-
Net dus weer aan het testen geweest met mijn eigen 100Watter ernaast.
Preamp van de plexi aangesloten op de poweramp van mijn 100Watter.
Dus signaal bij de loper van de Treble gepakt en aan de PI van mijn amp gevoerd.
Prima geluid op alle mogelijke volumes. Duidelijk veel en veel beter dan wat er uit de plexi komt.
Conclusie is dan toch wel dat de preamp van de plexi goed moet zijn.
Mijn poweramp is hetzelfde ontwerp en dezelfde waardes als de plexi, al heeft mijn amp iets meer op de platen (451V tegen 440V) en staat iets kouder met -41V op de roosters.
De uitgang van de PI van mijn amp, aangestuurd door de plexi preamp is zelfs 140V. Geen probleem voor mijn poweramp dus.
Omgekeerd overigens, dus mijn preamp aan de plexi poweramp, geeft een vergelijkbaar schor geluid, zij het met wat meer ruis en wat leek op een oscillatie, maar dat mag 'de pret' niet drukken.
Ik ben er toch van overtuigd dat het in het stuk PI t/m speakerout fout moet zitten bij de plexi.
Ik heb zelfs nog de buizen omgewisseld, maar dat maakte geen verschil.
We tobben verder.
-
Is die OT wel in orde?
Je had het in het begin over een goedkopere set trafo's.
Misschien is de kwaliteit wel het geluid dat je hoort.
-
Absoluut zeker weten doe ik dat niet natuurlijk... Zou ik eigenlijk de OTs moeten omwisselen (dat is een heeele hoop werk).
Goedkoper wel, maar de kwaliteit is er niet minder om hoor. Ceriatone word toch wel wereldwijd geroemd en het zijn geen trafootjes die hij op zijn zolderkamertje zit te wikkelen...
-
Tja,
- Preamp in orde, getest op andere versterker.
- Eindbuizen omgewisseld, neem aan met andere set die zeker goed is.
- Schema meedere malen doorlopen en klopt.
Met je laatste test heb je duidelijk gehoord dat de fout in de eindtrap zit.
Dan hou je niet veel meer over om te zoeken.
Zakt je voedingsspanning niet ineen als het probleem zich voordoet?
-
Ik kan nu lekker vergelijken (sorry Nico ;) ) met mijn eigen amp en zie ook wel grote verschillen op de output.
Bij mijn eigen amp is dat een sinus die pas als het volume erg hoog wordt gaat clippen.
Bij de plexi zie ik slechts piekjes in een signaal...
Zelfde input, allebei 8ohm in dezelfde speaker, max volume, MV ook max...
-
Ik zie de anodespanning van 439 inzakken naar 376V als ik het volume omhoogdraai.
De spanning op de CT gaat dan van 442V naar 387V, dus een verschil van 11 V wat betekent dat mijn anodestroom per buis 177 mA wordt?
In rust is deze 37.4mA
-
Is dit ook het geval bij je eigen versterker?
-
Bij mijn amp gaat het spanningsverschil tussen ene zijde OT en CT naar 3V dus 80mA.
Ik had een kommaatje verkeerd hierboven, de stroom stijgt dus naar 177mA per buis.
-
Lijkt mij dat daar dus iets niet klopt.
Misschien kun je de voeding van je andere versterker gebruiken
om deze te voeden?
-
Het signaal op de anodes lijkt ook HELEMAAL NERGENS naar...
Bij mijn 2 mooie sinussen in tegenfase.
Bij plexi: rommel, een soort maanlandschap. Ik kan niet eens ontdekken of ze in of uit fase zijn...
Okee, wie vertelt het me: trafo's kaduuk??