gemaakt. Dus mocht ik (of iemand anders) nog een goed idee krijgen wat te doen met die stand, dan kan ik dat alsnog vrij makkelijk integreren.
Zeg Ponq, hoe heb jij het eigenlijk geregeld met je voeding? Zit er bij jou 1 enkele dc bus die zich daarna opsplitst? En is er dan nog een mogelijkheid om je enkele effecten met een batterij te voeden?
Nog een andere vraag: Is het bij jou nog mogelijk om 'onderhoud' uit te voeren in je doos? Of is het kastje dicht en hopen dat alles blijft werken?
Voor de voeding zoals die op dit moment is, check de 1e pagina van dit topic. Ik heb 3 trafo's die 4x9V en 2x18V leveren. Die voedingen zijn gescheiden en gefilterd. Maar vergeet niet dat, wat voor een voedingsconstructie je ook gebruikt, het staat allemaal met elkaar in verbinding.
Ik ga mn voeding waarschijnlijk nog redesignen. Wat ik ga houden is 18V, 9V en een aparte voedingslijn voor de LED's.
En ja, als t effect af is, moet ie wel open kunnen. Want ik ken mezelf langer dan vandaag.... als ie al niet open moet om iets te fixen wil ik waarschijnlijk wel wat aanpassen.... always in search for the holy tone grail ;)
IT....IS....ALIVE....
http://img48.imageshack.us/img48/6039/image079oj2.jpg
http://img381.imageshack.us/img381/7400/image080xq7.jpg
http://img247.imageshack.us/img247/1332/image077qp5.jpg
Dit is de eerste keer dat ik de schakeling die ik in theorie had bedacht in praktijk breng... gisteren werkte het niet.... had ik toch een fout gemaakt? Moesten de Channel_selectors of the footswitches mss overnieuw ontworpen worden? Arghgh....
Nachtje laten rusten en vandaag bleek dat ik twee draadjes omgewisseld had. Het werkt gewoon!
Met de lange zwarte potmeter kun je kiezen tussen het rode en het groene kanaal. Met de footswitch zet je het effect (SHO in dit geval) aan of uit.
Het is verders nog heel kaal. Op dit moment nog maar 1 signaal (geen splitter), maar de theorie is in praktijk gebracht.
Ik heb al wel gezien dat het een hels karwij gaat worden om de bedrading van alle effecten en switches voor mekaar te krijgen....
Veel plezier daarmee :D
Check je mail trouwens straks eens...
Is het misschien een idee om die lege stand te gebruiken om het effect op beide kanalen te schakelen, zodat ie zowel in de A en B loop voorkomt? Of is dat niet handig/mogelijk...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ponq
Ga ik doen ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Dat lijkt logisch en dat wilde ik eerst ook... maar... als je een stereo signaal (A+B) in een mono effect stuurt...komt het er mono uit. M.a.w. beide kanalen zouden het zelfde worden na het effect wat op A+B zit.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoenB
Mogelijkheid zou zijn om elke effect stereo te maken... maar daar heb ik vanaf gezien.
Voor een Delay zou het bijv wel een optie zijn. Maar da' s een optie voor later.
Ben je van plan altijd stereo te spelen? Anders zou je de optie alsnog in kunnen bouwen, en dan een hoofdschakelaar ergens zetten waarmee je kan kiezen tussen stereo of effecten op meerdere kanalen. T maakt het geheel alleen wel wat onlogisch.
Het komt er, kort door de bocht, op neer dat elke effect twee keer gemaakt zou moeten worden. Dat gaat niet gebeuren ;). Vergeet niet dat ik, op zich, vrij veel effecten in de verschillende smaken heb. Ik zou bijv de ene OD op A kunnen zetten en de andere op B.