Da's inderdaad zo :-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Printable View
Da's inderdaad zo :-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Hey,
Mooi werk hoor!
Je pakt het netjes aan met de hals, eerst de gewenste dikte en daarna de gewenste carve maken.
vr.gr.
Branko
okay, het was even een tijdje stil. Ik heb het wat druk gehad met andere dingen, maar in de tussentijd ook niet stil gezeten met de bouw.
http://farm3.static.flickr.com/2228/...c614a290ce.jpg
^ Ik heb de omtrek van de hals ruim bemeten uitgezaagd, zodat ik met behulp van een mdf mal die ik had gemaakt de omtrek verder netjes uit kon frezen.
http://farm3.static.flickr.com/2141/...6684c1f7ab.jpg
^ nog een foto van het ruwe zaagwerk.
http://farm3.static.flickr.com/2356/...b37e16858e.jpg
^ en de hals na het ruwe zaagwerk. Ziet er niet uit!
Hierop dus met de eerder gemaakte mal de hals uitgefreesd met de bovenfrees. Hier zijn helaas geen foto's van.
Bij het dikste gedeelte (hielblok) had ik het onderste deel niet helemaal weg gefreesd met het idee dat op de staande band schuurmachine recht te trekken.
http://farm3.static.flickr.com/2023/...91660c8a08.jpg
^ liep ik op een rommelmarkt tegen het bovenstaande apparaat aan. ff beetje afdingen. 4 tientjes. Erg handig. Meteen gebruikt en dus thuis de zijkanten van het hielblok vlak getrokken.
Hierna afgelopen maandag avond de hals rond gemaakt. Helaas had ik m'n camera vergeten mee te nemen. Maar heb wel foto's gemaakt met de camera van iemand anders. Helaas heb ik die nog niet gekregen, dus die volgen nog.
http://farm3.static.flickr.com/2134/...dc74b8d901.jpg
^ Het rond maken heb ik als volgt gedaan. Even de hartlijn op de achterkant netjes afgetekend en vervolgens nog 2 lijnen 5 mm aan weerszijden van deze lijn neergezet. Ook aan de zijkant 2 lijnen getrokken. 2 mm vanaf de rand.
Als je dan met de rasp de hals rond gaat maken dan moet je zorgen dat je in dat gedeelte aan de bovenkant van 10 mm en de stukjes aan de zijkanten van 2 mm niet raspt in eerste instantie. Later kan je dan daar dan wel overheen gaan. (met schuurpapier bijv.)
Bij de volute (zie foto) en het hielblok kan je natuurlijk niet komen met de rasp, dus dat wordt schuren. Het eerste stuk van het hout wat weg moest bij het hielblok heb ik trouwens gewoon met een scherp mes weg geslepen. (uitkijken voor je rug ;-) )
o ja, voor die mensen die goed opletten. Ja er zit al fineer op de kop. Over de achterkant ben ik tevreden maar over de voorkant nog niet dus daar komen nog foto's van als het er netjes op zit.
http://farm3.static.flickr.com/2224/...059742e346.jpg
^ Na flink schuren met 80 grit staat de vorm van het hielblok er mooi in
NIce!! Wordt een hele mooie volgens mij..:)
http://farm3.static.flickr.com/2288/...fa9c768cce.jpg
^ een overzichtje van de complete hals zoals die er nu uit ziet.
http://farm3.static.flickr.com/2243/...40b5da07d4.jpg
^ en nog een foto van de hals. De volute is netjes gelukt al zeg ik het zelf.
Zo, nu het fineer aan de voorkant van de kop er netjes op plakken en dan gaan we met de toets beginnen!
ziet er zeer strak uit! waar is die rommelmarkt? :) schuurmachine: superkoopje!
ik vind de hals mooi gemaakt, maar ik vind het alleen dood en doodzonde dat de hiel aangelijmd is, en de hals dus niet uit 1 deel is gemaakt...
zal optisch misschien een probleem zijn, maar qua geluid zal het denk ik niets uitmaken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Vraagje:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Waarom vind je dat?
