@Scali: Je hebt helemaal gelijk wat die videoshit betreft. Digitale video is tien keer mooier (en tien keer duurder...) dan analoge video. Ik heb het dan wel over 10 bit 1:1 en niet dat wat uit je handycam komt. Als editor werk elke dag met broadcastkwaliteit video en het beste is digibeta, de digitale versie van betacam. Dan bedoel ik ook dat het met een digibeta-camera is gedraaid... Echt supermooi. Alleen HDTV en natuurlijk film is beter. Jammer idd dat die hoeren van kabelmaatschappijen idd bandbreedte proberen te sparen door de kanalen te comprimeren en zo je mooie filmpies naar de filistijnen helpen. Ook lelijk idd die moderne platte TV's met die digitale beeldfoefjes erin... Verneukeratief ook voor mooie fimpies. Helemaal als ze je 3:4 filmpie automatisch opblazen tot 16:9, omdat mensen zonodig een breedbeeld tv moeten hebben. Het mooist blijft wel een analoge beeldbuis voor weergave.
Maar dat heeft natuurlijk niks te maken met digitaal gegenereerde gitaargeluiden... Je legt echte beelden alleen maar vast met je camera, je genereert ze niet. Dat is dus vergelijkbaar met het digitaal opnemen van een buizenversterker met een digitale recorder... Of van een hele band of orkest of whatever.
Het voordeel is dat het "plaatje" wat je hebt opgenomen digitaal niet in kwaliteit afneemt als je het kopieert, bewerkt en bewaart. Dat betekent dus wat anders dan je signaal deels of geheel digitaal genereren zoals in een synthesizer of in een modelingversterker. De doelen zijn anders en daarom gaat die vergelijking (denk van Droffie? Ik heb niet alles gelezen...) dus niet op.
Wat wel een vergelijking is die hier een metafoor voor kan zijn is de vergelijking video - film... Dat is een ander verhaal.