Oorspronkelijk geplaatst door
aaronstonebeat
De afgelopen dagen ben ik met niets anders dan spoelen bezig geweest. Zoeken op het internet over spoelen en spoelen uit oude apparaten slopen om ze te 'shunten' met pickups.
Inmiddels weet ik wat een spoel doet in een varitone. Hij werkt net andersom als een condensator: een condensator laat hoge tonen makkelijker door, een spoel laat lage tonen passeren. Als je ze combineert (spoel en condensator in serie, en die 2 samen parallel met een pickup), hou je een midfilter over. En dat is wat je wil.
Tenminste als je ze goed op elkaar afstemt. Nu kun je condensatoren in alle maten krijgen, maar als je op zoek gaat naar een spoel van 1,5 Henry of meer kijken ze je in de winkel aan alsof ze water zien branden :seriousf:
De enige spoelen die tot dusver effect hadden, zijn de pickups die ik vorig jaar zelf gewikkeld heb. Maar ik heb de indruk dat de 'cut-off frequentie' veel te laag ligt; alle frequenties worden dramatisch gereduceerd. De spoel zou het laag gewoon door moeten laten en het hoog er vanaf hakken.
Waar vind ik voldoende Henry's ?