Okay weer even een kleine update.
Het fineer aan de voorkant van de kop zit erop. (de achterkant van de kop was al gefineerd)
http://farm3.static.flickr.com/2134/...31a1a52c58.jpg
^ Hier wordt het plakje fineer erop geplakt, met de hulp van o.a. Tolkien ;-)
http://farm3.static.flickr.com/2055/...6b7049fea5.jpg
^ Nadat de lijm droog was heb ik fineer ruim uitgesneden en voorzichtig naar de vorm toegeschuurd. Hier het resultaat. Voor de foto de topkam even op z'n plaats gelegd. Alleen nog een druppie lijm wegwerken...
ik vind het zonde, omdat het halsblok alle energie overbrengt van de hals naar de body. de laag lijm ertussen dempt een hoop energie en trillingen, en dus 'mis' je bepaalde boventonen. ik suggereer niet dat de tone eronder gaat lijden, maar het KAN. en daarom vind ik het zonde. het was denk ik maar een kleine moeite geweest om een blok hout te vinden die groot genoeg was voor een hals uit 1 deel, of 2 delen als je de als bookmatched (en dan 3, omdat ik er dan nog een stukje wengefineer tussen had gedaan, of wat walnoot).
ziet er lekker strak uit,man
Ja, kijk, ik vind dat je nu de plank helemaal misslaat, en met name dat de logica helemaal zoek is. Het bewijs dat een goede lijmverbinding de resonantie van een electrische gitaar hoorbaar gaat beinvloeden is uiterst matig, zoals je zelf al aangeeft. Anders mogen al die high-end basbouwers gewoon kappen, met hun multipele vierkante meters lijmoppervlak in hun 9-ply neck-throughs met multi-veneer body wings. Dat het wel invloed heeft, prima, maar of het de lijm is, of eerder de verschillende houtsoorten die je dan lamineert, oke. En of het een hoorbaar, merkbaar verschil is is nog een verder punt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Mag jij mij gaan uitleggen waarom een klein aangelijmd stuk, oppervlak van zo'n 6 bij 10cm, een nadelige invloed zou kunnen hebben, terwijl volgens jouw een flink meer dan dubbel zo groot oppervlak (2-delige hals, met of zonder wenge of noten fineer ertussen) beter was geweest. Ik bedoel, anders is een 1-delige fender hals ook per definitie beter, omdat er haast geen lijmverbinding aan te pas komt. Dat er puristen die geloven dat een 1-delige hals (mahonie, bij Martin en ook wel Gibson het geval) bestaan, dat weet ik, maar ik geloof er bitter weinig van. Resonantieverschillen tussen de 1 en 2-delige halzen in grove vorm (als ze dezelfde grotte hebben) hoor ik nauwelijks (laatst nog een mooie vergelijking kunnen maken), en de andere resonantie die ik bij m'n 5-delige hals (noten/wenge/maple/wenge/noten) heb gemerkt schrijf ik toe aan het materiaal (noten vs. mahonie) alsook de vorm (groot hielblok, node/antinode patroon is ook duidelijk anders dan voor m'n electrische halzen). Maargoed, ik heb zelf ook geen wetenschappelijk verantwoorde testjes uitgevoerd; misschien moet ik dat maar eens doen - neck blanks uit 1 deel, 2 delen, 3 delen, piezo erop, gestandardiseerde tik, en de waveform bekijken, ofzo...
Bottom line: genoeg gitaren met flink meer lijmverbindingen die een topgeluid hebben en houden. Ik heb zelf ook eens een soortgelijk iets gedaan bij een set neck gitaar, en het kan best dat ik het later nog eens een keer zal doen. Veel akoestische gitaren met 'stacked heels' worden vrij standard op deze toch houtbesparende manier geconstrueerd.
Okay duidelijk,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Of het werkelijk veel uit zal maken daar komen we helaas nooit achter
Ik denk er het volgende van: deze theorie gaat niet helemaal op want dan zouden alle halzen die in de body verlijmd zitten hier last van hebben. volgens jouw theorie zou een gitaar uit 1 stuk hout, body en hals dus het beste zijn. Verder is 2/3 van een stuk hout weggooien mijns inziens zonde, het is tenslotte een stuk voorheen levend materiaal waar je mee bezig bent wat er tientallen jaren over gedaan heeft om te groeien.
Ik geloof niet echt in de dempende werking van lijmlagen tussen hout. Als het goed is zijn alle delen 100% vlak en sluiten ze perfect aan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Ik heb een neckthrough gebouwd met een hals uit 5 delen knetterhard esdoorn, met wenge ertussen en mahony bodywings. Dat zou in theorie een sustainmonster moeten zijn. Anderen zeggen weer dat de hoeveelheid lijm energie zou moeten opslokken.
De sustain is lekker, maar niet extreem.
Ik heb een setneck PRS gebouwd, met een laminaathals van Beuken>Wenge>Beuken (ook knetterhard) gelijmd in een mahonie body. Supersustain, en heel lekker warm, maar helder genoeg.
En bijv. mijn roze strat, welke een normale esdoorn bolt-on neck, ebben toets heeft, op een elzen body. Volgens mijn begrippen heeft deze gitaar de meeste tone, en sustain.
Het nadeel is dat al deze begrippen subjectief zijn.
het meest noemenswaarde verschil dat ik iedere keer ontdek is de attack. Die is gewoon feller bij een bolt-on. Qua sustain maakt het niet heel veel uit. Persoonlijk vind ik een bolt-on gewoon wat lekkerder en strakker klinken.
Over lijm en lijmverbindingen wordt veel gespeculeerd, maar ik kan er niet veel zinnigs over vertellen en denk ook dat het niet heel veel uitmaakt of een hals uit 1, 2, 3 of 17 delen bestaat. Belangrijkste is dat de delen naadloos op elkaar aansluiten.
Ik sluit me bij Mattia aan dat gelamineerde halzen misschien anders kunnen klinken doordat de nerven van het gelamineerde hout een ander lijnenspel geven waardoor de hals misschien stugger is (bij mijn neckthrough is de hals echt niet te buigen, en moest ik hem voor een 0.12 setje nog onder spanning vlakken om hem hol te krijgen).
Maar wat betreft de invloed van lijm (met strakke verbindingen, dus niet bruislijm in grote kieren en gaten) denk ik dat het zo goed als niets uitmaakt.
Een mooi voorbeeld hiervan is dat mijn Hondo gemaakt is van plywood, waar mogelijk wel een gruwelijke hoeveelheid lijm in zit. Dat zou dus moeten dempen als de pest, en mogelijk nadelig zijn voor het geluid.
Ik durf mijn Hondo naast iedere USA Fender te zetten in een vergelijking qua tone en sustain en accoustisch volume, en ik weet bijna zeker dat ie de meeste van die fender een behoorlijk eind achter zich laat.
Ik geloof niets meer van theorieën omtrend aantal stukken hout en lijmlagen ertussen.
De gedachte van Renemeester over zuinig met een mooi natuurproduct omgaan zeer mooi. Ik zou adviseren om je stukken hout zo maximaal mogelijk te benutten, om zuinig te zijn met dit prachtige natuurproduct. Als dat betekend dat je hals uit 1 deel of juist uit 23 delen moet.. prima, gewoon doen. Zorg er wel voor dat de naden strak zijn.
mythen zijn verkoopwaar geworden.
daar waar men tig jaren geleden genoeg hout had om halzen uit 1 deel te maken, zullen we nu dik moeten betalen voor een mooi stuk hout.
de myhten verkopen ons 'tone'for big bucks, want je zou er een gitaar held van worden.
G.G staat in zijn hondo verhaal niet alleen, ervaar dat met een bijna zelfde hondo ook, en nog wel andere cheapocasters.
het is het totaal plaatje, niet alleen van gitaar, maar ook alles wat daarachter hangt.
voor de TS, ga lekker door, lever je strijd (zoals in tolkien) en blijf gewoon lekker jezelf making your own axe en dan meppen als gimmli ;-)
het lamineren van een hals in de lengterichting zoals je ziet bij warwick en tobias, tja, dat is in de lengterichting, en de transfer van neck naar body kan gewoon plaatsvinden, zonder dat er tussen het vlak demping plaatsvindt. bij die aangelijmde hiel wel. dat is mijn grote probleem met aangelijmde hielblokken. dat het bij akoestische gitaren zo gebeurd... tja, ik blijf er geen fan van. het komt de stevigheid wel ten goede denk ik, maar desalniettemin; ik vind het niks.
lamineren in de lengterichting levert stijfheid op, en de trillingen kunnen door de hele hals lopen, en zo de body ingaan, zonder gehinderd te worden door lijm. moet het via een blok lopen dat aangelijmd is, mis je weer wat frequenties omdat de energie van die trillingen geabsorbeerd worden door de lijm in het blok. hoe strak je ook lijmt, de kans is gewoon groot dat je her en der wat mist. Ik probeer zoveel mogelijk tone te pakken, en zo min mogelijk te verliezen, en met een aangelijmde hiel krijg je dat niet te pakken denk ik.
Zou je het ook horen/merken als iemand zomaar een gitaar in je hand duwt zonder te zeggen of mogen kijken of de hiel aangelijmd is? Ik denk het niet namelijk, dat zijn zulke minimalen verschillen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Hulde als je het merkt, maar ik weet in elk geval dat ik het niet zou merken, tis meer iets psychologisch denk ik.
Ik denk trouwens dat de stijfheid van de lijm (dus de mate waarin hij trillingen aborbeert) hoger is dan de stijfheid van het hout. Gezien het toch redelijk zacht is ivm een goeie lijmconstructie.
@orpheo
volgens mij zit je met twee dingen.
1 acoustisch MOET het hebben van trilling, van bv het bovenblad
2 electrisch is eigenlijk de productie van een stroom dmv snaren en pickups het belangrijkste.
wat bij de een belangrijk is kan juist bij de ander tegenwerken.
ik weet nog van iemand die vertelde over een acoustische bouwer die in de body een soort van veer had die je aan kon draaien.
die gitaar ging van acoustische naar dobro, van warmate naar kilheid door het aandraaien van die veer en daardoor tegenwerken van de werking van het bovenblad om te vibreren.
je kan een prachtig stuk hout hebben voor een one piece neck, die lsechter klinkt dan bv deze met aangelijmd hielblok.
waarom?, omdat geen stuk hout hetzelfde is.
een body van plywood kun je in een bepaalde marge gelijkmatig maken.
maar elke massieve body zal per stuk anders klinken, ook al komen ze uit dezelfde boom.
(tenminste als je erin geloofd dat de kwaliteit van het hout invloed heeft)
daarbij is ook nog het graag willen horen dat het beter klinkt,want hoe wil je dat controleren?
een gitaar is een totaal uit verschillende onderdelen, en in al die onderdelen kan verschil zitten.
daarbij is je gehoor niet constant hetzelfde en de randvoorwaarden van omgevingsgeluid niet constant gelijk.
als je een uur op full power een gitaar aan het uittesten bent en dan als vergelijk de tweede gitaar pakt, geef je die tweede niet een gelijke kans.
waarom?
omdat je gehoor zich aangepast heeft aan de dynamiek van dat uur spelen eerder om zich te beschermen
Orpheo: Ik vind je redenatie puur magisch denken, sorry. Dat je dat zo 'aanvoelt' en gelooft dat je daardoor betere tone krijgt, tja, het zij zo, maar ik moet het eerste bewijs er nog voor zien. Alle observaties die ik tot nu toe heb gemaakt, en het kleine beetje kennis dat ik heb laat mij toch eerder denken dat dit iets is in de categorie 'uiterest onwaarschijnlijk dat je het verschil zal horen'.
Ik bedoel, alles wat je doet heeft invloed op klank. Of het een relevante, meetbare invloed is is een hele andere vraag.
Verder: stijfheid zegt bitter weinig over hoe de trillingen doorgegeven worden, al dan niet. Daar heeft demping vooral invloed op, en daar heeft dus de materiaalkeuze (houtsoort), orientatie daarvan (hier is geen sprake van cross-grain, of andere nerfrichting, wsch deel van hetzelfde hout als de rest van de hals) en wellicht de lijmkeuze invloed op (al betwijfel ik dat erg bij een gedegen lijmkeuze, goede voorbereiding en goed klemmen). Hoe significant het is...tja. Het is een afweging, zoals alles, tussen klankeigenschappen en stabiliteit. Lamineren in het horizontale vlak levert ook zekers stijfheid op (I-beam werking), maar niet op de meest efficiente manier. Besides, je hebt al een enorm groot horizontaal lijmoppervlak: je toets. En sorry, dat 'hoe strak je ook lijmt' verhaal gaat gewoon niet op. Een goede, strakke lijmverbinding met nul lichtdoorval is prima, zelfs redelijk makkelijk te bewerkstelligen. Vooral bij zo'n kleine verbinding, door een handbouwer met genoeg tijd. En laten we eerlijk wezen, die onzichtbare naad van de TS is stukken beter dan de gemiddelde Gibson Les Paul tenon (zie enkele plaatjes die ergens op het net rondzwerven van hoe belabberde die fit is/was), en toch klinken die gitaren vaak ook gewoon top. En er zijn genoeg bolt-on akoestische gitaren (bijvoorbeeld) die maar op drie kleine bouten rusten als transferpoints, niks geen surface to surface fit, en ze klinken er qua sustain en tone niet minder om.
Verder, bij een akoestische gitaar kun je het al dan niet eens zijn met de constructiemethod (ik vind het bij mahonie prima, ziet er ook goed uit, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 2 of meerdelige hals uit 1 deel per laminaat, plus een scarfed head en multipele head veneers, voor en achterkant, en CF, wat wel de resonantie, stijfheid en verlaagde demping. Maar ook voor een groot deel vanwege de esthetische overwegingen). Ik wilde ook nog opmerken dat ik redelijk veel high-end bassen met een extra opgelijmd hielstuk heb gezien, zoals bij deze hals het geval is, meestal van een contrasterende houtsoort. Soms meerdere.
Zelf hoor ik/voel ik wel verschillen tussen neck-through en set neck, met een voorkeur voor set neck, volgens mijn dan vanwege die onderbreking van de nerf, meer dan vanwege het lijmvlak zelf. Wat meer 'isolatie' van hals en body, da's soms goed.
Het blijft theoretisch geneuzel over marginale verschillen die misschien meetbaar zijn, maar waarschijnlijk niet, of nauwelijks hoorbaar. Als ik een kopfineertje mooi vind, dan zal ik dat zeker niet laten vanwege extra lijm of de klank van dat stukje flinterdun hout.
Je werkt handmatig, en met een natuurproduct van wissekende eigenschappen en kwaliteit, dus helemaal beredeneren en voorspellen is onmogelijk.
Dus bouw gewoon wat je mooi vind, en hoe je het wilt hebben. Als je van te voren precies wilt weten wat je wilt hebben, dan moet je eindeloos muziekhandels afgaan en alles testen en dan kopen. Als je wilt bouwen, dan moet je dat met hart en ziel doen, en toch een heel klein beetje het eindresultaat op de gok toe nemen.
Kom op, nog ff griezelen dan:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
http://www.gamercred.com/images/tenons%20lpf.jpeg.jpg
Gelukkig zijn al mijn LP's voorzien van de laatste verbinding... Niet dat ik twijfel aan de sterkte hoor (die eerste heeft genoeg kieren om er flink wat lijm in te kunnen smeren). Maar op t podium geeft het gewoon wat meer geestelijke zekerheid als je weet dat je hals op een goeie manier aan je body zit ;)
En nu, back on topic!
Ik vind het leuk om al jullie reacties te lezen over dit onderwerp. Mijn halsje doet redelijk wat stof opwaaien :-D
Zullen we het in ieder geval hier maar bij laten? Vanavond ga ik weer verder met bouwen, dus watch this space for updates.
http://farm3.static.flickr.com/2369/...e842968872.jpg
^ een mooi stuk palisander (rosewood) voor de toets uitgezocht. Een beetje te dik nog wel dus daar moest wat aan gebeuren.
http://farm3.static.flickr.com/2261/...0dd4f20393.jpg
^ een stuk van de breedte afgezaagd op de lintzaag en de dikte afgezaagd op 6 mm. Daarna ff met de rasp aan de gang om het overal redelijk even dik te krijgen. Daarna schuren tot het hele plankje 5 mm dik was.
http://farm3.static.flickr.com/2144/...732e8247af.jpg
^ hier ff een shot met het hout voor de toets op de hals gelegd. Volgens mij wordt het wel mooi. :-)
Ziet er goed uit! Strak, ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Mazzel met je rommelmarkt aankoop! Ik moest ook maar weer eens gaan...leuke dingen soms.
Succes met het bouwen.
Groeten
Niek
Hier de foto's van het rond maken van de achterkant van de hals die gemaakt zijn met de geleende camera. Eigenlijk horen deze foto's dus in post #44
http://farm3.static.flickr.com/2240/...20586b5fa2.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2313/...60c1515867.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2024/...0c176dd90d.jpg
Afgelopen maandag het fretboard haaks gemaakt en toen de posities van de frets afgetekend. Vervolgens de frets ondiep gaan inzagen.
http://farm3.static.flickr.com/2016/...34587005b4.jpg
^ hier een foto van het resultaat.
Weer een stukkie verder en daarom weer een update
http://farm3.static.flickr.com/2355/...4f2caa35e1.jpg
^ De ondiep ingezaagde fret slots verder ingezaagd met een beugelzaagje.
http://farm3.static.flickr.com/2165/...1e0b82f9fb.jpg
^ De dienpte bepaald door op een visitekaartje af te tekenen hoe diep het randje van de fret is. Vervolgens heb je een handig meet instrumentje om te contoleren of je niet te diep zit.
http://farm3.static.flickr.com/2163/...0b0f9ac3dc.jpg
^ klaar met zagen.
http://farm3.static.flickr.com/2249/...004dc72e22.jpg
^ ff de fretjes erop gelegd om even te kijken hoe het eruit gaat zien.
http://farm3.static.flickr.com/2202/...f026a0bfd8.jpg
^ Hier de gaten voor de tuners aan het boren. Ik heb gebruik gemaakt van een getemde speedboor. Dat is een speedboor van 10 mm met daarop een messing buisje van 4 mm gelast. Als je dan netjes centrisch met 4 mm voorboort krijg je een prachtig gat van 10 mm. Werkt erg goed.
http://farm3.static.flickr.com/2202/...4740bdf6be.jpg
^ Vervolgens het midden afgetekend waar de dot inlays moesten komen en hier gaatjes gaan boren voor deze inlays.
http://farm3.static.flickr.com/2275/...a47ddd1a16.jpg
^ dotjes aan het inlijmen.
http://farm3.static.flickr.com/2185/...f854ed1949.jpg
^ close up van de dots.
http://farm3.static.flickr.com/2138/...6a56df5104.jpg
^ De kop met de tuners aangebracht.
http://farm3.static.flickr.com/2294/...22ea6fc6_b.jpg
^ overzichtje.
