Oh Shit! Dat heb ik een keer gehad bij het frezen van een truss rod kanaal.... Het freesje boorde zich recht door de hals heen.....
Maar mooi opgelost! Daar zal je niet veel van zien!
Succes Edwin
Printable View
Oh Shit! Dat heb ik een keer gehad bij het frezen van een truss rod kanaal.... Het freesje boorde zich recht door de hals heen.....
Maar mooi opgelost! Daar zal je niet veel van zien!
Succes Edwin
Waarom denk je dat ik ooit deze inlay heb gemaakt ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Dattum
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guita...ar_r_top02.jpg
Zoiets gebeurd iedereen wel, minstens een keertje; kwestie is het om het mooi op te lossen!
Weer een stukje verder gekomen, het trussrod kanaal is gefreest en de vorm van de headstock zit er al ver in. Ook de trussrod zelf is ver af maar die ligt nu bij mijn broer op zijn werk hij moet hem nog lassen. We hebben ook in de tussen tijd een radius blok gemaakt. En we hopen in deze dagen de bindingen en de andere benodigdheden binnen te krijgen voor het fretboard.
hier een foto:
http://img403.imageshack.us/img403/6738/p1010060lf9.jpg
Ziet er goed uit! Had je die uitschieter niet met een stukje hout inlijmen kunnen oplossen? Die inleg is ook een mooie "cover-up" natuurlijk.
Bedankt ACslater voor de reactie:) : De uitschieter heb ik gewoon kunnen oplossen door er een nieuw stukje esdoorn voor te plakken je ziet het nou bijna niet meer terug. Op de 4de pagina zie je hoe het eruitziet na de 'verlijming' (de totale foto) bij de 4 gaten voor de control cavity (en dan links).
Weer een stuk verder gekomen met de hals zo komt die van de spookschaaf vandaan dus hij moet nog worden geschuurt enz.:
http://img402.imageshack.us/img402/3469/p1010005lj7.jpg
Een kleine update:)
Vandaag de fret slots gezaagt (vanavond of morgen zal ik wel een foto sturen). Maar de plannen van het uiterlijk zijn veranderd, hij krijgt:
*dubbele cream binding bij de body
*de top word rood gebeitst
*de kapjes van de control cavity en de toggle switch worden waarschijnlijk iets van zebra hout.
*cream binding langs het toetsenbord
*binding om de headstock heen.
*al het hardware word goud.
*de inleg worden waarschijnlijk gewone std. inleg ala gibson standards. Eerst zaten we te denken aan een tree of life maar dat is niet mooi op een les paul achtige vind ik persoonlijk.
*De inleg op de kop word waarschijnlijk iets van een wolf of iets dergelijks
Andere ideen enz. altijd welkom:)
beits je de headstock ook rood dan, of wordtie standard-style zwart..? voor de rest: succes ermee!
Dankjewel,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimihattricks
daar komt een stukje ebben over van ongeveer van 2 of 3 mm:)
mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat, zet m op!
Ik zou persoonlijk een niet zo heel erg aanwezige inlay maken. Een wolf is wel gaaf, maar ik vind het zo kitsch. Misschien is iets van een subtiel symbool mooi?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GibsonDC
Bedankt voor het meedenken:)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
Ja het is wel waar wat je zegt toch maar verder denken (het gaat trouwens om deze wolf in het midden van de pagina http://www.luthiersupply.com/pegheadinlayOurpage.html )
'back to the drawing table' dan maar:)
Weer een stap veder (van de body moet bij de halsneck verbinding nog heel wat hout af en het is nog een beetje heel erg ruw)):
http://img412.imageshack.us/img412/4643/p1010006zt9.jpg
http://img176.imageshack.us/img176/8409/p1010009jx4.jpg
De Fret sleuven zijn gezaagt in het ebben
Het mahonie houten deel van de hals is bijna zo goed als af.
