Als je je gitaar zo'n finish wil geven, strip je hem toch eerst? Elementen, slagplaat, brug, alles. Pas dan krijg je een mooi egaal effect. Als je alles laat zitten, hou je altijd randjes.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Printable View
Als je je gitaar zo'n finish wil geven, strip je hem toch eerst? Elementen, slagplaat, brug, alles. Pas dan krijg je een mooi egaal effect. Als je alles laat zitten, hou je altijd randjes.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ja, maar als je met staal wol speelt en de elementen zitten uberhaupt in de buurt (die kleine partikeltjes zijn moeiljk op te ruimen), of je wil het na verloop van tijd weer 'matten' (door het spelen wordt het vanzelf wel weer glanzender, namelijk), dan zeg ik: synthetischCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Even een vraag aan de serieuze stainers:
Heb net een esdoorn strathals gemaakt en die wil ik een vntage gele kleur geven. In het hout zit echt een hel mooie, zeer grove vlam. De hals moet qua kleur echt heel erg oud gaan aandoen.
Ik heb goeie ervaringen met het aanbrengen van nitrocellulose met een sponsje, dus dat wil ik nu ook gaan doen.
Er is wel het een en ander te vinden, maar een precies stappenplan vond ik niet. Die plaats ik dus zelf wel een keertje in het bouwtopic dat nog moet komen, incl. foto's.
Nu dus een paar vragen:
#1 Welke voorbereidingen? Schuren tot hoeveel grit is ideaal voor het aanbrengen van de stain?
#2 Welke kleuren gebruiken om de vlam maximaal naar voren te halen?
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
Deze toko zit bij mijn schoonzus om de hoek, dus ideaal voor mij, en Fred Dons schijnt er goeie ervaringen mee te hebben als ik het me goed herinner.
#3 Stain weer verwijderen met thinner of schuren?
#4 Gelige stain (verouderde lak) op het hout aanbrengen of in de lak?
#5 Er komt een eigen decal op, op welk moment kan ik die het beste aanbrengen ivm de stains?
Decal:
http://img263.imageshack.us/img263/1...icscopyee2.jpg
#6 Op de achterkant van de kop wil ik wat hele kleine haarscheurtjes in de lak hebben. Zit te denken om na een de laatste laklagen (nitrocellulose) en plekje te voorzien van een laag blanke alkydlak en daarna weer een laag nitrocelloslose zodat deze gaat barsten. Zoals met dit kapje gedaan:
http://i251.photobucket.com/albums/g...s/plastic9.jpg
Is dit de enige en veiligste methode of zijn er andere adviezen?
van achterste voren
de craquele, de meest authentieke vind ik die van Tom Murphy omdat daar de craquele haaks op de nerf staat ipv een spiderweb craquele zoals je die ziet op de meeste fender relics en die in het echt nooit zouden voorkomen
de spiderweb craq. ontstaat door stickstof op de cellulose te spuiten en om dat je die per plek op de gitaar spuit, ontwikkeld de craq. zich vanuit 1 centraal punt in een spinnenweb achtig patroon
de Tom Murphy craq wordt gesneden met een exacto mesje of een scheermesje in verse lak en als je een goedvoorbeeld heb kun je daar goed uitziende carquele's mee maken (na het snijden opnieuw polijsten)
Oke, ik ga op zoek naar foto's van werk van Tom Murphy.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
En de vragen over stains?
1
als je de vlam wilt verhogen door een double stain techniek dat is het zaak om met zo'n hoog mogelijke grit het hout op te schuren omdat de donkere stain in ieder krasje gaat zitten en na het double stainen zichtbaar blijft
(ik gebruik 600 grit die ik alleen met de berf meeschuur)
2 wil je een vintage yellow achtige tint krijgen stain dan eerst met een amber achtige, dit geeft de meest "echte" kleur, probeer Schminke 601 siena brown gemengd met 600 gold ocre
de kleur breng je na het schuren op met een sponje, dit zijn vrij dekkende kleuren dus niet schrikken :D
laten drogen en vervolgens met thinner verwijderen, de donkere kleur blijft in de vlam achter en de hals heeft verder ook een vintage tint gekregen
je kunt nu nog met clue yellow of ecoline geel nog een keer stainen om de vlam nog verder te accentueren maar vaak is dat niet meer nodig
3 decal pas aanbrengen na de eerste 2 laklagen omdat je anders het houtprofiel terug ziet in de decal, je wilt namelijk een goed vlak oppervlak voor de decal hebben, verder indien het een waterslidedecal is wil je ook dat de kleur van het hout als gesealed is voordat je het in kontakt brengt met water
Stap 1 doe je zeker met een zeer donker bruine kleur?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
de tom smurphy
http://muziek.marktplaats.nl/snaarin...fta_ind=1&fs=1
nee alleen als je een tiger eye achtige stain wilt doen met donkere strepen, wil je een meer authentieke vlam dan de bruin mengen met de oker (de 600 met de 601 en dan meer 600 dan 601)
Ik kan nergens in A'dam cellulose in spuitbus vorm vinden, of is het niet handig om mijn "mario" gitaar te lakken met cellulose.
Ik heb nu een spuitbus motip autolak en een praxis lak maar dat is matglans alkyd lak.
Wat kan ik nou het beste gebruiken en waar kan ik het in a'dam kopen, want die gitaar van me moet nou toch wel eens af.