-
De schakelaar in het schema van DiMarzio heeft de indeling van de CRL-schakelaar in het artikel van PremierGuitar.
Overigens dezelfde indeling als de schakelaar van StewMac, waarvan de schrijver de indeling plots wat ongebruikelijk vindt :dontgeti:
Hoe dan ook, een eenvoudige multimeter kan een godsgeschenk zijn in dit soort situaties :D
-
Daar had ik inderdaad ook rekening mee gehouden. Ik heb hier een multimeter liggen, hoe moet ik alles nameten?:???:
-
Stel het apparaat in om weerstand te meten; het maakt niet echt uit hoeveel weerstand minimaal of maximaal, het enige dat je gaat meten, is geen weerstand of oneindige weerstand.
Werk per kant. Zet de schakelaar in stand 1 en zoek tussen welke contacten je 0 Ohm meet. Noteer dat. Doe hetzelfde met stand 2 etc.
Na wat proberen, vind je het volgende patroon:
A-1
A-2-1
A-2
A-2-3
A-3
En aan de andere kant:
1-A
2-1-A
2-A
3-2-A
3-A
De contacten die altijd verbinding maken met één of twee van de andere zijn de commons, de A's uit het artikel van PremierGuitar, linksboven en rechtsonder in het schema van DiMarzio.
-
Net heb ik even de schakelaar doorgemeten, en die doet het gewoon!:dontgeti: Verder lijkt elk element het op pootje 1 te doen...
Mijn soldeerwerk is nogal slecht, maar de serie/parallel schakelaar doet het wel... De coilsplit dan weer niet.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=...9&key=47K7E8SK
(bij mij doet het plaatje het niet, hierbij link:)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=...9&key=47K7E8SK
-
Moeilijk te zien op die foto. Heb je geen schema van waarmee je concreet bezig bent; ik had niet begrepen dat er ook een serie/parallel-schakeling bij zat? Dan moet je altijd goed opletten hoe je de massadelen van de elementen aardt.
En die kleine 2PDT-schakelaartjes zijn kwetsbaar om te solderen; als je ze te warm laat worden, beginnen ze te smelten en is de kans op interne schade aanzienlijk.
PS
Bij MijnAlbum kun je ergens een link kopiëren om foto's hier te plaatsen; je moet er wel een paar keer voor klikken, staat tussen [img]-tags.
-
Ik ben in feite bezig met dat dimarzio schema, maar dan bij de brug een coilsplit ipv een serie parallel schakeling. serie parallel is wat dimarzio dual sound noemt.
De neck serie parallel doet het denk ik, omdat hij in de ene stand een lage thump en in de andere stand meer een hogere thump geeft. De coil-split moet ik denk ik beter aarden.
-
Je hebt gelijk, het is inderdaad een serie/parallelschakeling per element; ik had niet goed naar het schema gekeken en ook de kleurcode er niet bij genomen.
Voor coil-split hoef je alleen wit en zwart met elkaar te verbinden en dat punt naar wens al dan niet contact met de aarde laten maken; daarvoor heb je maar twee van de zes contacten nodig op zo'n 2PDT.
-
Dus bij coil-split hoeft de schakelaar niet verbonden te zijn met de aarde?
-
Ja, zeker wel. De truc is juist dat je het 'midden' van het element, de verbinding tussen de twee spoelen, verbinding laat maken met de aarde. Eén van beide spoelen is dan aan twee kanten met de aarde verbonden en geeft dus geen signaal meer.
Dat is ook wat gebeurt in het DiMarzio-schema op de vijf-standenschakelaar in positie 2 en 4.
-
Wat vreemd zeg:???: De oak schakelaar gaat volgens clr!
Nu doet alles het, behalve de coil split, ik heb zo'n vermoeden dat de schakelaar is doorgebrand:sssh:
Bedankt voor de hulp~!!!!:rockon: