Nee het project staat niet in de ijskast, Geronimo heeft de laatste versie verbeterd en die moet nog licht worden aangepast, maar heb weinig tijd om er even diep in te duiken, maar ik binnenkort beginnen met de bouw
Printable View
Nee het project staat niet in de ijskast, Geronimo heeft de laatste versie verbeterd en die moet nog licht worden aangepast, maar heb weinig tijd om er even diep in te duiken, maar ik binnenkort beginnen met de bouw
kun je de laatste versie van het schema eens posten aub :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Hier is ie:
http://home.casema.nl/hartm294/pics/...y-out v3.2.pdf
Er moet nog wel even naar de voeding gekeken worden, en het schakelgedeelte alsmede nog wat kleine zaken. Maar het is een tijdrovend klusje en ben van nature lui, dus daarom schiet het niet echt op. Als ik binnenkort tijd heb verander ik nog wat kleine dingen en lopen we het geheel nog even door (dus misschien kunnen jullie hier wat meekijken en bijdehand doen wat betreft fouten of stommigheden, want daar is dit forum immers voor) en dan kan ie gaan beginnen met bouwen.
Ik heb de drie kanalen gecheckt, volgens mij zitten er nog 2 kleine foutjes in, C23 en C24 zijn omgedraaid en moet er geen geisoleerde kabel gebruikt worden voor kanaal 2, van VR6 U2 pin 2?
Ik kan niet wachten om te beginnen, ik wacht nog even op een betaling en dan ga ik de onderdelen bestellen. De voeding en het schakelen moeten we nog even doornemen. Ik kan even geen nieuwe versie uploaden omdat ik de pdf niet kan aanpassen. Geronimo kan je mij een psd of eps oid sturen, dan kan ik de tekst aanpassen en de ontkoppelfilters op de juiste plek plaatsen. Ik vind trouwens echt fantastisch dat je dit allemaal doet, ik ken je niet persoonlijk en je hebt er veel tijd in gestopt want de laatste versie was aardig verbouwd, ik waardeer het zeer.
C23 en 24 maakt niet uit, ze hebben dezelfde waarde en komen van hetzelfde punt dus dan kan je ze zonder problemen verwisselen. En idd voor kanaal twee kunnen we ook beter afgeschermde kabel gebruiken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Volgens mij heb ik die naar je opgestuurd toch? Een Pdf? Anders gebruik je de bovenstaande link.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
En ja ik ken je totaal niet maar dat hoeft ook niet ik vind het leuk dat je je aan zoiets waagt hier. Je bent een van de weinigen, en anders dan de meesten hier die roepen dat je met wat simpelers moet beginnen help ik je graag. Ik heb hetzelfde gehad met mijn versterker en dat is uiteindelijk ook gelukt.
En ik heb hier zelf ook wat aan want ik wil zelf ook zoiets gaan bouwen dus dan is het toch handig om het voorbereidende werk samen met iemand anders te doen? Tevens is het mijn hobby maar heb ik nu de ruimte en tijd niet voor een echt project en dus blijf ik zo op afstand nog een beetje bezig.
Ja je hebt inderdaad een pdf gestuurd maar in open office ben ik de objecten kwijt, het is zeg maar 1 plaatje dus kan ik niks aanpassen. Als je het als photoshop bestand oid kan sturen, gebruik jouw versie als basis en kan ik de tekst en andere aanpasiingen doen in open office, kan eventueel ook illustrator proberen maar dat ken ik niet.
Fijn weekend,
Hugo
Ik heb de laatste dingen aangepast, behalve het schakelgedeelte. De versterker is in ieder geval goed, als je het zo bouwt moet het goed gaan.
http://home.casema.nl/hartm294/pics/...y-out v3.3.pdf
Probleem is alleen dat de substeraardpunten op de buisvoeten zo wel erg druk worden met al die draden. Maar als ik afwijk van de steraardfilosofie om het aantal draden op die buisvoeten kleiner te maken moet ik de hele zooi weer omleggen, ik kan niet zomaar wat van die groene draden bij elkaar gooien, want dat wordt het een stuk ranziger en weet ik niet zeker of het nog gaat werken. Zoals het nu zit zit het het best en ben ik er bijna 100% zeker van dat het dan goed gaat. Daarom is het zaak om buisvoeten te vinden zoals deze...
http://www.tech-systems-labs.com/TUBE%201%20FINAL.JPG
...en dan maar niet al te dikke aarddraden te gebruiken. Maar ja niet al te dun natuurlijk.
