Idd, ik heb ff zitten denk wat de meest logische manier is om een hals te maken :) Ik begin de theoretische opbouw van de gitaar al wat meer te begrijpen :P
Printable View
Idd, ik heb ff zitten denk wat de meest logische manier is om een hals te maken :) Ik begin de theoretische opbouw van de gitaar al wat meer te begrijpen :P
Hallo allen,
Ben heel druk geweest afgelopen week, helaas niet met gitaar bouwen, maar dat gaat weldra weer verder.
T.a.v. X-rated , zoals franc al opmerkte, de headstock zit al aan de hals vast, want de hals en headstock zijn uit 1 en hetzelfde stuk hout gemaakt.
Het meetwerk valt wel mee, echter wat heel belangrijk is , dat je heel precies werkt.
groetjes Charlotte .
Hallo allemaal , :razz:
heb weer wat tijd kunnen besteden aan de gitaar bouw. Ik heb de toets nu helemaal ingezaagd met fretslots , kan hier nu niet verder mee, omdat ik op de topkam en brug moet wachten voor het bepalen van de toets breedte.hieronder een foto van de 2 toetsen naast elkaar. :wink:
De bovenste is mijn eigengezaagde toets, de onderste de gekochte.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%208.jpg
op mijn homepage heb ik ook nog meer foto's van de verstekbak geplaatst op de gereedschaps pagina .
groetjes Charlotte . :P
Echt vette site heb je hoor. Je werkt echt heel netjes en lijkt wel helemaal niets aan het toeval over te laten.
En wat uniek is is dat je je eigen gereedschap maakt. Die verstekbak bijvoorbeeld, diep respect. Misschien moet je die dingen gaan bouwen en verkopen? ik denk dat je al veel fans hebt. Mij in ieder geval! :razz:
Hey Dirk ,dank je wel :lol:
Idd laat ik zo weinig mogelijk aan het toeval over, om eventuele kleine afwijkingen, hoe klein dan ook , klein te houden, dwz als je van het begin af aan al niet netjes en nauwkeurig werkt, een afwijking groter kan uitpakken.
Tja, en het gereedschap...ik ben tenslotte nederlander hé, dus wil ik voor bepaalde dingen niet te veel geld uitgeven, als je het zelf kunt maken. :lol:
Zo'n verstekbak is wel te koop bij buitenlandse bedrijven, echter dan praat je al gauw over 150 eurie's en dan het verzenden er nog bij. :(
Tja , en het bouwen en verkopen, dan blijft de gitaarbouw ook op een laag pitje staan, en ik kan niet onbeperkt gebruik maken van de grote freesmachine die je op de foto's ziet,en wat moet je er uiteindelijk voor vragen ? ,je bent er toch een tijdje druk mee om er 1 te bouwen.
groetjes Charlotte . :wink:
Nouja, zo duur zijn ze ook weer niet. Als je het zelf kan, ga vooral je gang, maar ik ben wel blij met de uitgave van 100 dollar (65 voor de verstekbak, en 40 voor een stainless steel fret scale template zodat ik niet hoef na te denken over waar de volgende fret moet zitten). Met invoerrechten+verzendkosten misschien 120 euro, totaal. Die heb ik er nu allang uit, vergeleken met het kopen van pre-slotted toetsen..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
Hallo allemaal,
Weer even bezig geweest, nog steeds geen brug en topkam binnen, dus de nekwerkzaamheden liggen verder even stil. :-?
Ben nu nog wat bezig geweest met de body verder schuren, en de gaten voor de strapholders te boren.Ook de uitsparing voor de toggle switch verder aangepast, had er inmiddels 1 op de kop getikt, en paste niet helemaal lekker, nu wel dus. :lol:
Verder een dubbele jackplate gemaakt, k'weet niet of ze te koop zijn, maar dat boeit nu ook niet meer, de eigen gefabriceerde is reeds klaar.
zie de foto hieronder . meer foto's hiervan op de hardware/elektronica pagina op m'n site:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...20paul%20inleg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...kplate%205.jpg
groetjes Charlotte :wink:
heel mooi die jackuitgang
hoe polijst je zoiets ?
commandant en zon schuurborstelronddraaiding denk ik?
8-) ! Ik ben benieuwd hoe je gitaar eruit zal zien wanneer hij klaar is. Wat voor finish ga je 'm geven?