aan hout was ik met alles erop en eraan(latten, berkentriplex en baffle van mdf) 60 kwijt.
Van het berkenspul heb ik nog zoveel over dat ik er nog een flightcase voor mijn peavey voor kan bouwen.
Printable View
aan hout was ik met alles erop en eraan(latten, berkentriplex en baffle van mdf) 60 kwijt.
Van het berkenspul heb ik nog zoveel over dat ik er nog een flightcase voor mijn peavey voor kan bouwen.
Mooi gedaan Aart en je hebt ook de juiste kwaliteit Berkentriplex gekocht. BB/B kwaliteit?
Pas trouwens wel heel goed op als je de hoeken met een frees gaat afronden. Die schroeven zitten akelig dicht bij de rand en dat zou je weleens een frees kunnen kosten :-?
Marc
Idd, Russisch berkenmultiplex BB/B kwaliteit.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mathe
de hoeken worden niet heel erg afgerond, hooguit met wat schuurpapier heel iets, wil een beetje een diezel uiterlijk.
en de schroeven zitten op 9 mm. zodat ze in het midden van de plank zitten die er haaks op zit.
Daarom gebruik ik altijd doorgeslagen duvelhout of zwalustaart verbindingen.
Ik zou inderdaad geen bovenfrees durven gebruiken in deze situatie.
Nico
Ziet er goed uit :)
Waarom heb je die 'binnen lat' eigenlijk helemaal tegen 'de voorkant' vast gemaakt? Komt daar vanuit de binnenkant de plank met je speakers tegen aan zodat de speakers wat speling hebben aan de voorkant?
Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)Citaat:
Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Zelf ben ik ook bezig met een 2x12 kast te bouwen en ik had het volgende idee:
http://img78.echo.cx/img78/6462/kast4vk.jpg
Dit is het voor-aanzicht, waarbij de zwarte streepjes schroeven voorstellen.
Wat vinden jullie van deze constructie? Hierbij heb je genoeg ruimte om te vrezen.
/edit: in mij zoektocht op zwaluwstaartverbinding vond ik zojuist dit bestand: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/bijlagen/69.doc
Een handig word document met een groot aantal verschillende verbindingen, erg handig.
Als je dan toch schroeven wilt gebruiken, schroef dan van binnen uit door de latjes (eerst voorboren) naar buiten. Gebruik peurlijm als lijm. En gebruik even verstekklemmen om het geheel mooi haaks te maken en te houden tijdens het drogen.
De lengte van de schroeven houden op dikte latjes + 0.5 * dikte van de planken. Dan heb je nooit last van het Frezen. Als je al gaat frezen, neem ik aan dat je een frees gebruikt met een radiaal van 12-13 mm. Dan zul je zeker niet de schroeven raken. Daarnaast is de buitenkant mooi vlak en zal je frees niet een "wobbel" kunnen geven op de plek van de schroeven.
Nico
Bedankt voor het advies Nico!
Ik ga dit morgen in de praktijk uitvoeren. Hopelijk heb ik genoeg ruimte om van binnen uit te schroeven met de schroefmachine. Anders zal het met de hand moeten gebeuren.... is wat zwaarder, maar wel te doen.
Joost,
Eerst goed aftekenen. Daarna de latjes voorboren. Dan kun je zowieso een kant los alvast vast schroeven. Daarna kan je met een verlengstuk er beter bij met de schroefboormachine.
Ik zou wel effe een paar verstekklemmen gebruiken. Ik heb de ervaring dat planken niet altijd even recht worden afgezaagd. Dit komt o.a. omdat het zaagblad niet helemaal haaks staat.
Als je geen verstekklemmen hebt kun je het volgende doen:
- Zet de kast in elkaar.
- Sla een 3 duims spijker in een hoek en in de schuin tegenoverliggende hoek.
- De spijker moet er wel diep in.
- Span een koord tussen de 2 spijkers.
- Doe het zelfde met de aan de andere zijde maar gebruik nu de 2 andere hoeken
- Volgens de meetkunde geldt dat bij een rechthoek de diagonalen evenlang moeten zijn.
- Meet de afstanden tussen de hoeken op.
- Zet het koord die het langst is onder een grotere spanning zodat de afstand korter wordt.
- doe dit net zolang totdat beide afstanden even lang zijn. Je kast is (als je de zijden netjes op de randen hebt vastgeschroefd) nu haaks.
- Laat het geheel 24 uur drogen
- haal de koorden weg en vul de spijkergaten op met vulling. Hier kun je ook zaagsel met houtlijm voor gebruiken (houd je dezelfde kleur).
