Mooie tuners! Altijd leuk om je gitaar nog iets unieker te maken:ok:
Printable View
Mooie tuners! Altijd leuk om je gitaar nog iets unieker te maken:ok:
Nou, het heeft even geduurd. Op zich wel leuk, dat Texel (vooral het schapentheater zal me nog lang bijblijven :crazyhappy:) maar wel jammer dat ik geen huiswerk kon meenemen.
Maar vanavond heb ik dan toch weer lekker kunnen prutsen! Alleen even zorgen dat we om 8 uur niet per ongeluk met een dikke schuurmachine in de weer waren... :sssh:
Vandaag stond weer helemaal in het teken van de bindingsrandjes. Eerst een tijdje stoeien met een beiteltje om de laatste twee randjes wit langs de zijkanten van de kop precies passend te krijgen:
http://img19.imageshack.us/img19/5589/dsc0020hxo.jpg
Het randje wit moet precies zo lang zijn, dat het valt tussen de twee uiteinden van de witte randjes langs boven- en onderkant. En dan de koa binding er weer langs de hele zijkant tegenaan. Dan sluit het allemaal netjes op elkaar aan. Maar je bent er wel even zoet mee.
De topkam-kant van de toets is nu ook op maat. Dus zoals hij er nu bij ligt, komt hij uiteindelijk zo ongeveer te zitten.
Verder nog het achtereind van de toets gefatsoeneerd:
http://img19.imageshack.us/img19/4723/dsc0021qrr.jpg
En vooral een heleboel gepriegel om rommelige randjes strak te maken, en alle puntjes en hoekjes op orde te krijgen. Hier en daar lukte dat wat minder goed, maar op de meeste plekken heb ik geen onherstelbare schade aangericht :soinnocent:
Nog steeds niet toegekomen aan het laatste freesrandje langs de body, want de zwenkarm waar de frees in moet, is wel terug, maar wilde niet waterpas raken. Daar moet nog iets ingewikkelds aan versleuteld worden. Maakt verder niet uit, er waren nu nog randjes zat. Ook de binding die langs de body komt, moest eerst nog van een zwart-wit-zwart randje worden voorzien. Dit is nummer twee van vier:
http://img19.imageshack.us/img19/4879/dsc0022s.jpg
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om het streepje donkerbruin-zwart-wit-zwart tussen het gevlekte-bruin en het wit in...
Wordt vervolgd, over een week!
Wordt een strakke afwerking Woml
Ben zeer benieuwd hoe ie er uit ziet als ie klaar is :ok:
M'n bassist vertelde dat hij naar een concert van Joe Bonamassa was geweest en daarvan diep onder de indruk was geraakt. Ik dus youtube raadplegen. Blijkt dat Joe z'n ding in feite ook al kon doen toen hij 12 was !
Een beetje dezelfde bewonderende verbazing heb ik bij jou. Ik vind mezelf maar een lompe boer in mijn aanpak als ik het met de jouwe vergelijk.
Te gek :ok:
Wat voor muziek ga je eigenlijk erop spelen ?
Nou nou, dat valt toch echt wel wat mee hoor... Ik weet niet of ik net zo nauwkeurig te werk zou gaan als ik het helemaal zelf zou doen. Richard bekijkt alles wat ik doe, en eigenlijk moet alles toch wel ongeveer net zo netjes als hij het ook zou doen, maar ik vraag me af of ik in mijn eentje net zo goed op de details blijf letten. Bovendien ben ik toch ook elke keer diep onder de drukinkt van de geintjes die jij uithaalt! Waarom dure onderdelen aanschaffen als je zelf iets kunt fabriceren wat het ook doet? Ik heb me voorgenomen om ook eens wat vaker "out of the box" te gaan denken, als ik op eigen houtje aan de slag ga.
En wat ik er op ga spelen... eeh... ik hou me vooral bezig met dat fingerstyle-gebeuren. Ben wel benieuwd hoe dat op zo'n apparaat gaat klinken. Of liever: ik ben wel benieuwd hoe zo'n apparaat eigenlijk gaat klinken. Het hout en de constructie zijn allemaal (natuurlijk op advies van Richard) gekozen zodat (in theorie) mijn akoestisch gepluk er zo goed mogelijk uit moet komen. We gaan het zien... :hippie:
klinken gaat ze zeker, dat kan niet anders met zo'n hout en een professional die over je schouder mee kijkt.
De randinleg lijmklem vind ik ook wel goed gevonden.
Ik heb iets soortgelijks, maar dan met twee spieën i.p.v. een schroef, werkt ook heel goed.
Dat is iets voor in het grote tool toppic.
s
Ik wil harder, ik wil sneller, ik wil hem af!
Maar goed, dat bevordert natuurlijk niet de afwerking van het geheel...
Vandaag de laatste twee randjes binding aan purfling geplakt. Dat zag er ongeveer hetzelfde uit als die vorige foto, dus daarvan geen nieuwe foto vandaag.
Terwijl de eerste aan het drogen was, eerst weer verder met de kop. Binding gelijk gemaakt met de kopfineer, de inleg vlak geschuurd, en de tunergaten er in.
Het begint er toch echt als een serieuze kop uit te zien!
http://img364.imageshack.us/img364/4818/dsc0025.jpg
Van achteren lijkt hij trouwens heel raar schots en scheef, maar dat zal wel inbeelding zijn. En van die kant kijk je er toch niet zo vaak naar. Volgende keer de stemschroeven maar eens mee, om te kijken of het ergens naar lijkt.
Verder was die freestoestand weer up and running, dus heeft de body nu ook de laatste rand langs voor- en achterblad gekregen:
http://img364.imageshack.us/img364/1910/dsc0026.jpg
De twee verticale randjes moeten ook nog, maar dat wordt handwerk. Met zo'n krasmesje en een beitel. Een eerste beginnetje heb ik al gemaakt, maar dat was meer om er even aan te proeven. Volgende keer (en dat is helaas pas weer over twee weken, tenzij het ineens mee zit) ga ik daar serieus mee aan de slag.
Wauw, ik je topic door gelezen en ik ga het vanaf nu zeker volgen
ik vind het echt gaaf dat je dit zelf doet en zon gitaar vind ik ook wel mooi ^^
echt gaaf gedaan die stem meganieken, en ik vind het goed dan het helemaal speciaal en lux is maar dat toch het uitelijk er simpel en clean uit ziet (zonder rare fratsen)
over die electronica, ik zou het wel doen omdat het toch afentoe leuk is om je gitaar spel op te nemen via de computer of om versterkt te spelen. ik zelf heb sinds een paar maanden een akoutische gitaar zonder elementen enzo en ik vind het toch wel jammer dat ik het niet heb gedaan.
succes!:hippie::hippie:
Mooi vooruitgang geboekt, ik had al een tijdje niet meer gekeken. Wordt een topper gaat ook zeker goed klinken. Anders maak je toch gewoon een nieuwe?..
Ik ben dus erg benieuwd naar die opstelling voor het frezen, Stijn jij hebt ook iets dergelijks? Aub plaatsen, ben zeer benieuwd!
succes Woml
Een frees opstelling heb ik nog niet, ik gebruik daarvoor een dremel op bovenfrees voetje, met een zelfgemaakte breedte geleider.
Ik heb wel een randinleg klembak, zonder vijs maar met spieën, zet m direct in het custom tool topic.
s.