Jammer dat je weer moet gaan schuren, maar hij wordt wel echt heel mooi zo!
Printable View
Jammer dat je weer moet gaan schuren, maar hij wordt wel echt heel mooi zo!
dat ziet er goed uit minda, dat is wat ik ook ongeveer in gedachten had bij mijn gitaar, als ik het goed begrijp heb je er alleen maar lak opgespoten? en verder niks
geen stain of wat ook?
ziet er erg natuurlijk uit.
goed bezig man!!!!!!!
Inderdaad, alleen 2K bootlak. Gisteren met een speciale roller daarvoor, dat was geen succes. Vandaag de boel redelijk teruggeschuurd en de 2 volgende laagjes opgezet met een wegwerpkwast. Perfect. Het spul is zo dun vloerbaar dat het mooi strak trekt, geen kwaststreep te zien. Haren van de kwast verwijder ik met een pincet, nog een streek erover met de kwast en weg is'tie. Dit is voor mij denk ik de beste manier. Overigens komt die botenlak in 1 liter verpakking, dus ik meng ter plekke met een brievenweegschaal in een kartonnen bekertje. Plastic bekertjes worden meteen door de lak aangevallen. Ik maak 50 gram lak en 25 gram harder per keer aan. Da's veel te veel, maar zo haal je 10 lakbeurten van elk 2 keer (met een uur ertussen) uit één setje, en ik denk dat 6 à 8 lagen (3 à 4 lakbeurten) meer dan genoeg zullen zijn. Wat ik per lakbeurt over heb aan lak laat ik uitharden en dan gooi ik het weg, ook de kwast gooi ik weg. Ik gebruik gamma kwasten van ik meen € 0,90 per stuk, dus dat moet kunnen!
Ziet er echt heel mooi uit!
Wanneer verwacht je 'm speelklaar te hebben?
De planning is om het ding een maand of twee geleden af te hebben. Is niet gelukt. Maar, niet getreurd, we komen dichterbij het einde, althans bij een tijdelijk einde van deze gitaar.
De lak is definief niet goed gelukt. Ik heb nog het één en ander geprobeerd te restaureren na het 'roller' debacle, maar dat heeft niet mogen baten. Het plan is nu iets gewijzigd; omdat het er van een afstandje heel aardig uit ziet en ik graag wil spelen, ben ik begonnen met het monteren van de hardware. Over een maar maanden (alles lekker uitgehard en ingespeeld) zal ik de boel nog eens schuren en lakken.
Maar, de elementen zitten er nu op, de brug, de knoppen en de stemmechanieken. Net even (in de baas zijn tijd, foei) de dots in het fretboard gelijmd. Resteren nog de uitgangsjack en dan moet ik de frets erin gaan meppen. Spannend. Ook ben ik op zoek naar plastic voor het afdekplaatje achterop en het plaatje over de halspentoegang op de kop. Ik denk dat ik een plastic doosje of zo bij de Blokker haal en daar de plaatjes uit zaag. Goedkoop en makkelijk.
Wie weet vanavond nog wat foto's.
Minda, nog even over je lak, ik zag dat je zei dat het een 2k lak was, die moet in principe binnen 24 uur al volledig uitgehard zijn en als hij nu nog niet hard is wordt hij dat nooit meer.Omdat hij 2K is hij later ook moeilijker te repareren dus misschien kun je beter nog even geduld hebben met de hardware?
Hij is ook al hard, maar ik had begrepen dat het pas mogelijk is 2K over te lakken als het een weekje of zo oud is. Ik wil over een paar maanden de boel eigenlijk weer kaal schuren en dan opnieuw opzetten. Hoezo zou 2K lak later moeilijker te repareren zijn?
bij 2k lak smelt de nieuwe lak niet in de oude wat bij cellulose of acryl wel gebeurd, wat er dan gebeurd is bij spot repair is dat je altijde de randen blijft zien van de nieuwe lak op de oude (soort van jaarringen)
zo'n lak kun je dan alleen onzichtbaar repareren door hem of volledig te lakken of door hem met superlijm te repareren op plekken waar je een putje in de lak hebt
Aha, werkt dat zo. Nou, een spot-repair wordt het zeker niet! Ik ga de hele top kaal schuren en opnieuw lakken, nu spuiten. Ik heb een stukje proefgespoten, het blijkt beter te doen dan ik dacht. Ik wil de zijkant en achterkant en de hele hals afplakken en alleen de top opnieuw doen. Dat de achter- en zijkanten niet helemaal perfect zijn, dat neem ik maar voor lief. Helaas heb ik geen spuitverdunner meer, ik hoop dat ik die binnenkort weer kan bemachtigen.
Toch even 2 plaatjes geschoten:
http://home.versatel.nl/witsenburg/G... 075 klein.JPG
http://home.versatel.nl/witsenburg/G... 074 klein.JPG
’t Lijkt net een gitaar…
Wow MInda, hij is schitterend, zelfs de brug waar ik mijn twijfels over had staat niet verkeerd. Mooie top, en leuk hoe je die positiedots gedaan hebt. Complimenten!!!