Ik was laatst bij een optreden van The Young River, leuke band trouwens. Die gasten spelen allemaal op Kemper. Ze hadden een beregoed geluid, dus het is allemaal relatief.
Printable View
Ik was laatst bij een optreden van The Young River, leuke band trouwens. Die gasten spelen allemaal op Kemper. Ze hadden een beregoed geluid, dus het is allemaal relatief.
Update: Ik heb nu de kemper op de fx return van mijn boss katana aangesloten en de feel is nu veel beter.
Dat belooft wat voor wanneer ik em in de oefenruimte aan een 4x12 hang.
Het enige wat ik nog mis is een echt goed reverb geluid wat uit een deluxe oid komt.
Oeh, die is raak! :seriousf:
Denk dat Arjan het nog steeds niet zo goed kan accepteren dat modeling ook een oplossing is voor een heleboel gitaristen. Toevallig niet voor hem, maar dat moet iedereen dan ook steeds weten.
Om het nog algemener te trekken: kijk eens hoeveel buizenamps op MP worden aangeboden, dat moet dan wel een kutprincipe zijn, dat buizengeneuzel. Daar komt nog eens bij dat er sinds de uitvinding ervan totaal geen innovatie heeft plaatsgevonden. Ouwe kutrommel, hopeloos ouderwets en waarschijnlijk deels ook nog verantwoordelijk voor de stikstofproblematiek :)
Die gaan tweedehands de goede kant op.
Of de advertentie nep was weet ik niet (niet verder in verdiept, maar het was wel een account dat al een jaar of 6 bestond), maar vandeweek stond er een kemper inclusief remote voor €1000,-.
Dan begint het toch te kriebelen om zo iets aan te schaffen en een setje in ears, om eens te kijken hoe dat zou bevallen, op de iets langere termijn dan alleen testen in de winkel.
En nog maller is dat wij als gitaristenvolk het als enige kunnen en blijven volhouden dat het het allemaal nog net niet is, te weten dat het frequentiespectrum en dynamiek van een gitaarsignaal uiterst beperkt zijn. Opeens gaan we ons gedragen als volleerde, uiterst ervaren audiofielen (die in hun vrije tijd niets anders luisteren dan MP3's en Spotify). Ik wil niet generaliseren......
Geen commentaar op de rest van je post want ik kan me wel vinden in wat je zegt (ieder moet kijken wat voor hem/haar het best werkt) maar wat je hier zegt klopt niet. Vanaf de eerste buizenamps is er veel veranderd, verbeterd, verder ontwikkeld (meer vermogen, efficienter, ttonregeling, negatief feedback etc.). Denk bijvoorbeeld ook aan de master volume en het cascading principe waar Mesa Boogie ooit mee kwam, en zo is er nog wel meer te noemen natuurlijk (fx loops, ingebouwde attenuators).
Daar heb je wel een punt ja. Niks is zo plat en gecomprimeerd als mp3’s, YouTube en spotify 😆
En buizenamps zijn zeker door ontwikkeld!
Modelling is zeker niet slecht, sterker nog, ik Heb stiekem wel lichte GAS voor een Boss Gt1000. Ken die GT serie erg goed en lijkt me echt een handige tool voor repetities en thuis !
Discussie buizen vs modeling is toch allang passé? who cares...
Wat ik wel interessant vind
Ik volg de YT van Doug & Pat sinds het begin
ouwe knakkers met oude les pauls en een oude AC10 met een fantastische toon
die laten hun vintage amps Kempernizen en kijken wat hun oren dan doen
ik vroeg aan Pat waarom die ommezwaai naar digital
hij zei, those vintage amps are delicate and you cant use a Marshall on full these days so...
dat lijkt me de juiste reden, of het nut heeft
en dat is iets wat je enkel voor jezelf kan bepalen
Okay, en hoe lang is dát nou geleden? Wat was nou de laatste jaren, laten we zeggen afgelopen 20 jaar, nou echt een innovatie op het gebied van buizenamps?
FX loops, ingebouwde attenuators, speaker sims, midi, enz. zijn niet echt innovaties. Dat zijn losse functies die er eerder waren en niet omwille van een buizenamp, ze zijn later toegevoegd. Da's in mijn ogen geen innovatie.
De line 6 pod bestaat ook ca 20 jaar of zo. Wat dat betreft is er ook niks nieuws gekomen dan variaties op het thema "ik doe digitaal oude versterkers na".
Ook bijvoorbeeld het online uitwisselen van presets en zo is niet nieuw, dat deed ik in 1997 ook al met de rocktron voodu valve.
De tube amp is redelijk uitgedesigned. Dat is een goed ding. Beter wordt het niet en het behoud zijn waarde.
Modeling is nog lang zo ver nog niet en dat betekent dat je iets koopt dat nog beter kan en gaat worden en strak met iets verouderds zit en dat is een slecht ding.
Is niet erg maar om dat om te draaien en dat als positief te bestempelen is een beetje raar.
De piano is al heel lang hetzelfde, keyboard zijn dus veel beter. Typische denkwijze.
Dat een tube amp zijn waarde behoud durf ik nog wel te betwijfelen.
Ik heb de afgelopen tijd wat zooi op mp geknikkerd en eea is gewoon geen vraag naar. Wat is dan de waarde als niemand het wil hebben?
Zijn waarde behouden in het licht van niet outdated, dat was de context
sorry als dat niet duidelijk was
ik kan natuurlijk geen bindende uitspraken doen over individuele gevallen
Dat is inderdaad al weer een tijd geleden. Innovatie kan zijn radicaal (een totaal nieuw product, of de productiewijze), maar ook incrementeel (dus geleidelijk, in kleine stappen, het perfectioneren van een concept). De extra features: dat klopt, dat heeft niet direct betrekking op de buizentechnologie. De master volume en cascading is dat natuurlijk wel, de negative feedback loop is dat natuurlijk ook.
