Die man gaat waarschijnlijk een Kemper kopen ;)
Printable View
Die man gaat waarschijnlijk een Kemper kopen ;)
Nee natuurlijk niet de Fractal II en een Ibanez Prestige of J-Craft. Een verstandig man
Of natuurlijk gewoon met buizen en 4x12's en zo, zoals het ooit bedoeld is :D
Maar serieus, ik vraag het me vaak af als bv Kempers tweedehands te koop staan...waar stappen die mensen dan naar over?
Tja... dat zal per persoon verschillen. Maar voor álle gear geldt dat de ene het te gek vind en de ander het niks vindt. Als er een aantal Kempers (of Axe FX etc.) op MP staan roept het buizenkamp "zie je wel, is niks, die dingen staan zo weer op MP".
Maargoed, als het feit dat iets op MP staat impliciet betekent dat het 'niks is', typ dan meer eens Marshall, Fender, Engl, Mesa, Stratocaster, Les Paul, Telecaster, PRS, Ibanez etc. in. Allemaal troep ;)
Dat sowieso. Stagg zie ik tweedehands niet veel, dus dat is top.
Maar toch, als Kemper eigenlijk alles kan profilen, dan zal iemand het niet weg doen omdat de sound niet (meer) bevalt.
Eens, maar dat betekent dus dat er wel degelijk een verschil is tussen Kemper en het origineel (wat in ieder geval door speakercabinetten zo is, is mijn ervaring), ondanks dat vele pro's anders beweren.
Precies dat. Een kast en speaker klinkt levendiger dan zelfs de veel bejubelde Kemper.
Heb gitaristen van professionele coverbands gehoord die gewoon niet mooi klonken live met zo'n Kemper. Ondanks allerlei professionele profile packs.
En kan me voorstellen dat veel gitaristen eenvoud willen. Dus amp, 2 kanalen en een paar effecten. Begrijpelijk.
Tja... dat zou je zeggen. Maar het is allemaal nogal persoonlijk hoe je dat ding wil gebruiken. Je kan overigens op verschillende manieren profilen; alleen de head (via DI box) of een complete versterker d.m.v. met een microfoon opnemen wat er uit je speakercab komt (dat vergt uiteraard wel wat meer kennis en kunde). Daarnaast kan je kiezen voor een hybride vorm; de head combineren met een (externe IR van een cab) om zo een totaalgeluid te maken waar je zo mee naar de PA/recording kan.
Je hebt binnen Kemper gebruikers een groep mensen die direct naar de FOH gaan en gebruik maken van FRFR monitoring. Ook heb je een groep die met een direct profile via een gitaarcabinet werkt. Dat wordt dan weer óf gemict (indien nodig) of er wordt voor de FOH alsnog een speakersim gebruik.
De FRFR gebruikers vinden dat je niet volledig gebruik maakt van de mogelijkheden met een gitaarcab, maar dat kamp vind dan weer dat je een meer 'amp in the room' ervaring hebt die sommigen met FRFR missen.
Van de mensen die zelf beschikken over buizenversterkers, alsvogt een direct profile maken en die dan met een powered Kemper gebruiken over dezelfde speakerkast als de originele top zeggen dat dat echt bizar veel op elkaar lijkt. Ik heb het zelf nog niet getest dus kan dat niet bevestigen/ontkennen.
Beter is subjectief. Maar inderdaad, een profile maakt wel een momentopname van de versterker. Daar is nog wel wat aan de eq'en, maar dat is toch anders dan wanneer dat bij een fysieke versterker doet. Ik zie ook wel dat mensen bijvoorbeeld 30 profiles maken van hun versterker, allemaal net met andere eq en gain settings. Dat is best wel een gedoe en afgezien van het resultaat (de een vindt het fantastisch lijken, de andere begint al kut & klote te roepen voordat het ding aan staat) zit niet iedereen daar op te wachten.
Het klinkt allemaal als behoorlijk wat gedoe zo, maar in de praktijk valt het heel erg mee. Persoonlijk hoeft het van mij allemaal niet zo 'exact als ... ' te klinken. Ik wil gewoon goede geluiden die ik fijn vindt, goede effecten die ik goed vind, makkelijk bedienen en niet te veel poespas met opbouwen, pedalboards, knopjes die iedere keer anders staan en flexibiliteit. Het is dus maar net hoever je zelf wil gaan met al die opties.
