-
verstandig, btw voor het testen op een stukje scrapwood zou ik zo snel mogelijk na de kleur laag de alkyd testen omdat als ze gaan reageren dat het snelst en meest zichtbaar doen als de kleur laag nog aan het uitharden is (btw niet na 10 minuten maar na een uur of 6 ;) )
-
weet iemand waar ik finishing oil of danish oil (of andere goed uithardende oliën) kan krijgen?
-
Baptist uit Arnhem. Rustin's Danish Oil.
-
cellulose met borstel?
Heb wat getest op resthout (hard ash) : blanke cellulose lak met borstel opgezet en de lak trekt mooi gelijk. nu, da's maar één laag dus dat zegt waarschijnlijk niets.
Is het mogelijk om met borstel een mooi gelakte hals en body te verkrijgen (cellulose dus). En zo ja, how to proceed?
Ik zie er wat tegenop om aan de slag te gaan met spuittoestanden (zal er in de toekomst wel van komen).
-
ja het kan wel maar het vergt (veel) meer schuurwerk tussen de lagen en ook moet je een langere droogtijd tussen de lagen in achte nemen omdat je de laklaag dikker opbrengt
-
thx fred.
Als ik borstel, moet ik dan tussen de lagen zelfde grid gebruiken als voor tussen spuitlaklagen of in twee of drie stappen grover en dan fijner?
barno
-
ik zou 400 grit gebruiken, dat haalt genoeg weg + ik zou proberen bij de laatste lagen iets meer thinner te gebruiken waardoor de lak mooi wegvloeit
-
thx fred, nog één vraagje: body is essen, ik heb een transparante synthetische porienvuller die ik er normaal eerst op zou zetten. Kan ik ook een met thinner verdunde celluloselaag gebruiken als filler of toch beter die porienvuller ?
-
verdunde cellulose als porienvuller? Nou, nee.
Gewoon de echte gebruiken. Vullen met lak kan, maar dan moet het juist ingedikt worden, en cellulose heeft heel erg de neiging om te krimpen, zodat je na verloop van tijd toch geen mooi vlak oppervlak meer hebt.
-
thx manitous van het lakgebeuren