tja die spanning is al behoorlijk laag voor wat een 12ax7 aankan, is het geen idee om op een of andere manier (voltage doubler??) de spanning juist wat op te schroeven?
Printable View
tja die spanning is al behoorlijk laag voor wat een 12ax7 aankan, is het geen idee om op een of andere manier (voltage doubler??) de spanning juist wat op te schroeven?
@ Dirk: Het is toch echt ruimtegebrek vrees ik... dus begin maar vast met plagen dan. :) Het kastje is maar 3 cm hoog dus waar de led, contra's jacks, potmeters, buisje en elco's zitten, past er niets meer onder of boven. Ik had vanaf de start misschien kleinere potmeters kunnen nemen, maar het ontwerp is tijdens het bouwen geevolueerd so to speak en toen was het al te laat. Niet alle onderdelen zijn op de foto's te zien.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
@ VALOOSJ: Het blauwe vierkantje = een instelpotmeter maar dan een gesloten type.
@ NEGK3: Een cascade werkt alleen met een AC voeding. Er zijn wel IC's die spanning kunnen verhogen, maar je moet dan erg oppassen voor hoogfrequent storing.... Je kunt het natuurlijk proberen, ik had er nog niet aan gedacht. (aanv:) Je kunt er ook niet een te hoge spanning op zetten, kijk maar hoe de schakeling rond de buis is. Hij werkt meer als clipper.
ok, maar op het plan dat je gaat maken, daar komt een 3e gewone pot op om de toon te regelen vermoed ik? en een schakelaar? :D die kan handiger zijn dan je jack te moeten versteken ;)
ik wacht echt in spanning af.
klein vraagje nog, licht de tube op als de pedaal aanstaat? ik ga die misschien buiten de behuizing onder een roostertje ofzo steken, en licht zou dan wel echt gaaf zijn
preamp buisjes gloeien niet echt heel hard, je zou er een ledje achter moeten zetten voor spectaculaire visuals
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007107.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007110.jpg
Nou ik hoop dat dit beter te volgen is. Het spreekt voor zich dat alle punten die een zelfde teken of code hebben met elkaar verbonden moeten worden. (U1,U2, LV, X en Massa). Voor de 'shape' potmeter zou ik inderdaad een gewone potmeter gebruiken, je kunt dan het karakter van het effect gemakkelijk aanpassen aan de gitaar en gebruikte versterker.
Alle condensatoren zijn film condensatoren behalve die waar een 'p' achter staat = ceramisch en waar een spanning bij staat = elco. Alle waarden zijn in microfarad.
Bijvoorbeeld: .1 = 0,1 microfarad = 100 nanofarad;
Bijvoorbeeld: 1 = 1 microfarad;
Bijvoorbeeld: 0.047 = 0,047 microfarad = 47 nanofarad.
etc.
De weerstanden zijn koolfilmweerstanden en 1/2 watt.
De waarden zijn als volgt aangegeven:
220 = 220 ohm
1K = 1000 ohm
3K3 = 3300 ohm
68K = 68000 ohm
1M = 1000K = 1000000 ohm
etc.
Klinkt idd verrekte lekker! :hippie:
Ik begin zelf één dezer dagen aan een Marshall Bluesbreaker MKI clone, ben benieuwd hoe buis-achtig die klinkt. Afgaande op de soundsample van www.tonefrenzy.com en verscheide HC reviews, zou dat wel goed moeten komen.
Tips voor het bouwen:
Bij het gebruik van metalen chassisdelen (in- en uitgang) krijgen deze massa via de behuizing en moeten niet appart nog eens aan de massa verbonden worden.
Sluit bij de ingang de schakellip aan de massa van het chasisdeel. Sluit bij de uitgang de laatste 10K weerstand rechtstreeks aan het chassisdeel.
Niet alle buisjes werken even goed op laagspanning. Dit heeft te maken met het gebruikte plaatmateriaal en de mechanische bouw van de buis. Buisjes van EI met die 'smoothplates' oude phillips/mullard etc. werken redelijk goed. Amerikaanse types het allerbest. Chinese en sovtek's kun je vergeten.
Er kan ook een ECC82 in, de goedkoopste van EI doet het goed.... Gain is dan wel minder natuurlijk....