Ik heb ik nu gewoon vijf heerlijke geluiden gemaakt zonder heel veel de klooien waar ik zowel op clean/crunch/lead blijer mee ben dan met alle versterkers/analoge effecten die ik ooit heb gehad. Dat is mijn basis rig. Al mijn geluiden zijn met één druk op de knop op te roepen en ik heb een hele compacte setup. Moet ik een keer iets hebben met gekke delay instellingen, dubbele delays of effecten die ik nooit op m'n bordje had heb ik die daar gewoon inzitten.
Mijn opzet zoals ik in het op het oog heb; op een groot podium neem ik mijn Kemper mee en ga direct FOH en IEM, kleinere podia waar podiumgeluid zaalgeluid is zet ik op het monitorkanaal de speakersim uit en die stuur ik naar een traditioneel gitaarcabinet en met speakersim naar mijn IEM. Nog geen tijd om het uit te proberen, misschien wordt het in de praktijk anders. Maar iedere optie die ik wil kan ik handelen met dat ding.
En ja, mijn Engl Screamer met gedeelde EQ had een stuk minder knoppen.
Dat kan. Ik heb een aantal mensen gehoord die een naar mijn mening goed geluid hadden met zo'n ding. Er zullen er ook zijn die het niet hebben. En misschien vind jij zelfs van de gene waar ik het goed vond niet goed. En ik heb ook bij optredens gestaan waarvan ik het geluid met een buizenversterker niet goed vond. En ik ken een aantal gitaristen met een goed geluid uit een Rectifier, maar het is mij nooit gelukt. En ik heb ooit eens een Porsche ingehaald met mijn V50. Allemaal feiten, maar het zegt niet zo veel over de eigenschappen van die dingen.
Met dit soort chasing the tone dingen (niet alleen modelers, het geldt ook voor iets als een Paf pickup) zal je altijd in je achterhoofd houden dat het ergens op moet lijken en hoe goed ook, dat blijft knagen.
Een simpele buizenamp, hoe crappy ook, heeft dat nadeel niet, dat is wat het is.
Ik denk dat er helemaal geen discussies over modeling zouden zijn als je het chasing the tone laat varen en het enkel op zijn eigen merites beoordeeld. Het zijn niet de apparaten die volwassen moeten worden, het zijn de gebruikers.
Daar heb je denk een goed punt. Sowieso ken ik het origineel niet van al die versterkers, laat staan dat ik de mogelijkheid heb ze te vergelijken. En ik ambieer dat ook helemaal niet. Zoals gezegd, ik wil gewoon een bepaald geluid dat past bij een bepaalde track. Ik heb nu met toevallig en Bogner profile en toevallig een Luke gitaar een heerlijk 'natte' lead met redelijk wat reverb en stereo delay. Doet het prima in bijvoorbeeld Rosanna. Maar het klinkt niet exact als Lukather (die overigens ook niet op ieder nummer exact hetzelfde klinkt). Dat was ook niet het doel, heb ook niks als referentie gebruikt om te benaderen. Wilde gewoon iets hebben wat goed in zo'n nummer zou passen.
BTW, in dit soort discussies merk ik altijd dat ik geen tonepurist ben. Ik hoor bijvoorbeeld ook nauwelijks verschil tussen een WAV en een MP3, laat staan tussen diverse speakerkabels want zelfs dat schijnen veel mensen te horen. Ik denk dan altijd; gelukkig maar, scheelt een hoop irritatie over geluidsdingetjes :)
Wat ik me dan wel afvraag is hoeveel je nog van die levendige resonantie van de gitaarspeaker terug hoort als die is gevangen door een microfoon en dan door een digitale mengtafel draadloos richting een single-drive Shure S215 in-ear setje. Dat klinkt een beetje als op zoek naar de beste biefstuk om 'm alsvolgt in de gehaktmolen te gooien en er een Big Mac van te maken. :hide:
Ach ja, als je een beetje een signature probeert mee te geven aan je sound, wil je natuurlijk graag de wizzard daarvan lijken, - behoefte aan een soort esoterie, of die nu werkelijk bestaat of niet - en dan is het lullig wanneer je een reeks instellingen op één !! vernuftig apparaat te verkopen hebt.
