T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!
Printable View
T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...Citaat:
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!
:o, wat een prachtgitaar, ik vind standard strats een beetje te normaal eruitzien, saai zeg maar:P maar deze vind ik toch zo vet:D
zal wel een flink prijskaartje aan hangenxD
nee hoor,bij de kringloopwinkel zijn ze voor een habbekrats te krijgen!
Galama gebruikte een hoop ceder in zijn gitaren, de LP die ik ken is een stuk lichter dan de gemiddelde Gibson. Tropische houtsoorten zijn trouwens niet per definitie zwaarder dan den Es of Elz.Citaat:
Volgens mij gaat het hier dus toch om een "mytische" naam in de gitaarbouw ofzo, want blijkbaar weet niemand echt hoeveel een "galama" nu echt kost.
wat een galama kosten ZAL.
want laatst stond er nog een mooie LP op marktplaats voor rond de 700 euro.
jammer genoeg voor mij te ver weg, en slechte communicatie de reden dat ik die misliep.
al had ik liever zo'n kleine firebird of strat.
je kunt moeilijk een prijsmaken op iets dat nog gebeuren moet en ook niet vergelijken met wat ze vroeger kosten.
zo is de prijs van goed materiaal zoals hout , weet ik niet hoeveel hoger geworden.
hardware van goed kwaliteit zal ook alleen maar duurder worden door de grote vraag van de chineese industrie naar metalen, en de beperkte hoeveelheid ervan.
eigenlijk zijn alleen de pickups van bill lawrence nog spotgoedkoop
vergeleken met de tijd dat galama ze gebruikte in zijn gitaren
Toch raar hé, Galama heeft gitaren gebouwd, maar die kosten dus blijkbaar niks (800 euro voor een handgebouwde gitaar vind ik echt niks).
En een kostprijs berekenen op een nieuw te bouwen instrument is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Een vraagprijs is natuurlijk iets anders. Als Meneer Galama ziet dat er zoveel vraag is naar zijn gitaren kan hij het natuurlijk heel leep spelen en in een keer rijk worden. Dan verkoopt hij zijn gitaar voor bijvoorbeeld 3000 euro, terwijl die gitaar aan kostprijs maar 1000 euro zal zijn.
Ofwel speelt hij het eerlijk en zegt ie: ik wil goede gitaren maken die voor "iedereen" bereikbaar zijn (pakweg 1200 euro dan. Moet je wel even sparen), maar dan wordt hij dus niet rijk.
Ernieman, ik wordt dat gehak over prijzen een beetje zat. Laat het vallen, het wordt vervelend.
Bert K, mod
Ik moet zeggen dat ik een verkoopprijs van 3 x de materiaalkosten een absoluut minimum vind voor iemand die z'n brood mee wil verdienen. Ik kom daar nooit aan, maar het zou wel een eerlijke, misschien zelfs 'te eerlijke' prijs zijn.
En daar moet nog electra/gas/water/huur, uurloon, etc. uitkomen.
wat een gedoe over geld
Een Fender masterbuild is gauw 4000 euro en in die klasse zal een bouwer met de fame en kunde als Galama ook wel zitten.
De meeste gitaarbouwers doen ook aan import en verkoop omdat het simpelweg niet loont om full time bouwer te zijn in Nederland, te kleine markt. Mijn gitaarbouwer -Piet vd Brink- bouwt niet meer om die reden.
Het is mij een raadsel hoe Erik vd Haar zijn prijzen zo laag kan houden. Hij werkt veel met prefab en dat is niet te vergelijken met bound en setnecks exotics maar ik neem aan dat hij zijn necken en bodies zelf lintzaagt? Geen idee trouwens.
Helemaal met je eens pepe.
Bij nader inzien is de Strat op de foto`s toch niet de mijne geweest.Die van mij had meer de voorkant zoals deze achterkant en er zat een badass met fijnstemmers op.
Ik vind trouwens het citaat uit de LC vreemd;Galama woont toch nog steeds in Haskerdyken?Of is ìe verhuisd?
Erik vd Haar werkt niet met prefab materiaal. Hij schuurt en zaagt zn nekken en bodies zelf. Het enige wat prefab is is de hardware en de elementen die hij gebruikt.