Het ingangscircuit is hoogohmig en gevoelig voor microfonie. Gebruik voor de eerste condensator (0,047) eentje van goede kwaliteit en houdt de bedrading zo kort en mogelijk.
De draad met 2 driehoekjes in de voeding is de gloeidraad van de buis. Pen 4 zit aan de + 12,5 V pen 5 aan de massa. Pen 9 wordt niet aangesloten.
Succes met bouwen!!
Wow...., wat een geluid...... Als mijn buizen preampje maar half zo goed gaat klinken ben ik al tevreden.
Ik ben echt niet goed in elektronica Dus zou iemand alsjeblieft kunnen verduidelijken hhoe het zit met die footswitch?
hugo
Ja de switch komt nog, maar werd me gister te laat.... Misschien zelfs wel met een spannende LED die van groen naar rood gaat als je hem aanzet....WOW!! :p
de potmeter voor de shape moet een gewone zijn, wat mag ik daaronder verstaan? lin of log? en welk waarde? of is dat die lin 20K dat op een 'normale' potmeter slaat?
:D het is maar dat ik het een beetje juist doe.
de footswitch blijf voor mij ook een vraag. ik moet dringend eens meer kennis hiervan opdoen.
ik heb gisteren gemerkt dat er veel buisjes te koop zijn bij tonefactory, enige voorkeur? ik vond de jouwe wel lekker scheure, maar er zijn meerdere 12AX7 tubes
edit: we hebben blijkbaar tegelijk gepost. negeer mijn vraag over de switch maar ;)
Een snel een aantal buizen getest, voor een iedereen die zich afvraagt: maar welke dan?
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007111.jpg
1 Stromberg Carlson 12AX7 Zat er in op de video, nuf said!
2 EI ECC82 Klinkt heel erg super goed, iets minder gain maar dan zet je dus de gainknop wat verder open, geen probleem. Deze zou ik er in doen!!! (ga ik er misschien wel in doen)
3 RFT ECC83 Klinkt ook zeer goed, met meer gain als de vorige natuurlijk en erg gedefinieerd, niet meer nieuw verkrijgbaar.
4 Electro Harmonics 12AX7Best goed, vooral als je van smooth houdt. Mij iets te weinig in het hoog en teveel oemph in het laagmid.
5 Mullard ECC83Fantastisch! Ook erg glad maar dan wel met voldoende hoog en geen oemph. Helaas niet meer verkrijgbaar en iets microfonisch wat hem minder geschikt maakt.
6 Philips ECC83Klinkt erg gedefinieerd en transparant, het zou een hele goeie zijn maar het uitgangs volume van het pedaal daalt een stukje. (Kan zijn dat deze gewoon niet zo best meer is natuurlijk)
7 Sovtek 12AX7LPSSommigen zouden het een 'rauwe' sound noemen, ik vindt het wat krasserig! Zeker niet de slechtste, maar niet voor mij.
8 EI ECC83Meer bas, minder definitie, krasje in het hoog en verzuipt in de gain. Maar niet doen dus.
9 Ruby Tubes ECC83Zelfde als de vorige maar net op alle punten nog iets beroerder.
10 Sovtek 12AX7WAErg weinig gain, laag volume, klote geluid.
11 JJ ECC83Het geluid wat je krijgt als je een akkoord aanslaat nadat je net je versterker hebt uitgezet. Kgrgrgrgg: waardeloos!
Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen opschrijven dat je de ECC82 van EI moet kopen, maar ik heb natuurlijk niet voor niets alles getest... ;)
Voordeel van de ECC82 is dat je overdrive minder gevoelig is voor storing terwijl je ruim voldoende meer dan je nodig hebt aan gain overhoud.
Dus.
nice, very nice.
mij hoef je niet meer te overtuigen, deze wordt gebouwd. als ik weet waar de switcht moet :D
de led ga ik achter het lampje steken, hopen dat dit een graaf effect geeft als ik hem dan aanzet. (is het mogelijk om 3 lampjes parallel erin te steken?
en om jouw moeite toch niet zomaar in vain te late gaan, heb je een logo ofzo, of guitarnijboer ofzo op een coole manier geschreven? dan zet ik die als decal op mn pedaal, en als mensen dan vragen wat ik gebruik, stuur ik ze wel naar jou ;)
en anders is het gewoon een eerbetoon
:???: :???: :???: :???:
Waarom heb ik niet beter opgelet tijdens mijn natuurunde/electro lessen.
snap er geen jota van,van die schema's
erg jammer,zou best wat in elkaar willen fröbelen.