Ik vraag me ook af weet iemand dat hier misschien een software programma om makkelijk van deze layouts te maken? Illustrator schiet ook niet erg op namelijk.
Het gaat niet werken zo al die aarddraden. Ik ga het aardschema toch nog even doorlopen.
wat ga je veranderen dan, maak je er een busaarde van? of ga je de "subaardepunten" (waar de aarden van de versterkeronderdelen die bij elkaar horen bij elkaar komen, nu op buisvoet) verplaatsen van de buis af?
Het laatste inderdaad. Ik deel die substerren op die buisvoeten in tweeën en laat de ene helft op de buisvoet en de andere helft verhuist terug naar het board. Die punten voeg ik weer bij elkaar bij de filterelco's en die gaan dan naar het eindaardpunt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
Lijkt mij de beste oplossing... Als ik er een busaarde van zou maken komt het er op neer dat ik weer helemaal overnieuw moet beginnen, en daar heb ik niet zo'n zin in.
Ik heb net even de pdf bekeken, ziet er weer goed uit, de tekst is ook weer normaal. Ik moet misschien toch maar even illustrator downloaden, want jij bent nu al het werk aan het doen. Die buisvoeten heb ik een stuk groter getekend dan dat ze in werkelijkheid zijn, dus dat wordt inderdaad misschien een beetje te druk. Misschien kunnen we een terminal strip gebruiken met 6 punten, die we elk gebruiken als afzonderlijke aarde punt?
Ik zag ook dat je de gelijkrichter heb vervangen door diodes, welke moet ik daarvoor gebruiken, in slo100 zitten uf5408 deze lijken mij bruikbaar, fast recovery, 1000V en 3 A, als deze eigenschappen kloppen, kan ik eventueel ook een andere halen bij stuut en bruin (den haag) .De uf5408 zijn niet zo makkelijk leverbaar in Nederland.
Het sloclone forum is inderdaad erg handig, check het regelmatig, iemand had een opmerking geplaatst dat C15 1 uf moet zijn i.p.v. 0.1 uF, lijkt mij wel logisch aangezien alle andere condesatoren in combinatie met 1,8 K weerstand ook 1uF.
Er is ook een post op het sloclone forum van iemand die MS-visio gebruikte voor layouts zag erg netjes uit, hij heeft de libary van de parts online gezet.
Ik heb het een en ander al weer opgelost. Ik stuur zo snel mogelijk een pdf.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Inderdaad fast recovery type gebruiken. Het schijnt er stiller van te worden. Check de site van Randall Aiken (www.aikenamps.com)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Klopt inderdaad, dat had ik nog niet eens gezien dat er een foutje in zat. Ik wist inderdaad al dat het 1uF most zijn.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Hmm, dat moet ik maar eens checken dan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Allright. Hier is de laatste versie, met een fysiek werkbaarder aardgebeuren. Ik heb geprobeerd om maximaal 5 draden op de buisvoeten samen te laten komen. Ik hoop wel dat het zo in de breedte nog in een 19" behuizing past. Ook kan een probleem kan zijn dat de 22uF ontkoppel-C's te dik zijn om netjes in het geheel te passen. Wordt misschien een beetje proppen :) (of je neemt wat langere afstandbussen en hang je ze onder het board ofzo).
http://home.casema.nl/hartm294/pics/...t%20v3.3.1.pdf
Bij het Lead kanaal heb ik expres wat ruimte overgelaten voor eventueel wat extra onderdelen voor een Dual Recto achtige aanpassing van de toonregeling, voor als het scheurkanaal je niet bevalt. Punt is alleen dat er dan wel nog een potmeter bij moet.
Verder heb ik nog niet naar het schakelgebeuren gekeken. Misschien mooi een taak voor jou Hugo? Ik vond een gratis programmaatje hier wat misschien wel handig is daarvoor:
http://www.storm-software.co.yu/diy/...oject=software
En het schakelingetje in het voetpedaal moet ook nog getekend worden.
Als dat gaat lukken kan je gaan bouwen denk ik!
hey floris, bij mijn amp heeft die potmeter niet bijster veel effect op de sound, je zou hem ook gewoon schakelbaar kunnen maken met een vaste weerstand...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
Is idd ook een optie, mooi voor als je je frontpaneel layout niet wilt opfukken. De potmeter heeft iid niet erg veel effect maar toch wel een subtiel beetje. Soms geeft dat kleine pisbeetje net dat ene effect wat nodig is en dus vind ik hem zeker wel bruikbaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
Oke cool, als het goed is krijg ik vandaag een betaling en kunnen de onderdelen worden bestelt. Het programma heb ik gedownload en ga vanochtend proberen om het schakelgebeuren in het programma te zetten.
