je zou in principe laatste kleurlaag helemaal vlak en dof moeten schuren, en het is de vraag of je dan genoeg hebt aan twee lagen
Daarna blanke lak erover.
Printable View
wel voorzichtig, er is ook acryl op thinner basis en die is volledig compatible met cellulose, er is echter ook acryl met andere oplosmiddellen die je niet direct op een cellulose onderlaag kunt doen omdat die reageert met de thinner in de cellulose (de cellulose moet dan dun aangebracht zijn en minimaal een week zijn uitgehard wil dat niet reageren)
bij twijfel de blanke lack als een nevel aanbrengen zodat de lak neerslaat en niet de voornamelijk de oplosmiddelen
voor wat betreft de trendy, het viel mij op dat de blanke lak in die serie op alkyd basis is en ik kan mij niet voor voorstellen dat die niet compatible zou zijn met de kleurlak uit die serie (ook al zou dat eigenlijk niet moeten kunnen) ik zou dat eerlijk gezegd eerst proberen (wel op een test stukje) voordat ik voor een andere optie ga
persoonlijk gebruik ik het liefst cellulose over cellulose (guitarsupplies verkoopt die in spuitbus)
Ik wil er toch nog even op terugkomen, ik vond op de motip site de volgende info:
Technisch Informatieblad
Productnaam : Trendy Colorline Blanke Lak
Glans : Hoogglans Zijdeglans
Artikelnummer : 15056 15057
Productomschrijving
Kwalitatief hoogwaardige blanke lak voor het behandelen van behandelde en onbehandelde ondergronden van hout, metaal, aluminium, glas, steen en diverse soorten kunststof.
Productkenmerken
Goede vulkracht
Duurzame glans
Krasvast en stootvast
Bestand tegen benzine, chemicaliën en weersinvloeden
Goede corrosiewering
Uitstekende hechting
Fysische en Chemische Eigenschappen
Inhoud : 300 ml
Basis : Alkydhars
Kleur : Transparant
VOS-gehalte : Circa 84% w/w
Vaste stof : Circa 16% w/w
Rendement : 1 tot 1,5 m²
Stofdroog : Na 30 tot 60 minuten
Kleefvrij : Na 3 tot 4 uur
Uitgehard/Overspuitbaar : Na 24 uur
Hittebestendig : Tot 110°C
Gebruiksaanwijzing
Voor het gebruik, de aanwijzingen op de verpakking goed lezen en opvolgen.
Voorbehandeling
De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn. De ondergrond licht schuren (korrel 600).
Lakken
De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn. De spuitbus op kamertemperatuur brengen. Ideale verwerkingstemperatuur 15 tot 25°C. Voor gebruik de spuitbus 2 minuten goed schudden en een proefstukje spuiten. Afstand tot het te behandelen oppervlak circa 25 tot 30 centimeter.
De blanke lak aanbrengen in meerdere dunne lagen. Voor het aanbrengen van de volgende laag, de spuitbus weer schudden.
Ook wanneer de lak uitgehard is, niet overspuiten met acryllak of nitro-cellulose lak.
Na gebruik het ventiel schoonspuiten (spuitbus op de kop houden en de sproeikop circa 5 seconden ingedrukt houden).
De droogtijd is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid en de aangebrachte laagdikte.
Hier staat dus dat er geen nitro over alkyd kan, maar kan het andersom dan wel?
Maar nu vind ik dit:
"Productnaam : MoTip Metallic Lak
Fysische en Chemische Eigenschappen
Inhoud : 400 ml
Basis : Nitro-cellulose bindmiddel
VOS-gehalte : Circa 84% w/w
Vaste stof : Circa 16% w/w
Rendement : 1,25 tot 1,75 m²
Stofdroog : Na 5 tot 10 minuten
Kleefvrij : Na 10 tot 20 minuten
Uitgehard/Overspuitbaar : Na 2 uur
Hittebestendig : Tot 110°C
Aanbeveling:
Het metallic effect wordt nog versterkt door het aanbrengen van een ondergrond MoTip Velgenzilver en het aanbrengen van een aflaklaag MoTip acryl blanke lak."
Dus toch maar Acryl gebruiken?
* ik laat sowieso voor de zekerheid de gitaar aankomende week met rust *
Medewerker Motip mailde mij:
"Goedemorgen,
De Trendy Alkyd Blanke Lak kan over de Trendy Goldline nitro cellulose heen, maar deze lak vergeelt op den duur.
Je kan het beste de MoTip 04009 Acryl Blanke gebruiken; bij elke autoshop te verkrijgen.
Een Satin lak is NIET te polijsten tot hoogglans.
