ik ben bezig met het lakken van een bureaumeubel mdf en het valt mij ook op dat zowel de primer als de lak een stuk langer nodig hebben om te drogen, de koude denk ik. zit in de garage ook met zo'n 10 graden
Printable View
ik ben bezig met het lakken van een bureaumeubel mdf en het valt mij ook op dat zowel de primer als de lak een stuk langer nodig hebben om te drogen, de koude denk ik. zit in de garage ook met zo'n 10 graden
poep.
geen goede dag voor lakken vandaag.
net de (nitro gespoten) junior gelakt met cellulose blanke lak.
en daarmee het groen weggeveegd. waarschijnlijk nog niet goed uitgehard.
vanavond de schuurmachine er over en weer opnieuw beginnen.
mdf moet je ook vaak schoonmaken zit nl een laag overheen, heb je die wel eerst verwijderd?
hallo, ik heb een vraagje
waar wss wel ergens op dit forum een antwoord op staat,
maar ik kan het niet vinden.
wat is nu eigenlijk de vertaling van sanding sealer?
Toen ik naar de winkel ging snapten ze niet zo goed wat dit was...
Ze hebben mij in die winkel aangeraden om een beits te gebruiken die ze bij hun in de winkel mengen en je kan dus via een kleurenkaart de kleur kiezen.
Dus ik veronderstel dat dit geen waterbeits is. Is dit aan te raden of zou dat de klank aantasten of moet het echt waterbeits zijn. Hier in België (jaja een echt apenland) vind ik nergens kleurenbeits zoals clou ofzo. En laten opsturen is al snel een hele kost als je een paar pakjes nodig hebt
alvast bedankt!
Maarten
zoek es naar ecoline, is ook op waterbasis en hebben ze overal
Jip inderdaad het staat zelfs gewoon in mijn kast.
is dit dan ongeveer het zelfde als een vloeibare kleurstof zoals transtint dyes ofzo? http://www.rockler.com/product.cfm?p...8&cookietest=1
Ik ben eigenlijk gewoon ongeloofelijk bang dat het product te diep in mijn hout gaat trekken en daardoor invloeg gaat hebben op mijn klank.
Ik zou het product onderandere ook gebruiken bij het bouwen van een drumstel.waarbij de ketels natuurlijk nog een pakje dunner zijn dan de body van een gitaar.
je zou je de vraag kunnen stellen waarom de allerduurste merken waterbased stain gebruiken en daarna ook nog es de zaak dichtlakken, als dat zo een dodelijk effect zou hebben op de klank.
zeker stain heeft nulkommanul effect imo
Clou vind je bij anbeko in berchem, of bij drogisterij 'het zonneke' in Antwerpen.
Maar dat weet ik alleen maar omdat ik het daar in de rekken heb gezien :)
s.
In het zonneke hebben ze niet alle kleuren op voorraad, en ze zijn heeeel traaaag in bestellen.
Anbeko is beter, en socialer :)
Bij anbeko wel even bellen voor een afspraak.
s.
Ik heb mijn beits besteld bij stewmac.. Ik vond er ook niet onmiddellijk in België...
Hoe zit dat nu juist met de volgorde...
Ik heb een mahony body die ik blauw wil beitsen. Maar mahonie heeft toch poriënvuller nodig? Maar beits pakt toch niet op poriënvuller he?
Ik heb hier en daar gelezen dat je na het stainen moet sandingfiller spuiten.
Euh.... als ik op de site van stewmac sanding filler intyp kom ik op een pagina met gewone clear lacquer.
Man man man... ik had beter gewone lak gekozen...;)
Gr.
F
Je kan de porievuller (grain filler op z'n engels) vaak meestainen. Of je vult en de kleur gaat in de lak, niet op het hout.
Ja, dat heb ik gelezen. Maar stainen doe je niet in één keer. Om de nerven beter te latan uitkomen doe je beter in 2 keer.
Doe ik het dan 2 keer met de filler of enkel de laatste keer?
En doe ik dan onverdunde beits bij de filler?
Kan ik ook beitsen en daarna de filler gebruiken?
Gr.
F
België is duidelijk een apenland...
weet er iemand waar ja sanding sealer kan kopen in belgië...
Er moet toch een andere benaming zijn voor sanding sealer die ze in de winkels wel begrijpen?
Volgens mij heet sanding sealer in nederland grondlak. En füllgrund in het duits.