Snap je 'm nog? :-D :-D :-D :-D
Nico
jaa tuurlijk, maar bij hifi is het juist de zaak om de kast zo 'dood' mogelijkl te maken en hier moet de kast juist kleuren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
@ joost: tegen die latjes komt idd de baffle, deze word aan de achterkant na het inzetten weer ingeklemd met latjes.
enne, een vraagje, welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tolex?
Gewoon bepaalde shit van bison?
Ik gebruik altijd Bison Tix. Uitsmeren met een fijne lijmkam. En goed ventileren of "trippen" :-D :-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AART
Ok, gezellig trippen met bison tix dus?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
en hoeveel denk je dat ik nodg heb(beide kanten insmeren toch)?
Nico, wat bedoelde je met 'doorgeslagen duvelhout'? Boor je dan van achteren in 1 keer een gat of zo? En dan deuvel erin?
Yep,
Ik heb een mal gemaakt met voorgboorde gaten (6mm) 9mm van de kant en om de 3 cm. Ik boor vervolgens na dat de kast gelijmd is (dus nog geen schroeven oid) de gaten tot een totale diepte van zo'n 6-7 cm.
Dan vullen met peurlijm (niet te veel). En dan een duvel (berken duvel hout kop je per meter) erin die net effe langer is dan het gat (mm of 5-6).
Hierdoor krijg je in feite extra lijm oppervlakte. De kast wordt gelijk stukken sterker en daardoor heb je eigenlijk geen schroeven meer nodig.
Op de eerste foto kun je zien wat het resultaat na nog eens 24 uur is.
http://www.verelec.com/images/10210109.JPG
Daarna met een losse bladzaag de eindstukjes eraf zagen en glad schuren. Daarna frees ik de randen met een holle rondfrees en wordt de kast verder glad geschuurt.
Het effect van de duvels geeft best wel een fraai effect.
http://www.verelec.com/images/10220041.JPG
Nico
Voor mijn laatste bandmaster kast gebruikte ik 1.5 bus lijm.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AART
Beide kanten insmeren en 10 minuten wachten tot de ingesmeerde kanten niet echt meer plakkerig zijn. Net als bij een fietsband plakken :-D :-D
Nico
Muhahahaha :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Goeie grap :roll:
van wie...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thijssie
Van de gene die zegt dat een gitaarcab een eitje is vergeleken een hifi box.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strattie
Een hifi box is juist ontzettend simpel, je maakt het gewoon van zo dik en dood mogelijk materiaal.
Bij een goed cabinet voor gitaar moet je altijd een mix zoeken tussen niet te stijf (te dode klank) maar ook weer niet te "los" (te modderig).
Daarbij is het ook erg afhankelijk van de muziek die je speelt. Als je clean speelt klinkt een wat "losser" cabinet beter, terwijl als je high-gain speelt je liever een wat "stijver" cabinet wilt....
Ik snap hem Nico, maar ik denk dat even 4 of 8 hoekklemmen bij de gamma halen makkelijker is. Dan kan je het geheel klemmen waardoor het zeker goed zit en heb je gelijk wat druk kracht.
Gisteravond heb ik nog even nagedacht of het 'frees en hobbel' probleem. Als je vanuit de buitenkant schroeft schroeft je door de hele zijkant heen, wat extra stevigheid geeft. Dus ik heb het volgende bedacht: wel van de buitenkant schroeven, maar de schroeven iets verzinken. Vervolgens met woodfiller de gaten opvullen, schuren, en je hebt een keurig vlakke zijkant.
Heb jij ervaring met het maken van een 3weg speaker en daarbij zelf een filter ontwikkelen die perfect bij de kast past en heb jij daarbij ook de nodige metingen en simulaties gedaan?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thijssie
Joost,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Dat is ook eenvoudiger, maar ze zijn niet echt goedkoop. En als je niet van plan bent om meerdere boxen te bouwen was dit een goedkoop (zij het niet gemakkelijk) alternatief.
Je moet de stevigheid niet van de schroeven hebben maar juist van de lijm. Het enige wat die schroeven bijdragen is eigenlijk alleen maar voorkomen dat ie dwars gaat bewegen. Ik denk dat je die PUR (zal het nu goed spellen) lijm onderschat. Dat spul is echt beresterk. Alleen wat jij met die schroeven gaat doen, doe ik met duvelhout. En daar kan de Frees ook beter tegen.
Maar ik geef toe mijn eerste kast was ook van buitenaf geschroefd (en tevens de laatste keer). Ook keurig opgevuld met vulling. En toch had de frees er last van (kon later weer opvullen)....
En vergis je niet in het effect als die Baffle en achterplaat erin zitten.
Bij Combo's gebruik ik al helemaal geen hoeklatten meer. Alleen maar lijmen. Lattenwerk is alleen voor de baffle en de achterkanten. Bij die laatste 2 speaker kasten heb ik het nog wel gedaan, maar was eigenlijk overbodig.
