Dit doe ik al heel lang zo
Printable View
Dit doe ik al heel lang zo
ik moet ook steeds ff terugkomen hier, maar dit is echt helemaal super top.
heb regelmatig een gitaar uit een koffer gepakt 2 weken na een oefenavond en dan is hij gewoon nog op stemming.
bizar soms in zijn geheel een kwart toon omhoog of omlaag, maar spatzuiver/
:rockon:
Hee Bassie, leuk dat je weer eens van je laat horen!
Bedankt voor de tip :) een gitaar fatsoenlijk stemmen bleef voor mij een langdurig proces. Vooral omdat de snaar op de reguliere manier eerst wat wil slippen, waardoor je hem weer strakker moet draaien en weer een wikkeling creëert... dit is een mooie simpele manier om snel én direct goed te stemmen, met een op het oog consistent aantal wikkelingen.
Zojuist geprobeerd en het is echt waanzinnig :) Normaal moet ik de hele week nog nastemmen, nu maar ff kijken maar ik ben een fan.
Op deze manier
- krijg je anderhalve winding 'gratis' (minder draaien)
- een consistent aantal windingen
- een gitaar die niet meer ontstemt
Het is een mooi snelle manier. Maar vooral bij de dunnere snaren blijft het inderdaad lastig om de spanning op de snaar te houden, én het einde door het oogje en vervolgens tussen de twee andere snaren door te steken. In plaats daarvan offer ik wat spanning op, met één vinger druk ik de bovenste winding omlaag (aan de kant waar ie erdoor moet) waardoor de snaar aan de andere kant automatisch omhoog komt.
ik heb een vraag die even in me op kwam over snaren opzetten.
soms zie je dat mensen met een Tune o Matic de snaren zeg maar boven over de stopbar laten gaan.
om het duidelijker te maken hier wat plaatjes:
'normaal' (in ieder geval hoe ze meestal zitten)
http://www.epiphone.com/images/N_LPfeat6.jpg
van bovenlangs kon ik geen plaatje vinden
maar jullie begrijpen me wel
maar waarom doen sommige mensen dus de snaren bovenlangs?
alvast bedankt:hippie:
Zo maak je de knikhoek van de snaren over de brug kleiner en daarmee de druk die de snaren op de zadels uitoefenen.
Mogelijke gevolgen:
1) Andere - soms, maar niet altijd betere - intonatie. Omdat een snaar nu eenmaal een bepaalde stijfheid heeft, is het oplegpunt op het zadel niet echt een vast knikpunt, maar meer een kort boogje. Dat boogje werkt als een springveertje met een eigen trillingsfrequentie, die uit de pas kan lopen met de vrije trilling van de snaar. Daardoor kunnen sommige boventonen vals zijn en/of verlopen, vooral bij de G-snaar omdat die de grootste relatieve stijfheid heeft.
2) Ietsje soepeler opdrukken, omdat dat stukje dode snaar zo een beetje meer meegeeft.
3) Iets meer kans op ontstemming door het opdrukken, vanwege het meegeven van 2)
4) In theorie een beetje kortere sustain, maar ik heb daar nooit iets van gemerkt.
Op de ene gitaar kan het goed uitpakken, op de andere juist slecht. Je kunt het ook per snaar wel of niet doen. Verder kun je ook de hele stop wat hoger zetten en kijken hoe dat bevalt.
Okee, deze manier werkt gewoon perfect. Nu even een ander vraagje. Ik heb een gitaar met tremolo waarbij ik de ball ends moet afknippen. Nou zat ik te filosoferen: als ik nou de ball ends door de stemmechanieken haal, en het einde dat normaal in de stemmechanieken gaat net iets te lang afknip en in de brug steek, zou dat dan slecht zijn voor m'n stemmechanieken? Ik denk dat het wel mooi is om geen uitstekende snaareinden aan de headstock te hebben. Het zou natuurlijk ook weleens mis kunnen lopen omdat de balletjes in de weg zitten van verdere wikkelingen. Misschien gewoon eens proberen...
Voor 't eerst zelf m'n gitaar besnaard vandaag... deze methode werkt erg gemakkelijk. Wel soms lastig om de spanning in de snaar te houden, ze glippen voortdurend door m'n vingers. Kwestie van oefenen, zeker?
Moet binnenkort weer mn snaren vervangen, en ik denk dat ik dit maar even ga proberen, t klink in ieder geval een stuk sneller :)
thnx!