Ziet er heel erg netjes uit :o
Ik kan haast niet geloven dat dit je eerste project is :chicken:
Hij gaat goed René!
Mooie toets geworden met een fraaie tekening!
Je fretjes zie er op de foto nogal vlak uit. Ga je er nog iets mee doen? Radius er in brengen vergemakkelijkt het "er in hameren" imho
Wim
Ja, natuurlijk een radius er in brengen voordat ik ze er in hamer. Is het handig om ook superlijm te gebruiken voor de frets of is dat niet nodig? Ik heb die dunlop fretwire trouwens zo gekocht in stukjes. Ik heb ze dus niet zelf geknipt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door superfly
iets overbuigen voordat je ze erin tikt,en evt wat gewone houtlijm gebruiken kan ook.
maar omdat dit de eerste frets zijn zal dit niet eens nodig zijn denk ik
Wow, ziet er erg netjes uit! Zeker voor een eerste gitaar. Ben benieuwd naar het vervolg!
Ziet er al mooi uit die hals! Mooi inlegmateriaal dat albalone he. Vind ik altijd mooi bij een donkerbruine toets. Best leuk om te lezen hoe je zegmaar zon toets op dikte brengt. Ik heb de mazzel dat ik het op mn werk allemaal gevlakt haaks en op dikte kon brengen(vlakbank en vandiktebank), maar op deze manier is leuk en creatief, om met andere middelen zegmaar toch het gewenste resultaat te behalen. Zoals ook sommige een eigen vlakbank voor een bovenfrees hebben gemaakt echt leuk om te lezen. Dat is ook zo mooi van zelfbouwen vind ik, je heb niet alle gereedschappen enzo als een beroeps gitaarbouwer maar met een beetje creativiteit geduld enzo lukt het evengoed.
Oke en dan weer ontopic:P Als je fretslots niet te ruim gezaagd zijn, dan moeten de weerhaakjes aan het fretdraad op zich de fret makkelijk kunnen vasthouden. Dan heb je geen lijm nodig. Met binding om je toets moet je soms de laatste stukjes wel vastlijmen waar de 'tang' weggeknipt is.'
Succes verder!!
Grtz Geert
Okay, we zijn weer terug na de bouw stop met kerst en nieuwjaar. Tijdens de kerst vakantie niet veel gedaan. Beetje lui eigenlijk.
Maar goed, wat ik wel gedaan heb, ik ben begonnen met het afdekplaatje voor de trusrod cavity.
http://farm3.static.flickr.com/2222/...4f479593ab.jpg
^ Het afdekplaatje wordt ingelegd met het astrologische teken van het sterrenbeeld leeuw. Dit gaat met Abalone gebeuren. Eerst even het uitgeprinte plaatje op een stukje palisander geplakt en toen de omtrek uitgezaagd met de figuurzaag.
http://farm3.static.flickr.com/2095/...8745e1f2a6.jpg
^ Toen op de schuurband het precies op maat geschuurd en met de hand wat ronding eraan geschuurd.
http://farm3.static.flickr.com/2374/...92fe02191f.jpg
^ Hier het resultaat na het schuren. Ik heb voor de foto het plaatje een beetje nat gemaakt om te zien hoe het er straks uit gaat zien. Best mooi!
Vervolgens het radiussen van de toets.
http://farm3.static.flickr.com/2129/...47c40ae239.jpg
^ Hier de opstelling om mooi in het midden te blijven enzo.
http://farm3.static.flickr.com/2211/...7dd15608d1.jpg
^ Lekker bezig. Behoorlijk zweten. En stoffig wordt je er ook van! 100 grid schuurpapier gebruikt.
http://farm3.static.flickr.com/2063/...1b5fb1c1c0.jpg
^ Het resultaat na het radiussen. Toen ik de ronding erin had ben ik nog even na gaan schuren met steeds fijner schuurpapier. Volgende week ga ik nog zachtjes schrapen met een stanley mesje om het extra strak en glad te maken.