ik kom uit limburg (hasselt daarergens nog eens in een klein dorpje) :satisfie:
Printable View
ik kom uit limburg (hasselt daarergens nog eens in een klein dorpje) :satisfie:
Ow Hasselt dat ken ik wel dat is vlakbij!
leuk :) :satisfie: :cooler:
Waarom óf met plectrum óf tokkelen leren? Het ligt eraan wat je speelt denk ik toch?
Een hele snelle gitaarsolo kan (zeker op elektrische gitaar) niet zonder plectrum naar mijn mening. Tenzij je echt heel goed ben met fingerpicking, maar dat zijn er maar weinig. En bijv. Tears in Heaven van Clapton is weer veel fijner met je vingers. Ik zou het als ik jullie was gewoon alletwee leren.
Uiteindelijk zal je inderdaad wel door je muzieksmaak in één van de twee beter worden.
het is daarom dat ik het eigenlijk vraag want ik ga gitaar leren spelen znder plectrum...
Jah, eigelijk heb ik ook nog wel een vraagje daarover:
Zijn er dingen die je niet kunt spelen, ik bedoel, worden de manieren waarop je kan spelen beperkt als je met/zonder plectrum speelt?
Ik,weet eiglijk niet echt goed hoe ik mijn vraag moet stellen :roll:
hebben julie eventueel sites van partituren voor beginners
en dan heb ik nog een paar vraagjes :
waar moet ik op letten bij de aankoop van een gitaar ?
als er bepaalde merken zijn die beter zijn ... :satisfie:
en nog zo van die dingen waar ik op moet letten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurah
Blijf van Stagg af!!!!!!!
Nouja, ik ben niet zo heel handig met m'n plectrum. Een snelle solo zou ik echt niet met plectrum willen proberen. Met m'n vingers ben ik wel snel.
Je wilt akoestisch spelen toch? Ga je ook les nemen?
Waar je op moet letten zou ik niet weten. Ik ga over een jaar een nieuwe gitaar kopen en ik moet me er nog helemaal in verdiepen. Ik laat me wel helpen in de muziekwinkel ofzo...
hey
heb zo een site gevonde met van die dinges op (weet begot ni wat is ) (www.tabpower.be) en dan krijg ik dit te zien :CHORDS used in this song:
EADGBE
Em 022000
G barré 3555xx
F barré 1333xx
G 320003
F 133211
INTRO: (Zelfde noten met bas)
Em G F Em G F Em
E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0-|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5--5--5--5--5--5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5-|
G |------------------------------------------------------------------------------------|
D |------------------------------------------------------------------------------------|
A |------------------------------------------------------------------------------------|
E |------------------------------------------------------------------------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------|
B |--X-X-X-X-X------------------|
G |--X-X-X-X-X------------------|
D |--X-X-X-X-X------------------|
A |--X-X-X-X-X------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------| Herhaal deze twee (boven en naast) riffs enkele keren.
G F
Billy lag te slapen
G F
hij was moe maar tevreden
G F
want hij was pas klaargekomen
G F
in het bed van zijn vader
Em G F Em
E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0---X-X-X-X-X------------------|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5---X-X-X-X-X------------------|
G |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
D |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
A |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| Speel dit dan een
E |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| stuk of 3 keer.
Em G F Em
E |----------------------------------------------|
B |----------------------------------------------|
G |----------------------------------------------|
D |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
A |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
E |-0--0--0--3--3--3--3--3--1--1--1--0-----------|
G F
de wereld ging ten onder
G F
en alles was verloren
G F
en de put was gedolven
G F
en de kat was verdronken
INTERLUDE:
F Em G F Em
E |-------------------------------|
B |--6p5-5-5h8--6--5--------------|
G |-------------------------------|
D |-------------------------------|
A |-------------------------------|
E |-------------------------------| Speel dit zoveel keer je er zin in hebt.
OUTRO:
G F
en Billy lag te slapen
G F
hij was bijna tevreden
(zomaar een liedje) ma wat is dit allemaal? :satisfie:
ja ik ga akoestische gitaar spelen en begin in september met mijn eerste jaar
Dan zal je docent je sowieso op weg helpen. Hij/zij zal je laten kennismaken met hem spelen met en zonder plectrum. Hoewel, mijn leraar had het pas na een jaar of 5/6 over een plectrum. Je kunt het in ieder geval aan hem/haar vragen. Voor akoestisch heb je niet echt een plectrum nodig.
Kun je niet een gitaar kopen via de muziekschool? Heb ik ook gedaan, en dat ding werkt perfect.
tja
ik kanereentje huren maar er zijn weiniger gitaren dan leerlinge en er word zo een kaartje getrokken an wie em mag hure of niet (bij ons zijn er maar 4jaar gitarlesse)
Ja zeker..met plectrum heb je bijvoorbeeld het voordeel dat je op een neer kan bewegen over één snaar en dus veel noten achter elkaar kan spelen. Met je vingers gaat dit moeilijk en krijg je een lelijk geluid vind ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna
Met plectrum heb je ook niet zulke eeltige vingers nodig om lang achter elkaar te kunnen spelen, maar dat geldt eigenlijk alleen voor stalen snaren.
Zonder plectrum kan je weer makkelijker meerdere vingers gebruiken, je hebt dan immers je wijsvinger vrij. Op deze manier kun je de bas met je duim spelen en melodielijnen met je andere vingers. Dit kan natuurlijk ook met plectrum alleen heb je dan nog maar 3 vingers over voor de melodie.
Qua klank vind ik zelf met plectrum mooier klinken (voller en scherper), maar ieder zijn eigen smaak.
Ik heb eelt op m'n halshand...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CowGuitar
hey
heb zo een site gevonde met van die dinges op (weet begot ni wat is ) (www.tabpower.be) en dan krijg ik dit te zien :CHORDS used in this song:
EADGBE
Em 022000
G barré 3555xx
F barré 1333xx
G 320003
F 133211
INTRO: (Zelfde noten met bas)
Em G F Em G F Em
E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0-|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5--5--5--5--5--5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5-|
G |------------------------------------------------------------------------------------|
D |------------------------------------------------------------------------------------|
A |------------------------------------------------------------------------------------|
E |------------------------------------------------------------------------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------|
B |--X-X-X-X-X------------------|
G |--X-X-X-X-X------------------|
D |--X-X-X-X-X------------------|
A |--X-X-X-X-X------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------| Herhaal deze twee (boven en naast) riffs enkele keren.
G F
Billy lag te slapen
G F
hij was moe maar tevreden
G F
want hij was pas klaargekomen
G F
in het bed van zijn vader
Em G F Em
E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0---X-X-X-X-X------------------|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5---X-X-X-X-X------------------|
G |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
D |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
A |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| Speel dit dan een
E |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| stuk of 3 keer.
Em G F Em
E |----------------------------------------------|
B |----------------------------------------------|
G |----------------------------------------------|
D |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
A |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
E |-0--0--0--3--3--3--3--3--1--1--1--0-----------|
G F
de wereld ging ten onder
G F
en alles was verloren
G F
en de put was gedolven
G F
en de kat was verdronken
INTERLUDE:
F Em G F Em
E |-------------------------------|
B |--6p5-5-5h8--6--5--------------|
G |-------------------------------|
D |-------------------------------|
A |-------------------------------|
E |-------------------------------| Speel dit zoveel keer je er zin in hebt.
OUTRO:
G F
en Billy lag te slapen
G F
hij was bijna tevreden
(zomaar een liedje) ma wat is dit allemaal?
ik speel al 2 jaar, maar ik speel op 0.09's, dus ik heb aleen een licht hard laagje, maar van eelt is nog lange geen sprake :pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda
Okee, eelt is misschien wat overdreven. Maar de vingers van m'n linkerhand zijn duidelijk minder zacht dan de vingers van m'n rechterhand.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iwamoto
Citaat:
dit is wat gitaristen in de volksmond een tab noemen xD
Maar een beetje een vage.