Maare......
Is zoiets in elkaar hobbyboppen nu ook prijstechnisch veel interesanter dan een goede tube screamer kopen of gaat het mer om het individuele geluid wat je eruit krijgt??
dit is geen gewone tubescreamer zoals je mss gelezen hebt, en het is een lampenoverdrive. IMO is dat beter (net zoals de overdrive uit een lampenhead beter is dan een boss pedaaltje) en je kan zelf de lamp vervangen, zoals in vorige post van guitarnijboer staat. lijkt me pakken interessanter dan een tubescreamer, die je trouwens meer kost
Nu dan, een footswitch:
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007119.jpg
Natuurlijk niet weer het hele schema opnieuw getekend, alleen dat wat je nodig hebt. Lettertjes met elkaar verbinden zoals aangegeven en.... Hopla, trappen maar!
Voor de duidelijkheid nog even zo'n switch in het eggie:
http://i181.photobucket.com/albums/x...oer/SW1049.jpg
Pennummers zijn als volgt:
1 4 7
2 5 8
3 6 9
Succes er mee!!
Oh ja, er staat nog een speciaal stukje voor VALOOSJ bij. 3 leds in serie gebruikt minder stroom :p
hehe merci :D
en een logo van jou om erop te kladden?
ik volg wel niet direct hoe het allemaal in mekaar past :???:
edit: dat stukje speciaal voor mij dan, waar moet dat ergens tussen?
en welk teken is die schakelaar? is dat het middenste spul , links van het speciaal voor mij gemaakt stukje?
I snep er geen ass van.
En toch vindt ik het superinteresant op de een of andere manier.
ok, het begint te komen, maar boven de switch staat 2m2, das wss een weerstand, maar wat is die stippelijn die naar boven gaat, en dan eindigt met een dikke horizontale streep?
is het wel zo'n goed idee om dit ding in elkaar te flanzen, Valoosj? zo te lezen gaat dat nogal problematisch worden...
Trial and Error. ik moet het ooit leren. en mn pa kan dit alles wel lezen. hij zal me wel eens een legende maken, dat ik doorheb wat een weerstand is, en wat een capacitor enz... heb al een simpele switch gemaakt, binnenkort een buffertje, dit wordt voor deze zomer een mooi tijdverdrijfCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
1.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Dat stukje van jou is i.p.v. de dubbele LED in de voeding. Waar eerst in het originele schema een LED en een weerstandje zaten komt nu: 3 Leds in serie met een weerstand + een Led met weerstand naar punt L op de schakelaar.
2.
Het ding in het midden is de schakelaar (zo wordt schematisch het binnenwerk getekend) De stippellijn in het midden stelt de as voor die de schakelaar bediend. Druk je nu denkbeeldig op het zwarte blokje boven op de stippellijn dan moet je je voorstellen dat de 3 schuin getekende contacten mee bewegen. Contact 2 schakelt dan van 1 naar 3;
5 van 4 naar 6;
8 van 7 naar 9.
Het zijn dus 3 schakelaars die je in een keer bediend.
De nummers in het schema komen overeen met de nummering onder de foto van de schakelaar.
Ik heb uitsluitend een klein stukje voeding, klein stukje van het ingangscrcuit en een klein stukje van het uitgangscircuit getekend. Dit is voldoende om te zien waar je de schakelaar er tussen moet hangen.
Ik denk niet dat ik het duidelijker kan uitleggen......
ok ik snap het :)
nu nog een logo van jou krijge om erop te plakken, en de stukken bestelle :D
Moet ik dit lezen als een test bij dit pedaal? Of durf je deze uitspraken in zijn algemeenheid te doen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
omdat de buis in zijn pedaal op erg lage voltages werkt en sommige buizen dat wel goed oppikken en anderen niet, lijkt mij die niet in zijn algemeenheid bedoeld.
Het klopt wat SimonS zegt, geld alleen voor dit pedaal, hoewel bepaalde eigenschappen overeenkomen met normaal gebruik op hogere voltages.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
Ik moet trouwens nog iets rectificeren:
Ik heb de buizen gister snel getest met de gain ver open. De ECC82 klinkt dan erg goed, echter met de gain verder dicht voor de chrunchy sound gaat ie wat korrelig en droog klinken ontdekte ik bij uitgebreider testen. Toch maar een RFT of Mullard dan.....