Vorige week maandag ben ik gebeld door VARA radio omtrent dit gebeuren en dit topic. Qua artikel in de LC: allemaal te voorbarig, te vroeg en zonder weten/toestemming van Anno Galama.
Zodra d'r meer nieuws is zal ik dat posten + link.
Hé Chris,
ik heb je vandaag een mail gestuurd en een PM.....
Ik werk van 10-17 uur van dinsdag t/m zaterdag maar zal zo jouw email ff checken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glasbier
Fijne avond!
EDIT: vraag omtrent Marshall amp net beantwoord.
Fijne nacht!
Lezen ze bij de VARA de LC?
Hoe staat Anno zelf ten opzichte van dit alles Chris?
Ben benieuwd, vind die Galama's er toch erg goed uitzien. Heins bouwt overigens een meer eigenzinnigere gitaar, die je van gigantische afstand al herkent.
Nou, ik ben 19, en ik vind dat soort gitaren ook gaaf om te zien. En ik draag geen witte sokken, en speel met een combo :p dus het gaat nie helemaal op.Citaat:
Blijkbaar en zelfs GitaarNet! :) maar ik denk ook dat Anno onder de wat oudere muziekliefhebbers redelijk bekend is gezien zijn werk in de jaren 70 en 80.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EdJ
Voor Anno heeft het op dit moment 2 kanten naar ik begreep; enerzijds oprecht zeer positief qua aandacht/etc. maar anderzijds gaat het allemaal opeens zeer/te snel en 'n beetje buiten hem om.
Vorige week heb ik diverse keren contact met Anno gehad en zodra er "echt" nieuws is zal ik het hier posten.
NB. Qua tropische houtsoorten/gewicht: alle Galama-gitaren die ik in m'n handen heb gehad waren absoluut niet zwaar. 19" + Witte sokken lijkt mij trouwens helemaal niet van toepassing..... :)
Tof!En hoe zit dat nou met *Sneker*?Of was dat gewoon een foutje?
Als ik wat meer tijd heb zal ik er `ns langs.Tenminste als dat Sneker een foutje is.
Sneek is idd 'n foutje, contact hem even van te voren.
Chris, doe Anno de groeten als je hem spreekt.
Ik draag meestal laarzen, maar witte sokken staan erg mooi bij het spierwitte topkammetje van echt ivoor op deze Les Paul.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../228949304.jpg
Dat de Galama's gedateerd zouden zijn lijkt me niet helemaal correct.
Met de volgende durf ik nog best in het openbaar te verschijnen.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../228948718.jpg
Voor het laagje esdoorn op de achterkant hoeft Galama zich ook niet te schamen.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../228948697.jpg
Serieus vette gitaren! ik ruik een hype!
Ach wat gedateerd. Style goes never out of fashion, zei mijn moedertje altijd.
De "52 telecaster is gedateerd, de naam zegt het al. Een LP r.i is gedateerd, de naam ....
Wat symphonische rock betreft, er is net een nieuwe cd uit van de Flower Kings. Nou nog The Mars Volta...
Hee Harry, Lex Bolderdijk en Hollestelle... spaar je ze allemaal?
Ik heb een 345 die zich onsterfelijk heeft gemaakt bij Doe Maar en De Toekomst, funny..
Even een kleine toevoeging als aardig weetje.
Anno gebruikte alleen ivoor van olifanten die een natuurlijke dood zijn gestorven.
Het gestreepte maple is niet het gewone spul wat normaal in gitaren wordt gebruikt maar hout bestemd voor chellobouw.
Een streepje beter dus.
Zijn misschien kleine dingen maar verschil moet er wezen.
@Harry L.:
Ik zal Anno zeker de groeten doen als ik hem weer spreek, hij wist precies wie je was toen we het over jouw foto's hadden. Ik heb trouwens het sterke vermoeden dat je 'n zeer mooie gitaarcollectie hebt :)
@Pepe:
Nog even bedankt voor je positieve postings in dit topic, ’n stukje daarvan staat nu in m’n sig.
@EdJ
+1!
