ik vind old man van neil young wel wat weg hebben van cats in the cradle..
bijvoorbeeld dat banjo riedeltje in het begin..
filmpje Old Man
filmpje Cats In The Cradle
(btw zo ff kut zonder inet, wat gemist??)
Printable View
ik vind old man van neil young wel wat weg hebben van cats in the cradle..
bijvoorbeeld dat banjo riedeltje in het begin..
filmpje Old Man
filmpje Cats In The Cradle
(btw zo ff kut zonder inet, wat gemist??)
http://www.youtube.com/watch?v=-Zlf_17hecY
Killing Joke !!
en Nirvana heeft het creatief misbruikt !
Citaat:
Killing Joke also sued Nirvana during this phase, alleging that the riff for the latter's song "Come as You Are" was copied from the riff for their song "Eighties". The lawsuit was dropped after the sudden death of Nirvana frontman Kurt Cobain.
kent iemand the verve nog? van bittersweet symphony? als ik me niet vergis zijn die nog succesvol aangeklaagd door de rolling stones omdat stukken uit bittersweet symphony teveel leken op een liedje van the stones.
in de rap en trance is het standaard om te coveren...
Kirk van metallica gebruikt nog wel es jimi loopjes :P
geniaal filmpje trouwes!
ik mis alleen nog herman van veen - ik ben vandaag zo vrolijk (van die eend), maar dat zal die amerikaan niet kennen :P
Maar die klopt niet helemaal, de 2e zin van het couplet van Ik ben vandaag... is anders. En ja, dat heb ik om die reden uitgevogeld. :sssh:
ach,
lijkt wel veel op elkaar :)
Het bass lijntje in "Dj Paul's - Rainbow in the sky", en die van "The Party Animals - Atomic", lijken ook verdacht veel op elkaar....:roll:
Ik had in '95 een nummer geschreven en later komt Emenem doodleuk met eight miles. Exact de zelfde accoorden. Echt stomme toeval. Het scheelt, het staat op ons demobandje uit '96........
mr eminem heeft dat volgens ook nog gejat :P
En dat verwondert me ook niets............
van welk nummer heeft hij het dan???Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pippydude
Ik vind gestolen en gejat zo negatief klinken als het over muziek gaat. Als anderen een stukje van mijn muziek (al dan niet gejat en aangepast) mooi vinden, en het zelf (HER!)gebruiken (niet MISbruiken) dan heb ik er weinig moeite mee, en voel me soms zelfs vereerd. Onder misbruiken versta ik weinig moeite er in steken en toch veel geld/eer er voor krijgen terwijl je het niet verdient. Just my point of view.
Dat ene loopje naar beneden (b.v. vanaf de A, als volgt: A G F E, repeat till the end) wordt vaak "gejat"
- hit the road jack (dunno)
- hitching a ride (greenday)
- feeling good (Nina Simone)
- ... many many more
Wat ook vaak "gejat" wordt : 12-bars-blues-schema.
En natuurlijk niet te vergeten de Amen Brother Break in electronische muziek....
Kunnen we jatten niet vervangen door "recyclen" of "lenen" ?
je moet eens de akkoordenpartij van greensleeves naast de akkoorden van hit the roadjack houden :)
weet je alweer genoeg ;)
Ja, maar die gebruikt wel een aparte toonladder/toonsoort :)
,schiet me nu te binnen ...
(sorry, even vergeten, weet in m'n eentje niet zo veel)
akkoorden zijn precies hetzelfde ;)
hm.
Joh,
....
Vooruit,
laten we stoppen met ons druk maken over wat nou wanneer en op welke manier van wie gejat is, al dan niet bewust ...
(
HEEEJ,
wacht 'ns even; is er niet een heel ander nummer wat erop lijkt ?!
Op greensleeves bedoel ik dan (had 'm zelf nog nooit gespeeld,
maar nu ik de akkoorden zie...... )
)
jep.. mee eens..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroensnake
De beste dingen worden gebaseerd (dus soort van gejat) op bestaande dingen, en dat zal altijd zo blijven dus wat is nou het probleem?
"This Boy, Willie Wilson, had a little thing on his finger like a small medicine bottle and he was zinging with it, you know. I said, 'Jesus! Wonder what's that he's playing?' I knew that guitars hadn't usually been sounding like that. So I eases up close enough to look, and I see what he has on his finger. 'Sounds good!' I said. 'Jesus! I like that!' And from there, I got the idea and said, 'I believe I want to play one of them things.'"
- Son House
Zo gaat dat ook met muziek, "Boogie Chillen" van John Lee Hooker, daarop zijn heel veel "beats" op gebaseerd: La Grange van ZZ Top bijvoorbeeld.
The Cure - the walk <=> New Order - Blue Monday
het gebeurd altijd in de muziek.. bijvoorbeeld turks fruit en singing in the rainCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blind Owl
Lordi - Devil is a loser (laat de reacties maar komen) en enter sandman.
Lijkt harder op mekaar dan welke 2 nummers ook.
