-
Nog even een upje voor de scheuren, nog mensen die eventueel een oplossing hebben? Ze zijn inmiddels gedroogd en weer redelijk vlak. Zat te denken misschien nog een laagje blanke lak te doen en opnieuw te polijsten maar weet niet of dit een succes gaat worden.
Dan probleem 2: ik wilde vandaag de gaten boren voor de bussen van mijn tremolo en mijn kolomboor heeft te weinig overspanning.... ik kom net een cm te kort. Wat is een alternatief wat ik kan gebruiken om een exact recht gat te boren?
-
Eerst met de kolomboor een recht gat in een blokje boren en deze gebruiken voor het gat van de bussen?
Voortaan je gaten voor het lakken even sealen met superglue of na het lakken met kaarsvet/was. Ik stel tegenwoordig het boren van de kleinere gaten uit tot na het lakken.
-
Ja inderdaad. al doende leert men he haha. Het is me eerste bouw dus het mag nog enigzins een leerproces bevatten ;)
Dat met een blokje hout boren en gebruiken als mal is inderdaad wel een goede, bedankt.
-
We zijn er weer een tijdje tussenuit geweest maar hebben niet stilgezeten. Ik heb na contact met fred dons mijn lak weten te herstellen. Heb eerst de scheuren dichtgevloeid met wat thinner, de lak weer iets opgeruwd en nog 2 laagjes blanke lak erover om het geheel af te werken.
Vervolgens weer nat geschuurd (nu WEL met secondenlijm de gaten gesealed) en ziet er prima uit. Twee kleine plekjes zijn nog zichtbaar bij de knoppen maar daar komen straks de hoed-knopjes overheen dus zie je dan niks meer van.
Nu ben ik langzaam aan toe gekomen aan het fretten van de gitaar... Het punt waar ik het meeste tegenop zag en de bevindingen komen weer uit helaas. Ik krijg de fretjes er niet ingeperst. Op internet las ik dat je ze er goed in kan persen met een blokje hout en een lijmklem. Ik heb de fretjes zo van de rol gehaald en die hebben dus al een kleinere radius dan het fretboard. Hij klemt er goed in maar in het midden komt hij er net weer een half milimeter mee uit wanneer ik de klem losdraai.
Het is een flame maple fretboard met 6105 draad.
-
Inmiddels zitten de fretjes erin. Op internet gevonden dat je ze kun vastlijmen met een druppeltje secondenlijm. Nu zitten alle fretjes mooi op zijn plaats. Moet zeggen dat het er vrij goed uit ziet toch.
Nu even een tooltje maken om de zijkantjes af te vijlen en dan kunnen we gaan vlakken.
-
Dit is mijn 'tool' voor het bijvijlen en afschuinen van de uiteindes van frets. Ik heb dat altijd gewoon uit de hand gedaan met prima resultaat.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YNOFJANZ.jpg
-
Ik heb net zo'n oude grove vijl als Aaron... Heb ooit eens een blokje gemaakt waar de vijl in de juiste hoek in paste heb inmiddels het blokje opgestookt en doe het weer uit de hand. Gaat een stuk beter...
-
Ik heb laatst wel zo'n tooltje gemaakt en vond dat het erg goed werkt.
http://www.atgp.nl/eigengitaar/uke45.jpg
-
Met een beetje beleid moet het inderdaad ook wel lukken uit de hand denk ik.
-
Ik gebruik tegenwoordig ook weer een losse vijl zonder handvat. Vind dat je zo tch meer controle hebt als je maar voorzichtig werkt.