javaca, dit zijn altijd leuke posts en topics van je. hoe je het zelf bouwt, en hoe je je topic verder invult met achtergrond informatie. mijn respect :)
javaca, dit zijn altijd leuke posts en topics van je. hoe je het zelf bouwt, en hoe je je topic verder invult met achtergrond informatie. mijn respect :)
Wat heb je daar over die duigen geplakt? (die grijze strookjes)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
Mooie foto's heb je altijd.
Ik heb ook een tijdje nagedacht of ik die opleiding zou gaan doen maar dit soort projecten zijn niet helemaal mijn ding denk ik.
Ik houd het wel bij electrische gitaren en in de toekomst mijn ideeen voor een 000 akoestische.
Die strips zijn vastgelijmde bandjes linnen. Dit is om de voegen tussen de duigen bij elkaar te houden (die duigen zijn maar anderhalve milimeter en hebben dus weinig lijmvlak).
Staar je niet blind op deze projectjes, ik ben gewoon een vakidioot die niet stil kan zitten. Normaal bouw je één instrument per jaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door niekb
Toen ik aan de opleiding begon zag ik mezelf ook geen akoestische gitaar of luit bouwen, wilde eigenlijk electrisch gaan doen. Maar gaandeweg leer je veel. En met de ervaring die jij nu al hebt starten er weinig.
Dit jaar wordt er in het 3e jaar effectief een 000 gebouwd. Verder staan er een Selmer en klassieke gitaar op stapel. In het tweede jaar worden klassieke gitaren gebouwd en in het eerste octaafgitaren.
Vandaag begonnen aan de hals van de luit.
Het vlak aan het topblok is geschaafd. Schrik niet! De gaatjes zijn niet van houtworm maar van de punaises die gebruikt werden om de duigen vast te houden.
Historisch correct heb ik gekozen voor een vuren hals. Het blok wordt doorgezaagd en geschaafd tot een blok.
Waarna de schuinte van het blok er in geschaafd wordt.
Het moet precies passen...
Het schelpje van de kleine luit gaat ook gestaag door.
Iedere dag een duig is het idee.
Nu de 7e er op, dan zijn we over de helft.
Dit wordt werkelijk een scrap-wood-lute. Het corpus is van resten grote luit. Bovenbladje een aan de kant gegooide helft van een gitaarbovenblad en de balkjes zullen bestaan uit afvalstukjes vuren. Voor de hals ben ik op zoek naar een stukje afval van een viool of cello en voor het kopje is er altijd wel wat te vinden.
Als het plannetje klaar is zal ik het online zetten. Het is een leuk projectje voor een vakantie.
weet niet of je er wat aan hebt, maar eens iets van een restaurateur gelezen die bv bij een scheur in het boven blad echt perkament gebruikte.
als dat met lijm uitgezet was en daarna droogde hield dit de naad mooi dicht .
Linnen heeft ook een beetje die eigenschap.
Perkament werkt nog beter, maar is daarentegen weer lastig te verlijmen en naar verhouding erg duur.
Oorspronkelijk werd dit dan ook gebruikt door luitbouwers, maar linnen is een mooi alternatief.
Kreeg net van een schoolgenoot nog een paar foto's van brussel.
http://i100.photobucket.com/albums/m...379_resize.jpg
Aan het werk
http://i100.photobucket.com/albums/m...403_resize.jpg
Ehm... D'oh http://www.hiq-forum.nl/images/smiles/doorgedraaid.bmp
De duigenteller van de octaafluit staat op 9, nog 4 te gaan...
Weltrusten
wat doe je daarna als je al die instrumenten gebouwd hebt?
staan die dan gewoon in een vitrinekastje of bespeel je dan ook die luiten?
Op dit moment kan ik nog geen luit spelen, maar wil dat in de toekomst wel leren. Dus voor alsnog zullen ze nog even in de koffer eindigen.
Deze eerste modellen houd ik zelf. Volgend jaar wil ik beginnen met een eigen atelier en mijn bouwsels gaan verkopen. Wil erg breed gaan in m'n assortiment. Van renaissanceluiten en barokgitaren tot romantische en klassieke gitaren tot octaafgitaren en ukelele's en wat daar tussen ligt.
Vandaag weer een aardig stukje verder gekomen met de hals van de luit.
Foto's volgen.
Nu eerst even eten en nog een duigje (of twee) op het octaafluitje zetten, dan kunnen na de vakantie de laatste en de sluitkap.
Inmiddels heb ik een blokje gevonden waaruit de hals gemaakt kan worden. Met een beetje economisch zagen kan ik er ook het schroevenkastje uit halen.
De plannen voor het zelf draaien van pennen zijn inmiddels gewijzigd, aangezien ze zeer goedkoop uit spanje te halen zijn. (Bedankt voor de tip Ernieman).