Wat voor verschil geeft de potmeter?
Ik heb het schakel gedeelte opnieuw getekend maar dan met DIY-layout, ziet er een stuk duidelijker uit.
http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO
Volgens het schema moet ik HS212 gebruiken, dit relais schakelt met 5 Volt, bij musikding hebben ze alleen een 6 Volt relais, kan ik deze ook gebruiken? Ik weet niet zeker of ik het relais goed heb aangesloten, ik wil dit relais gebruiken:
http://www.musikding.de/product_info...roducts_id=503
Ik heb de volgende pinnummers gebruikt om het relais overeen te laten komen met het schema, klopt dit?
http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO
heren, wat zijn jullie (voornaamste) suppliers van onderdelen? Ik heb nogal schrale behandeling gehad bij Musikding (die me echter wel bijna alles in 1x konden leveren) dus ben op zoek naar andere.
(voor de duidelijkheid, ik heb vandaag de laatste dingetjes gedaan aan mn X88r preamp, jammer dat ik dit topic niet eerder had gezien, ik heb mn inspiratie van sloclone forum af gehaald, wat nu trouwens wordt gepest door spam)
Ik heb een combi kunnen maken van bestellingen bij Newtone, Pollin (duitsland, 2He rackbehuizingen) en Tubetown. Zijn er verder nog alternatieven die me alle (of zoveel mogeljik) onderdelen in 1x kunnen leveren?
Ik laat mn pre btw schakelen met relais, ben benieuwd of 't gaat werken zonder veel bijgeluiden...
moet geen probleem zijn.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
oh en een toevoeging op mn vraag hierboven:
Welke trafo gebruik jij, Hugo?
Hoi Simon, ik ben van plan alles bij musikding te bestellen, ze hebben redelijke prijzen en bijna alles wat ik nodig heb. Wat was jouw schrale ervaring?
De trafo moet ik nog uitzoeken maar ik denk dat een amplimo XA 261 wordt, voor goedkopere oplossing kan je ook hier kijken:
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Ik wil de DC spanning rond de 400 Volt hebben, iets hoger dan normaal, maar heb op meerdere sites gelezen dat een hogere spanning wat meer headroom geeft.
Ga je een turretboard gebruiken of een PCB?
met terminal strips (dus zoals een turretboard).
over muziekding: ik had wat mailkontact met de eigenaar van de webshop (o.a. over een aantal onderdelen die hij niet online had staan maar wel kon leveren en over manieren van betaling met Paypal) en nu krijg ik al een week geen antwoord meer terug...tja...
*edit, de DC spanning bij de Soldano is toch ongeveer 150*2*1,4=420 Volt? Tenminste, dat haal ik uit het schema van schematicheaven, Dan is de 400V die jij wilt juist minder en dus minder headroom
(of zie ik iets over t hoofd?)
Ik zelf ben van plan 'm ook te bouwen maar nu nog niet aangezien ik nu geen ruimte heb daarvoor. Zelf heb ik nog wat trafo's liggen uit wat ouwe Philips meuk en ik was van plan die ervoor te gebruiken. De rest van de onderdelen bestel ik het liefst alijd bij Conrad vanwege de betrouwbaarheid en de prijs. Verder haal ik dingen bij Radio Twente (buisvoeten e.d.) en Stuut & Bruin (gekke transistors e.d.) in Den Haag, en De Groot in leiden heeft ook erg veel (de gangbare moderne rommel, veel keus daarin) en de baco in ijmuiden wil ook nog wel eens wat hebben.
Ik ben niet zo'n fan van die duitse buizenpostorderbedrijven want ik hoor zo vaak van die negatieve verhalen. Als ik echt iets zou zoeken wat ik nergens anders kan vinden zou ik het bij FNS Tubetech in Renkum halen of anders bij Nico V. (en wat is dat toch waarom is ie gebanned eigenlijk??)
En Hugo je zou toch een Hammond 369BX gebruiken? Of kan je die niet vinden? Die leek mij er perfect voor met zijn 150 0 150.
En nog even over die potmeter; het is een filtertje wat het geluid wat 'moderner' maakt, de slo schakeling heeft erg veel mid en dat wordt erdoor wat platgeslagen waardoor ie iets meer 'metal' ipv 'hardrock' klinkt. Die potmeter fungeert als een soort extra treble knop in het bereik hoger dan de originele trebleknop. Recto's hebben in de 'red' scheurstand geen terugkoppeling in de eindtrap en hij heeft dus ook geen als zodanige daarin dienende 'prescence' knop. Dat doet die extra potmeter in de toontrap dus, en die heet dus ook 'prescence'.