Van het maple wist ik al maar van dat ivoor niet, ’t doet me aan ’n stukje uit m’n eigen versterker-handleidingen denken:
“Tijdens het ontwerp en de bouw zijn niet of nauwelijks hippies en/of zeehondjes mishandeld.” :)
@all:
Over ’n tijdje volgt zeker meer info, misschien is het ook tof om de geposte foto’s hier in de toekomst naar Anno te sturen.
op zich leuk en aardig maar nog steeds verboden dat Ivoor omdat niet na te gaan is dat dit Ivoor inderdaad van Olifanten komt die een natuurlijke door zijn gestorven (een betere variant is ivoor van Mammoet wat wel toegestaan is)Citaat:
en "speciaal hout voor chellobouw" of nog beter "voor vioolbouw" (ook vaak gebruikt) is BS, er zijn geen speciale bomen voor violen of chello's, je hebt esdoorn of sycamore en dat is al dan niet lucht gedroogd of gewaterd maar dan houd het dan ook op ;)
fucking hell!! dat lijkt wel mijn volgende projectje!! BRW top en geen inlay..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry L.
alleen die van mij krijgt een korina body en ziricote nek..
deze had ik al es paar maand geleden in het kiskea topic gepost:
http://i68.photobucket.com/albums/i2...ianStrat-1.jpg
het zijn wel prachtige gitaren :eek:
ik denk dat ik juist die soberheid zo mooi vind.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
de reisgitaar van mattia sprak mij daarom ook zo aan.
het hout spreekt voor zichzelf en heeft geen tierelantijnen nodig.
maar ik denk dat het goed is als anno de draad weer oppakt, iemand met een eigen idee (nee ik bedoel niet de modellen) en die het ook kan maken.
zo heb je heins en je had/hebt ook nog rose guitars, maar daar hoor je niks meer van en vraag mij af of die nog bezig is.
en wat keuze in friesland wat betreft custom bouwers is nooit weg.
(al zal ik er zelf waarschijnlijk wel nooit een kunnen kopen ;-) )
ik ben wel bang dat de markt voor dergelijke gitaren in nederland helaas redelijk beperkt is, in een winkel waar ik een tijdje in het weekend gewerkt heb hing er een Galama tele in consignatie en die heeft daar heel erg lang gehangen gewoon omdat mensen de gitaar niet kenden (prijs had er ook wel een beetje mee te maken)
Veel van Anno's gitaren zijn naar Zweden en de states gegaan.
weet ik, maar de mark toen en de markt nu is heel anders, Galama was een relatief grote speler in de periode dat je eigenlijk alleen Schecter had die een vergelijkbaar product maakte (maar dan in de bolt on variant)
nu zijn er veel meer boutique bouwers en zal hij daar tegen op moeten boksen en dan is de vraag of zijn naam in het buitenland nog "bekend" genoeg is om voldoende vraag te genereren om er van te kunnen bestaan.
het is hem overigens van harte gegunt maar ik hoop wel dat hij er nog een baan bij heeft :D
Fred,ik had het over kwaliteit,niet over boomsoorten.
Als je Anno kent snap je dat van dat ivoor ook.
Het doet er misschien op het eerste gezicht weinig toe maar het zijn nou nèt dat soort details die ze zo goed maakt.
Ken je dat fragment uit Spinal Tap over de sustain van die 59 er LP?
Zo`n sustain hebben Galama`s ook.
Nigel: "The sustain, listen to it."
Marty: "I'm not hearing anything."
Nigel: "You would, though, if it were playing because it really-- It's famous for it's sustain. I mean, you can just hold it."
Marty: "I mean..."
Nigel: "Ahhhhhh! You could go and have a bite and, ahhhhh, you still be hearing that one."
Don't touch it!
:)
Fred had het ook over kwaliteit, als je tussen de regels leest tenminste.Citaat:
En een detail als ivoor. Het blijft ivoor en waar Fred gelijk in heeft, dat is heel moeilijk te achterhalen of het legaal is. Het maakt het meer een leuk aardigheidje dan dat je kunt zeggen dat het echt iets aan het geluid doet (tov been dan, niet plastic).
Wellus! Nietus!Wellus!Nietus!