Heb het ook geprobeerd vorige week, echt super, veel makkelijker! Bedankt!
Printable View
Heb het ook geprobeerd vorige week, echt super, veel makkelijker! Bedankt!
Bij mij ging het eigenlijk vanaf de tweede snaar als vanzelf, alsof ik het al jaren op deze manier doe. Alleen de eerste snaar was even aankloten, met het vasthouden van de eerste winding.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
Ik kan me niet voorstellen dat dat sneller is en bovendien heb ik niet altijd een fototoestel bij de hand :satisfie:
Btw wil je nog sneller en makkelijker neem dan stemmers met een lock.
Vandaag brak eindelijk een snaar van mijn non-locking tuners gitaar :D
Vervangen op deze manier en ik zat eerst even te klooien qua strak houden/snaar niet weg laten schieten, maar toen ik 'm eenmaal goed strak had getrokken en hij klemde....wow ! Super !
leuke techniek, maar moet je je snaren niet een per een vervangen omdat je hals anders gevaar loopt door het plotse spanningsverlies?
Dat is bij elke methode hoor, ik doe het iig niet. Zooo heel veel maakt het ook niet uit.
Zo'n hals zal echt niet zo maar kapot gaan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GeofJackon
Ik maak altijd eerst alle snaren los en zet dan alle nieuwe er pas op. Scheelt een hoop geklooi met snaren die er nog op zitten.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het snaren vervangen werkt bij vintage Kluson Lockheads, heb hier geen ervaring mee.
Bvd.
Nee hoor, hij zal uiteraard wel krommer gaan staan doordat er geen weerstand meer is. Maar wanneer je de snaren er weer op zet trekt ie gewoon weer recht.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GeofJackon
toch echt wel een goede methode.
Het net mijn snaren in minder dan 5 minuten vervangen, dit trukje blijf ik zeker toepassen!
Ik kan deze redenering wel volgen. Toch heb ik ook verschillende malen gelezen dat een zekere hoeveelheid wikkelingen beter zou zijn. Daar werden verschillende argumenten voor aangedragen, waarvan ik er helaas nog maar ééntje met zekerheid weet: hoe meer wikkelingen, hoe dichter de snaar naar de kop wordt gedrukt. Dit geeft een scherpere hoek ten opzichte van de topkam en daardoor een beter geluid. Op mijn gitaar zitten geen stringtrees dus dit is de enige manier om die hoek te beïnvloeden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
Maar ik wil de volgende keer als snaren verwissel wel eens proberen of minder wikkelingen een stabielere stemming geven. Niet dat ik daar nu speciaal problemen mee heb maar alle beetjes helpen.
Verder lijkt deze methode van snaren opzetten me inderdaad tijdbesparend.
Groeten, Frits
Heb het zostraks ff geprobeerd met een e en B snaar, en moet zeggen, ja, het is wel sneller, maar je moet er wel ff de handigheid in krijgen.
Als ik de lus heb gelegd, snaar doorgestoken, en wil nu het uiteinde aantrekken(verder doorhalen), dan heeft de lus de neiging om over de as van het stemmechaniek te 'flippen'. ik vermoed daarom dan ook dat m'n snaren ietwat getordeerd waren.
Over stemvastheid nog niets..morgen maar eens de G vervangen op m'n gibbie, die ontstemt altijd het snelst, kijken of ik vooruitgang boek :)
Maar Piezo, hulde voor de uitleg en de moeite die je genomen hebt!
nog en opmerking: het aantrekken van de snaren is net iets moeilijker met een Floyd rose brug
heb het zostraks gedaan met bij m'n strat's en ben heel tevreden met de resultaten.
Heb het ook geprobeerd met m'n ukelele, maar dat werkt blijkbaar niet, denk dat de snaren te glad zijn, of de spanning te laag....
Gewoon 1 keer voor laten doen door iemand die t kan, dan kan jij t voortaan ook
EDIT: Spuit-11 en nutteloze topic bump, ik zat niet op te letten.. excuses
Niks nutteloze bump, dit moet gewoon een sticky worden ! :satisfie:
groot gelijk
ik heb het toegepast op mijn gitaren, het gaat nog niet vlot, maar het is een goede manier.
Ik heb het gister ook toe gepast op mijn gitaar, bij de A snaar zat ik half mijn oude manier te doen dus zat ie ineens 2 keer door het gat:roll: dus had ik hem maar weer eraf gehalld en opnieuw gedaan bij het aantrekken trok ik heb eraf :mad: geknapt omdat er door mijn fout een zakke plek inzat maar bedankt voor de handleiding het gaat lekker snel ik heb alleen nog moeite met de gladde snaren want die glijden weg uit mijn vinders :(
:dance:
Net ook op deze manier de snaren vervangen. Goeie methode, maar ook ik had wat last met de dunnere snaren om houvast te hebben bij 't aantrekken.
