(Dit kostte mij trouwens 30 seconden googlen……)
Printable View
(Dit kostte mij trouwens 30 seconden googlen……)
Een schakelschema met 2 elementen had ik al gevonden, maar mijn oorspronkelijke vraag ging over een bepaalde volgorde om een 3 (drie) elementen gitaat te kunnen schakelen.
Dat heet nashville tele. Google eens nashville tele wiring bij images en verbaas je
Ok ik geef er eentje weg
https://www.axesrus.co.uk/v/vspfiles...ngDiagram1.jpg
Een Nashville heeft toch een vijfstanden schakelaar?
De eerste strats met 3way hadden geen tussenstanden alleen elke pickup solo
Precies! Heerlijk. De wind cries Mary geluid en geen spuuglelijke tussenstandjes. Het middelste element. De vent van de Crickets die het korte strootje trok en dus niet met Buddy Holly in het vliegtuig zat, heeft later bezworen dat Buddy altijd het middelste element gebruikte. Dat doe ik ook af en toe. Het brug element vind ik niet mooi klinken, maar soit, ik heb meer gitaren met 2 pups.
Ik heb genoten van dit draadje. Veel beschaafde tele’s. Pet af.
Vriendelijke groet, Gus
Die stand 2 en 4 op een strat. Je MAG ze gebruiken. Dat MOET niet. Net als een coilsplit op een humbucker. Kost nauwelijks meer om te maken dus waarom zou je het niet doen? Omdat het in 1950 niet zo bedacht is?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb ik wel eens gelezen dat Fender bij (bepaalde?) CS modellen af fabriek een 5-way switch installeren omdat dat is wat iedereen (op Duhsjaak na ;)) wil gebruiken en de 3-way swich for old time sake als casecandy in de koffer pleuren.
Je bent een volk der puristen of niet natuurlijk.
Fender installeerde in '76 een 5 way switch maar de avri kreeg een 3 way en een losse 5 way die meegeleverd werd.
Pas vrij recent, (American vintage II) volgens mij, is de Avri standaard met een 5 way, zonder losse 3 way of course.
Die avri van mij schijnt een CS avant la letter te zijn. Uiteraard met 3 standen, want anders niet vintage correct. Heb een beetje tegen m’n gevoel in een originele Fender vijfstanden gekocht, die netjes MIC bleek te zijn :D
En dan te bedenken dat er gewoon een 10 weg switch voor strat te koop is.
Als je de tussenstanden van een strat weglaat, neem je daarmee wat mij betreft het hele bestaansrecht van de strat weg. Die tussenstanden horen bij de strat.
Nah, dat is wel bout hoor,
heeft Hendrix ooit iet met dat tussenstandje gedaan?
Ik denk dat voor Sultans of Swing het tussenstandje een schimmig bestaan leidde.
Maar on a personal note mag je het zelf uitmaken natuurlijk.
Het maakt me niet zoveel uit wat anderen ermee gedaan hebben. De losse pickups vind ik vrij karakterloos, juist die tussenstanden maakt de strat uniek. Maar goed, dat is inderdaad mijn persoonlijke kronkel.
De solo's zijn op de middelste pup gespeeld.
Als je 'm vergelijkt met een Tele, dan heeft een Strat maar een dun geluid. Ik vind met name stand midden/brug en brug met crunch een erg prettig en bruikbaar geluid.
Hendrix deed niet met het tussenstandje omdat het tussenstandje er niet was. Sommige mensen gingen een stuk laterhun 3 way switch ergens invijlen om dat te realiseren. Ome leo vond dat maar niets dus het gebeurde niet. Pas lang nadat de tomo verkocht was ging men het echt leveren.
Ik heb meerdere Strats met 3 weg schakelaar, en deze zijn allemaal prima tussen de elementen in te zetten hoor.
Heerlijk,... en zo deden ze het vroeger ook al toen er nog geen 5 way switchen waren
Ja, de truc was volgens Jeff Beck om je switch lekker veel stof te laten happen,
Mijn Greco Super Real heeft een 3 standen maar eentje die toch ergens licht klikt in de tussenstanden,
die Japanners waren vrij uitgekookt in die dingen,
die hele gitaar is trouwens een wonder van muzikaal vernuft uit een parallel universum maar da's een ander verhaal.
Mooie foto's! Thele is tha bomb
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helemaal mee eens. Herkenbaarder wordt het niet.
Knopfler, Robert Cray, Lynyrd Skynyrd's Sweet Alabama, The Edge (Where The Streets Have No Names) , zo'n beetje elke 80's popliedje met Nile Rodgers o.a. (Madonna).
Man, krijg weer spontaan GAS voor een Strat.
En ontopic , ja, ik heb 2 Tele's. Dus ik mag best even vloeken met het Stratwoord in dit topic.
Ik kreeg het tussenstandje op m'n AVRI niet voor elkaar en die is toch ook al weer zo'n 30 à 40 jaar oud.
Volgens mij speelt Nile Rodgers altijd op de neck pickup.
Nile Rodgers gebruikt live altijd de neck pickup maar bij meerder doublings in de studio ook ander posities, aldus Nile zelf.
Steve van Angela.com waar ik vroeger alles kocht (pre 2004, voordat er webshops waren) verkocht 5 standen schakelaars met de tekst "for the ocasional nifty gay mood".
Nile Rodgers is wel mijn no.1 strat sensatie.
Ik vind dat een strat uberhaupt geen bestaansrecht heeft in zijn 3-singlecoil + 6 punt tremolo layout ;) (olie => vuur; knuppel => hoenderhok). Het snotterige geluid, alsof je een eend bovenop Ron Jeremy's schwanz plaatst. Ik heb het geprobeerd, echt waar. Maar de strat is er eentje waar ik echt geen binding mee heb. Eigenlijk álles uit de stal van Fender, op de Telecaster na. Shock, Gasp! Ik weet het. Maar die combinatie van essen en esdoorn, met 2 singlecoils zonder fratsen: daar krijg ik zwakke knietjes van. Ik weet niet wat het is. Waarom tele wel en strat niet. Alsof een tele écht alles (aan) kan, en een strat een two trick pony is. Soms denk ik dat een driestanden schakelaar op een strat voor de meesten echt voldoende is: brug+mid, mid+neck en neck alleen.
Alle singlecoils die ik had, heb ik daarom ook uit alle gitaren gehaald en verkocht. Geef mij maar liever 10000 humbucker-smaakjes dan singlecoils. Één uitzondering: de Burns Trisonic. Heb een triootje met gouden covers liggen en die wil ik met een Brian May-inspired wiring in een LP bouwen, maar de gitaar bestaat nu nog uit slechts losse blokken hout. Geef me een half jaar, jaartje, en dan weet ik of dat me bevalt of niet. Zo niet, prima: dan frut ik er wel weer humbuckers in.
Ik heb precies andersom, ik ben niet zo full sized humbuckerig.
Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen doe mij maar single coil uit de Fender stal.
Strat heb ik heel lang ook verschrikkelijk conservatief gevonden, maar inmiddels kan ik 't toch wel waarderen.
nee, ik vind elke strat singlecoil gewoon echt heel erg onprettig. Maakt niet uit wie erop speelt. Ik herken het uit duizenden, en loop graag een blokje om.
Mijn ma, bijvoorbeeld, heeft een gruwelijke hekel aan trompetten en cello's. Mijn oma heeft een hekel aan sopranen. Ik houd niet van singlecoils. Om dan te zeggen dat ik mijn pilletjes weer in moet nemen is weer zo'n hollandsche k*topmerking, op de man af. Was vergeten waarom ik nauwelijks meer post maar dit was het. Thanks, benwave, voor de herinnering.
En dan is Dirk Hendrik nog niet eens langsgeweest!
Olie, vuur, knuppel, hoenderhok? Je gaf het zelf al aan. Meneer orpheo kan nogal polariserend uit de hoek komen. Doe ik weleens hoor. En de perik bijvoorbeeld ook. Dat lokt reacties op. Dan moet je niet gaan piepen he… twee seconden later zijn ze het al weer vergeten en draai het helal nog steeds door.
Beetje jammer dat ik er dan weer bijgehaald wordt, ik was zo goed op weg...... sad