http://www.youtube.com/watch?v=4_pJ7Wt23Yk
Printable View
Exactly! :)
Even een "grappig" voorval, ietwat off topic:
Gisteren was er in "onze achtertuin" een hip hop festival, en links en rechts v.h. podium stonden hekken gedeeltelijk achter de PA-speakers, hier een foto:
http://www.keizerslandenvernieuwt.nl...l_img_2638.jpg
Tijdens een windvlaag waaide een hele rij hekken naar voren toe om, en duwden de bovenste 2 lagen aan speakers ook mee.
Gelukkig stond er op dat moment niemand voor de speakers, want het zag er heel gevaarlijk uit, ik zag het gebeuren. :o
Ook de versterkers die erachter stonden werden meegetrokken door de kabels waarmee ze aan de speakers vastzaten.
Wonder boven wonder was er geen technische schade, alles deed het nog, nadat ze de boel weer hadden opgebouwd, maar er was wel het één en ander verbogen.
Ze hebben de hekken daarna met sjorbanden vastgezet.
"Goed leermoment" zei één van de roadies.
Ik heb nog een anekdote voor de categorie: Wat zijn je ervaringen met DJ's.
Ik stond gister met Lange Frans en band als hoofdact op een festivalletje in het centrum van Nijmegen. We hadden eigen tafels, mics, monitors enz mee. We moeten dus wel even soundchecken,we hadden geen zin om er volledig koud in te gaan.
We waren net een paar minuten bezig toen de DJ door de mic, en dus ook tegen het publiek zei dat we op moesten schieten omdat hij het vervelend vond dat we door zijn muziek bezig waren. (We waren nog niet op FOH te horen, alleen monitors)
Ik heb de DJ toen gelijk even laten weten dat hij als pauze-DJ zich absoluut niet met ons werk als hoofdact moet bemoeien, en zeker niet voor het hele publiek. Ik ben normaal gesproken nooit arrogant, maar toen heb ik 'm wel even z'n plek gewezen.
Een zekere mate van arrogantie staat je wel, is leuk en nuttig.
En ik altijd maar denken dat de pauze muziek op festivals mede bedoeld is om het line checken wat aangenamer te laten klinken.
Ik zou eerder die hekkenplaatsers aanakken. Die hekken stonden blijkbaar los en waaiden om, het omvallen van speakers was het gevolg daarvan als ik het verhaal lees.
Maar apparatuur en speakers worden steeds lichter (roadie-friendly), dat is waar. Die komen dus makkelijker in beweging en daar moet rekening mee worden gehouden.
Het moet gewoon niet kunnen dat die stapel speakers daar bij het publiek zomaar kan omvallen. Dat moet minimaal vaststaan met een aantal spanbanden en/of een fatsoenlijke baseplate en/of uit de buurt van mensen/publiek staan.
Er lopen heel veel prutsers in de licht en geluid wereld rond (zoals hier in het topic te lezen is ;)). Prutsers achter de knoppen zijn niet levensbedreigend, maar bij een gemiddeld evenement worden er tonnen aan apparatuur in de lucht gehesen en dat moet gewoon veilig gebeuren anders vallen er doden.
Het klinkt inderdaad vrij cru, maar er zijn bedrijven die regels negeren om geld/tijd te winnen (vaak onder druk van organisatie). Het zijn vaak kleine dingetjes, maar een paar kleine dingetjes kunnen lijden tot een catastrofe.
Tja, voor hetzelfde geld was er helemaal geen windvlaag geweest, en was dat hek niet omgewaaid. In dat geval hadden ze er ook niet van geleerd. Je wordt wijs door schade en schande denk ik dan maar.
Die hekken stonden in kunststof blokken, die normaal gesproken van beton zijn, dus idd "roadie friendly". Ik ga ervan uit dat als er betonnen blokken waren gebruikt, de hekken niet waren omgewaaid.
Ach het kan ook het publiek zijn die de kisten omtrekt. Ik kan me nog 1 voorval herinneren bij Volumia waar een jochie van 3 vuisten hoog (jaar of 8 ) de speakers in aan het klimmen was tijdens de pauze. Ik zag het gelukkig en kon hem eruit vissen voor het mis ging, maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren zoals hij zich optrok aan die kasten. Moeders vond het overigens allemaal geweldig dat haar zoontje die speakers op klom en ik geloof dat ik me niet zo druk moest maken. Even het gevaar van omvallen daargelaten, als we het geluid op normaal volume hadden gezet dan had ie nu nog piepende oren.
Sinds een tijdje hebben wij een min-of-meer vaste geluidsman en dat is erg fijn. Die gast heeft echt een passie voor geluid (en ADHD :P ) en doet het altijd erg goed. Vaak neemt hij het optreden ook op op z'n laptop zodat we het later nog een terug kunnen horen. Omdat ik in een band speel met veel effecten, 4 backing vocals etc. vindt hij het een uitdaging om ons te mixen dus ja, helemaal prima :)
Tja, voor hetzelfde geld stonden er wel mensen onder ...