Met dank aan mijn collega's voor het verheffen van dit topic in de Belangrijk-stand :soul:
ah lache! dit is exact de manier die ik gebruik! en ik heb dit topije nog nooit gelezen :P
Had dit topic nog nooit gezien.
Dit is een prachtige tutorial en pictorial, Piezo!!! Volgende keer ga ik mijn snaren ook op die manier bevestigen.
thanx super duidelijk!!! naja ik ga t wel eens proberen zo.. haha maar het klinkt snel en makkelijk!!! dank
Heb het net ook eens zo geprobeerd. Dit werkt zeker goed, ik heb een hekel aan snaren vervangen en deze methode werkt lekker snel. Snaartje doorknippen met de kniptang, nieuwe snaar erin en binnen no time op spanning! Goede methode dit, dank Piezo!
M.b.t. veel of weinig wisselingen: ik heb een aantal jaren de meest kunstige windingen op m'n mechanieken gedraait, zeker bij de dunnere snaren draaide ik de hele snaar in mooie symetrische laagjes. Maar daar ben ik alweer een tijdje vanaf gestapt ... mits goed vastgezet werken weinig wikkelingen net zo goed.
De dikke snaren zitten 1 á 2 keer om de stift. De dunne snaren 2 á 3 keer. Nooit problemen met stemmen werkt prima
bij floyd rose ga ik met de baleinden van de snaren door de stiften, zitten ze meteen vast en knip ik het teveel aan snaar eraf en dan zet ik de snaar in het tremoloapparaat vast.
ik heb het net geprobeerd,werkt perfect,was met 10 minuutjes klaar en daarvoor deed ik er veel langer over,nu zie ik er ook minder tegenop om mijn snaren te vervangen ,bedankt
Ben inmiddels ook fan van deze methode.
Voorheen zaten mijn snaren er op precies dezelfde manier op, ook weinig windingen en met die "doorsteek". Alleen dat was dan gewoon door zorgvuldig wikkelen en doordat ik precies wist hoeveel lengte ik moest overhouden.
Deze is absoluut sneller, alleen wil mn hoge e nog wel eens terugspringen na de eerste slag en kan je dus opnieuw beginnen.
Heb het ook op m'n SG geprobeerd. Eerst is het wat prutsen, maar het gaat echt wel goed!
Hartelijk dank!
Heb het nu zelfs op mijn Jaguar gedaan. Zonde eigenlijk, ik vond het altijd zo mooi als je helemaal geen uitsteeksels meer hebt aan je mechanieken. Maar het werkt wel erg goed :)
Thanks voor de uitleg :)
Ik had er wel van gehoord, het uiteinde tussen 2 wikkelingen klemmen, maar ik heb nooit goed begrepen hoe... volgende keer gelijk proberen :)
Net even getest met een geknalde snaar. Werkt lekker vlot, komt geen winder meer aan te pas. Nou had ik voorheen geen moeite met hersnaren, maar dit is een leuk truukje.
Net al mijn snaren op deze manier verwisseld, werkt uitstekend :D
Alleen het kan toch geen kwaad als ik heel even al mijn snaren van de gitaar heb gehaald? De topkam bleef gewoon zitten, maar word de hals dan niet krom na een kwartiertje?
Nou, dan vind ik dat je het nog aardig lang hebt volgehouden.....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sofa
Je kan met deze methode de snaren anders heel goed een voor een afhalen en vervangen
En dan nog, het is nergens voor nodig om de snaren één voor één te wisselen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord
Ik merk nu dat het met "slotted" mechanieken (die ouderwetse klusons op ouderwetse Fenders dus) nóg makkelijker is: je hoeft de snaar niet meer door het gaatje te mikken, maar maakt een lusje en vouwt dit om de helft van het mechaniek (dus door de sleuf). Om de snaren eraf te halen hoef je nu al helemaal bijna niets meer te doen.
Ok, het merendeel van dit bericht zal onbegrijpelijk zijn voor de meeste mensen.
Yoo tnx man! Goeie methode! Kheb het net ff toegepast, dit is wel de beste methode die ik ooit gebruikt heb! Bedankt!
+1
Fantastische methode
Ook heel blij. Werkt geweldig.
Als je de snaar in je volle hand vasthoudt krijg je echt geen knik. Verder een uitstekende methode die bij lage snaren meteen goed werkt, mijn ervaring is dat het met dunne snaren iets oefening vereist maar dan werkt het super.