Vijzen is schroeven. Dat zijn onze zuiderburen.
Printable View
Vijzen is schroeven. Dat zijn onze zuiderburen.
Haha oh, ok ! Ik vind het wel bij de uitstraling van de gitaar passen dat je die twee rijen schroeven ziet. Maar: ik ga er weer over peinzen (dat is nadenken in Nederland LOL).
Voordeel van schroeven op boven- en onderblad is dat ik bij calamiteiten (als het lassen van de zijkanten mislukt bijvoorbeeld) de houten kern er weer uit kan halen.
- Tabula Rasa heeft het tipje van de sluier al opgelicht;
schroeven is het werkwoord wanneer draaien en spoed gemengd worden;
een vijs heeft houtdraad;
een bout heeft metrische draad,
en het woord schroef kan dus voor beide gebruikt worden.
- wat de tripel betreft ; ok, maar dan wel flessen van 75 cl. En om de algemene beschaving te dienen en de verspreiding van het beste bier ter wereld ter wille te zijn ; 2 flessen Gouden Carolus indien gelijk aan of minder dan 5.5 kg !
Is dat de aanduiding die in België algemeen gehanteerd word?
Wist ik niet, wel grappig.
In Nederland is het gebruikelijk om een bevestigingsmiddel met schroefdraad waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt een schroef te noemen, en als het gereedschap om de kop aangrijpt, is het een bout.
Uiteraard met alle varianten van dien, waarbij de inbusbout de bekendste is (die is dus een schroef).
Even een kleine offtopic-uitstap
Of waar het taalgebruik de consequente ethymologie voorbijsteekt ….
Foto 1 : benoem zonder door te scrollen naar foto 2
http://i620.photobucket.com/albums/t...pshvd3xrhz.jpg
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Foto twee : het vervolg van de kop … en stel vast dat het aangrijpingspunt niet noodzakelijk de toepassing verraadt ;)
http://i620.photobucket.com/albums/t...psy9wsylbs.jpg
Met vreugde ! ;)
F.
Back on topic: messing (hout)schroefjes door het staal in het hout: kan dat zonder dat er iets gaat roesten/rotten ? Het hout wordt nog in de Hammerite gezet voordat het staal er op gaat.
- den bevat amper (looi)zuur, dus je messing zal niet aangetast worden;
- je isoleert het hout met Hammerite
- messing is geen oxidatiebron voor je staal
Een oude "truc" ( ;) ) blijft altijd goed: de schroefjes eerst in "hard" vet draaien, dan pas in het hout.
F.