Oorspronkelijk geplaatst door
loose-fur
Slijpen op de zijkant van een slijpsteen gebeurt wel vaker, Bleuwey, dat kan mijn inziens ook niet zoveel kwaad omdat je, wanneer je een boortje of iets dergelijks gaat scherpen, ook niet zoveel kracht zet. Grotere krachten op zo'n steen zetten, zoals bij het schuren van hout, wordt echter ten stelligste afgeraden, iedere fabrikant verbiedt het zelfs. Bovendien ben je bij dit schuurwerk bijna verplicht om zonder beschermkappen rond je steen te werken. Ooit zo'n steen bij 3000 tr/min aan stukken zien vliegen? Ik wel. Geeft lekker spektakel (zelfs mét beschermkap).
Bedoel je dat je bij het inzagen van de blokranden met je houtzaag telkens tot op de metalen plaatjes zaagt? Ja? Hoe is het na één zo'n latje met de tanden van jouw zaag gesteld?
Ik doe het gewoon zo: Op de zijkant van een zaagblad span ik een latje vast dat als dieptestop dient bij m'n verstekbak. Op de binnenzijde van de bak zet ik een streepje op ongeveer 6 mm van de zaagsnede, hoef ik het latje telkens maar op te schuiven tot bij dit streepje om een nieuwe zaagsnede te zetten..
Tee.