Dat heb je er om gedaan:sneaky:, moeten we tot morgen wachten voor we hem kunnen bewonderen. :seriousf:
Printable View
Vanochtend voor ik naar Barneveld ging, heb ik mijn fototoestel weer even opgehaald. Ik had eigenlijk een foto op de DGBM willen maken, maar dat ben ik dus glad vergeten. :dontgeti:
Maar goed, voor degenen die er vandaag niet bij waren, hierbij dan toch eindelijk een plaatje van de Waaierbird in zijn nieuwe habitat:
http://imageshack.us/a/img838/8031/p1010499l.jpg
Ik vind eigenlijk dat er ook weer een filmpje bij hoort, maar ik ben dat spelen met een plectrum zó ontwend dat ik eerst eens moet kijken of ik er wat fatsoenlijks uit weet te krijgen... En dan nog zien of ik die hele toestand weer aan de praat krijg op mijn nieuwe laptop...
prachtig, ook heel sierlijk die fijne brug en die kleine ferrules :)
Thanx!
Alleen... Ik heb net nog even zitten pingelen, en heb geconstateerd dat uitgerekend die brug er toch weer aan moet geloven. De actie blijft wat aan de hoge kant, de brug kan niet verder omlaag, en bovendien is hij als je het goed bekijkt toch eigenlijk wat slordig. Ergens heb ik toch iets niet goed uitgerekend, want hij staat... eeh... ja, dat klinkt natuurlijk raar, maar hij staat scheef! Dat wil zeggen: net schever dan hij zou moeten staan, om de zadeltjes op de juiste plek te laten komen. De zadeltjes lopen nu dus niet parallel met de snaren, terwijl dat toch de opzet was. En verder is hij gewoon te rammelig. De zadeltjes wiebelen toch nog te veel, en vooral bij de open A hoor je ze tekeer gaan.
Maakt verder niet uit; ik ben eigenlijk wel blij dat ik tot deze conclusie ben gekomen! Dat betekent dat alleen die brug over moet, en als ik het dan goed weet te krijgen, is alles in één keer verholpen! Misschien wordt hij er nog wel fijner op ook... :sssh:
Weer verder met de rest. Ik heb naar aanleiding van alle prachtige zelfbouwproducten op de DGBM een lijstje met goede voornemens in de kelder opgehangen. Misschien dat ik dan volgend jaar iets mee kan nemen dat er iets minder sjofel uitziet... Dingen als:
- Doe iets niet "even"!
- Klem dingen vast, niet uit de hand werken!
- Denk aan bescherming bij het klemmen, anders krijg je deuken!
- Gebruik gereedschap niet voor dingen waar het niet voor bedoeld is!
- Als er ergens dingen liggen van een vorige actie, probeer daar dan niet omheen te werken, maar ruim het even op!
- Als je ergens niet goed bij kunt, denk dan eerst even na of het op een andere manier misschien handiger kan!
- Doe net alsof elk onderdeel aan de buitenkant komt; denk niet te snel "ach, dat zie je straks toch niet..."
(Heeft iemand nog wijze aanvullingen? Ik houd me aanbevolen!)
En zo ben ik vandaag dus heel rustig aan verder gegaan met het bovenblad voor de nylonsnarigert. Alle balkjes netjes op dikte en op breedte gemaakt (volgens de maten in het boek van Bogdanovich), glad geschuurd, en het eerste stukje is op zijn plek geplakt:
http://img189.imageshack.us/img189/8025/p1010500i.jpg
De "bridge patch". Ik vond het een raar ding. Bij steelstrings snap ik dat er een plakje hard hout onder de brug moet, omdat de balletjes van je snaren anders je top aan flarden trekken, maar bij nylonsnarige gitaren begreep ik eigenlijk niet waar het goed voor is. Die bind je toch gewoon aan de brug vast, en aan de andere kant van je bovenblad heb je daar toch niks mee te maken? En het is nog geen hardhout ook, gewoon een restje van het bovenblad eigenlijk. Alleen overdwars qua nerven.
Maar de achterliggende gedachte schijnt te zijn dat het een regel in de houtbewerking is, dat als je ergens iets op plakt, dat je dan aan de andere kant ook iets moet plakken. Vraag mij niet waarom, ik doe het maar braaf. Ik vind mezelf alweer eigenwijs genoeg, dat ik de balkjes naar eigen goeddunken ga neerzetten... (En hoe zit dat dan trouwens met die balkjes? Moet je dan volgens diezelfde regel dus niet ook eigenlijk ook weer allerlei zooi boven op je bovenblad plakken? Ik wil het niet weten, denk ik...)
