50Hz met een ruisje
Printable View
Dat is dus de ac hum? Kun jij op basis van deze fotos een vermoedelijke oorzaak zien? http://myalbum.com/album/EHXo89mp6Oqb
Op de layout zie ik op die dubbele potmeter een klein capje vanaf de middentap. Op jou foto's zie ik ze niet.
Zeer netjes gebouwd trouwens. Al had ik zelf wel de potmeter deksels geground:seriousf:. Maar dat is vloeken in de kerk geloof ik tegenwoordig omdat ze in die 50 jaar oude marshalls zomaar loslaten... Je zal willen dat je een versterker heb gebouwd die het 50 jaar vol houdt :)
Op de foto's zat het "JCM800" deel er nog niet in, ik zal vandaag even proberen nieuwe foto's te maken zodat we naar de laatste versie kunnen kijken.
Zou het aarden van de potdeksels kunnen schelen in brom/ruis?
Geen idee. En hoe zijn de gloeidraden aan GND verbonden? CT of weerstanden?
Met een scope kijken waar de brom geïntroduceert word.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het helpt nog wel eens om die CT van de gloei draden los te koppelen en dan een van de polen (EEN DUS) direct aan GND te hangen. Is het de een niet dan wil het nog wel eens de ander zijn.
Verder zou ik zelf die GNDs van de preamp aan de bus hebben gehangen en dan het einde van de bus aan de centrale GND hebben gehangen. Maar ik vind dit toch wel erg veel brom dus ik vermoed dat er ergens iets zweeft.
Als ik het goed zie op het filmpje is de brom overheersend op het brightkanaal toch? Dat is maar één versterkertrapje. Je zou om te proberen de anodeaansluitingen kunnen wisselen. Verhuist de fout mee dan zit het er voor maw heb je mogelijk een groundprobleem. Hoewel de ground voor beide ingangs trapjes gelijk is.
Mijn visie op die ingangsground is om de groundwire van de jack naar de kathodeweerstand te brengen en vervolgens te grounden bij de buisvoet van V1 mits de inputjacks zwevend zijn.
Misschien ten overvloede maar je hebt in V1 toch wel meerdere buisjes geprobeerd he? Ik kom regelmatig buisjes tegen die niet geschikt zijn voor V1.
De brom is idd 50hz maar er zit nog een slinger tussen die hem als 100hz laat klinken. Typisch iets voor een groundloop of gloeidraad lek.
Er zijn nog een paar kleine aanpassingen geweest na de fotos die ik jullie gaf. ik heb vanavond wel even tijd om nieuwe foto's te schieten. Zo is het footswitch board erbij gekomen, wat mogelijk weleens kan zorgen voor een groundloop misschien... ik heb weleens meer hier over gehoord wat aarding betreft. Ik heb het bordje aangesloten op 5V AC aftakking van de trafo, de aarde van het bordje (en dus ook de aarde van de relais) ligt aan het normale sterpunt net als de rest. Kan het hier misschien inzitten?