Dat gaat niet gelijk op natuurlijk met de beleving van "de tonemaster" zijn, "met speciale gaven" & "verantwoordelijk voor die sound".
Als veggie wil ik refereren aan de Croma tests.
De gemakkelijke huisvrouw gebruikt Croma, is voor een echte chef niet te verteren.
Toch...
Stel je een smaakpanel samen; dan blijken veel mensen graag biefstuk te vreten die gebakken is in Croma.
Gaat de chef het natuurlijk nooit mee eens zijn.
Zelfs wanneer zijn kiet leegloopt, omdat mensen de biefstuk niet meer kunnen betalen... elders goedkoper krijgen.
Uiteindelijk wordt je "levendig klinkende" speaker uitversterkt en klinkt het door de FOH hetzelfde als een Kemper.
Voor een constante geluid en als je in ear speelt is het een ideaal apparaat en vooral in de studio.
Ik heb meestal 1 oortje uit omdat ik mijn cabinet graag wil horen dus voor mij geen Kemper... wel overwogen hoor.
Doe ik ook, een oortje uit, vooral als ik m'n solo's brullend door m'n amp wil horen. Daarna gauw weer in, want wil op m'n 50ste m'n gehoor hebben 😆
Kijk, nu zijn we er. Voor mijn publiek maar het in minst gunstige geval niet uit (mocht daar al iemand zijn die het verschil hoort). De geluidsman kan iig minder verknallen. Voor mezelf met in-ear is het beter.
Of je moet dit soort toeren uit gaan halen.
Lijkt me nog al een gedoe namelijk... Helemaal met die standaard Shure doppen, die krijg ik er met één hand niet echt handig in. Mijn opmaat gegoten doppen vinden hun weg wel redelijk. Maar dan nog... Als ik weet dat het publiek goed geluid heeft en ik zelf alles gedetailleerd hoor via mijn in-ears, waarom zou ik ze dan in hemelsnaam uit gaan doen als ik een solo ga spelen...??? Juist in mijn solo's wil ik de details goed horen; is de bend zuiver, trilt een verkeerde snaar mee. Beetje ongeloofwaardig verhaal als je het mij vraagt...
Ligt aan je oorschelp. Ik krijg ze prima in en uit, briljante oren😂
En ach, soms wil ik ff een oortje uit hebben, maar 99,5% van de tijd heb ik ze in hoor😆
Het lijkt inderdaad op elkaar.
Maar de Soldano SLO eats de Kemper in deze setting :)
Vraag maar aan Frans..
Maar goed, zoals al zo veel gezegd; het "opgenomen" signaal zal elkaar (wellicht) niet zo veel maken, heb ik niet specifiek getest.
Naar mijn mening moeten die apparaten juist wel volwassen worden; al die digitale dingen proberen ergens op te lijken, als ze dát nou eens loslieten, want als die ergens proberen op te lijken dan ga je dat ook vergelijken...ik wel tenminste.
Zo is het ook.
Gitaarkabels hoor ik overigens heel duidelijk verschillen in, maar speakerkabel...nee, dat hoor ik ook niet.
Ik denk dat manufactures er hapklare brokken van maken omdat dat beter verkoopt.
De transistor amp heeft dezelfde makke gehad en nog steeds. De blues cube is een prima amp maar nu gooien ze weer amp capusules erbij en instant fail, een Eric Johnson JPM it is not.
Je ziet het hier op het forum gebeuren. Dan wordt er advies gevraagd en een enkeling zegt dan, ik wil een strat pickup die wat warmer en dikker klinkt maar 9 van de 10 zeggen, ik wil klinken als SRV of John Mayer. En onze forumleden zeggen dan, koop de '69's of de big dippers want daar speelt John Mayer op. Nee, daar speelt hij niet op en zo ja, dan ga je nog niet klinken als Mayer.
Een big dipper, dat is de modeling discussie.