De afdekplaatjes voor de CC en de toggeleswitch worden van wengé gemaakt (we hadden nog heel wat planken wengé liggen). Overmorgen waarschijnlijk de foto's:)
Flink tempo! Les Pauls zijn ook wel tof om te bouwen, :satisfie: Ik weet het nu echt niet meer :satisfie:
Ja het ziet er wel gaaf uit, maar ik zou dan eerder voor zo'n ster gaan ofzo..Citaat:
ziet er mooi uit!
ik vroeg me alleen af hoe je die toets op maat (van smal naar breed) heb gemaakt, ik ben daar zelf nu ook aan toegekomen maar heb nog niet echt een goede manier bedacht.
Maarten
Toets neerleggen, twee draadjes spannen langs de plek waar de E snaren komen, evenwijdig aftekenen/aftapen, schaven (let op: niet bij een voorgezaagde toets te ver schaven ivm afbrokkelen) en dan vijlen met een vijl zonder handvat., dan blok met schuurpapier.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maartenz
Ram aan de onderkant van de toets voor en achter een nietje en knip de dwarsverbinding af. Je hebt dan vier metalen sprietjes, die pers je in je halshout. Dan ligt de toets altijd op de juiste plek, en dat werkt gemakkelijk.
Mjah, gewoon alles met de schaaf op maat. Altijd nadat ie is ingezaagd en geradiussed, bij mij. Nooit problemen gehad, zelfs niet bij ebben. Je moet een schaaf wel gewoon goed slijpen voor gebruik, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
schaaf je ze dan met zo'n voorloper of een normaale schaaf?
Later
Maarten
Hoe het type schaaf heet dat ik gebruik weet ik niet, maar hij is ongeveer 30 cm lang en maar 2 cm breed (net een plank met aan de dunnen kant een snijblad. Misschien dat ik morgen wel een fotootje kan maken. Die schaaf is mooi als de toets al verlijmd is, je kan gemakkelijk langs de kop werken zonder deze te beschadigen.Citaat:
@G.G: bedoel je geen rijschaaf?
Het wengé was toch niet zo'n goed idee (zie foto) waarschijnlijk word dit toch iets van esdoorn..
In de tussentijd is de strip voor de trussrod gemaakt en het ebben ''geradiust''. We zitten trouwens al bijna een maand te wachten op het pakket van stewmac (zitten materialen in voor het fretboard). We hadden ze al een week geleden gemailt toen hadden ze gezegt als we het pakket voor 4 januari niet binnen krijgen dat we ze weer moeten mailen (we hadden het 4 december besteld). En ik verwacht niet dat het nog binnen zal komen voor vandaag of morgen.
foto:
http://img118.imageshack.us/img118/4791/p1010012ah4.jpg
Edit: toevallig komt het pakje net binnen:)
oke bedankt!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Dat word voor mij niks denk ik, want ik ga me toets nog binden voordat die gelijmt wordt, of is dat geen goed idee?
MvG
Maarten
Waarom zou dat geen goed idee zijn??Citaat:
Ik doe ook bindingen op de toetsen en ik ga het ook gewoon van te voren doen. Als die nog niet is verlijmd kun je het veel makkelijker verlijmen (met de 'hout spijker' techniek noem ik het maar)...
Gewoon, normale schaaf. Meestal m'n Stanley #4, soms de #5, soms ook gewoon de blokschaaf.
Gistere weer wat spullen besteld bij tonefactory en bij stewmac.
Bij stewmac:
Gold Jack Plate for Les $8.35
Paul
Traditional Truss Rod Kit $10.11
10-32 die for cutting $4.99
threads
Cream Binding .040 x $4.50
.250 x 65
bij tonefactory:
2 x Pickup cover gold 52,8mm (TF-1443) = 22.50EUR
1 x Schaller Security Locks Gold (TF-1221) = 13.95EUR
4 x Hat knob plexi Bernstein (TF-2099) = 8.60EUR
1 x Dunlop Nr. 6210, Medium (TF-2188 ) = 12.50EUR
1 x Pickguard LP (TF-1617) = 8.00EUR
1 x Humbucker Ring A/H, creme () = 2.95EUR
1 x DURO NUT gib, 42 x 6 x 9,1 (TF-1446) = 2.50EUR
1 x Fingerboard Dots, black () = 2.95EUR
1 x Block Inlays Set () = 19.50EUR
1 x Complete afschermingskit Koper (TF-2166) = 9.95EUR
1 x LP Trussrod Cover (TF-1610) =
We zijn nu bezig met de carving meer vorm te geven zodat de bindingen er op kunnen.