Het beste is gewoon wat oude buisjes kopen en zelf kijken wat je lekker vindt. NOS vindt ik denk ik het fijnst... 8-)
die 2 buisjes die je nu zegt zijn niet meer nieuw te krijgen, waar vind jij ze dan nog?
die er op het filmpje inzit scheurt toch ook lekker.
welk logo mag er nu op je pedaal komen als ik hem bouw? :D
edit: http://www.thetubestore.com/rsdecc83.html
Sommige oudjes zijn nog wel te krijgen als je zoekt de zogenaamde NOS....
Oude radio's, sloop versterkers etc.
Ook goed: RCA, GE, Valvo, telefunken, Mazda etc etc.
Kijk eens op MP bij audio>buizenversterkers......
Ik zal even een serie NOS buizen uitgebreid testen binnenkort, waaronder ook Valvo, miniwatt etc...
die in mijn vorige post zijn toch degene die je zei dat goed waren? en op ebay heb ik er nog enkele gevonden. maar het kost me wel meteen 30 euro voor 1 buisje
Hé Valoosj, ik wil je echt niet ontmoedigen hoor of je afvallen, maar een tijdje terug was je bezig met een AB boxje en daar had je al tientallen vragen over de meest simpele dingen. En als ik zo jouw vragen tot nu toe al lees werk je niet volgens de trial en error methode maar vraag je echt alles wat maar los en vast zit. En om dan aan een best ingewikkeld apparaat als een buizen overdrive te gaan beginnen.... Volgens mij gaat guitarnijboer helemaal gek van je worden ;)
@guitarnijboer, ziet er gaaf uit, zo even youtube checken.
Dan kun je je afvragen hoeveel beter die zijn t.o.v. nieuw te krijgen buisjes voor de helft of minder, en hoeveel je daarvan merkt in een live setting. Het is maar net hoeveel het je waard is.Citaat:
Nu is gain wel vrij doorslaggevend voor het door de mix prikken...
ja, ik heb al door dat ik blijkbaar veel vragen stel. ik zal trachten me in te houden, maar we zijn hier toch om dingen te leren? of hebben jullie goede sites ofzo waar ik de vaak gestelde vragen (die bijna altijd van mij komen hier :D) al kan vinden?
ik wil er wel meer van leren van pedalen bouwen, maar ik heb nog niet veel nuttig gevonden waar de nodige uitleg stond
Dit soort buisjes scoor je dus.... op de rommelmarkt. Een paar ouwe Philips, telefunken of Blaupunkt radio's en ze beginnen t komen... ;)
Ik zou eerst eens beginnen met een pedaaltje van musikding of newtone, daar zit een goede handleiding bij(vooral bij die van newtone, staat online). Zo ben ik ook begonnen, dan kun je ook de layout naast het schema houden en leren hoe het werkt, wat overigens niet makkelijk is.Citaat:
Yeah, cool filmpie. Klinkt goed zelfs al staat de boel niet zo hard. Mooie Plexi LC ook. Hoe klinkt het pedaal met open akkoorden als ie wat meer openstaat?
Valoosj: zo ben ik nu ook aan het leren. Binnenkort van mijn kant een topicje waarin ik al mijn te maken blunders zal posten, ter lering en vermaak.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jimwoud
Fuzz, met daarnaast een buizen preamp van Musikding (fuzz zit al in het doosje, nu het buizengedeelte nog, en dan een paar mooie cremekleurige chickenheadknoppen:
http://img365.imageshack.us/img365/1546/p1000523du9.jpg
Ja die is goed... RFTCitaat:
Ze zijn er wel goedkoper maar je moet er even tegenaan lopen. RFT werd ook weer onder andere merken verkocht die niet zo bekend zijn, dus ook veel goedkoper maar dezelfde bouw en kwaliteit. Ben alleen de naam vergeten Zaerex of zoiets, groene opdruk.
Het hoeven ook geen nieuwe ongebruikte (New Old Stock) te zijn, de door mij geteste oude buizen zijn allemaal gebruikte.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je ook nog een benodigtheden lijstje kunnen maken dan kan ik controleren of ik alleas wel goed heb.
hugo