Zou toch gaaf zijn als er een keer een digitale amp op de markt komt, die gewoon klinkt als die digitale amp, en dat dan ook goed doet (en vooral ook naar mijn smaak dan ;) ).
Eigenlijk vind ik buizen maar niks, wordt warm, ik weet nooit hoe lang ze nog meegaan / goed zijn, etc, en echt goedkoop is dat spul ook niet.
Maar tóch heb ik alleen buizenamps, op mijn Eden basversterker na; voor bas vind ik transistor eigenlijk juist wel lekker.
heren heren, volgens mij vervuilen jullie op dit moment deze topic die misschien voor een deel naar de versterker hoek kan ;-)
en om toch een kleine bijdrage te leveren aan deze discussie. ik hoor niemand over de invloed van de kwaliteit van je gehoor en wat dit doet met de perceptie geluid.
ik had van pepe een microcoil tele set overgenomen, man wat een heerlijk vol en warme neckpickup sound, maar het volume van de brug pup bleef achter.
van alles geprobeert qua afstelling en hoogte en toch miste ik wat, echt volume mismatch.
ik heb ze aan een vriend in Noorwegen gestuurd en die heeft ze ook uitgetest, doorgemeten in Ohms en Henry, bespeeld in een tele en hij is lyrisch, niks mis mee.
oorarts geeft mij een gedeelte van het hoog een verlies van meer dan 40%
wil er nog wat aan toevoegen. als je tijdens een concert langer staat te luisteren naar muziek op hoog volume. hoe betrouwbaar is dan je perceptie nog van 'sound'
als je na het concert met iemand wil praten versta je hem immers eerst bijna niet omdat het gehoor eerst bij moet komen (ten minste dat is mijn ervaring)
Ik moest die schuimdoppen altijd eerst ff klein knijpen (zodat ze daar konden uitzetten en 'goed' afsluiten) en dan met in mijn gehoorgang draaien. Wellicht gaat het met die rubbere doppen anders. Maar zoals ik het deed ging het niet met één hand.
Maargoed, daar ging het niet om... Wat me opviel aan de discussie van net is dat het om het levendige van een gitaarspeaker ging tov bijv een Kemper (waar ik het overigens mee eens ben, vandaar dat ik die in kleine ruimtes met gitaarcab wil uitversterken). Dan komt Ateng en nuanceert dat door aan te geven dat dat uit FOH niet veel uitmaakt, en in ear al helemaal niet, hetgeen jij beaamt. En dan kom er ineens een verhaal dat je je oortje uitdoet met een solo omdat dat zo lekker klinkt.
Ik kom hier ook al langer en weet dat jullie in-ear spelen en dat je daar altijd vrij enthousiast over bent. Mn. qua details en podiumvolume, wat dan direct een nadeel oplevert als je naast een drummer staat en een oortje uit doet om die brullende amp te horen die niet brult.
Nou vind ik het leuk om hier over gear te lullen, daar kom ik voor. En dat daar om de zoveel tijd over dezelfde onderwerpen dezelfde discussies ontstaan hoort er een beetje bij. En dat je het niet altijd eens wordt ook, want dan waren we snel klaar. Maar ik ben vandaag niet vergeten wat ik gisteren heb gelezen. Dus als ik dan ineens iets hoor wat haaks staat op eerdere berichten omdat het nu in een bepaalde discusse/zienswijze net even wat beter uitkomt dan gaat bij mij direct een bullshit alarm af. Nou, dat dus ;)
Ja, ik weet het!
Ik geef hem, of jou, ook geen ongelijk. Integendeel (ik vind het ook een gaaf ding).
Maar, voor iemand die voorheen zó kritisch op geluid was, en dan niet alleen via PA, maar ook via speakercabinetten -hij is tenslotte op een gegeven moment met zijn Kings cabinetten begonnen- en altijd met buffers, kabels etc lag te kloten omdat dat nét iets beter klonk, vind ik het wel erg makkelijk dat ie nu aankomt met "maakt toch niet uit dat ie net 10% (fictief percentage)mist tov het origineel? Hoort niemand".
Maar misschien is ie tot inkeer gekomen, dat kan natuurlijk:)
Je perceptie kan enorm wisselen, nou en of.