Het ontbreken van de negatieve terugkoppeling heeft een bak extra basgeweld en wat extra vervorming tot gevolg en samen met dat filtertje geeft dat die karakteristieke, gescoopde rectosound. Ik hou er wel van. Tubescreamer ervoor en gaan, bonecrushing donder & beuken.
En Simon waarom heb je dat niet eerder verteld? Dan had je ons een handje kunnen helpen, en wij jou! Doet ie het goed en heb je misschien wat pics ervan? Ik ben benieuwd!
Greetz. Floris
he Floris, ik ben bang dat je me verkeerd begreep: ik ben in de ontwerp fase, nog geen enkel component gesoldeerd oid. Was het maar zo'n feest dat ik 'm al afhad...
Hopelijk, als het financieel meezit en mn orders snel worden verwerkt, ga ik over 2/3 weken beginnen.
Oh oke! Ik dacht dat je 'm al af had joh. Maar hoe heb jij het ontworpen? Ben nog steeds benieuwd hoe jij de volgorde en de aarding gedaan hebt enzo. Misschien wil je een screenshotje posten?
Gr Floris
Cool worden er binnenkort twee gebouwd, kunnen we wat van elkaar leren/helpen. Die toonregeling klinkt wel cool, ben dol op donder en beuken. Ik ga proberen alles bij Musikding te bestellen, ik hoop dat het lukt een aantal onderdelen hebben ze niet maar die haal ik wel bij Stuut en Bruin oid, ik woon in Den Haag dus loop er zo naar toe.
Over de trafo, ik twijfel nog een beetje tussen een ringkern of een "gewone"? Die moet ik toch apart bestellen dus daar wacht ik nog wel even mee. En simon je hebt gelijk 420 DC is de bedoeling.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
Ik raad je ook Radio Twente in Den Haag aan, daar hebben ze een hoop oldschool rommel voor weinig.
Ja ken de zaak kom er ook regelmatig, aardige lui ook, mss hebben zij nog wel een mooi trafotje, ik zal van de week eens langswippen.
hey ik heb mn layout met potlood, pen en papier gemaakt. zou dan even moeten scannen, wordt morgen oid.
ik heb vandaag eindelijk via de mail een (gedeeltelijk) antwoord gekregen op mijn nog openstaande vragen...dus t wordt waarschijnlijk musikding. scheelt toch flink in geld...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
Leuk ik ben benieuwd. Wat vind je van onze layout?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
ik heb een apart HV board (met gelijkrichting, filtering, A,B,C,D,E spanning en filament ref. spanning). Verder heb ik de aardig iets anders: aarde van C4,C5,C6 en C7 (filtering van A,B,C,E) gaan bij mij apart naar hun respectievelijke preamp aarde punt. Verder heb ik een aarde van de buisvoeten naar resp. preamp aarde punt. vandaar (de werkelijke steraarden) gaat alles naar het steraardepunt nabij de input.
Hopelijk is het niet te criptisch... Ow trouwens en mn board heeft een iets andere layout, mn buisvolgorde is V1,V4,V3,V2,V5,V6 (hoewel V4 en V3 uiteraard omgedraaid kunnen worden). nummering is trouwens volgens sloclone forum schema. Verder heb ik een paar aanpassingen op dat schema: geen optocouplers maar relais, en op een paar plaatsen de V1a en V1b omgedraaid.
wat betreft jullie layout, ziet er prima uit. erg leuk dat jullie er een soort joint venture van hebben gemaakt :) Ik vind sommige buisvoeten nog wel een beetje druk bezet (m.n. V5) en vind ik een apart HV board handiger, omdat je anders evt. problemen krijgt qua breedte. rechts 3 ledjes klopt niet (maar volgens mij is schakeldeel nog niet klaar ofwel?)
Ik denk dat je vooral qua formaat een probleempje hebt: binnenbreedte van een 19" behuizing is maar 438 mm (Conrad. kan verschillen)
Ik heb een opzet gemaakt voor het schakelgedeelte, kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO
Ik moet er wel bij zeggen dat dit voor mij allemaal nieuw is, ik heb 1 keer een kitje in elkaar gebakken. Dus ik heb geen idee of het schakelprintje zo goed is. Wat is er mis met de Ledjes trouwens?
