Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Een Nederlander die de knop FREE niet vindt? :o
grapje :D
Printable View
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Een Nederlander die de knop FREE niet vindt? :o
grapje :D
LOL!
10tekensLOL
@Goeiemorguh: je hebt alweer pm over dit onderwerp ;) Respond please :cheerup:
Goeiemorguh is dood? Of negeert hij je gewoon :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef
Ik vrees dat laatste, maar ik weet niet waarom, ben een hartstikke aardige jongen :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Okay, zojuist 81 pagina's gelezen en geen vragen (ze zijn allemaal minstens drie of vier keer beantwoord).
Dit wordt mijn eerste project sinds 20 jaar en ik heb eerst even 5 minuten naar het schema zitten staren voor alles weer boven kwam (2n4427, BLY16A ;) ) en het weer enige betekenis voor me had.
Iedereen dit dit tot hapklare brokken heeft gemaakt en natuurlijk vooral de originele ontwerper thanks, ik ga de boel eerst bouwen en zal er pas daarna verslag van doen!
Mooi is dat he? Was iedereen maar ze self sufficient als jij!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bollocks37
Succes met bouwen!!
Heb inmiddels ook alle 81 pagina's doorgelezen en nu dan toch maar is geregistreerd op het forum. Lees inmiddels al een jaartje mee, en vond dat het nu toch is tijd werd om mijn meningen te posten en meteen wat vraagjes beantwoord te krijgen. :hippie:
Wat is nu nl het geval: Ik ben mijn profielwerkstuk over gitaareffecten aan het doen, en dan eigenlijk met name (en waarschijnlijk ook alleen maar; dat was al genoeg volgens mijn leraar) over de overdrive en distortion. Nu heb ik besloten daar ook een praktijkgedeelte aan vast te maken en dus zelf een pedaaltje te bouwen. Nu had mijn leraar, die zelf ook enthousiast gitarist/bassist/zelfbouwer enz. is mij al een berg gekopieerde artikelen uit duitse tijdschriften gegevens met allerlei DIY projecten. Alleen nou heb ik het niet echt op duits (lees: ben niet goed in Duits:P), en als er iets mislukt dan kan ik ook nergens vragen stellen. Hier kan dat dus duidelijk wel, als ik de hoeveelheid vragen van Valoosj en Hugo heb gelezen (respect, had het zelf ook niet geweten :hippie: ). Hulde aan de geduldige beantwoorders trouwens;)
Maarrr nu heb ik dus besloten het schema van DH te gaan volgen. Aangezien mijn electro ervaring niet verder gaat dan de natuurkundelessen (beetje weerstanden uitrekenen enz.) heb ik dus praktisch nul ervaring. Weet wel gewoon wat alle onderdelen inhouden (heb al schema's enz bestudeerd), maar voor de rest zou ik niet kunnen bedenken hoe ze de sinus zegmaar beinvloeden. Verder heb ik ook niet al teveel soldeerervaring, en mede daarom heb ik ook besloten eerst een Big Muff Triangle te bouwen aangezien dit toch wel een stuk gemakkelijker is/(lijkt?). Deze spullen moeten zo'n beetje morgen binnen komen, dus dan kan ik gaan bouwen.
Terugkomend op mijn electronica ervaring: Aangezien het mijn profielwerkstuk betreft, wordt er wel een beetje kennis van zaken verwacht. Dus ik moet het schema zo'n beetje gaan uitleggen in mijn werkstuk (niet precies, mijn leraar weet ook wel waar ik nu ben en straks ben qua kennis), alleen nou weet ik dus totaal niet waar te beginnen enz. Nu vroeg ik mij af of iemand misschien een boek/site wist die in een beetje begrijpelijke taal uitlegt hoe bepaalde componenten de sinus beinvloeden, en misschien wel hoe het schema van de NijboerTS werkt(A). Het hoeft echt niet allemaal voorgekauwd te zijn, ik hou er wel van juist wat dingen zelf te ontdekken. Dus als iemand een dergelijke bron weet dan hoor ik het graag!