Ik heb een aantal (ahum.. shitload) aan overdrives. Ik ken die onderlinge verschillen wel maar de ene dag kan iets ineens weer precies dat effect geven wat ik een tijd geleden had afgedaan als kutding, de technische term.
Ik denk dat hoe meer ervaren hoe meer je kan relatieveren, tot op het punt dat je overal wel de grap van inziet.
Op zich wel sneu, eigenlijk, dat proces had omgekeerd moeten zijn.
Maar goed, op het moment dat iemand met absoluten gaat strooien ben ik weg, dat heb ik wel gehad.
Trouwens, Frans heeft me al een paar keer verzocht om tóch nog eens Kemper te komen testen.
Ik bedacht me net dat er een jaar geleden (ofzo) hier iemand vertelde dat Kemper met een soort upgrade tbv betere amp in the room sound gekomen was.
Misschien toch nog eens proberen, zou best kunnen dat Frans dit zei vanwege deze upgrade.
Weet ook niet of 'hoort niemand' de reden is. Of toch het gemak van weinig sjouwen, alles in één. Of de veelzijdigheid. Er zijn meerdere factoren die uiteindelijk bepalen of je ergens voor kiest, of toch voor iets anders. Dat het iig 'heel goed' moet klinken, en dat is voor iedereen weer anders, staat denk ik voor iedereen wel vast. Onovertroffen is iets anders...
Voor mij persoonlijk is het overigens wel onovertroffen, de Kemper. Dat zit 'm ook weer in een aantal factoren. Zo ben ik sowieso wars van gekut met effecten (a-technisch, ook echt geen zin in gehad om dat allemaal uit te proberen, in te stellen, op bordjes zetten, volgorders wijzigen, buffers, weet ik 't allemaal) dus heb nu veel meer mogelijkheden dan voorheen. Heb nooit meer gehad dan en delay, een chorus (=lang geleden) en een wah. En heb dus ook nooit duizenden euro's aan versterkers/effecten uitgeven. Volgens mij heb jij meerdere tops en een rack met nog wat spul, dan is je uitgangspositie natuurlijk ook wel wat anders dan wanneer je van een 1x12 combo met gedeelde EQ komt.
Maar wat met die kingscabinetten dan? Was dat omdat hij niks naar z'n wens kon vinden? Of gewoon private label om wat extra marge te pakken?
Ik ben zelf al heel lang geleden tot de conclusie gekomen dat we als gitaristen (iig een deel daarvan) qua geluid in een marge lopen te manoeuvreren waarin zelfs veel medemuzikanten denken, nou, daar heb je 'm weer... Even een nieuwe delay'tje, 35e overdrivepedaaltje, toch net even een andere pickup geïnstalleerd, weer eens een nieuwe versterker. Hoe vaak ik gitaristen op fora wel niet heb zien roepen dat je alleen maar metal (en dan nog lelijke metal ook) uit EMG's kunt halen en daarvoor of daarna roepen dat Lukather altijd zo'n mooi geluid heeft... je wil ze ze kost niet geven.
Ik heb soms werelden van verschil in geluiden en de bandleden waarmee ik wekelijks repeteer valt het niet eens op. Nou zal dat ook wel iets met het niveau van mij en mijn bandjes te maken hebben, maar het publiek is dan nog een heel ander verhaal. Dat besef doet een hoop. Plus dat ik zelf weinig gevoelig ben voor status op dat vlak, dus hoef niet zo zeer het podium op met een buizenversterker omdat dat volgens een hoop gitaristen de enige weg naar goed geluid is en de rest is klote.
Ja, 3 tops en dan nog een preamp met stereo poweramp op dit moment.
Niet omdat het moet, of omdat ik het nodig heb, maar het is gewoon leuk, net als af en toe van gitaar wisselen.
Maar mijn rack, ik vind het leuk om mee te kloten, maar heb er ook best wat tijd in moeten stoppen om alles bromvrij en storingsvrij te krijgen; doffe ellende; het was op een gegeven moment niet de vraag wat het al gekost had, maar wat het nog ging kosten om het voor elkaar te krijgen.
Maar deels was dat ook de sport wel, want als het dan eenmaal werkt, dan is de helft van de lol er al af.