Ik heb jullie hulp nodig:)
We zijn van plan om er een 500T en een 496R in te zetten en dan splitbaar. Ik vroeg me af zijn dit goede element voor de muziekstijl die ik speel? Denk aan delta blues, country blues, Texas blues, de 'dirty' blues, rock & roll, Southern Rock, (hard)rock, Rockabilly, country, surf??
Alvast bedankt!:)
ik zou gaan voor een setje SD JB/jazz.....
klinkt IMO 10x zo lekker als Gibson elementen...
die vind ik niet zo zeg maar..
Ik ben een enorme fan van de 500T voor mijn muzieksoort (opeth-achtige metal). Hij heeft genoeg punch en output voor dat geluid "met een randje" voor pure blues gebruik ik graag een SD 59 of een Gibson 496R.
Kort gezegd; ja ik denk dat het een beste keus is. Misschien heeft de 500T echter iets te veel output voor je.
@ Jay Cal & Squier4ever
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor de 500T en de 496R ga. Maar misschien dat ik de 500T door iets anders verander.. Moet ik nog even kijken:)
ik heb vorige week de seymour duncan pearly gates besteld past volgens mij wel bij je muzieksmaak.
op de site van sd staat:
Citaat:
Warm, slightly-hotter-than-vintage humbucker. Great for blues, classic rock, southern rock, jam, and hard rock.
@ Maarten, ja daar zat ik ook al aan te denken om er pearly gates in te doen. Het word steeds moeilijker om te kiezen:)
Heb een setje Pearly Gates in een strat zitten. Heel erg aan te raden. Voor een Les Paul zou ik de Seth Lover SD proberen, als je toch van het geluid van de PG's houd.
@Stief bedankt voor de reactie: Die pearly gates zijn zeker ook een optie. Maar het verandert telkens weer, nu wil ik er misschien weer een SH2 en een SH4 seymour duncan inzitten:)
Maar we zitten met een probleem, de hals die we hadden blijkt toch siepo mahonie te zijn en niet sterk genoeg.. hij lag even op de work mate om hem schuren en er zaten meteen kleine deukjes in aan de onderkant van de headstock terwijl hij nog niet eens werd geklemt. Maar dit is niet zo'n groot probleem we hadden nog een balk mahonie liggen maar die was iets te smal. Maar gelukkig hadden we ook nog een grote balk esdoorn liggen dus daar word de nieuwe hals uit gehaalt:)
Ik heb ook een SD pearly Gates in mijn LP en dat klinkt lekker kan ik je vertellen...
lekkere PAF sound, meer dan genoeg output. deze icm een GFS Hot Paf en mijn sound is af....
De hele avond doorgewerkt en dit is tot nu toe het resultaat
http://img147.imageshack.us/img147/9751/p1010005dv1.jpg
Zoals je ziet moet er nog wel het een en ander gebeuren:)
Hoeveel les pauls ben je aan het bouwen/ Volgens mij zie ik 3 halzen liggen.
haha:) Die andere zijn mallenCitaat:
Ohhh.. lijkt toch echt of daar een esdoorn en een mahonie hals ligt, die bvenste ziet er wel uit als een mal, maar die twee onderste niet.Citaat:
die onderste heeft lekker spikey punten in de headstock ;)Citaat:
Goed gezien, het is volgens mij ook zo.
als je topic gelezen had, had je geweten dat de originel hals van sipo mahonie was en dus volgens hem niet sterk genoeg...
dus nu een maple hals.