Verder maak ik af en toe gebruik van een mal voor blinde zwaluwstaarten. Gekocht in de VS bij Sears voor het schrikbarende bedrag van US$ 59.95. Rip uit me lijf :-D :-D :-D :-D
Doet het prima. Je bent wel effe bezig met instellen, maar daarna is het kattenpis. Alleen moet je daarna wel zorgen dat het hout goed schoon is. Ooit heb ik een combo kast hiermee gedaan met Yellow Pine (Van AFH in Amsterdam). Echter zij schaven het hout terug van 30mm naar 18mm en gebruiken daar siliconen voor, voor de geleiding. De PUR lijm werd niet hard. met als gevolg combo viel uit elkaar (pas na het tolexen. Dat was dus een dure.
Ga wel binnenkort denk ik een mal kopen voor vingerverbindingen. In Belgie iets gezien voor rond de 150 euri.
Dus nogmaals ik zou niet van buitaf schroeven. Maar het is jouw keus. Succes.
Nico
ik wel, hij denk ik niet :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
:-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Mijn ervaringen als hifi speakerbouwer lijken me niet echt veel toegevoegde waarde hebben, in een discussie over gitaarcabs. Maar ik heb genoeg kasten (hifi, pa en gitaarcabs) gemaakt om te weten dat het ontwerp van een gitaarcab helemaal niets te maken heeft hifi-boxen. Het verschil zit hem nl in het feit dat een hifi box een zo "neutraal mogelijke weergever" moet zijn, terwijl een gitaarcab een onderdeel van de "keten" is welke verantwoordelijk is voor je geluid en kleuring van je geluid dus *wel* wenselijk is.
Zo, genoeg "op de man af gespeeld", nu verder met discussieren over de inhoud, misschien kan een van ons of iemand anders daar nog iets van leren :-D
misschien kunnen jullie dat beter in een ander draadje doen? :D
Dat bewijst dat je dat maar niet te veel moet doen :razz:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strattie
Inderdaad, je hebt gelijk. Maar ik zie de verstekklemmen kopen als een investering. Als ik later nog eens iets in verstek wil maken dan heb ik ze alvast. Bovendien waren ze niet echt duur, slechts iets van 2,50 per stuk.Citaat:
Dat is ook eenvoudiger, maar ze zijn niet echt goedkoop. En als je niet van plan bent om meerdere boxen te bouwen was dit een goedkoop (zij het niet gemakkelijk) alternatief.
Auuwww :cry:Citaat:
met als gevolg combo viel uit elkaar (pas na het tolexen. Dat was dus een dure.
Hier zit hij nu voor een groot deel in elkaar. De zijkanten zitten aan de bovenkant vast en alle latjes zijn gezaagd en geboord. Omdat ik maar 4 verstekklemmen kon vinden ben ik nu eerst bezig met de bovenkant. Als die droog is komt de onderkant aan de beurd.
Ik heb er toch voor gekozen om de latjes vanuit de binnenkant te schroeven op advies van Nico. Zelfs zonder de achterkant, baffle en onderkant vind ik hem nu al aardig wat stevigheid hebben, de latjes werken goed.
foto's :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Ok! Hier zijn ze dan:
http://img58.echo.cx/img58/8554/dsc021069fl.th.jpg
http://img58.echo.cx/img58/5355/dsc021088do.th.jpg
http://img58.echo.cx/img58/5707/dsc021097wl.th.jpg
Ze zijn een beetje donker geworden, maar het is toch nog wel te zien.
Dat gaat wel goed :-D :-D :-D :-D :-D
Heb je genoeg ruimte gehouden voor de baffle dat deze binnen de randen van de box valt:
- baffle zelf
- dunne latjes om het doek ahw voor de baffle te spannen zodat dez de baffle niet raakt (meetrillen op de baffle)
- dikte van het doek zelf.
Achterkant zelfde verhaal:
- dikte achterplaat
- dikte tolex
Groetjes
Nico
Ja, ik heb wel genoeg ruimte.... denk ik :D Maar als het blijkt dat ik niet genoeg ruimte heb dan zaag ik gewoon een hoekje, zo groot als de latjes, uit de achterkant/baffle en past het nog steeds.
heej... misschien ff een nieuwe topicje openen?? Deze gaat over AART's zelfbouwproject en niet over het 'bouw je eigen 2*12 kast in het algemeen' project. Tis maar een idee hoor :wink: (zal AART ook leuker vinden waarschijnlijk)
welke afmetingen gebruiken jullie voor je 2x12 kast?
BOEIEND!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
Diezel 2x12:
745 (b) x 495 (h) x 365 (d) mm.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
75x50x36
Vandaag de speakers, tolex en piping binnengekregen dus van het weekend word er weer eens iets gedaan :)