Mijn opmerking had betrekking op jouw stelling dat er sinds de uitvinding van de buizenversterker geen innovatie meer heeft plaatsgevonden. Dat is dus onjuist. Als je zegt de afgelopen 20 jaar: ja, in die periode is inderdaad veel minder gebeurd, wellicht zou je de kleine 5 watt ampjes of de andere mini amps die je bijvoorbeeld via de headphone uitgang laat werken enzo. Maar als jij nou inderdaad had gezegd de afgelopen 20 jaar is er niet veel meer veranderd dan zou ik ook niks gezegd hebben. Maar je zei sinds de uitvinding. En dat is dus niet zo, daarom heb ik de stelling die je hier poneert bekritiseerd. Heel lang (jaren 40, 50 en vroege jaren 60) was natuurlijk het probleem dat de versterkers niet hard genoeg gingen en/of niet erg efficient waren (dus vooral erg veel warmte produceerden), of erg snel vervormden (dat vond men aanvankelijk helemaal niet mooi). Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de Fender Tweed via blonde / brown face naar blackface en silverface. Het doel was een amp die hard kon en zo lang mogelijk clean bleef. Dat was voor die tijd allemaal heel vooruitstrevend, technisch bepaald niet eenvoudig, en heel innovatief. En daar is toen ook heel hard aan gewerkt (onderzoek naar gedaan, veel getest en geexperimenteerd etc.)
Niemand de editor uitgeprobeerd?Hij is er!
Nope, ik tweak eigenlijk bijna nooit en mijn Kemper zit meestal ook niet aan de PC.
Mocht het zo ver komen zal ik 'm downloaden, puur uit nieuwsgierigheid.
Ik heb hem gedownload en bevalt prima. Nu moet ik zeggen dat ik nooit een editor voor de KPA heb gemist. Hij staat binnen handbereik en ik vind het een makkelijk apparaat om te bedienen. Toch wel blij met de editor, even bijv. een andere cabsim testen is nu wel super makkelijk.
Voor mij als kemper-stage bezitter is het wel leuk om dat ding op de vloer te houden waar die thuishoort.
Het is echter nog een beta versie dus als digibeet kijk ik nog even de kat uit de boom tot de officiele versie.
Dat wil zeggen als ik het geduld op kan brengen maar ik hoop dat ze opschieten.
Ben nog te lui geweest om de editor te installeren, maar echt supernice dat die uit is! Als mede kemper stage bezitter lijkt het me echt rete handig
Misschien wel een interessante video:
https://www.youtube.com/watch?v=J02heFTwEXY
Timo had nogal wat te zeggen over de Kemper in Leon's podcast; sowieso een heel interessant gesprek!
https://www.deezer.com/episode/88795...utm_medium=web
De officiele versie is gisteren uitgekomen,werkt prima.
Is dit acoustic simulator er al trouwens?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Da's dan wel weer leuk bij zo'n soort van geavanceerde DSP; je kunt er achteraf van alles in programmeren.
Ik kan hem niet zo gauw vinden,Da Vinci.
Ieder voordeel hep se nadeel. De Kemper wordt voortdurend ge-updated ,mooi, maar dat moet je dan iedere keer weer doen zowel de editor als de firmware. Ben je zo weer een uur verder. Terwijl ik alleen maar een beetje gitaar wil spelen :dontgeti:
In de (home)studio is het wel een toverdoosje, vooral met goede profiles. Bij mij van Bert Meulendijks. Holland spreekt een woordje mee :rockon:
Gaat wel vrij snel als je de editor direkt en de firmware met een USB-stick doet.De laatste firmware heb ik ook nog niet er op staan(er zaten zo te zien nog een paar bugs in).
Jaren geleden wel eens wat gedaan met Guitar Rig 5. Was wat overweldigend visueel zeg maar en het belast je PC processor. Beetje "latency" (vertraging) ook. Voor de Kemper had/heb ik de Avid Eleven Rack, voor het geld een prima model(l)er annex USB audio/midi interface met mic input. De Kemper is wel gedetailleerder en realistischer. Maar erg afhankelijk van de gebruikte profiles. En voor de goede moet je betalen.
Ik heb ervaring met guitar rig, amplitube, scuffham s-gear, en de gratis amp sims van LePou, waarvan ik deze laatste zéker niet de slechtste vind.
Qua sound vind ik Kemper vooralsnog nog niet per se beter, maar qua amp-gevoel, volumeknop dingen, hard en zacht spelen etc, is de Kemper 100.000x beter.
Daar zeg ik wel bij dat ik geen interface heb van €1000,- dus ik weet niet of dat het verschil kan maken.
Is dat net zoiets als racial profiling? Huhhuhhuh
Merk je dat verschil goed ja?
Ik heb de CAE3+ profiles van Bert Meulendijk aangeschaft, en daar moet ik ook nog veel aan draaien om het naar mijn smaak te krijgen.
Hoe het kan weet ik niet, maar deze profiles lenen zich er wel voor om flink knoppen te draaien.
En dan nog maar de vraag of dit over een PA hetzelfde uitpakt als over een koptelefoon...
Ik werk voorlopig alleen met gratis profiles en eigen profiles en met wat kleine aanpassingen kan ik hier goed mee uit de voeten.
De eigen profiles zijn behoorlijk spot on,ik hoor dan echt mijn eigen versterkers.