Je kan de bussen verkrijgen bij Brezan(Missisipidreef 12).
Met vriendelijke groet,
Research & Development
Dhr. ... .... ..............."
Top!
Ik heb een beetje een deja vu. Ik denk dat ik indertijd bij mijn metallic blauw om dezelfde redenen en min of meer langs dezelfde weg tot blanke acryl ben gekomen.
Succes!
En toch eerst even proberen op een proefstukje.
Nog even ter aanvulling, heb zojuist een bus clear varnish gekocht op acryl basis en staat letterlijk op de bus:
"uitstekend geschikt voor het aflakken van acryl en nitro cellulose lakken"
De specialist van Motip zegt andere dingen:
"Afhankelijk van de laagdikte metallic is deze na 1 a 2 uur prima overspuitbaar.
We geven aan dat de metallic minimaal 30 min nodig heeft om aan te drogen(bij 20ºC), waarna de blanke lak kan worden opgedragen.
Als je zeker wilt zijn dat de metallic goed droog is kan je rustig een paar uur wachten.
De metallic en de blanke lak reageren niet met elkaar.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Research & Development
Dhr. .... ..... .............."
metallic kun je bij volledig compatible acryl lakken direkt (binnen 30 minuten na de laatste metallic laag) de eerste blanke laag aan brengen of pas na 24 uur (je mag best na 6 uur proberen misschien heb je geluk :D )
en wellicht heeft de mr van research en development nog niet eerder een gitaar gespoten met zijn eigen lakken maar als je een duurzame lak wilt met motip zul je toch echt iets langer moeten wachten ;)
heb bij mijn benzinetank met drie metallic lakken gewerkt.
freehand, de ene na de andere laag opgebouwd in een half uur.
heb daarna gewoon de lak de tijd gegeven om uit te harden, ik meen een dag en daarna met de motip 2K lak in spuitbus afgewerkt.
het klopt dat die een stuk duurder is dan de normale acryl blanke lak maar het resultaat is veel glanzender(mooie spuitnevel). en sterker!
Heeft er iemand al ervaring met (het vrij nieuwe) paraloid? De zaakvoerder van een zaak hier in de buurt die het verkoopt beweert dat het cellulose is/wordt als je het met thinner oplost. Via google kom ik echter te weten dat het een acryl hars is.
In het beste geval wordt het dus nitro-acryl ipv nitro-cellulose, toch?
Maw na uitharding heb je een acryl laag = dus géén alternatief voor cellulose?
Iemand?
Mja, ik ben niet echt duidelijk geweest geef ik toe...
Nitro-cellulose lak wordt geprezen omwille van zijn hardheid (een dunne laag biedt al afdoende bescherming) en zijn mooie "aging" proces (vooral leuk voor relics). De bovengenoemde zaakvoerder beweerde dat paraloid dezelfde eigenschappen heeft als nitro-cellulose. Ik vroeg me af of iemand dit kan bevestigen dan wel ontkennen?
Misschien ben ik zo duidelijker...
als er geen roest onder de lak zit dan hoef je daar niet bang voor te zijn, het enige dat kan oxideren in een metallic lak zijn de aluminium deeltjes en die worden dof als je de niet metallic niet aflakt met blanke lak, dus daar moet je niet te lang mee wachten
je zult het helaas een paar weken met rust moeten laten, voor lakken met acryl hou ik zelf minimaal een maand droogtijd aan maar ik heb ook wel eens gemerkt dat het na 5 maanden nog steeds gemakkelijk deukjes opliep (in dat geval had ik zelf de lak te dik, te snel opgebracht)
Laat me raden, vandaag was eigenlijk te warm om te lakken?
Ik heb mijn body (essen + mahonie) behandeld met plamuur, en na de eerste laag grondverf de plekken nog een keer aangesmeerd waar de poriën niet helemaal dicht zaten. Plamuur is alabastine houtplamuur, en de grondverf is Flexa grondlak. De plamuur kan zowel op kaal als geverfd hout worden aangebracht, en kan net zoals de grondlak met iedere verfsoort overschilderd worden.
Tot zover dus. Dat was een week geleden. Vanmorgen heb ik het oppervlak licht opgeschuurd en beide zijden met drie lagen grondvlak behandeld (netjes met 10 - 20 minuten tussenpozen en vervolgens een uur laten drogen).
Toen het eenmaal stofdroog was zag het oppervlak er erg gepowdercoat uit en kon ik redelijk veel lak er gewoon af borstelen (poedervorm). Echter naar mijn inschatting is er wel een goede dekkende laag overgebleven.