En nog steeds speel ik met dat rack met samengeknepen billen, zo van als alles maar blijft werken.
Gelukkig speel ik 90% gortdroog als het moet, dus mocht de hele zooi uitvallen, dan is het gitaar in amp en speuluh.
Maar misschien een ander uitgangspunt inderdaad, maar dat is niet per se een beter uitgangspunt, vind ik.
Het exacte verhaal weet ik eigenlijk niet. Het was/is in ieder geval wel een "eigen" kast (zien er meer uit als een flightcase dan als een traditioneel cabinet), geen gerelabelde Marshall of zo.
Die ik gehoord heb vond ik vooral heel strak, en "hard". Lastig uitleggen. In ieder geval toch wel iets heel anders dan een Marshall of Bogner kast.
Mijn geluid en mix is prima via mijn in ear maar toch heb ik mijn linker oortje (kant waar mijn set up staat) uit omdat ik kick op het geluid uit mn 4x12 kast that's it. Niet om me zelf goed te kunnen horen maar omdat een cabinetsound veel meer oempf heeft dan een gemicte speaker in je oortjes. Ook zo onnozel als mensen Kemper gaan vergelijken met een gewone versterker en dan zeggen dat een versterker beter klinkt dan een Kemper... duh niet te vergelijken toch?! Het wordt een ander verhaal als je beide gaat vergelijken door een studio monitor en dan wil ik wel s zien of je het verschil kan horen en zeggen welke de Kemper is ;)
Waarom is het niet te vergelijken, en waarom vind je dat onnozel?
Op de kemper site staat "However, you might still be appealed to the raw energy of a real speaker cabinet in the rehearsal room and on stage.", en zelfs "The Profiler Head comes with classic curves. It makes a perfect figure on a 4x12 cabinet.", en dan mogen we het niet vergelijken. Da's pas onnozel.
Allemaal marketing, Dennis. Anders koopt geen hond een Kemper.
Net zoals dat je damesvoetbal los van mannenvoetbal moet zien, moet je modelling amps en Kempers los zien van buizen amps😉
De dames van het damesvoetbal komen anders minder opgemaakt de kleedkamer weer uit dan de heren, die in de rust nog even naar de kapper gaan (of zo) :D
Maar op het moment dat een fabrikant van een apparaat komt met een toevoeging die "pure cabinet" heet, en de omschrijving is "This new feature is an important update on the Kemper profiler's new firmware as it means you can tune your tone to have more mic or more of the cab sound whilst retaining the character of your amplifier so that it sounds similar to that of the sound you experience in the room.", dan vind ik het niet onnozel als ik dit dan ook wil vergelijken met een amp in the room.
Marketing of niet, maar ze vragen erom :D
Mannen die in de rust zich opmaken en nog ff naar de kapper gaan? Ik zeg: Ronaldo😂
Man, wat klaag je over de terminologie die Kemper gebruikt, je hebt 3 dikke buizentops en een rack, dan lach je daar toch om ?
Amerikaanse overdrevenheid 😂
Het is met al dat ampspul, spelen er enkele grootheden op, dan loopt iedereen erachteraan.
Zolang Bonamassa, Mayer, van Halen of Clapton live gewoon over buizenamps en vintage spul spelen, blijft een Kemper voor velen niet the real deal. Dus Kemper zal toch nog iets missen dat grootheden live er (nog) niet over spelen.
O, ik klaag niet hoor, althans, dat is niet de bedoeling:D
Ik was laatst op een metalfestival, en ook daar zijn best veel kempers voorbij gekomen die dag; zijn waarschijnlijk niet de rijkste en best betaalde pro's, maar toch pro's, er zal toch wel iets goed aan zijn. Alhoewel een pro, als bedrijf, natuurlijk ook zal kijken naar cost of ownership etc, wat voor een prutser als mijzelf niet relevant is.
Wat Da Vinci zegt klopt wel aardig (terug on topic, alhoewel het nauwelijks een tip is): https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...sPage=lr&pos=3
Ik zou willen dat ik mijn zooi voor een vraagprijs van 17% onder de nieuwprijs op marktplaats kon gooien, en het vervolgens binnen een paar dagen voor 20% onder de nieuwprijs verkopen. Bizar.