Ja, een dag voor de baas :(
Printable View
Ja, een dag voor de baas :(
daar hebben we allemaal last van....
En vandaag is er niets van gekomen :(
Ik probeer morgenochtend tijd te maken om heel ff rond die NFB te meten.
Okee, het is frappant maar een sinus van 80V ziet er nog mooi uit (ik meet nu direct op het stuurrooster) met een negroosterspanning van -40.
Standje 'net geen 8' is dat. Daarna wordt de top van het signaal platgedrukt.
Je ziet dat die vlakte op hetzelfde niveau blijft en het signaal naar onder wordt gedrukt.
Dit gebeurt op beide zijdes (V4/V5 en V6/V7)
Tot zover komt het overeen met de verwachting tot zover.
Bedoel je dat de top niet hoger dan die 40V komt? maar dat de bodem steeds verder wegzakt (dus negatiever?)
Dat zou betekenen dat die buis waarschijnlijk in Cutoff gebied terecht komt.
Nico
Franc, het lijkt op hetzelfde waar ik tegenaan loop, blokkingdistorion.
Ik had net Xavier van DRtube aan de lijn voor een gelijkrichterbuisje en toen gaf hij mij deze verklaring, tenminste, voor de Super.
Achter de fasedraaier zitten 2 koppelcondensatoren, bij mij +- 0,1uF, ik weet niet wat er bij jouw zit. Deze koppels zijn te groot in waarde en, zoals ik er uit begrijp, beinvloed de 1 de ander.
Kortgezegt, het P-P principe krijgt op z'n donder.
(ik moet me nog ff meer in deze materie storten, kom net thuis)
Als oplossing kwam Xavier met een Cap waarde verandering naar 0,0022uF.
Puur als test op bijde zijden, ik kon er, "mee spelen welke waarde ik koos"
Keerzijde is dat je iets in het laag, niet veel, kunt kwijtraken.
Tis een optie.............., of het de goede is?
Alle voortekenen van jouw komen ook bij mij overeen, alleen heb als bijkomstigheid dat ie doorslaat en een hoge stroom, trekt.
Nico, als je dit leest, veriffieer ff met ons,
Choc
Patrick,
Wat voor weerstanden heb jij naar de neg. bias van de G1 eindpitten ?
Nico
standard 220K
Ja, die top wordt een bergplateau vanaf standje 8 als ie zo'n 40V is en daarna zakt het het eronder verder weg.
Zal zo een foto maken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
ik heb daar nu 100k zittenCitaat:
Tja, lees dat eens.........http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html
Ja dat heb ik zitten lezen ja. Lijkt er erg op wat er hier gebeurt.
Eerst nog even op de NFB storten of dat oplossing kan bieden.
Voor het drama-effect hier een filmpje van wat er gebeurt met de roosterspanningen op de eindpitten:
www.vernetamps.com/pics/erik/roosterspanningen.mpg
ze slaan door he?
Stroom door je eindpitten-------> distortion.
Heb het net andersom eerst distortion daarna zwakt de stroom af en keert het gewone signaal terug. Hij settelt zich weer, de hele eindtrap gaat door z'n knieen.
Jongens we worden nog eens wijzer.............
Ja, hartstikke wijs :D
Nu nog een oplossing vinden.
Stel, en dan zeg ik stel. Door de NFB te verlagen, wat dan?
Aiken:Negative feedback can exacerbate this problem. When the output tube goes into cutoff, the negative feedback loop opens up, and the gain of the phase inverter stage increases by the amount of degenerative feedback that was formerly present. This increase in gain pushes the amp even farther into cutoff.
Het wordt alleen maar erger als 1-maal de nfb wordt geopend, zoals ik het nu lees. Oftwel, 1 maal het punt bereikt------------> nog erger
Ik ga het ontdekken.
Zit nu ff bij te komen van de schrik, zometeen het verschil aanshouwen tussen MET NFB en ZONDER NFB (heb de lus onderbroken na de 100k weerstand).
Aha, Franc, je gridstoppers, zijn die aanwezig op een 4x EL34-er?