Wat kan ik hieruit opmaken? Is de laklaag mislukt, of kan ik binnen aanzienlijke tijd al de dure bus Duplicolor erop spuiten? Het oppervlak is egaal wit/cremekleurig maar geeft bij aanraking erg veel poeder af.
http://s1003.photobucket.com/albums/...t=SAM_0137.jpg
't Is kalk hè. Lijkt me naar mijn bescheiden menig geen probleem. Ik zou 'm zo goed mogelijk schoon borstelen en dan primer spuiten. Met mijn blauwe gitaar had ik dat ook en die zit nog steeds prima in de lak:
[IMG]http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLPGL7IW-D.jpg[/IMG]
Primer? Dat is nieuw voor me, nu ik er zeker van ben dat het hout relatief goed geseald is was ik van plan om de duplicolor lak direct op te brengen (geschikt voor iedere ondergrond).
Op een proefstuk (zichtbaar op foto) is te zien dat dit goed mogelijk is. Alleen was de droog- en verwerkingstijd daar krap drie uur, dus daar had ik die poedervorming niet.
Bedankt voor de geruststelling.
Moet ook kunnen, lijkt me.
De gitaar die ik als voorbeeld noem, had al een heel lakdrama achter de rug. Toen ik klaar was met plamuur en grondverf was het echt een lappendekken varierend van bijna kaal hout en alles wat ik had gebruikt om de zaak weer glad en strak te krijgen. Voordat ik met het metallic blauw aan de slag ging, wilde ik een qua kleur egale ondergrond hebben.
Zo te zien, heb jij die al.
Maar beschouw mij vooral niet als expert op dit gebied.
Haha, het leven is te kort om alles te willen leren ;) iedereen is een expert in de manier van werken die hem het beste af gaat.
ik zou zelf even 1 blanke lak laag er tussen spuiten om in ieder geval het poeder te sealen (je wilt geen witte deeltjes in je kleur laag ;) ) en pas daarna de kleur er over heen
ik heb zelf gisterochtend en gisteravond gelakt en geen problemen gehad, zeker na het regenbuitje was het echt ideaal om te lakken
http://94.100.114.49/1009650001-1009...47_6_obRY.jpeg
Klinkt zinnig, maar de kleurlak is erg dekkend en erg snel droog dus ik neem het risico. Na afborstelen en ontvetten (ammoniakwater) hoop ik redelijk safe te zijn.
Fred, dat ziet er weer mooi uit, het blijven toch kunstwerkjes. (heb je even een pm gestuurd.)
Ja absoluut, prachtwerk :)
dank je :D
ik zie dat je grondlaag nog wel erg ruw is, die zou ik wel eerst gladschuren (liever door je grondlaag op het blanke hout schuren dan dit zo laten zitten en hopen dat het met je kleurlaag goed komt, de kleurlaag wil je namelijk het liefst niet meer schuren (zeker niet bij een metalliclaag) iedere oneffenheid zie je terug in je kleurlaag en wellicht kun je het glad aan laten voelen door er heel veel blanke laklagen er over heen te spuiten maar het blijft zichtbaar
Ik heb van Guitarsupplies Deense olie laten komen om mijn fretboard mee te behandelen. Maar nu lees ik op de gebruiksaanwijzing dat het ook gebruikt kan worden als primer en dat er overheen gelakt kan worden. (may also be used as sealer before painting or varnishing).
Inmiddels heb ik de oneffenheden op mijn (vooralsnog) blanke hals gevuld met plamuur en zie ik er tegenop om het als porievuller voor de hele hals te gebruiken.
In hoeverre is het aan- danwel af te raden om Deense olie als basis te gebruiken voor de 'neutrale' Flexa grondlaag?
ik heb wel eens oude bodies die jaren geleden met oil (tung of danish oil) behandeld waren gelakt maar ik zou dat niet zo snel met een nieuwe olielaag doen, wat voor hout is de neck ?
Bij twijfel of de verschillende lagen compatible zijn is het altijd mogelijk een laagje schellak als tussenlaag te gebruiken, dit pakt op bijna elk oppervlak (ook geolied hout en zelfs met siliconen verontreinigd) en vrijwel alle lakken pakken er erg goed op. Het beste is hiervoor waxvrije blonde schellak te gebruiken.
klinkt op zich goed alleen meen ik gelezen te hebben dat je de neck al geplamuurd had en daar zal de olie niet intrekken, normaal gesproken moet het syntetische stuk op de oppervlakte blijven liggen en trekt de olie in en dat lukt niet met plamuur.
als je een glad oppervlak wil hebben dan zou ik verder gaan met de plamuur als filler, 1 of 2 lagen opbrengen en terugschuren tot op de porieen en dan zal de lak die je er op spuit vanzelf mooi glad trekken