Oorspronkelijk geplaatst door oorzaak
Ik heb niet de hele voorgaande discussie gevolgd, zeg dus misschien niet veel nieuws. Maar:
in grote lijnen zie ik 3 soorten effecten in jouw lijstje:
1. oversturing (overdrive/distortion/fuzz)
2. modulatie (chorus/phaser)
3. echo/galm (delay en reverb)
Ik zou ze in eerste instantie ook als groepen benaderen:
- delay en reverb zou ik altijd achteraan plaatsen (en in die volgorde). Deze effecten herhalen je signaal en dan is het wel zo prettig dat het signaal al helemaal is zoals je wilt.
- overdrive, distortion en fuzz: gebruik je ze ook tegelijk? alleen dan heeft het zin om je over de volgorde binnen deze groep druk te maken, lijkt me :) Zo ja: ik zou de lichtste vorm van oversturing vooraan zetten en de zwaarste zou vorm achteraan. Kun je een signaal stap voor stap opbouwen. Als je meteen begint met de heftigste vervorming, heb je er weinig grip meer op wat er daarna mee gebeurt (binnen de groep van oversturing).
- chorus en phaser, moeten ze nou voor of na de groep van oversturing? Ik zou beginnen met ze ervoor te zetten. Ik denk dat het effect extremer wordt is als je ze erna zet, maar als het signaal bij binnenkomst in een modulatie effect al overstuurd is, klinkt het soms wat krasserig. Hangt een beetje af van wat je wilt en hoe je pedalen op elkaar reageren.
En die laatste zin is natuurlijk sowieso waar het om gaat. Maar het is wel prettig als je een uitgangspunt hebt zoals bijvoorbeeld mijn lijstje hierboven, en van daaruit een experimenteert met "wat als..."
Have fun, het is een leuk rijtje bakjes die je daar hebt staan!
Frits