Metallica - four horsemen - Megadeth - Mechanix
Volgens mij meegenomen door mustaine
het mooie stukje piano uit "Join me in death" van HIM is een paar jaar eerder gebruikt door Jay Z in "dead presidents II". Het lijkt me een sample. Jay Z zal het ook ergens vandaan gepikt hebben?
ik heb het ook een keer geflikt, ik kwam er later pas achter, had het hele nummer nog nooit gehoord (schaam schaam)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroensnake
http://www.youtube.com/watch?v=1kyrkXafLb8
origineel: outro Hi Hi Hi, P. Mccartney
plagiaat: outro Iceberg, 10 CC
origineel: Because, Beatles
plagiaat: A Wolf at the door, Radiohead
origineel: He's so fine, Chiffons
plagiaat: My sweet Lord, George Harisson
origineel: Taxman, Beatles
plagiaat: Sound affects, Jam
origineel: Run through the jungle, Creedence Clearwater
gejat: old man down the road, John Fogerty
Die laatste was grappig aangezien Fogerty ook het origineel geschreven had maar de rechten behoorden aan iemand anders.
De uitspraak was evenwel dat niemand zichzelf kan plagieeren.
Soundsamples in rap is natuurlijk geen plagiaat. Daar worden doorgaans gewoon de rechten over samples betaald.
Citaat:
Origineel gepost door drap
Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.
maar de intro van purple haze is echt hetzelfde als die steeds terugkerende 4 noten in de solo van dani california ;) niet dat dat verder uitmaakt, ik vind dat tof; subtiele verwijzingen naar andere goede muziek.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
en chuck berry heeft ook 100 keer zijn eigen intro's geript, haha elk nummer begint hetzelfde, echt grappig als je een cd luistert!
Misschien niet gejat maar bij 'Sick sick sick' van Queens Of The Stone Age heb ik altijd de neiging om 'All My Life' van de Foo Fighters mee te brullen.
Maar ik vind het volkomen logisch dat er nummers op elkaar lijken (in elk geval stukken van nummers). Maar het mag niet overdreven zijn.
Ik meen me ook nog iets te herinneren van een lief van Madonna dat ze gewoon heeft overgenomen van één of andere Belgische band. Die gelijkenissen waren er gewoon over. Iemand een idee van welk liedje?
jep, chuck speelt het steeds hetzelfde riffje alleen de ene keer wat hoger dan bij bijvoorbeeld johnny b. goode. zijn akkoorden zijn ook hetzelfde, net als little richard met rip it up and long tall sally..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fiercevictor
het rifje van chuck b is ook "geleend/gejat" door de beach boys voor "fun fun fun" en de beach boys verwerke ook teksten van the who in nummers van hun zelf.
Ik denk dat ongeveer 99.99% van de akkoordenschema's in de popmuziek als eens gebruikt zijn.
Een van de meest gebruikte is I-V-vi-IV (bijvoorbeeld E B Cm# A). Daar zijn al ettelijke dikke wereldhits mee geschreven:
Country roads (John Denver - Chorus)
Let it Be - Beatles
With or Without you - U2
So lonely (police)
Green Day - Basket Case
Glycerine - Bush
No Women no cry - Bob Marley
Skater Boy - Avril Lavigne
Torn - Nathalie Imbruglia
Under the Bridge (Peppers, Chorus).
Going Nowhere - Therapy
No one else - Weezer
Big City Life - Mattafix
Enzovoort, enzovoort
Je kunt daar zelfs stand up comedy mee maken (uitkijken tot het einde!):
http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM
Papa Roach zijn de grootste Iron maiden fans die er zijn.
Ze hebben het riffje uit Infite dreams gekopieerd naar Last Resort.
En ze hebben het riffje uit Prowler gekopieerd naar Between Angels and insects.
Om maar even iets van een ander forum te pikken, het is dus in het engels, maar dat zal wel te lezen zijn.
Dit zijn "gejatte" dingen van Children of Bodom:
Warheart (Hatebreeder): Lyrics: "I am an outcast on the path of rebound" - those lyrics are the exact same of a Manowar song written before this one (Black Wind, Fire and Steel)
Hatebreeder (Hatebreeder): at 2:45 has a solo identical to a Rendition of a Soprano line in a Mozart Piece.
I told you of the children of bodom title song and yngwie, yngwie's song is called "Evil Eye", listen to it - and the sreaming in that song (Unripe Vengence) is pretty much the same as a Stone song "Sweet Dreams".
Riff at 2:01 in Bodom After Midnight was taken from the soundtrack of the movie The Rock.
The speech in the song "Taste of My Scythe" was also in a Necrophagia song.
"Hate Me" at 0:50-1:00 is a riff in a Manowar song "Voilence and Bloodshed".
Opening riffs in "Sixpounder" are much like the Pantera song "A New Level", drum part shortly after is almost identical.
Chokehold intro just like the Annihilator song ''King of the Kill''
Bodom Beach Terror opening drum solo and main theme is almost the same as the Carcass song "Corporal Jigsore Quandray".
