Even kort off-topic Hassent:
Gefeliciteert met je nieuwe webshop. Ziet er goed uit. Voor mijn volgende project ga ik zeker wat bestellen.
Printable View
Even kort off-topic Hassent:
Gefeliciteert met je nieuwe webshop. Ziet er goed uit. Voor mijn volgende project ga ik zeker wat bestellen.
Thanks!
On-topic:
Als je een keer multimeterles nodig hebt, hoor ik het wel :seriousf:
Zo lieve kijkbuiskinderen,
Het is nu tijd om de zaak af te ronden. We gaan de hele zaak in elkaar schroeven. Eerst de hals. Deze hals komt uit Hong Kong en heeft... (tromgeroffel) 28 dollar gekost. Hij is van het merk Eden en ik heb 'm gewonnen bij de ebay webshop Vermont Guitars. Deze site is uit de lucht en je kunt ze ook niet meer via een aantal andere sites bestellen. Wel kun je ze nog direct emailen en ze daar bestellen. Er is hier pas nog een topic aan geweid. Voor het geld is het een geweldige hals. Ik ben wel een tijd bezig geweest om alle scherpe puntjes eraf te vijlen maar bij de hals op de groene strat die ik heb laten zien was alles perfect.
http://img161.imageshack.us/img161/856/img5726xr2.jpg
Hals vastgeschroefd, halselement, slagplaat, brug, elementen aan de rest gesoldeerd, controlplate vastgeschroefd en dan een heel spannend moment. De snaren. Eerst de hoge E erop. Toen kwam ik in een film terecht. Je weet wel, zo eentje met een emotioneel muziekje erbij. Dit keer Frank Boeyen. Zingen jullie even mee? Zeg me dat het niet zo is, zeg me dat het niet....
Deze snaar liep bijna buiten de toets langs. En daarom, lieve kinderen, moet je een klein beetje ruimte overhouden in de neckpocket. De hals iets bijgesteld en de rest van de snaren erop. De neckpocket was een ietsepietsje to ondiep dus de zadeltjes moesten een ietsepietsje omhoog. Intoneren: De meeste schroeven van de zadeltjes hadden maar een kwartslag nodig. Super!
Hebben de gitaarbouwers onder ons wel eens gemerkt dat een nieuwe gitaar een tijdje nodig heeft om zich "te zetten". De eerste dag had ik wat moeite om 'm te stemmen, de volgende dag ging dat een stuk beter.
Nu nog de laatste details. Traditioneel pulkt mijn vrouw het folie van de slagplaat eraf (dat is een verbetering). Nog twee straplocks van schaller erop en de inputcup:
http://img395.imageshack.us/img395/6104/img5722wj4.jpg
Wat houd ik toch van chroom!!!
In mijn laatste post wordt het tijd voor, wat Buckocaster'51 noemt: "FIRST TWANG".
Ewoud,
ik vind hem prachtig, mooi hout en hij glimt zo mooi! Wat een geduld, ik ben altijd bang dat ik dat niet op kan brengen, maar als ik dit zie krijg ik wel zin om ook zoiets te gaan doen... mooi man, ik heb er bewondering voor, mooie foto's ook van die glimmenden body - kwijl.
grtn, Rinze
Ho Rinze stop maar, stop, je mag nu weer opstaan. Ik ben slechts een nederige mier vergeleken bij de grote namen op dit Forum. Vergeet niet dat dit mijn eerste pannenkoek is. Als ik jullie alle kleine details die niet in orde zijn zou laten zien dan zou ik jullie allemaal stuk voor stuk moeten ombrengen, dat begrijpen jullie zeker wel. En de macrostand op de camera doet ook wonderen.
Onbegrijpelijk dat je zoiets nog nooit gedaan hebt wanneer ik naar je website kijk. Doen man!!
In mijn laatste post wil ik het nog even hebben over GEDULD. Ook ga ik alle mensen die nog niet gebouwd hebben maar wel graag willen, overhalen om dat wel te doen. Het wordt maandag erg druk bij de fijnhouthandels van Nederland.
Tja, ik ben niet zo vertrouwd met hout, heb daar eigenlijk ook geen gereedschap voor. Maar het trekt wel, moet ik zeggen.
En ik vond hem gewoon mooi, mag graag mooi hout zien..
nog even een tip voor het schuren.
bij watervast schuurpapier, leg eerst even wat stukken die je gaat gebruiken een nacht in het water te weken.
dan gaan ze veel langer mee, en zijn soepeler.
behalve schuur houtje heb je ook schuur kurk, stevig genoeg maar net niet te hard.
een goede handige regelbare soldeerbout kost 15 euro, en daar heb je jaren wat aan, neem een goed soort soldeer tin en vraag bij de electronica winkel gewoon om uitleg hoe dat dit moet en waar je op moet letten .
misschien is het een optie om ergens hier of bij werkbank een sticky te maken over solderen
vind dit trouwens een mooi verteld ( en gemaakt project)
klasse!
Het enige aparte gereedschap wat je nodig hebt is een bovenfrees met de twee bitjes met lagers. Is er niemand in de buurt die dat heeft? Ik heb 'm ook geleend. Een decoupeerzaag en een boormachine moet toch wel lukken. Je plaatselijke garage heeft ook wel een kolomboor staan. Doe het nou maar, kom op je kunt het... Er geeft weinig zoveel voldoening als het kijken naar een fatsoenlijke gitaar die je zelf gemaakt hebt en hangt te glimmen aan de muur.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
Aspirantbouwers aller landen, verenigt u!!! Als Ewoud het kan, kunnen jullie het zeker.
begin je toch gewoon met een setje bijna kant en klaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
zoals hassent heeft nu in zijn winkel wat opruimers, body en necks.
daar hoeft niet super veel meer aan te gebeuren qua hout werk maar de afwerking met lak etc moet allemaal nog wel
Lijkt mij een goed idee. Ik denk dat veel mensen tegen de electronica en het solderen opzien. Terwijl het echt niet zo moeilijk is. Zelf heb ik het geleerd door al jaren mijn eigen gitaarsnoeren in elkaar te solderen. (Het is ook goedkoper en je bent flexibeler wat betreft de lengte van het snoer en welke pluggen je erop zet).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
de multimeter is een van de handigsye dingen tijdens het solderen van een gitaar. je kan veel sneller zien of, en waar, de fout zit. hij kan nl een piepje geven als het ene pootje contact maakt met het andere. bv je zet de ene poot op aarde, en de andere op een hot draadje. hoor je dan PIEEEEEPPP dan weet je dat er iets fout zit. ik vind de MM bijna onmisbaar bij het solderen. je werkt er gewoon precieser mee.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ewoud Kuijt
gewoon, tipje van orpheo ;) :)
We zijn hier op de wereld voor mekaar, om mekaar te helluppen niewaar...
Even serieus; zonder dit forum en het TDPRI forum had ik er misschien niet eens aan begonnen en het was zeker niet geworden wat het nu is. Dus iedereen ook namens vrouw en kind. Bedankt.
Jullie hebben trouwens nog steeds 1 post tegoed. Ga dat vandaag nog proberen. dus: STAY TUNED!
Go Ewoud GO!! :cheerup: :cheerup:Citaat:
Ik word nu toch wel wat emotioneel. Tissues please!
FIRST TWANG
De Multitone aangezet (ik wist al wel dat alles nu goed aangesloten was) en eerst het cleane kanaal aangezet met het hals element. Ik had geen idee hoe dat moest gaan klinken want ik heb nog nooit en fatsoenlijke telecaster op mijn Koch aangesloten. Toch meende ik te horen dat dit het echte Telecastergeluid moest zijn. Lekker!
Even tussendoor: Ik ben blij dat ik ooit in een fatsoenlijke versterker heb geinvesteerd.
Stelling: Een matige gitaar en een goede versterker is beter dan een goede gitaar en een matige versterker. Ik ben het daar erg mee eens.
Verder nu met het het brugelement. Poeh wat een niveauverschil tussen de twee PU's. Wat een duw krijgt de versterker. Even wat elementen op- of neerschroeven dus. De Koch even flink opengezet en flink aan het raggen geslagen. Ik ben heel blij dat ik deze Lil' hot Puncher van GFS erin heb gezet. Nu heb ik het klassieke Tele geluid en kan er ook mee scheuren wat ik wil. Top!
Er is echter een probleem. BROM en RUIS. Nou heb ik veel op internet zitten lezen over het shielden van een telecaster en de meningen waren er zeer over verdeeld. De een deed het nooit omdat het niet nodig was de ander deed het niet omdat hij vond dat dat het geluid erg aantaste en je had er ook bij die bijna het hele apparaat inpakte met koper- of aluminiumfolie. Ik dacht ik probeer het eerst wel even zonder. Helaas dus. Hals eraf, brug eruit, halselement eruit en plakken maar. Ik ga je daar wel even een foto van laten zien maar die moet ik nog even maken en daarvoor moet de slagplaat er even af dus als iedereen even koffie gaat zetten of de hond uitlaten dan ben ik zo even terug oke?
Zo daar ben ik weer. Komt de eerste foto. Jullie achterin ook opletten.
http://i214.photobucket.com/albums/c...IMG_5733-1.jpg
Ja ik gebruik aluminium. Ik ben niet zo'n purist en het werkt prima.
Hier zie nog net het blauwe aardedraadje vastgeplakt aan de cavity:
http://i214.photobucket.com/albums/c...IMG_5728-1.jpg
Want je moet deze holte natuurlijk wel in verbinding brengen met het aardepunt op de volumepotmeter.
En om de kooi van Farraday (zoek maar op op Wikipedia) compleet te maken:
http://i214.photobucket.com/albums/c...IMG_5729-1.jpg
Natuurlijk ook de holte onder de brug zo gedaan en de controlcavity. Het gat van de input heb ik overgeslagen.
Alles in elkaar geschroefd en inpluggen maar weer. Stukken beter!! Ik dacht wel een kleine verandering in het geluid te horen maar dat kan ook mijn achterdochtige aard zijn. Ik krijg wel vaak een klein tikkend geluid als ik iets te hard op de slagplaat druk. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Leermomenten:
*Shielden is (vaak) verstandig.
*Investeer in een goede versterker.
*HEB GEDULD.
Dat tikkende geluid zou wel eens iets met statische electriciteit te maken kunnen hebben. Ziet er wederom goed uit, een gitaar met enkelspoelers geeft altijd bijgeluiden, zeker wanneer je normaal gewend bent om met humbuckers te spelen met flinke wat vervorming. Dus helemaal weg krijg je het nooit. En shielden kan wel wat invloed hebben op je toon, zo zie je maar weer , het is allemaal één groot compromis!
Er is niets dat zoveel voldoening geeft als een zelgebouwd instrument.
http://img174.imageshack.us/img174/441/img5716xc4.jpg
Zeker als het nog goed speelt en klinkt ook. Dus iedereen die al lang aan het twijfelen is: Gewoon doen. De twee dingen die je het meeste nodig hebt zijn durf en GEDULD. Deze zijn beide gratis.
Ik hoop alleen dat Hassent grote verpakkingen GEDULD gaat verkopen op zijn website. Ik ben van nature een redelijk geduldig persoon (al zeg ik het zelf) maar allemachtig wat heb ik me soms zitten verbijten tijdens het drogen van de lak. De een leert door schade en schande de ander kan dat wat beter opbrengen. Rustig alles opmeten (een keer of 6 in mijn geval) en dan pas zagen of frezen. Niet 7 lagen acryl per dag spuiten ook al staat er op de spuitbus dat de zaak in 2 uur is uitgehard.
Durf:
Ook ik heb dit nog nooit gedaan en toch is er een bespeelbaar en redelijk klinkend instrument uit gekomen. En ja, ik heb met het angstzweet in handen en oksels voor de eerste keer de bovenfrees op het hout gezet. Dus als ik het kan...
Even tussendoor: Ik had graag de lichte kleur van het Essenhout willen behouden maar bij de eerste laklaag werd ie toch wat donkerder. Is daar een oplossing voor?
Geld:
Hoeveel het gekost heeft? Ik heb het niet echt bijgehouden. Het zal wel ergens rond de 400 euro liggen (inclusief tools die je maar 1 keer hoeft aan te schaffen). Iemand die meer ervaring heeft maakt daarvoor een Telecaster die makkelijk even goed of beter is dan een amerikaanse Fender. En bedenk: het geld ben je niet kwijt maar levert je vele jaren speel- maar zeker ook kijkplezier op.
Ik ben in deze beschrijving maar oppervlakkig ingegaan op hoe het gedaan is. Wil je meer weten dan kun je natuurlijk altijd een berichtje achterlaten. Ik heb geleerd van jullie (en blijf dat doen) en misschien kan ik iemand anders ook opweg helpen.
O ja, nog een waarschuwing: Het bouwen van een gitaar is zeer verslavend!!!
Class dismissed!
Gute nacht freunden, es.....
P.S. Volgend project: PRS SE bolt-on.
iedere lak zal je hout wat donkerder maken dus dat is qua lakken omvermijdelijk (acryl trouwens iets meer omdat het een beetje amberkleurig is bij dikke lagen)
een duitse bouwer waar ik ooit mee sprak had zijn hout met peroxide gebleekt en dat was bijna spierwit (het hout zag er verder nog ok uit )
hoe heb je dat neckelement precies op de body gemonteerd?
body - veertje - element, en door dat alles een (hout?)schroefje?
heel mooi projectje! ben benieuwd hoe 'ie klinkt!!!
andere vraag; zou een fineertje van +1mm geschikt (lees; stevig genoeg) zijn om de ruimte voor draadjes van een brugpup af te dekken. (denk; pre-routed body, wel een control plate, maar geen slagplaat, fineer voor de looks en om dan kanaaltje af te dekken)
Ja precies zo. Je hebt ook Telecasters waarbij de elementschroeven net als bij een Stratocaster door de slagplaat gaan. Dat is wel handiger maar ik heb de Vintage American Telecaster op de Fendersite als voorbeeld genomen. Moest de gaatjes van het element wel uitboren omdat de bijgeleverde schroeven te dik waren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door madman
Thanks... Hoe die klinkt. Nou, als we nou een tijd afspreken dan zet ik even de balkondeur open, Koch ervoor en het volume omhoog...Citaat:
Begrijp ik nou goed dat je een open kanaaltje hebt lopen tussen de brug en de controlcavity?Citaat:
Ik zou er voor de zekerheid een stukje hout in lijmen. De kanaaltjes zelf liggen meestal ongeveer een cm lager dan de bovenkant van de body. Als je dan het fineer er overheen legt heeft het steun genoeg. Misschien wel voor de zekerheid een paar draadjes in de kanale leggen zodat je later makkelijk je pups kan installeren.Citaat:
hehehehe:blast::punk:Citaat:
tussen het neckelement en het halselement, daar loopt een kanaaltje voor de kabeltjes van het neckelement, daar zit (bij een tele tenminste) bijna altijd de slagplaat overheen...Citaat:
het plan wat ik nu in gedachten heb is om fineer op de hele bovenkant van de body te plakken, alle cavities vervolgens weer even open maken, behalve dat kanaaltje...
m'n enige zorg zou dan zijn dat als die gitaar dan een keer op z'n donder zou krijgen dat dunne fineertje het miss niet houdt...
EDIT; zie net dat jij niet zo'n kanaaltje hebt gefreesd...
Nee, ik heb met een hele lange boor een gat via de neckpocket en hals PU-cavity naar de controlcavity geboord. Dat is een beetje een eng karweitje maar ik vind dat wel de mooiste optie.
Ik zou er inderdaad ook eerst een stukje of een paar stukjes hout inlijmen en dan het fineer er overheen. ik weet ook niet hoe breed dat kanaaltje is. Hoe ga je trouwens de gaten in het fineer precies op de goede plek krijgen?
ff op het fineer kloppen om te luisteren waar ze precies zitten, ergens in het midden ervan gaatje boren, en dan eruitvijlen of frezen ofzo...
maar ga eerst m'n firebird maar eens afmaken voordat ik daaraan begin:);)
het vergt iets meer meten en uittekenen, maar je kan ook voordat je de 2 (of 3) stukken hout aan elkaar lijmt een kanaaltje in de zijkant frezen.
de body komt gefreesd en al door de brievenbus:)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickbongers
je hebt op de slagplaat die kleine tussenstukjes niet goed genoeg aangedrukt.
als je een mulimeter hebt zet dan eens de pennen , de een op het linker en de andere op het rechter grote stuk.
je hebt kans dat je dan geen piepje van geleiding hoort.
als je bv een stuk van de shield bij de pickup aanraakt met pen 1 en de brug met pen twee moet je geleiding hebben.
het kan zijn dat de plaat niet goed op de shieldrand zit en als je drukt je een contact tikje hoort, of misschien raakt de metalen omhulsel van de pup ergens net de shield op de afdekplaat.
en over gevoeligheid.
als ik mijn gitaar vasthoud bij de body met mijn hand waaraan mijn horloge zit (quarts) dan hoor ik het tikken ervan door mijn versterker.
als je ruis een probleem vind, koop dan een noisless.