De inbouwruimte heb ik niet echt rekening mee gehouden. maar ik krijg het er wel in denk ik, beetje aanpassen mss. Met name de buisvoeten zijn een stuk groter getekend dat ze in werkelijkheid zijn. Kan je nog een afbeelding van je layout posten, lijkt mij wel handig en leerzaam om ze naast elkaar te leggen.
ik snap niet echt wat je pinout is van de relais :chicken: 't is wel groot opgezet.. ik denk dat dit wel de moeite waard is om op pcb te maken.
qua grootte, je hebt nu ongeveer 55 turrets/terminals qua breedte in gebruik. stel dat je de turrets/terminals op een onderlinge afstand van 1cm hebt, past dat natuurlijk niet. en als je die turrets dichter op elkaar zet (0,75 oid) wordt 't misschien wat krap.
Ik heb mn layout nog niet ingescand. ga 'm nog even overtrekken met pen. 't is allemaal in potlood en dat is niet zo fijn te scannen... 't is niet zo'n layout bestand als dat van jullie waar alle draden ingetekend zijn: ik heb bijv HV en HV-aardings draden weggelaten (lettercodering) en alle potmeters, overmits dat nogal nutteloos veel werk is en daar zijn niet vele methoden in qua wiring :)
laat maar zitten van die leds, klopt wel.
Wat betreft de pinlayout van de relais, er zijn 8 contacten, 2 voor de spoel, 2 schakelaars en 4 contacten, volgens het schema van Aiken is de pinlayout als volgt:
1 en 2 spoel
3 en 6 schakelaars
4 en 8 rustcontacten
5 en 7 "aan" contacten
Deze layout komt niet overeen met de standaard pinlayout van het relais wat ik wil gebruiken, vandaar dat ik het heb aangepast, ik heb een afbeelding op mijnablum gezet (zie link hierboven). Een PCB zou mss makkelijker zijn maar ik heb nog nooit geetst, het lijkt ws groter dan het is.
Wat betreft de ruimte, heb je een goed punt. Moet ik nog even naar kijken, ik heb trouwens net een trafo gekocht bij Twente.
Hmm ja we moeten eens kijken naar de breedte. Je zou ruimte kunnen winnen door 3d te gaan werken, dus ook in de hoogte ipv de lengte en de breedte. Het ligt eraan ook wat voor klemmenstroken je gaat gebruiken. Alle filter-ontkoppelcondensatoren op een kluitje vind ik zelf niks, die moeten zo dicht mogelijk bij de trap waar ze voor dienen, dan werken ze theoretisch het best. We zouden ervoor kunnen kiezen om deze onder het board te plaatsen, eventueel met hun eigen stukje board. Als je drie lagen pots krijgt heb je ruimte zat in de hoogte.
En maak je maar niet druk over die relais, haal gewoon eerst die relais en dan sluit je ze aan als je uit hebt gevonden wat die aansluitingen zijn.
En over buis 5, 5 draden moet wel gaan. Je kan bijvoorbeeld die katodecondensator weer aan de weerstanddraden solderen, dat scheelt iig een punt. In mijn versterker heb ik trouwens wel meer punten op het pieltje geplakt en dat gaat best. Check mijn sig.
ik weet niet precies of het zo'n groot effect heeft, die filter caps 15 cm verplaatsen? In 3D werken is in principe wel handig, hoogte zat!
ik heb even in dat layout freeware progje geknutseld, aangezien ik helemaal gek werd van mn scanner.
Ziehier mn HV board. A-E refereren aan schema, F-J zijn aardepunten die nog verwerkt worden in preamp board. de Vref zit hier ook in verwerkt.
http://i22.photobucket.com/albums/b3...oardtryout.gif
en hierbij een eerste versie van preamp board. Is nog niet af. en ik krijg die tube sockets niet op fatsoenlijke grootte, dus die mag je er bij fantaseren. dat doe ik wel in paint oid.
op buizen gemonteerd zijn:
V1: R2, R23
V4: R26, R29, R27
V3: R37, R39
V2: R6, R10
V5: C9, R16, R14, R15
V6: R45, R43, R44
(cursief betekent "niet naar gnd")
Wiring van relais had ik geen zin in, dat zie ik wel als ik ze heb. pots is allemaal 't zelfde.
http://i22.photobucket.com/albums/b3...mainboard1.gif
Ik denk dat we inderdaad de hoogte in moeten gaan, ik heb de betaling binnen dus gooi vanavond de bestelling eruit, kan ik mss van het weekend al wat in elkaar bakken.