Main riff in Angels Don't Kill just like "Tubbs and Valerie" from Jan Hammer.
Triple Corpse Hammerblow keyboard intro just like soundtrack of "Dead Poets Society".
The lyrics in "You're Better Off Dead" are from the W.A.S.P. song "Blind in Texas",
Lil Bloodred Ridin Hood's verse riff is the same as the Dissection song "Unhallowed", and the melody in the chorus is the same as Dissection song "Night's Blood".
Hate Crew Deathroll lyrics very similar to those of the Panter song "Rise", some lyrics also taken from the Skid Row song "Youth Gone Wild".
Trashed, Lost and Strungout...sound familiar? hint, look Zakk Wylde.
Knuckleduster riff's are just like Sepultura's "Roots Bloody Roots",
Living Dead Yet riffs just like Peter Tagtgren's solo project "Rain".
Punch Me I Bleed starts the same as Pantera's "Hard Lines, Sunken Cheeks".
In Your Face opening riff is just like Pantera song "Use My Third Arm".
Next in Line reuses riffs from Northern Comfort.
Red Light In My Eyes Part 1 starts with Bach,
Part 2 starts with Mozart and goes to a different Mozart riff later in the keyboards,
"The Nail" has Bach at about 2:00, (Hidden Keyboard solo at the end of Something Wild is from Miami Vice, just like 2 of their other major riffs in later albums)
Sorry maar hier klopt geen kut van, Dat ze dingen van mozart jatten, ja dat is ook zo, daar zijn ook alle nummers op gebaseert, maar zoals In your face en Use My Third Arm.... En dat ze 1 zinnetje gebruiken wat een andere band ook heeft, nou, dan word elk nummer wel gejat van iets anders, What comes around go's around word toch ook vaak gebruikt?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus
is dat nummer Millenium al genoemd van Robbie Williams??, ik geloof als solo/instrumentaal stuk i will survive..
Ik heb het ook maar gekopieerd van iemand anders.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madcow
Use my third arm en In your Face klinken zeer gelijk.
Een paar zinnetjes kopieren vind ik zelf niet erg ;)
Verder is er een verschil tussen gebaseert en gekopieerd.
Sommige solo's/melodietjes zijn gewoon compleet gekopieerd, maar over het algemeen is het wel bekend dat CoB eerste album ENORM veel klassieke invloeden had.
Maar het is gewoon gaaf dat hij die viool/piano stukjes er op een gitaar uitspeelt en strak neer zet.
haha dat komt uit de Bond theme van You Only Live Twice van Nancy Sinatra :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vox
Ja, maar meestal wel in de juiste volgorde.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madcow
Maarbij deze ligt het net effe anders. Want "What goes around, comes around." is een spreekwoord.
Sterker nog voor de gemiddelde boedist is het zijn levens visie.
Ik heb ook wel is iets een beetje 'gebruikt' .
Porcupine Tree - Open Car -> Sinister Delirium - Five songs, one story
Dat begin riffje waarin de zang meegaat. Dat ritme heb ik gebruikt. Gewoon omdat het tof is.
Ik heb er niets op tegen eigenlijk, zolang het niet al te erg opvalt.
ik zal het stukkie wat ik bedoel ff knippen en plakken hier..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater
EDIT:
ik heb me zo te zien vergist.. no hard feelings ???? :p ;)
ik meende dat er een nummer was die als solo/muzikaal stuk dat gebruikte en volgens mij was dat robbie williams, hoorde het eens op de radio.., kan het mis hebben afcourse
De gitaar solo van Gary moore in "Still Got the Blues", dat is de melodie van "Hello" van LIONEL RICHIE
Melodie/akkoorden-progressie van dat "I will survive" stukje, dat Robbie Williams heeft 'gebruikt', komt ook min of meer voor in de 2e gitaarsolo van Judas Priest's "Exciter".
En deze is HEEL far-fetched, maar tevens ook toonbeeld van mijn verregaande 'deuntjes-geheugen' :cooler: ,
maar in Mika's "Big Girl" zit op een gegeven moment zo'n regeltje,
"'now a whole lot-ta woman, needs a whole, lot, more!"
en dat lijntje eronder (melodie, cadens, ritme, de hele mikmak) kwam me heel bekend voor. Ik wist al snel dat het van een film of tv-serie moest zijn, en iets met sci-fi, abnormale/paranormale zaken of aliens.
2 weken later wist ik het ineens!
Het zit ook in de tv-tune van "Around the twist", zo'n jeugdserie die een dikke 17 jaar geleden op de VARA was, ging over een vuurtoren ergens in Australië ofzo, waar allerlei gekke/spannende dingen gebeurden.
Die tune ging iets van
"Have you ever
ever felt like this?
How strange things happen,
when you're going around the twist."
En die 2e zin is NAGENOEG exact de melodie/ritme-combi van dat zinnetje uit Mika's "Big girl". Er zit namelijk zo'n heel opvallende blue note (kleine terts) in dat stuk, dat verder majeur is.
tot zover sprak Sherlock Holmes. :satisfie: