Oorspronkelijk geplaatst door Renin
Volgens mij slaan een paar mensen hier de plank flink mis wat Metallica betreft:
t/m justice was Metallica vrij "underground" (wel de top, maar zeker geen mainstream).
Toen:
Bob Rock aangetrokken als producer die veel te zeggen had over gladjes maken het geluid, van de nummers en andere songstructuren, James die "gevoelig" probeert te zingen (echte ballad met een commercieel enorm gevoelige tekst :)) etc. Gevolg: een kaskraker bij het grote publiek, en veel, heel veel geld.
Er volgt een tour van een aantal jaren, inclusief dvd, c.d., orkest erbij, de hele rataplan wordt uitgemolken tot iedereen er moe van is. Ook nog even gerpobeerd ondertussen om geld via Napster te verdienen (wat niet gelukt is)
Toen:
Load en reload, waar best aardige nummers op staan, maar commercieel gezien geen succes is (in vergelijking met het black album), en ook de oude fans niet kan bekoren omdat het daar weer te gladjes voor is.
Newsted stapt op, wat erg begrijpelijk is om diverse redenen.
Toen: Bob Rock op bas??? Ondertussen even naar de kliniek, therapeut erbij gehaald en:
Snel voorbij, dus Trujillo erbij (beetje nu-metalbassist, geen Newsted van de oude doos (Flotsam en Jetsam binnenkort in Hedon Zwolle :rockon:) en er wordt een "nieuwe plaat gemaakt" D.w.z. een beetje nu-metal, en ach laten we de solo's ook gewoon zitten toch. Halen we de snaren van de snare af en zijn we uniek. Dat het KUT klinkt wordt pas later duidelijk. Enige positieve is het dvd bij de c.d. waaropde nummers live worden gespeeld. Begrijp me niet verkeerd, er staan best leuke riffs op, maar geen leuke nummers.
C.d. van straks:? Ik hoop weer op een vette plaat, wat commercieel gezien weer interessant is (master of puppets-stijl dan, want dat hoor ik de laatste maanden verschrikkelijk vaan voorbij komen op het net, in het live-circuit en overal) Ik heb goede hoop, en dat bij elke nieuwe c.d. zo blijven.
Feit blijft wel dat het goede muzikanten zijn. Het is toch ook wat jeugd sentiment. Overigens live 2,5 uur genieten zonder pauze. Hoeveel bands doen dat?