Veel te lang verhaal dus ik ga ermee stoppen:P. Toch nog een vraagje eigenlijk: Hebben jullie (GitaarNijboer, Dirk Hendrik, Aad enz.) eigenlijk een opleiding gedaan voor alles wat jullie nu weten of is het echt pure hobby? Jullie weten er nl echt veel van:P Wil ik nou ook kunnen: schakelingen uitrekenen, combineren en zelf bouwen:P
Nou, een goed vertrekpunt is de DIYStompboxes Wiki. Daar staat alles best begrijpelijk uitgelegd, en als ik me niet vergis staat er ook een iets diepgaandere uitleg over de componenten. Hun forum is ook bijzonder uitgebreid. Dan heb je General Guitar Gadgets en Geofex. Dat zijn zo de populairste internetbronnen in zake fx. Misschien iets te eenvoudig voor jouw doeleinden, maar wie weet ben je er iets mee.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clox
Richards achtergrond weet ik niet. Bij m'n beste weten hebben Aad en ik idd opleiding gehad.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clox
Haha,
dit is een kweekvijver voor HTS-analoge/energie techniek, Hulde!!
Ben nu nog bezig met mn muff, die dus nog mooi niet werkt alleen ik wil alvast beginnen met het etsen van het printje van de nijboer.
Heb nu dus de DH zip gedownload en heb het printje uitgeprint op fotopapier. Alleen nu is dat printje volgens mij veel te groot. zowel voor mijn print (die van newtone) als voor enige toekomstig doosje ervoor. Die zou dan wel erg groot moeten zijn. Nu vroeg ik me af hoe groot jullie deze hebben afgedrukt? Ik had hem eerste op 70% afgedrukt, alleen nu was het buisvoetje nog steeds veel te groot voor het printje.
Druk m eerst af op gewoon papier tot je IC voetjes perfect passen, het is een beetje gokwerk. Kijk ook nog na of hij dan inderdaad in de behuizing past. Want het kan goed zijn dat je IC voetjes passen, maar dat het nog net te groot is.
Het bestand is al 71 maal gedownload. Richard, je hebt succes met deze pedaal!
Vreemd. Als je met normale printersettings die PDF afdrukt zou het gewoon goed moeten zijn.
Als ik hem op 100% afdruk dan past ie niet eens op een standaard printplaatje van newtone. Dan is ie echt huge...kan ik het buisvoetje bijna 2x op kwijt als je naar de diameter kijkt. Maar ik volg nu even de tip van Valoosj...daar moet het wel mee lukken denk ik.
Op 70% past ie btw precies op een newtone onbewerkt printje.
Als het goed is is de PDF op maat dus moet je de "fit to page" of iets dergelijks uitzetten en em gewoon laten uitprinten op de grootte opgegeven door het bestand
De print heeft een lengte van 114.3 bij 88.9 millimeter.
Tsja fotoprinter he? Ben ik ook 1x ingetuind. ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duff
Hmmm... Ik ga maar met watervaste stift werken. Dat printen met fotopapier en al dat dedoe werkt niet echt. Echt niet. Maar het vordert... Niet echt. Stomme school. En als het ns een paar weekjes geen school is, is er wel werk. Het leven van een student is zwaar...:(
Wener 8-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephistocles
Gewoon fotopapier van een inkjet printer gebruiken in combinatie met een laser printer. Dan strijken, papier wegpulke, etsen en klaar.
Ik heb mijn brouwsel ook min of meer af...
Als ik hem aanzet via de voetschakelaar klinkt het alsof er een Harley stationeer loopt. Het toerental kan ik regelen via p1 en het volume keurig via p3.
Heel in de verte achter die harley hoor ik geloof ik wel een gitaar.
Het ledje gaat keurig branden.
Het buisje wat ik gebruik had ik nog liggen , dat is een mesa 12ax7 ecc83
een groove tube heeft een soortgelijk resultaat, maar het is duidelijk een andere harley die start.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Iets waar ik zelf over twijfel is de twee ictjes, daar zit geen inkeepingtje op (half cirkeltje) maar een rondje die ik op de plaats van de halve circel heb gezet.
Iemand zo een idee als hij dit hoort wat het probleem kan zijn?
He!
Heftig, mag ik hem hebben voor op mijn snorfiets?
Het rondje is pen 1.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bollocks37
Harley,
Geen idee. Kun je een paar foto's posten?
Ik heb de spoortjes doorgemeten en die zijn goed (het etsen was een leermomentje).
Waar ik even mee heb lopen stoeien zijn de aansluitingen van het buisje, ik werd hier moeilijk wijs uit.
Ik heb de volgende verbindingen gemaakt:
Hoofdprint - buisje
TP4 - TP3
TP1 - TP2
H1 - H1'
H - H'
A2 - A2'
G2 - G2'
A1 - A1'
K - K1'
G1 - G1'
Ik werd op dit punt moeilijk wijs uit het schema, dus ben er min of meer vanuit gegegaan dat dit de bedoeling was.
TP9 heb ik overigens nog niet aangesloten omdat die volgens mij uiteindelijk het kastje moet aarden (?).
De foto's zijn wat donker uitgevallen.
Als ze onbruikbaar zijn hoor ik het graag, dan maak ik ze morgen bij daglicht buiten nog een keer:
http://annemiek.woelmuis.nl/pcb1.JPG
http://annemiek.woelmuis.nl/pcb2.JPG
is het schadelijk voor een elco om per ongeluk met een hete soldeerbout tegen de buitenkant aan te komen? hij is iets beschadigd het zwarte van de elco..
Dat is schadelijk zoals je ziet, het wil echter niet automatisch zeggen dat hij nu kapot is, in geval van twijfel gewoon vervangen.
En hij doet het!
Ik heb een heel klein geniepig haast onzichtbaar sluitingkje gevonden.
Ik sloot hem aan en dacht, nu is hij echt stuk, ik hoor niks meer. Tot ik m'n gitaar aansloeg, ik had wat meer ruis verwacht :)
Zou het erg zijn om voor R8 een 560K of 470K weerstand te gebruiken ipv de voorgeschreven 510K? Heeft dit veel invloed op het geluid, of zelfs op de werking of maakt het niet (zoveel) uit?
Ben nu net aan het bouwen geslagen, kom ik nu dit al tegen....dacht dat ik mooi even alle weerstandjes wel had liggen.
Ga je gang met die 560k ;)
Ben bijna klaar met solderen, alleen de buisvoet nog en nog wat draadjes. Heb alleen nu een (n00b)vraagje over die buisvoet. Daar staat nl ook nog een LED2 die aangesloten moet worden. Begrijp ik het dan goed dat er een ledje onder de buisvoet geplaatst moet worden? En als dit het geval is, zou ik deze ook weg kunnen laten? Heb hem nl toch niet nodig aangezien de overdrive waarschijnlijk ergens ver ingebouwd zal gaan worden.
Ik zou denken dat je die kan weglaten, maar DH is de man die dat kan beantwoorden.
Die kun je rustig weglaten hoor ;) Pure mojo voor hen die die buis zo nodig zichtbaar willen hebben.
Hoi,
Ik heb sinds een tweetal weken deze site en vooral dit subforum ontdekt. Ik was direct verkocht en uitermate gefascineerd door de projecten die hier beschreven werden. Ik ben dan ook uitgebreid beginnen lezen op het forum en de meest verscheidene links, bovendien ben ik naar de bibliotheek gespurt en heb mij verschillende boeken over buizenversterkers geleend.
Nu zijn deze boeken nogal muffig en een beetje verouderd, ze hekelen bijvoorbeeld allemaal het gebruik van moderne chips, maar ik begin de basis nu toch wat te vatten van de werking van buizenschakelingen.
Ik heb echter nog behoorlijk wat vragen, ik hoop dat er iemand zich geroepen voelt om deze te beantwoorden. Ik kan namelijk de gedachte niet af dat ik iets klakkeloos zou nabouwen zonder de achterliggende werking te kennen...
Eerstens zou ik willen informeren naar "moderne" literatuur over buizen techniek en literatuur over electronica in de verwerking van audio. Ik heb een bepaalde kennis van electronicacomponenten en behoorlijke vaardigheid met de soldeerbout, maar dit was nooit in functie van audio.
Ik zou dus graag het circuit kunnen ontleden en de toepassing van filters in dit circuit kennen, hoe zit de terugkoppeling van de opamps, functie en werking van de Vbias, het niet aanwezig zijn van kathodeweerstanden en het gevolg hiervan op de sound.
Het zou dus eigenlijk schitterend zijn indien iemand het schema stap voor stap zou kunnen ontleden, of mij op weg wilt helpen met verwijzingen naar literatuur.
Alvast bij voorbaat dank!
Mvg,
Geert
Ben jij nu de zelfde knakker die eerder liet weten dit project als eindopdracht voor school te willen gebruiken?
Nee dat ben ik :hippie:
Probeer het tot nu toe nog iets meer op eigen houtje te doen. Hoewel een antwoord op bovenstaande vraag altijd handig is:P Maar inmiddels niet echt meer nodig voor mij tenminste.
Dat ben ik dus niet nee :) Ik weet dat zo een uitleg heel veel moeite kost, daarom dat ik ook de vraag stel naar ondersteunende literatuur, tenzij iemand zijn tijd hier zou in willen steken :)
je bent een uitzondering denk ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aquila
was laatst in gesprek met iemand die zei.
' vroeger waren er nog mensen die bedacht zelf een schakeling en dokterden dat uit, nu pluk men snel wat vaninternet en begint het pas bij het maken van de print'
daarom heb ik ook respekt voor mensen als nijboer en al die anderen hier die zelf aan de gang gaan, of dat nu versterker, trapbakje of gitaar is.
Ietwat kort door de bocht. Veel bassisschematuur komt uiteindelijk van de applicatieengineers van firma'a als GE, RCA, Motorola, Philips alsmede uit universiteiten. Da's al jaren zo. Men plukte indertijd gewoon uit application notes, beroemdste voorbeeld zijn de eerste versterkers van Ome Leo Fender.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Als je op die manier door wilt redeneren kun je ook zeggen dat Richards Nijboertje "gewoon" een combi van een van het net getrokken tubedriver schema met een van het net getrokken TS toonregeling schema is. Ik vind niet dat Richard op dat moment de credits krijgt die z'n ontwerp verdient. Of de basis ervan nou wel of niet plaatsbaar is in andere ontwerpen.
Ik vind dat hij complimenten verdiend voor zijn transparantie: in de naam en in zijn uitleg verwijst hij keurig naar de twee schema's die hij samenvoegt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Verder lijkt een discussie als deze op muziek maken/stelen. Als je binnen de bestaande kaders blijft van een 12 tonig stelsel en kiest voor accoordencombinaties met een grondtoon, dan begeef je je snel op eerder betreden paden. Dat doet niets af aan de integriteit waarmee iemand binnen de kaders "creeert". Er zijn maar weinigen die buiten kaders kunnen treden. En als dat al gebeurd zijn er nog minder mensen die dat kunnen waarderen.
@dirk H
denk dat het voor jouw ook allemaal gesneden koek is en voor velen abracadabra (zoals ook voor mij)
dus om, neem de TS te voorzien van een echte buis vind ik knap.
net zoals jij bv er een dubbele van maakte.
maar nog even wat anders.
nu er toch meerdere gebruikers komen , hoe zit het met de meest gewaardeerde ( leverbare) buis?