Bill Lawrence komt over enige tijd met een speciale versie voor de tele, met chrome kapje dat nu net niet van chrome is maar verchroomd plastic.
ik heb een L280 van hem en die is stil, en dat voor 40$ excl verzenden, een tele is denk ik ietsje duurder
Hey Ewoud,
Mooi project hoor, complimenten!
vr.gr.
Branko
Goed gedaan man!
Jaja hier ook iemand die redelijk goed met hout om kan gaan, maar frezen is toch iets waar ik "bang" voor ben...
Een tele lijkt me ook wel een goede gitaar om mee te beginnen. De body is vrij simpel.
Het enige dat ik me nu afvraag: je zegt dat het bouwen verslavend is... Dussuh wat wordt je volgende project?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door savale
Bedankt allen voor de "warm fuzzy's".
Het volgende project had ik al vermeld in mijn laatste post: PRS SE bolt-on met een black limba achterkantje en esdoorn top. Een gewelfde top daar ga ik nog niet aan beginnen. Dit gaat echter nog wel een tijdje duren. Na de Kerst ga ik eens wat spulletjes verzamelen. Vooral een paddleneck met doorlopende hiel wordt een probleem om te krijgen. Dus: GEDULD.
Beste kijkbuiskinderen,
Nog een laatste berichtje.
Na de gitaar nu ongeveer 2 weken bespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van de bespeelbaarheid. Ik ga de nut binnenkort ietsje lager maken en de actie zou na een potje fretlevellen nog iets lager kunnen maar verder is het prima. Ik heb de afgelopen drie dagen niet eens hoeven stemmen. Verder ben ik ook heel blij dat ik de push/pull potmeter erin heb gezet. Je hebt zo de "twang" en de "shred" onder handbereik.
Een nieuw instrument zorgt er ook nog eens voor dat je vaker gaat spelen. Ik plug de telecaster nu bijna elke dag wel even in de Koch of mijn nieuwe PocketPod. (een te gek ding trouwens. Ik speel nu regelmatig met Leendert Haaksma mee tijdens een bomvol Anouk-concert).
Wel ga ik proberen om tijdens het finishen de volgende keer nog meer GEDULD op te brengen om de kleine details nog wat beter voor elkaar te krijgen.
Nog een woordje voor alle twijfelaars: START COLLECTING PARTS NOW!!!
Volgend project:
http://i214.photobucket.com/albums/c...uijt/prsse.jpg
In deze kleur:
http://i214.photobucket.com/albums/c...PRSMcCarty.jpg
Akkoord?
Allen: Blijf posten. Zonder dit forum was ik er niet aan begonnen.
Gitaarnetforum rules.
zo zien we het graag! lekker blijven bouwen!
Eén van de leukste threads van de laatste tijd, en sowieso erg leuk geschreven.
He, daar zag ik ineens mijn verhaaltje weer omhooggeschoten.
Dank je wel Marc voor deze liefdevolle woorden. Het maken van dit topic kostte me wat meer tijd dan verwacht en ik heb de helft nog niet eens verteld. Ik heb me echter erg vermaakt met het schrijven over en het bouwen van deze gitaar.
Nu ga ik eerst wachten tot mijn Les Paul terug is van de reparateur (ergens in januari) en dan ga ik mijn nieuwe project langzaamaan opstarten. Als die klaar is ga ik zeker daar een topic aan weiden. Dus "stay tuned".
Ewoud.
Leeft deze Telecaster nog? En heb je er nog wat aan veranderd?
Dat is lang geleden!
Het antwoord is zeer kort. Ja (hij leeft nog) en nee (ik heb er niets aan veranderd).
In mijn schaarse tijd ben ik bezig geweest met onderstaande projectjes. Ik kan er met een druk gezin geen 10 per jaar afronden zoals sommigen hier op het forum maar dat vind ik ook niet erg omdat er ook een hoop andere leuke dingen te doen zijn.
Maar wat leuk dat mijn topic nog eens gelezen wordt. Het lijkt al zolang geleden.