Ja, 5k6.
Ik had er eerst 2 op de buitenste buizen omdat dat normaal gesproken genoeg moet zijn maar heb er van de week gewoon voor elk 1 op het rooster gezet.
Deze behersen de mate van stroom door je eindpit, verhoog je deze, dan zorg je er voor dat de stroom door de eindpitten niet te hoog worden.
Begint me te dagen.................
Misschien moet ik de feedback juist verhogen door een lagere weerstand erin te knikkeren? De latere plexis hadden 47k oid en geen 100k.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chocorookie
Nicooooooooooooooooooo!
Feedback plz
Ja maar de geruchten gaan dat je niet veel hoger dan 5k6 moet gaan omdat je ander teveel hoog kwijtraakt,,,Citaat:
Neenee, Nico houdt zich bewust stil ;) laat ons maar even verder filosoferen, we komen er wel!Citaat:
Kan ook Franc, ik heb m'n nfb variabel gemaakt, 820ohm met een 5k Lind pot in serie(welke nu helemaal dicht staat
eerst de stroom in de perken met zoweinig mogelijk signaalverlies, lees nog eens Aiken Frank en specifiek over gridstoppers.........
Je kan ook proberen het signaal van de PI wat te temmen? Tenslotte die veroorzaakt het te hoge signaal. Maar jullie weten in ieder geval wel hoe belangrijk de bias afstelling is:D :D :D :D
Ja dat schijnt te kunnen met een weerstand over de uitgangen van de PI.
Jawel Nico, m'n grid-bias weerstanden verlagen, hiermee krik ik m'n bias level omhoog.........(ik zeg dit heeeel verzichtig) maar dan verlies ik gain.
Goed, welke marge stroom praten wij over?
Ik 55V, Franc 40V
Ik 220K, Franc 100K
Ik naar 150k, Franc naar 82K?
interessant dat dit soort problemen als een reality soap gevolgd kunnen worden in de werkbank, hier steekt 'eenieder' wat van op... ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is. Heb je al gekeken naar het effect als je de NFB onderbreekt en je de PPIMV uit het signaal haalt??
Sorry, ik praat niet over stroom maar spanning, vergeef me.
NK3, dat heeft Franc reeds geprobeerd, maar naar ik geloof, resulteerde dit in een PFB
Ik zou eens een grafiek pakken van de buizen, de loadlijn trekken en kijken waar je zit met de bias. Vervolgens bepalen hoeveel volt je mag bewegen + en -. En dan kijken of je PI lager kan instellen maar dat is nogal wat reken werk. Al eens een lager buis in de PI geprobeert? ecc81 of ecc82?Citaat:
Nico
Hier zat ik ook net aan te denken. In ieder geval als experiment.Citaat:
Moet nu helaas ff eten (lastig hoor, vrouwen ;)
Gelukkig (hopelijk leest ze niet mee ;) ) ben ik vanavond alleen thuis dus dan kan ik ff flink doorhalen :D
Bij mij zit er al een 12AT-tje in, kan naar ay gaan......
Idem, alleen ik heb vanavond nog een afspraak in het ziekenhuis........................................ .................................................. .................................................. .................................................. ............................:"Het reilen en zeilen van het bevallen in het ziekenhuis":(
Gelukkig heb ik een goed onderwerp om over na te denken, oh jongens, tis 1 grote hormonenhuishouding hieroo
aaahhhhhhhhhhh.......is het afgelopen met de pret..............
Not yet, till the fat lady stops to sing.......................!:) (and sings again)
Smakelijk eten allemaal.
Choc
Jongen waar begin je aan.
Bedoel: ben je aan begonnen ;)
De Master VOlume heb ik eruit gehad maar dat maakt geen verschil. NFB los ga ik nu zo proberen.Citaat:
NFB los of vast maakt geen enkel verschil. Het lijkt nagenoeg hetzelfde niveau te hebben, nu zo'n 100V...
Het feedback signaal zelf is maar zo'n 1.4mV en is raar van vorm (geen mooie sinus). Wat kan ik verwachten van het feedbacksignaal eigenlijk?