Of het ligt aan mij, ik ben niet zo'n ster in tabs. Doe mij maar een stuk bladmuziek met normale noten.
ik ken het liedje niet, maar ik vind hem zo vrij duidelijk. Wat vind je er vaag aan?
Nah, dan ligt het dus aan mij... Ik vind tabs lastig. Zeker als ik het nummer niet ken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CowGuitar
ja tabs zijn ook bijna nooit te gebruiken als je het liedje niet kent. bijna niemand zet het ritme en de timing erin..
tja...
moet eigenlijk nog met gitaarlessen beignnen in september krijg ik mijn eerste gitaarles
maar iemand die ik ken zegt dat je zoiets normaal niet nodig hebt maar iets met noten(ik snap er niks van)
Ja, op gitaarles worden meestal geen tabs gebruikt. Wat je op internet vindt is meestal juist wel tabs.
jah..
ik weet het eigenlijk niet weet nog niet eens wat het betekent enzo :satisfie: ma zelf op gitaarles ga ik leren zonder plectrum spele...
Wauw, jij bent precies radicaal tegen plectrums :D
Maar euhm, het lijkt me eigljk wel veel moeilijker om met noten te spelen dan met tabs. Ik kan zelf wel noten lezen maar ik weet helemaal niet hoe ik dat moet toepassen op gitaar. Het is toch ook zo dat de noot A bv op veel verschillende plaatsen op de gitaar ligt en ik zou dan al helemaal niet weten waar je ze moet nemen :???:
PS: met het programma "guitar pro" kan je tabs omzetten in noeten en omgekeerd
dat wou ik ook zeggen
guitar pro is ideaal om liedjes te leren..als je noten kunt lezen ist handig maar als je alleen tabs kunt lezen ook, want je kunt het ritme dan wel horen en vertragen etc..
nee heb helemaal niets tegen plectrums :confused:
in de gitaarlessen bij mij geven ze enkel les zonder plectrum
(over dat programma guitar pro (de welke moet ik nemen ?) :)
Mijn leraar werkt juist alleen maar met tabs... Then again, mijn leraar is niet echt normaal ofzo :PCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda
Overigens kan hij ook met noten overweg (heeft netjes conservatorium gedaan)
ja...
ik weet niet echt wat ik zoal ga lere (begin in september pas met mijn eerste jaar) maar willen jullie me wat koopadvies geven=waar ik moet opletten bij aankoop
want ik weet niet waarop je moet letten bij de aankoop v/e gitaar
Sowieso moet je kijken of die lekker speelt, dus zitten de snaren op gewenste afstand van de hals?
Is de hals breed genoeg?
Is het 12e vakje dezelfde toon als dezelfde snaar los? (maar dan natuurlijk een octaaf hoger)?
En het belangrijkste van allemaal, klinkt de gitaar mooi en is het het geluid dat je zoekt?
Ik heb Guitar Pro 5, als het dat is wat je bedoelt. Nu ja, ik heb het zelf niet geinstalleerd of gedownload, dat deed iemand anders voor mij:DCitaat:
HOI!
succes met je gitaar spelen als je het gaat leren ;)
bedankt :)
Aangezien je toch lessen gaat volgen raad ik je aan je te laten adviseren door je gitaarleraar. Zulke mensen weten vaak wel ergens goedkope maar degelijke tweedehandsgitaren. Mijn leraar heeft me er toen ook eentje helpen uitzoeken.Citaat:
tegen mij zeggen ze juist dat je geen 2e hands gitaar moet kopen... :satisfie:
ik heb nu ook een 2e hands gitaar, maar hij doet nou niet bepaald onder voor een nieuwe, maar dat is gewoon voor iedereen verschillend heCitaat:
tja
tis daarom juist dat ik wat raad vraag he :satisfie:
ik moet trouwens nog een gitaar gaan kope...