(Ik gebruik zweihorn durofix füllgrund) Als ik nitro spuit.
euhm...ik kom er even niet meer uit...
ik ben nu bezig m'n gitaar+ hals te lakken (zie m'n pm)
heb eerst 2 lagen epoxy gedaan, tussendoor en achteraf opgeschuurd tot 240, nog iets hoger geloof ik
toen zwarte motiplak tot het dekkend was (5/6 lagen ofzo)
en ik heb overal gelezen dat je tussen de gekleurde lagen niet moet schuren, dat heb ik dan ook braaf niet gedaan (op 1 klein druppeltje na waar je nu niets meer van ziet)
maar hoe zit het nou met de blanke (motip) lak, daar heb ik nu 2 lagen overheen gespoten, moet dit nog worden geschuurd voor er een volgende opgaat? want ik ben bang dat ik er zo doorheenga en de kleurlaag meepak..
wie weet er raad?
alvast bedankt;-)
Daniel
tussen de blanke lagen moet je wel schuren Maar niet de eerste vier of vijf lagen (want anders schuur je er idd doorheen), maar vanaf dan: elke laag fijn schuren dan weer volgende laag enz... na laatste laag weekje laten ademen
dan polijsten
succes
het is overigens wel de bedoeling dat je de laatste kleurlaag helemaal dof schuurt, voor je aan de blanke lagen begint
oke dank je! en hoeveel lagen denk je dat ie moet hebben totaal? want zo'n bus van motip is 400ml, ik heb er nu 1, zal ik er dan maar direct een bij bestellen? of zou t genoeg zijn?
en oh help ik heb m niet dof geschuurd na die kleurlaag, is dat een ramp? want ik ben ook bang dat die overgangen van zwart gelakt-nog niet gelakt dan minder mooi worden:???: of slaat dat nergens op? zal ik die laagjes kleurloos er weer af gaan schuren of euh...gaat t zo ook goed?
het schuren van de laatste kleurlaag is vooral belangrijk om spuitsporen, cellulitis verschijnselen enz... volledig weg tehalen. blanke lak gaat namelijk alles wat eronder zit nog es uitvergroten als het ware. Maar als je kleurlaag okee is, no prob.
hoeveel blanke lak: hangt beetje af van wat je wil, hoe meer lagen (met telkens schuren tussenin) hoe vlakker, en dus glanzender het resultaat (na polijsten). Als je de laklaag nu onder microscoop zou zien, zou je allerlei putjes zien, bedoeling is dat die putjes met elke laat minder diep worden en het geheel dus heel vlak wordt.
Ikzelf probeer het meestal te klaren met anderhalve bus blanke lak. Ik ga ook niet echt voor winkelhoogglans
Het aanbieden van producten is volgens de forumregels verboden.
Voor het weggeven van overbodige spullen hebben we het weggeeftopic.
Have fun,
Mod Jan
Hoe benader ik de kleur TV Yellow het beste?
Ik heb al een het een en ander gelezen over deze kleur, maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Volgens mij is het een beits en niet een verf.
Hallo allen, ik ben bezig met een stratocaster opknap projectje, ik moet hier de body en hals alleen nog van een blanke lak voorzien. Ik heb hierbij 2 vragen
Mijn fender jaguar heeft een hele mooie gladde dikke lak (een beetje donkerder dan gewoon ongelakt maple) op de hals zitten, hoe benader ik dit? (zie plaatje onderaan)
Waar kan ik de Air Crafts lak die G.G. aanraad kopen (Utecht en omsteken) of sites? of hebben jullie nog een andere goede tip wat betreft body lakken. (blanke lak om af te lakken)
alvast bedankt, mart
Edit: hoe moet ik de maple toets behandelen, mijn hals ziet er heel bleek uit en ik wil graag dit ongeveer berijkenhttp://www.stratcollector.com/images...166-surf57.gif
vraagje:
er zal vast wel iets te vinden zijn op het forum maar ik heb nu een paar keer geprobeerd om een natural binding te maken maar elke keer loopt er toch stain onder de tape door...
iemand een suggestie die stainproof is? het is dan wel geen lak faq maar vond het hier wel op zijn plaats...
alvast bedankt
gr
@je
Wat volgens mij werkt is de binding eerst met blanke lak bewerken daarna de rest stainen. Je zou dan dus alles moeten afplakken behalve de binding en deze dan lakken.
Mij is het wel eens gelukt met van die dure blauwe afplaktape van M3 op mn PRS imitatie. In de automobiel branche verkopen ze tape dat nog beter dicht, zegt men. Zo snel als mogelijk werken met zo min mogelijk vocht (gebuik je waterbeits?) is altijd een tip
Ik heb eens een verslag gezien van iemand die zijn waterbeits met alcohol aanmaakte om het doordruipen (gaat zelfs door de houtvezel heen als je te nat werkt) te beperken.
Lakken zoals Niek zegt kan ook maar dan hou je misschien een lak hobbeltje.
Afdekken met schellac zou misschien ook een goede poging zijn. Stainen schellak verwijderen (met alcohol) en dan aflakken.
Wim
Hey
Ik weet het niet, maar op Reranch staat een artikel waar je misschien iets aan hebt.
http://home.flash.net/~guitars/TV_Yellow.html
Wim
Moet ik mijn kleur laag schuren voordat ik blanke lak ga gebruiken?
Word de kleurlaag dan niet dof?
ja hij wordt dof maar dat geeft niet, de glans komt weer terug door de blanke lak, alleen bij metallic verf is het beter om de kleur laag niet te schuren
En opschuren met 800-1000 grit nat neem ik aan? En heel lichtjes maar toch?
hoi wim en niek,
Ik heb die blauwe tape geprobeerd en ik maak mijn stain aan met alcohol en toch loopt het onder de tape door.. Ook heb ik er op gelet niet te nat te werken langs de tape.
Ik denk dat ik maar een keer de " eerst lakken" optie ga proberen.
wellicht zou een kit ook werken. alhoewel je met iets van siliconen misschien weer problemen krijgt met aflakken...
hmmm, ik ga het maar met lak of sealer proberen. of even langs een auto shop. is misschien wel de moeite waard om die tape eerst te proberen.
bedankt in elk geval voor jullie input!
gr
@je
als je met tape werkt is het het veiligst om de stain met een airbrush (of zelfs een plantenspuit) aan te brengen omdat met een beetje afstand tot de body je dan alleen de stain laat neerslaan en niet het water of alcohol (wat onder de tape kan doorlopen)
overigens staan sommige kleuren bekend om het doorlopen, PRS doet daarom bij een een aantal kleuren (bijvoorbeeld royal blue)geen fake binding
een leuk truukje is om anders net op te houden voor de binding en het laatste stuk als burst te spuiten maar daar heb je wel een airbrush voor nodig
fred, ik weet dat je het druk hebt, maar is het ook een optie dat je eens wat minimum zaken opschrijft die je nodig hebt om airbrsuh werk in combinatie met gitaarbouw.
bedoel dan niet de grafische kunstwerken die jij maakt maar meer voor sunburst e.d
ik merk dat dat bv double action spuitjes steeds goedkoper worden.
heb nu zelf een nieuwe voor 20 euro gekocht met volgende specs
- Naalddikte - nozzel 0.35 mm - Druk 1,4 tot 2 bar - Gewicht +/- 90 gram - Metalen verfbeker 10 ml. - Glazen verfbeker 50 ml.
http://www.pinearts.eu/shop/files/pr...28%20(2)_m.jpg
ik hoop dat die qua nozzle en naald een beetje geschikt is voor gitaar werk.
maar zo ontstond de gedachte of jij daarin een soort van kleine faq kon schrijven omdat ik ook merk dat speciaal zaken meer en meer verdwijnen en je via internet moet bestellen waar kennis ontbreekt.
is goed, ik zal van het weekend wat foto's maken van wat stappen van bijvoorbeeld een sunburst met airbrush en er wat uitleg bij doen
ik heb nog een solid flame maple body liggen die ik nog moet uit frezen dus dat is een mooi slachtoffer :D
Ik ga mijn body van mijn kitje (basswood) wit spuiten
,de body is nu nog blank en onbewerkt en ik heb het volgende
gekocht :
witte primer (motip) op acryl basis
witte finish hoogglans (motip) op acryl basis
( heb lang hiervoor moeten zoeken)
allebei spuitbussen,
moet ik voor ik de primer aanbreng een porienvuller aanbrengen?
Overigens ben ik wel van plan na de hoogglans te hebben gespoten
er nog een laagje polijst er overheen te doen.
Is dit een goed idee of
moeten er nog een paar dingen veranderen?
*
Enige vorm van poriënvuller zal aan te bevelen zijn. Ik ken linde niet uit eigen ervaring wat dat betreft maar ik heb door schade en schande geleerd dat een glad en strak eindresultaat volledig afhangt van een gladde en strakke ondergrond.
Motip heb ik in verschillende varianten al gebruikt en mits de ondergrond goed is voorbereid, moet er een prima resultaat mee te bereiken zijn.
Wat bedoel je met een laagje polijst?
Normaal hoeven kleurlakken niet voorzien te worden van een laag blanke lak, tenzij het metallic is.
Polijsten moet altijd als je voor de hoogst haalbare glans wil gaan.
Mijn bescheiden bijdrage. Er zitten hier veel betere en echte experts.