Het is alweer even geleden, maar in de tussentijd is er wel af en toe wat gebeurd. Kleine stapjes, maar dat is niet erg. Rustig aan, dan gebeuren er ook minder dramatische dingen...
Stap 1 (telefoonfoto, dus een beetje raar blauw):
http://imageshack.us/a/img51/742/afb006lt.jpg
Stap 2:
http://imageshack.us/a/img32/4638/p1010581ex.jpg
Stap 3:
http://imageshack.us/a/img843/8526/p1010582i.jpg
En stap 4 is ook al geweest, maar daar heb ik geen foto van. Al met al is de top nu aan de binnenkant af. Hij klinkt leuk, zegt "ponggg" als je er op klopt, ik heb niet te klagen! :cheerup:
Ha, het hemeltje: ik vind het een super uitvinding !
Een paar vraagjes:
Waarom heb je van die stewmac dingen gekocht, en geen eigen latjes gemaakt?
En ik werk de balkjes pas af als ze gelijmd zijn, dat klemt beter, wat is jou reden om ze al spits te maken?
s.
In sommige dingen ben ik lui, en geef ik dus vrij makkelijk geld uit aan dingen. Ik kan vast ook zelf latjes maken, maar dan moet ik me weer verdiepen in wat voor hout, wat voor richting, hoe dun, hoe glad, ... Tenzij het een "easy win" is, besteed ik mijn tijd liever aan het bouwen van gitaren dan aan het bouwen van gereedschap, dat idee... :makeup:
En dat met die balkjes, dat stond in het boek van Bogdanovich. De meeste bouwers doen het andersom, dat zegt hij er ook bij, maar hij doet het zo. Ik dacht het zo dan ook maar eens te proberen. Het is in ieder geval een stuk eenvoudiger om de balkjes een beetje mooi in vorm te krijgen, en je loopt geen risico om de top te verknoeien door met een beitel aan de gang te gaan.
Maar aan de andere kant is het wel een stuk lastiger klemmen, want die stokjes schieten er steeds af als je ze niet netjes in het midden zet. Bogdanovich klemt de balkjes dan ook met gewone klemmen (met heel diepe bek!)
Ik ben er nog niet uit wat ik het handigste vind. Het heeft allebei zijn voors en tegens...
Ha voila.
Ik heb die stokjes gemaakt van dunne multiplex van 4 mm, perfect te buigen, op een halfuurtje tijd had ik er 40 gemaakt ... Dat is bijna 200 euro uitgespaard ;)
Dat boek van Bogdanovich ken ik, Super leerzaam. Maar inderdaad, sommige dingen doet hij anders, soms moeilijker, soms ook wel gemakkelijker: volle binding uit 3 lagen, moet ik ook eens proberen.
Ik plak het klankblad gewoon af met papier tape. daarna met het schaafje langs de balkjes en daarna schuren. Ik heb eens een balkje voorgevormd om als herstelling in een gitaar te lijmen, ik vond het zeer moeilijk om dat te klemmen, uiteindelijk heb ik die op een stuk hout gelijmd met papier tussen en dan gevormd. Erna de beitel er tussen en de radius erin geschaafd :D
s.
Weer een paar van die stappen waarbij je het idee hebt dat er echt iets gebeurt:
Achterblad van dwarsbalkjes voorzien:
http://imageshack.us/a/img706/3913/p1010583a.jpg
Nu proberen we het weer eens andersom. Eerst vastplakken, en achteraf mooi maken. Dit plakt wel een stuk minder wiebelig.
En verder heb ik de afgelopen keren de zijkanten nog wat beter in vorm gekregen, dus die konden vandaag aan elkaar, met blokken:
http://imageshack.us/a/img9/742/p1010584ih.jpg
Ik heb het van tevoren geprobeerd: hij past in de mal! Nu nog hopen dat het nog steeds past als de lijm droog is... :chicken:
Maar het gaat lekker zo! Het voelt alsof het binnenkort weer hard kan gaan! Voor je het weet heb ik een dichte kast :cheerup: