Mooi setje beitels Grizz.
Die setting met die blokjes is een handige methode. Die ga ik onthouden :ok:
Printable View
Mooi setje beitels Grizz.
Die setting met die blokjes is een handige methode. Die ga ik onthouden :ok:
Ik zag het ook in een boek en vond het slim. Je gebruikt een paar stukjes van het zelfde stukje hout van de versteviging onder de brug.
Dat plak je op een bankschroefje. Dan klem je de bracing tegen een recht plankje met 2 klemmetjes aan het uiteinde en laat het geheel zakken op de 4 blokjes. Zo heeft de opening die je uit beitelt altijd de zelfde diepte als van die versteviging.
Volgend filmpje van de vorderingen.
http://www.youtube.com/watch?v=RmwxrW3Mt9E
Vraagje,
In het boek wat ik heb staat een tekening van de donut voor onder de soundhole en de patches voor onder het fingerboard.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._194806-X2.jpg
Het is op de foto slecht te zien, maar de nerf van deze patches loopt gelijk met de nerf van de top zelf.
Gevoelsmatig zou ik voor meer sterkte de nerf van deze patches juist haaks op de nerf van de top verlijmen?
Bogdanovich zal het zeker beter weten dan ik, maar hij praat er niet over, het staat alleen zo te zien op de foto.
Is het voor deze patches erg belangrijk hoe ze verlijmd worden?
Het stukje dat ik heb liggen is namelijk net te smal als ik het in de lengte richting moet gebruiken.
Dwars is het groot genoeg.
Ik heb me daar ook over zitten verbazen. De redenering waar ik op ben gekomen is als volgt: Omdat de zangbalken vrij dicht bij het rozet zitten, is de kans op barsten daar erg klein. Door ook deze ring dwars op de nerf te zetten wordt de ruimte voor trillingen verder beperkt. Door het te maken zoals in het boek staat, zorg je wel voor een dikkere ruimte laag rond het rozet zodat deze wel stevig is, maar zo min mogelijk het trillen beperkt.
Zo'n patch onder de toets heb ik nog nooit gedaan.
Mijn idee: dwars op de draad van het klankblad: spar en ebben hebben een andere krimp coëfficiënt, waardoor er altijd barsten ontstaan in het klankblad, naast de toets. Door eronder dwars een versteviging te lijmen (dat klein balkje is al een goede start) verstevig je heel die zone.
Trouwens het enige deel van het klankblad, dat echt van belang is om trillingen voort te brengen bij een klassieke gitaar, is na de balk onder de rozette, waar de waaier bebalking zit.
2 stukken hout in de zelfde richting op elkaar lijmen zorgt altijd voor een kromming: ik heb al veel holle toetsen gezien, blijkbaar komt dat omdat ebben meer krimpt dan mahonie / loofhout ceder.
s.
Bedankt voor de snelle reactie mannen.
Stijn, ik kan me helemaal vinden in je uitleg.
Je spreekt uit ervaring en ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met dat krimpen en het lijmen van 2 stuken hout in de zelfde richting.
Ik wijzig koers en doe het haaks :ok:.
Hopsa, ik kan vanavond weer verder.
Ik heb bij mijn nylon experiment ook dit boek er bij gehouden, al heb ik het lang niet overal alles letterlijk opgevolgd. Het rondje om het klankgat heb ik er volgens mij ook dwars op gezet. (Op mijn foto's is het niet meer goed te zien, maar even vlug vingerend voelt het wel zo...)
Het doosje is aan 1 kant dicht.
Wat een mega goed gevoel geeft dat.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._160821-XL.jpg
Natuurlijk moet er nog een hoop gebeuren, achterkant erop, Bindings, (Purfling? weet ik nog niet), toets erop, hals afwerken etc.
Maar het begint op een gitaar te lijken;)
whooo, nice !
s.