Zo'n kleine foutjes worden vaak voor lief genomen, maar het gaat ook vaak mis:
http://www.112groningen.nl/Groningen...tstellage.html
http://www.youtube.com/watch?v=CLhr6...eature=related
http://www.nu.nl/buitenland/2299434/...-duisburg.html
http://www.ron-crane-scales.com/Stag.../accidents.asp
Goede instelling. Sowieso, ik ken het gebeuren van twee kanten en ik ben me er heel goed van bewust dat de mensen om je heen, die de boel opbouwen, het geluid doen per facto belangrijker zijn dan de band. Je moet die mensen een hand geven na je optreden. Zij hebben ervoor gezorgt dat je kunt spelen. Bouw je daar een goede relatie mee op, dan zul je zien dat je meer klaar krijgt en dat je meer plezier hebt. Uiteindelijk wint iedereen daarmee.
Als stagehand voor toch wel grote bands in de theaters vond ik het altijd leuk om te kijken hoe de artiesten waren. Het verschil is groot, maar je merkt het verschil tussen de mensen die zelf nooit echt gewerkt hebben en de mannen/vrouwen die er voor geknokt hebben. Zelfs in 1 band kan het verschil gigantisch zijn.
Noem niet graag namen als het negatief is, maar ik heb het meegemaakt dat de zanger van een wereldberoemde band in Nederland (Lol) zichzelf zo belangrijk vond dat hij de bouwers geen blik waardig gunde. De gitarist en toetsenist van die band kwamen gezellig mee kisten slepen en auwhoeren. Sterker nog, ze boden hun excuses aan voor de zanger. Band is niet veel later ook elkaar gevallen.
Gisteren weer ff een hele goede ervaring gehad met techs bij Radio West.
Vooraf netjes handje, voorstellen, etc. De hoofdtech kende ook onze naam en dat gaf al het idee dat hij wist wie hij kon verwachten en dat hij dus al wat huiswerk had gedaan.
Toen kregen we een hele korte uitleg over hoe 't programma verder ongeveer zou gaan lopen met studio-wissel van de presentatoren, het opruimen van band voor ons, opbouwen en soundchecken van onze shit, etc...
En we werden richting de dranken verwezen :D.
Bij soundchecken werd zoals altijd eerst drums (cajon + paar bekkentjes) gedaan. Dat nam hij echter meteen kort op zodat onze drummer kon luisteren hoe 't klonk en eventueel nog wat kon bijsturen.
Daarna met z'n drieen wat gespeeld en ook dat nam hij op om door ons te laten beoordelen.
W hebben wel meegemaakt dat een geluidstech de band niet die optie (en daarmee een bepaalde tevredenheid/zekerheid) gaf... scheelt echt.
Uiteindelijk 4 nummertjes in dat programma gespeeld en toen we 't in de auto terugluisterden prima tevreden met 't geluid :ok:
(de slordigheidjes lagen bij ons :D).
Nette tech, en zo hoort het natuurlijk ook.
Ook los van die tech(s) hele prettige lui bij die organisatie.
Voor- en achteraf echt lekker de tijd voor een gezellig lulpraatje en zo.
Je stuit ook al rap op wat interbreeding in de (haagse) muziekscene. Allemaal lui die je eigenlijk al kent (of half kent) van andere evenementen en organisaties die daar ook door de gangen zwerven :D.
Dat maakt 't ook al snel vertrouwd en gezellig.
Ik heb het niet over een pak slaag krijgen. Waar ik het over heb is dat de muziek voorop moet staan. De onderlinge verhouding van instrumenten is natuurlijk belangrijk, maar als de basissounds al waardeloos zijn, bv. doordat je een twin als oefenversterkertje in een kartonnen flat gebruikt, heb je aan de geweldige balans niets. Sterker nog, in een bezetting als waar Eurocinema in speelt is de balans niet eens zo heel kritisch als de basissounds kloppen, en het niet al te gek uit de hand loopt met volumes.
Kloppen de basissounds niet, kun je alles wel mooi balanceren als technicus... good on you. Maar het klinkt nog steeds niet. Dan is het publiek de lul, de band dubbel. Maar gelukkig heb jij dan je werk kunnen doen.
Wat betreft Cuby trouwens. Denk dat die jongens nog een andere reden hebben waarom de piano op 440 gestemd moet zijn. Weet niet precies wat de toetsenist als Hammond meesleept. Als dat een digitale is zal hij wel vrij makkelijk een paar hertz te verschuiven zijn. Maar gezien de leeftijd en status van de band zou het wel eens echte vintage B3 kunnen zijn. Zit daar een tune mogelijkheid op? Vermoed van niet eigenlijk. Als er nog een Rodes in de setup zit heb je hetzelfde probleem. Die wil je echt niet even snel bijstemmen.
Zappa gebruikte daarom live trouwens de marimba om de stemapparaten op te kalibreren. Zo wist hij zeker dat hij opnames van verschillende concerten kon kombineren.
Huub van der Lubbe zei het zo mooi: als je bij Paradiso beneden komt, staat er een bak met snoep voor je klaar, dan voel je je welkom.
Een Hammond toonwielorgel kan niet gestemd worden, alhoewel het wel mogelijk schijnt te zijn om er wat aan te tweaken. Er zit een synchroonmotor in die de toonwielen aandrijft en daar schijn je electronisch wat mee te kunnen, maar standaard staat de oude Hammond op 440.
De Rhodes heeft een beperkte mogelijkheid tot stemmen, maar dan moet je wel even 73 tines behandelen en daar ben je ff een paar uur mee zoet.
Tsjah, als je een niet- of nauwelijks stembaar instrument meeneemt, kan ik me voorstellen dat je niet speelt als de piano ter plekke te laag staat.
en een usa hammond is dus vals in europa (en andersom) omdat de motor synchroniseert op de frequentie van het lichtnet.
net zo goed als een platenspeler een 50 / 60 ring heeft bij zijn strobo.
Vaak is het inderdaad niet nodig. Ik kan bas, drums en eigen gitaar meestal prima horen vanuit de originele versterkers. Maar de zanger moet voor de band ook te horen zijn en dat is door zijn eigen monitor vaak lastig omdat soms te ver weg staat. Als je dan zelf ook nog zingt wil je dat ook graag terughoren.
Maar "alles een beetje" is inderdaad vaak gehoord omdat beginners geen idee hebben wat ze zonder monitor kunnen horen en, belangrijker, dat een monitor snel 'vervuild' raakt.
Haha, in dit filmpje beginnen ze al aan een liedje terwijl de vocalen nog geen eens goed volume hebben xD
Ah ja, het festivalfenomeen "line check". Mooi woord voor: kijk of alles het doet, ga maar spelen en dan zien we verder wel.
Overigens hebben we het hier steeds over geluidsmensen (zie ook topic titel), terwijl heel veel ook te maken heeft met de stage manager. Als die niet sterk of niet aanwezig is, heb je vaak een crew van heel wat mensen die alleen maar elkaar en de band voor de voeten lopen, een boterham staan te eten op de plek waar de instrumenten het podium op moeten, met hun handen in hun zakken staan te kijken terwijl de band zelf de rommel van de vorige band opruimt en allemaal geen antwoord hebben op tamelijk essentiële vragen als "waar is de kleedkamer", "waar is de backline die er volgens de callsheet zou staan" en "hoe laat moeten we op". :crazyhappy:
Je vergeet de belangrijkste... kost me soms meer tijd dan de boel opstellen en mijn gitaren stemmen!
Waar is de stroom?
Zat kleinere zaaltjes/kroegen waar ze dan 1 stopcontact voor het podium hebben :(
Klopt. Wij hebben een heel stel snoeren en kabels bij ons altijd om dat te ondervangen. Dieptepunten: een strandtent waar gitaar, bas, toetsen, P.A. en licht op 1 stopcontactje moesten. Daar kwam rook vanaf! En een bedrijfsfeest waar elke keer dat de frituurpan aanging, de PA eruit knalde. Je leest het goed: elke keer. Gewoon ijskoud weer dat ding aanzetten want er moeten gvd toch bitterballen komen!
:seriousf:
zo heb ik ooit met een zangeres bij een buitenoptreden gespeeld, waar ze niet op regen gerekend hadden. Mengtafel stond onoverdekt. De band die voor ons zou spelen maar na ons gelaten, zang over mijn AER, en alles op elektrische gitaar via mijn buizenbak gespeeld. Op het podium hadden we, zolang ze de mengtafel uit lieten wel stroom. Zetten ze de mengtafel aan, dan sprongen de stoppen. En dat na een kort buitje!
Stond gisteren nog in stromende regen te spelen, podium was overdekt maar wind stond precies verkeerd. Alle apparatuur naar achteren gesleept, waar het droog stond, maar zelf wel staan spelen alsof het onder de douche was. Was toch wel een mooie ervaring, zeker omdat een stel diehards niet naar de overdekte terrassen vluchtte maar gewoon bleef dansen. Van de week mijn spullen eens heel goed testen, want al dat water kan nooit goed zijn. :chicken:
ach ja, stel je voor dat je een vak geleerd zou hebben. Dan zou je dat allemaal missen :seriousf:
Ik had tijdens pasen, met die droogte, het tegenovergestelde: gigantische stofbende. 't Stof zit nog steeds overal tussen de potmeters van m'n pedalen....
Blijft de stof tussen je spullen zitten?
......dan moet je harder spelen ;)
BLAZEN! :rockon: